לדלג לתוכן

ישתבח

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־16:04, 29 בספטמבר 2025 מאת קער א וועלט היינט (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "ברכת '''ישתבח''' הינה הברכה החותמת את פסוקי דזמרה, נוסח הברכה מבטא שבח לה', והינו המשך לברכת ברוך שאמר. == מקור הברכה == הברכה לא מובאת בגמרא, ומוזכרת לראשונה ב'גאונים', וככל הנראה נתקנה ע"י הגאונים, אך ישנם דעות הסוברות שנתקנה כבר בזמן התלמוד ומביאים מהכתו...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)

ברכת ישתבח הינה הברכה החותמת את פסוקי דזמרה, נוסח הברכה מבטא שבח לה', והינו המשך לברכת ברוך שאמר.

מקור הברכה

הברכה לא מובאת בגמרא, ומוזכרת לראשונה ב'גאונים', וככל הנראה נתקנה ע"י הגאונים, אך ישנם דעות הסוברות שנתקנה כבר בזמן התלמוד ומביאים מהכתוב בירושלמי "כל המדבר בין ישתבח ליוצר עבירה היא בידו וחור מעורכי המלחמה"[1] אך בתלמוד ירושלמי שלפנינו לא נמצא כלל מאמר ה.

הכלבו[2] כותב ששלמה המלך תיקן ברכה ו ואף רמ את שמו בתחילת הברכה: שמך לעד מלכנו הא-ל, הרב חיים ויטאל מביא שאברהם אבינו תיקן את ברכת ישתבח ורמ את שמו במילים: "אדון הנפלאות, בורא כל הנשמות, רבון כל המעשים, הבוחר השירי מרה, מלך יחיד חי העולמים".

דיני הברכה

צריך לעמוד בברכת ישתבח.

אסור להפסיק בברכת ישתבח אפילו לעניית 'אמן יהא שמיה רבא' ו'קדושה' ו'ברכו'.

ביאור הברכה ע"פ חסידות

הרבי הרש"ב מבאר בהגהות לסידור שיש נקודה לפני המילה 'שיר' ואחרי המילה 'מלכות' מפני שאת כל הי"ג שבחים האלה צריך לומר ברצף, אך מביא שיש כאלה שאומרים שצריך לומר ברצף עד 'והודאות', כלומר ט"ו שבחים, ומבאר שעניין הט"ו שבחים הם כנגד ט"ו התיבות בפסוק 'את ה' האמרת' והיינו ש"ביום הוא יהיה ה' אחד ושמו אחד", "יהיה" ב' פעמים שם "י-ה" שגם "ו-ה" יהיה במדרגת "י-ה", והט"ו שחבים הם להמשיך י-ה בו-ה.

  1. ראה ספר האשכול וספר המנהיג.
  2. סימן קכ"ב.