שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 853 בתים ,  17:55, 27 ביוני 2018
{{תבנית:מאמרי רבותינו נשיאינו}}
'''גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון''' הוא שמו ([[דיבור המתחיל]]) של [[מאמר]] שאמר [[הרבי]] ב[[התוועדות]] [[שבת מברכים]] [[חודש מנחם אב]] [[פרשת מטות מסעי]] [[כ"ו בתמוז]] [[תשכ"ב]]. המאמר [[מוגה|הוגה]] על יד הרבי ויצא לאור לקראת [[שבת נחמו]] [[פרשת ואתחנן]] [[תש"נ]].
====חלק ג: מעלת בתי המקדש====
על מקום המקדש כתוב{{הערה|בראשית כח, יז.}}: "מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹקים". ומפרש ה[[תרגום אונקלוס]] "לית דין אתר הדיוט". וכוונת הדברים; במקום המקדש אף שגם הוא נברא על יד ידי ה[[עשרה מאמרות]] (המכונים בזהרב[[ספר הזהר]]{{הערה|זהר חלק ג דף קמט ב.}}: "מילין דהדיוטא") האיר בו שם הוי"ה, ולכן היו בבית המקדש [[ניסים]] והמקום , וגדר המקום עצמו היה למעלה מגדר מקום (מקום הארון אינו מן המידה- מצד אחד הארון היה מוגבל מאידך לא תפס מקום). לפי שמצד שם הוי"ה ה[[זמן]] והמקום שבעולם אינו בהתחלקות כלל, ולפי שבבית המקדש היה ההתהוות משם אלקים, אלא שלא ששם אלקים לא הסתיר על שם הוי"ה היות ו[[הוי"ה ואלקים כולא חד]] לכן היה המקום במקום עצמו נרגש שהוא בלי מקום.
ובאמת בגילוי שם הוי"ה שבשם אלקים ב' ישנם שני דרגות כלליות: :א. כמשל [[רב ותלמיד|הרב והלמיד שלגבי והתלמיד]] שההסתר הקיים כלפי התלמיד אינו קיים כלפי הרב אין העלם מסתיר כלל . (משום ש[[אין עצם מסתיר על עצמו]]) ויתירה מזו באור האלוקי למעלה שההסתר אינו מסתיר לא רק לאחרי תנועת הגילוי אלא גם בעת ההסתר ממש. :ב. שבהתאחדות הוי"ה ואלוקים ב[[עצמות]]ו ממש . בדרגה זו העלם והגילוי מתאחדים ממש (ולא רק פועלים אותה מטרהמתאחדים למטרה אחת בפעולתם). וגילוי זה יהיה האחדות בדרגה העליונה תתגלה בעיקר בבית המקדש השלישי. ואילו בשני בתי המקדש הראשונים לא האירה דרגה זו. היות והתאחדות בדרגה וההתאחדות שבדרגה הראשונה היא בעשר הם שמות הוי"ה ואלקים כפי שהם ב[[עשר ספירות בהם ]] ובהם האורות (הוי"ה) והכלים (אלקים) הם שני מציאויות שפועלות יחד בניגוד לדרגת . לעומת דרגת ה[[כתר]] שהגילוי שבה הגילוי והעלם מאוחדים ממש. ובית המקדש השלישי דווקא יתגלה הכתר. וזו ובזה מובנת גם מעלת הנצחיות המיוחדת שתהיה בבית המקדש השלישי (מצד ה"אור" גם בבתי המקדש שלפניו היה "נצחיות" אלא שבבית שלישיהמקדש השלישי) שהתחתון התחתון - הנברא, יהיה [[כלי]] לנצחיות, היות והוא ושורש מציאותו תהיה מדרגה שבה העלם מאוחד בעצם מציאותו עם הגילוי.
ועיקר מעלת הבית יתגלה בגאולה שנמשכת ממנה. שגאולה השלישית תהיה מצד העולם עצמו, שקיבוץ הגלויות יבוא מצד גדרי העולם ועד לתחיית המתים שהמתים עצמם יחיו. שהתחתון נעשה כלי לנצחיות העליון וחידוש בזה יותר מבניין הבית שהתחתון שלמטה מבית המקדש גם הוא נעשה כלי לנצחיות.
 
==רקע==
את המאמר אמר הרבי בהתוועדות שבת מברכים חודש מנחם אב פרשת מטות מסעי תשכ"ב. כעבור שנים הוגה על יד הרבי ויצא לאור בערב [[תשעה באב]] תש"נ. בפתח דבר צוין שהוצאתו לאור הוא לקראת שבת נחמו פרשת ואתחנן, הרבי הוסיף בסוף הפתח דבר ציון התאריך: "עש"ק נחמו ה'תש"נ"{{הערה|שורה זו היו העורכים משאירים באופן קבוע לרבי.}}. כציון למקורות המאמר ציין הרבי שנים קודם לכן שהוא מיוסד על המאמרים: "בונה ירושלים" בספר המאמרים תרכ"ט {{הערה|ע' רצד ואילך}}, מאמר "ראה קראתי" בספר המאמרים תרס"ה{{הערה| עמוד קעו ואילך.}}, [[לקוטי תורה]] מטות מאמר "ואשה" {{הערה|פג, ג-ד.}}. "על כן יאמרו" בספר המאמרים קונטרסים ח"א {{הערה| עמוד קצא, ב ואילך}}. יש משערים כי המאמר המוגה בחלקו מורכב מהמאמר "אריה שאג מי לא ירא" שנאמר כמה שבועות לאחר מכן בשבת [[פרשת ראה]].{{הערה| הרב אסף פרומר, "מאמר מבואר" עמוד 5.}}
==קישורים חיצוניים==
* [http://w3.chabad.org/media/pdf/910/OPhf9107017.pdf המאמר מתוך תורת מנחם-ספר המאמרים מלוקט (תמוז - אלול) עמוד קיא]. ב[http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/4/12/index.htm טקסט].
* מאמר [ http://chabadpedia.co.il/images/8/81/%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C_%D7%99%D7%94%D7%99%D7%94_%D7%9B%D7%91%D7%95%D7%93_%D7%94%D7%91%D7%99%D7%AA_%D7%AA%D7%A9%D7%9B%27%27%D7%91.pdf גדול יהיה תשכ"ב] עם "[[ביאורים במאמרי רבינו]]" מאת הרב מנחם מענדל אשכנזי.
*הרב [[אסף חנוך פרומר]], [http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/76924_he_1.pdf מאמר מבואר] - ד"ה גדול יהיה, תמוז תשע"ב
* '''[http://otzerhachassidus.com/play/?search=%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C+%D7%99%D7%94%D7%99%D7%94+%D7%AA%D7%A9%D7%9B%22%D7%91 שיעורים להאזנה אודות המאמר]''', מאת הרבנים והמשפיעים: [[יוסף יצחק אופן]], [[זלמן גופין]], [[יואל כהן]], [[יקותיאל פלדמן]], באתר אוצר החסידות {{שמע}}

תפריט ניווט