עזרהסגירה
אם אתם נתקלים בבעיות טכניות כלשהן בזמן העריכה, אנא דווחו עליהן.
3 הודעותסגירה

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

אזהרה: זוהי גרסה ישנה של הדף הזה. אם תפרסם את זה, כל השינויים שנעשו מאז הגרסה יאבדו.

העורך הזה אינו נתמך באופן רשמי בדפדפן שלך.

משתמש:יוסף יצחק קעניג

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

יחי המלך המשיח!

ברוכים הבאים לדף המשתמש שלי.

לכל השואלים:

אני בנו של הרב דובער קעניג ונכדו של הרב אלעזר מרדכי קעניג.

נכון לעכשיו (שנת ה'תשפ"ה), לומד בש"ג ישיבה גדולה ליובאוויטש בית שמש.

יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

מייל

770yyk@gmail.com

סוג העץ

ישנן כמה דעות מהו עץ הדעת, השלש האפשרויות המרכזיות מובאות בגמרא מסכת ברכות:

אִילָן שֶׁאָכַל מִמֶּנּוּ אָדָם הָרִאשׁוֹן, רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר: גֶּפֶן הָיָה, שֶׁאֵין לְךָ דָּבָר שֶׁמֵּבִיא יְלָלָה עַל הָאָדָם אֶלָּא יַיִן, שֶׁנֶּאֱמַר: ״וַיֵּשְׁתְּ מִן הַיַּיִן וַיִּשְׁכָּר״. רַבִּי נְחֶמְיָה אוֹמֵר: תְּאֵנָה הָיְתָה, שֶׁבַּדָּבָר שֶׁנִּתְקַלְקְלוּ בּוֹ נִתַּקְּנוּ, שֶׁנֶּאֱמַר: ״וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה״. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר: חִטָּה הָיְתָה, שֶׁאֵין הַתִּינוֹק יוֹדֵעַ לִקְרוֹת ״אַבָּא״ וְ״אִמָּא״ עַד שֶׁיִּטְעוֹם טַעַם דָּגָן

ברכות מ, א.

בעולם רווחת האמירה שעץ הדעת היה תפוח, אמנם לא נמצא כזה מקור במאמרי חז"ל ובמדרשים, ונראה שהמקור לכך מהנצרות.

אף-על-פי-כן, בכמה מקומות בדא"ח[1] כתוב שהאילן ממנו אכל אדם הראשון הינו תפוח.

על כך מעיר הרבי:

כנראה הוא למאן-דאמר עץ הדעת אתרוג היה (בראשית רבה פט"ו, ג) ועל-פי תוספות-דיבור-המתחיל פריו (שבת פח, א). ועדיין-צריך-עיון. וראה עץ-חיים שער-ל"ט סוף ד"א

ספר המאמרים תש"ג עמ' 150
  1. ד"ה וידעת תקס"ד עמוד קכ. המשך תער"ב פרק רלא. ועוד.

הערה מוסתרת

יחי המלך המשיח!

ברוכים הבאים לדף המשתמש שלי.

לכל השואלים:

אני בנו של הרב דובער קעניג ונכדו של הרב אלעזר מרדכי קעניג.

נכון לעכשיו (שנת ה'תשפ"ה), לומד בש"ג ישיבה גדולה ליובאוויטש בית שמש.

יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

מייל

770yyk@gmail.com

סוג העץ

ישנן כמה דעות מהו עץ הדעת, השלש האפשרויות המרכזיות מובאות בגמרא מסכת ברכות:

אִילָן שֶׁאָכַל מִמֶּנּוּ אָדָם הָרִאשׁוֹן, רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר: גֶּפֶן הָיָה, שֶׁאֵין לְךָ דָּבָר שֶׁמֵּבִיא יְלָלָה עַל הָאָדָם אֶלָּא יַיִן, שֶׁנֶּאֱמַר: ״וַיֵּשְׁתְּ מִן הַיַּיִן וַיִּשְׁכָּר״. רַבִּי נְחֶמְיָה אוֹמֵר: תְּאֵנָה הָיְתָה, שֶׁבַּדָּבָר שֶׁנִּתְקַלְקְלוּ בּוֹ נִתַּקְּנוּ, שֶׁנֶּאֱמַר: ״וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה״. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר: חִטָּה הָיְתָה, שֶׁאֵין הַתִּינוֹק יוֹדֵעַ לִקְרוֹת ״אַבָּא״ וְ״אִמָּא״ עַד שֶׁיִּטְעוֹם טַעַם דָּגָן

ברכות מ, א.

בעולם רווחת האמירה שעץ הדעת היה תפוח, אמנם לא נמצא כזה מקור במאמרי חז"ל ובמדרשים, ונראה שהמקור לכך מהנצרות.

אף-על-פי-כן, בכמה מקומות בדא"ח[1] כתוב שהאילן ממנו אכל אדם הראשון הינו תפוח.

על כך מעיר הרבי:

כנראה הוא למאן-דאמר עץ הדעת אתרוג היה (בראשית רבה פט"ו, ג) ועל-פי תוספות-דיבור-המתחיל פריו (שבת פח, א). ועדיין-צריך-עיון. וראה עץ-חיים שער-ל"ט סוף ד"א

ספר המאמרים תש"ג עמ' 150
  1. ד"ה וידעת תקס"ד עמוד קכ. המשך תער"ב פרק רלא. ועוד.