הבדלים בין גרסאות בדף "פנים יפות"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " > " ב־",")
שורה 6: שורה 6:
 
למרות שרוב הספר עוסק בדרך הפשט והדרש, בולטים בו יסודות חסידים רבים, ביניהם כאלו שנזכרו אך ורק בספרי תלמידי הבעל שם טוב, כמו תורת ההתדבקות ב[[אותיות]] התורה, ועוד יסודות רבים.
 
למרות שרוב הספר עוסק בדרך הפשט והדרש, בולטים בו יסודות חסידים רבים, ביניהם כאלו שנזכרו אך ורק בספרי תלמידי הבעל שם טוב, כמו תורת ההתדבקות ב[[אותיות]] התורה, ועוד יסודות רבים.
  
הספר הוא מספרי החסידות היחידים שנזכרים בשמם בספרי [[אדמו"ר הזקן]]. לדוגמא בפרשת ראה{{הערה|ליקוטי תורה > פרשה ראה כד, ג}}{{ציטוטון|ובספר פנים יפות פי' לעשות הישר שיהיה כמו מדרגת אדה"ר קודם חטא עה"ד שעליו נאמר אשר עשה האלקים את האדם ישר (בקהלת ס"י ז') וכמ"ש ברבות שם וע' מזה בזח"א ויחי (דרכ"א) אמור (דק"ז סע"א). וברבות בראשית פכ"א.}}, אדה"ז משווה את פירושו של בעל הפנים יפות לפירושו שלו לפסוק "לעשות הישר בעיני ה'", שהוא שה[[אור חוזר]] שמצד העבודה יהיה שוה ל[[אור ישר]], ומבאר כי פירושו נרמז בדברי בעל הפנים יפות, כי זו היא דרגתו של אדם הראשון קודם החטא.
+
הספר הוא מספרי החסידות היחידים שנזכרים בשמם בספרי [[אדמו"ר הזקן]]. לדוגמא בפרשת ראה{{הערה|ליקוטי תורה,פרשה ראה כד, ג}}{{ציטוטון|ובספר פנים יפות פי' לעשות הישר שיהיה כמו מדרגת אדה"ר קודם חטא עה"ד שעליו נאמר אשר עשה האלקים את האדם ישר (בקהלת ס"י ז') וכמ"ש ברבות שם וע' מזה בזח"א ויחי (דרכ"א) אמור (דק"ז סע"א). וברבות בראשית פכ"א.}}, אדה"ז משווה את פירושו של בעל הפנים יפות לפירושו שלו לפסוק "לעשות הישר בעיני ה'", שהוא שה[[אור חוזר]] שמצד העבודה יהיה שוה ל[[אור ישר]], ומבאר כי פירושו נרמז בדברי בעל הפנים יפות, כי זו היא דרגתו של אדם הראשון קודם החטא.
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
==קישורים חיצונים==
 
==קישורים חיצונים==

גרסה מ־08:46, 9 בספטמבר 2016

שער הספר

פנים יפות הוא ספר חסידי שנכתב על ידי רבי פנחס הורוביץ בעל ההפלאה, תלמיד המגיד ממעזריטש.

בספר יש תורות חסידים רבים על דרך החסידות, אך שמם של הבעל שם טוב והמגיד ממזריטש אינו מוזכר בו בפירוש, ולפי המקובל קטעים אלו צונזרו על ידי המוציאים לאור שנמנו על המתנגדים, ומסיבה זו רבי חיים מצאנז הקפיד על מעתיק הספר[1]. מסורת זו מאושרת במשפחתו של בעל ההפלאה [2], ואף ראיה ניצחת לכך: בפרשת בשלח הביא רבינו דבר תורה בשם רבו המגיד "ושמעתי לפרש בשם הרה"מ", וכפי הנראה לא השמיטה המעתיק משום שסבר שהכוונה לבעל המגיד משנה...[3]

למרות שרוב הספר עוסק בדרך הפשט והדרש, בולטים בו יסודות חסידים רבים, ביניהם כאלו שנזכרו אך ורק בספרי תלמידי הבעל שם טוב, כמו תורת ההתדבקות באותיות התורה, ועוד יסודות רבים.

הספר הוא מספרי החסידות היחידים שנזכרים בשמם בספרי אדמו"ר הזקן. לדוגמא בפרשת ראה[4]"ובספר פנים יפות פי' לעשות הישר שיהיה כמו מדרגת אדה"ר קודם חטא עה"ד שעליו נאמר אשר עשה האלקים את האדם ישר (בקהלת ס"י ז') וכמ"ש ברבות שם וע' מזה בזח"א ויחי (דרכ"א) אמור (דק"ז סע"א). וברבות בראשית פכ"א.", אדה"ז משווה את פירושו של בעל הפנים יפות לפירושו שלו לפסוק "לעשות הישר בעיני ה'", שהוא שהאור חוזר שמצד העבודה יהיה שוה לאור ישר, ומבאר כי פירושו נרמז בדברי בעל הפנים יפות, כי זו היא דרגתו של אדם הראשון קודם החטא.

הערות שוליים

  1. שמן הטוב, קונטרס צפחת השמן להגרצ"י מיכלזון, ע"ו, ב.
  2. מפי מאוז'רוב זי"ע מקרובי המשפחה. אור יקרות חלק א' עמ' שצ"א.
  3. הנ"ל.
  4. ליקוטי תורה,פרשה ראה כד, ג

קישורים חיצונים