חותם בולט - שוקע

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

חותם הוא צורה בולטת או שוקעת (בדרך כלל על טבעת), המיועדת להטבעה על שעווה[1] לצורך סימון ואישור. הקשר בין בליטת החותם לשקע בשעווה משמש בחסידות כמשל לאהבה המביאה ליראה (ולהיפך).

בהלכה[עריכה | עריכת קוד מקור]

מהפסוק "לא תעשון אתי אלקי כסף, ואלקי זהב לא תעשו לכם[2]" לומדת הגמרא[3] שאיסור עשיית צורה הוא דווקא כשהיא בולטת, מה שאין כן בצורה שוקעת אין איסור: "טבעת חותמו בולט אסור להניחה (באצבעו,[4]) ומותר לחתום בה (שחתימתה שוקעת, [5]).

בחסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

מלמטה למעלהעבודת האדם[6])[עריכה | עריכת קוד מקור]

אהבת ה' היא תנועת השתוקקות של האדם להתעלות ולהידבק בה'. בשל היות תנועה זו "בליטה" היא נקראת "הר" (ומטעם זה נקראו האבות "הרים" והאמהות "גבעות". שיסוד עבודת כולם (גם יצחק ויעקב) הוא אהבת ה'), "אש" וחותם בולט. היראה לעומתה היא תנועה של ביטול, "משים עצמו כשיריים" – ונקראת חותם שוקע.

כפי שפעולת החותם בשעווה הפוכה מתכונתו (חותם בולט עושה צורה שוקעת וכך להיפך), כך הוא ברוחניות: אהבת ה' ממשיכה מלמעלה חותם שוקע (גילוי אלוקות מצומצם לפי ערך הכלים), אך יראה וביטול ממשיכות את אור אין סוף הבלתי מוגבל (חותם בולט ש"מלמעלה").

מלמעלה למטה (בהמשכת אלוקות)[עריכה | עריכת קוד מקור]

בחותם בולט ושוקע "מלמעלה למטה" (הדבר הפוך בדיוק מאשר בעבודת האדם[7]): ההמשכה מלמעלה בבחינת חותם בולט עושה למטה חותם שוקע, וחותם שוקע למעלה עושה חותם בולט למטה.

כך לדוגמא, תפילין של ראש הם חותם בולט[8]: גילוי אורות נעלים (שלא יכולים להתגלות אצל האדם) - המרומזים ב"בורא חושך". לעומת זאת תפילין של יד הם חותם שוקע (אורות נמוכים השייכים לרדת ולהתלבש בכלים) – ומרומזים ב"בורא אור".

דוגמא נוספת לכך[9] היא מאש היורדת על מזבח כאריה האוכל קורבנות: אריה הוא בחינת גילוי אהבה (חותם בולט) הגורם למטה בעולמות יראה (חותם שוקע). ולעומת זאת בחינת הגבורה והצמצום שלמעלה (חותם שוקע, פני שור מהשמאל) מעורר למטה אהבה (חותם בולט).

בתפילה[עריכה | עריכת קוד מקור]

פסוקי דזמרה מכוונים כנגד חותם שוקע. תפילת עמידה מכוונת כנגד חותם בולט.

מסבירה תורת החסידות[10], דע"י עבודת האדם בפסוקי דזמרה (עבודה "ברעש גדול" של אהבת ה') נמשך מלמעלה גילוי בבחינת חותם שוקע - תפילין של יד (שהם על הזרוע). וע"י עבודת האדם בתפילת עמידה (עבודת ה"יראה", שהיא בדממה, חותם שוקע) נמשך מלמעלה גילוי בבחינת חותם בולט- עזה כמות אהבה, אור הסובב כל עלמין, ומעין הגילוי לעתיד לבוא.

ובקשת כנסת ישראל היא "שימני כחותם על ליבך כחותם על זרועך[11]" – שאהבה עזה זו "תחתם" באדם ותשפיע עליו למשך כל היום כולו (גם כשפונה לעסקיו).

בזמן[עריכה | עריכת קוד מקור]

עשרת ימי תשובה = חותם שוקע, סוכות = חותם בולט.

בכללות עבודת האדם הקשורה בזמן[12], חותם שוקע הוא עשרת ימי תשובה (שעניינם הכללי יראה), חותם בולט הוא סוכות (שעניינו הכללי גילוי האהבה והשמחה בה' – "וימינו תחבקני[13]", והחותם הכללי (הממשיך את הגילוי שישפיע על האדם כל השנה) הוא הושענא רבה[14]

הערות שוליים

  1. משנה כלים י"א ב'.
  2. יתרו כ' כ'
  3. ר"ה כ"ד.
  4. רש"י שם
  5. רש"י שם
  6. לקו"ת עקב, ד"ה ארץ הרים ובקעות
  7. ראה פסקה הקודמת.
  8. לקו"ת שה"ש ד"ה שחורה אני ונאוה (דף ד ע"ג).
  9. לקו"ת עקב יג ג.
  10. לקו"ת שה"ש מ"ה א.
  11. שה"ש ח' ו'.
  12. אוה"ת דברים ג' עמ' א'תג, ד"ה וימינו תחבקני.
  13. שה"ש ב' ו'.
  14. תו"מ מ' עמ' 98, מהזוהר ח"ג ל"א סע"ב.