שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 696 בתים ,  12:22, 29 בינואר 2017
'''עולם התוהו''' הוא כינויו של ה[[שמיטה (בעולמות)|שמיטה]] הראשונה, הקודמת לשמיטה זו שהיא [[עולם התיקון]]. ענינו של עולם התוהו הוא שהיו [[אורות]] מרובים ו[[כלים]] מועטים. שכל ספירה בעולם התוהו היתה מאירה בתוקף, ולא נתנה מקום לספירות האחרות. משום כך, בעולם זה הייתה [[שבירת הכלים]], שהכלים של עולם התוהו נשברו, והאורות נתפרדו, עד שנפלו לעולמות [[בי"ע]]. על ידי עבודתו של האדם מתוקנים ה[[ניצוצות]] שנפלו ל[[עולמות בי"ע]] ועולים הם ל[[עולם האצילות]], שהוא עולם התיקון.
על פסוק "ואלה המלכים אשר מלכו לפני מלוך מלך לבני ישראל.. וימלוך וימת" {{הערה|וישלח לא, לא}} המתאר את מלכי אדום מזרע [[עשיו]] מבואר כי שהמלכים הם כנגד [[ז' מלכין קדמאין]] שייכים השייכים לעולם התוהו, שהם [[ז' תחתונות]] של עולם התוהו תוהו שבהם הייתה השבירה, ולכן נאמר בהם "וימלוך וימות"כי נפילה מדרגה מכונה מוות. עולם התוהו הוא ענינו של [[עשיו]], לעומת [[עולם התיקון]] שענינו הוא [[יעקב]]. כינוי אחר לעולם התוהו הוא [[עולם הנקודים]]. שעולם זה הוא העולם האמצעי מבין עולמות [[עקודים נקודים ברודים]]. שלפני עולם התוהו, ב[[עולם העקודים]], היו הספירות כולם עקודים בכלי אחד. בעולם אך בכל זאת שורש התוהויותר נעלה משורש התיקון ולכן כתוב "לפני מלוך" כי מלכי אדום הינם יותר נעלים ממלכי ישראל, שהוא עולם הנקודים, התחלקו הספירות לכלים נפרדים. ב[[עולם הברודים]] שהוא [[עולם האצילות]] הספירות מחולקות לכלים נפרדים, אך כל ספירה כלולה מכל הספירות האחרות, מפני ה[[ביטול]] שבהבשורשם.
כינוי אחר לעולם התוהו הוא [[עולם הנקודים]] המורה על גילוי האור בצורה חיצונית בלבד, הנקרא גילוי בבחינת [[נקודה]]. שעולם זה הוא העולם האמצעי מבין עולמות [[עקודים נקודים ברודים]]. שלפני עולם התוהו, ב[[עולם העקודים]], היו הספירות כולם עקודים בכלי אחד. בעולם התוהו, שהוא עולם הנקודים, התחלקו הספירות לכלים נפרדים. ב[[עולם הברודים]] שהוא [[עולם האצילות]] הספירות מחולקות לכלים נפרדים, אך כל ספירה כלולה מכל הספירות האחרות, מפני ה[[ביטול]] שבה.
==ענינו==
ההפוך של עולם התיקון . בספר בראשית מובא ישר בהתחלה , "תוהו ובוהו וחושך על פני תהום", וזאת מעצם מיקומו בסדר העולמות - הכי גבוה והכי בראשיתי.
==שבירת הכלים==
בתורת [[הקבלה ]] שמבוארת ע"י על ידי תורת החסידות , מצביע על מצב העולם 'שלפני' תחילת ה'עבודה' . בד"כ בדרך כלל עולם התוהו משתייך כשמו כן הוא - לחוסר סדר , דהיינו , נמצאים כל ה'אורות' וכל ה'כלים' , אבל דא עקא הם אינם מסודרים . ההמשך המתבקש, על מנת לתקן אותו, הוא לפי הסדר ה'כרונולוגי' והתבניתי, שהוא כך: שבירת הכלים, והתחלת הרכבת הפאזל מחדש, אבל הפעם ביתר תשומת לב, עם פחות אורות והרבה יותר כלים.
ההמשך המתבקש בתורת [[הקבלה]] מיוחס עולם התוהו לעשיו, ע"מ לתקן אותו שבו היו אורות עצומים אבל כלים קטנים (לא מפותחים), הוא לפי הסדר ה'כרונולוגי' והתבניתי שלא הצליחו להכיל את עוצמת האורות ולבסוף נשברו, שהוא כך: שבירת הכלים שלכן היה שעיר. ואילו עולם התיקון מיוחס ליעקב, והתחלת הרכבת הפאזל מחדששהעדיף אומנם אורות קטנים בהרבה, אבל הפעם ביתר תשומת לב , עם פחות אורות והרבה יותר כליםרחבים, שלא ישברו עוד פעם (שלכן היה איש חלק, ללא שער).
בתורת הקבלה מיוחס עולם בקבלה - בדרך כלל מיקום עולמות התוהו לעשיו , שבו היו אורות עצומים אבל כלים קטנים (לא מפותחים), שלא הצליחו להכיל את עוצמת האורות ולבסוף נשברו , שלכן היה שעיר .ואילו עולם - הינו למעלה מעולם ה'אצילות' שממנו ומטה מתחילים עולמות התיקון מיוחס ליעקב , שהעדיף אומנם אורות קטנים בהרבה, אבל עם כלים רחבים , שלא ישברו עוד פעם (שלכן היה איש חלק, ללא שער) .
בקבלה - בדרך כלל מיקום עולמות התוהו - הינו למעלה מעולם ה'אצילות' שממנו ומטה מתחילים עולמות התיקון .
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:חסידות]]
{{קצרמר|חסידות}}
{{הערות שוליים}}
5,403

עריכות

תפריט ניווט