טבילה במקווה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־21:43, 8 ביוני 2010 מאת שלום (שיחה | תרומות) (דף חדש: '''הטבילה במקווה''', היא לפעמים נצרכת ביותר {{הערת שוליים|כמו בטבילת עזרא, ראה פ"ג דברכות.}}, ולפעמים כהי…)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

הטבילה במקווה, היא לפעמים נצרכת ביותר [1], ולפעמים כהידור והכנה חסידית לעבודת התפילה.

טבילה ללא כוונה

לאחד שאמר לרבי שהליכת פב"פ למקוה אינה מעלה, כי היא בגדר מלומדה, השיב הרבי הנה הוא היפך הדין, והוא בגדר "טועה בדבר משנה" כפשוטה[2]. אף שבודאי מעלה גדולה כשמכוונים, וכהלשון בסידור דרוש כוונת המקוה: ולא די במעשה הטבילה עצמה בלתי כוונה ביטול רוחני, עיי"ש.

טבילה לפני התפילה

אודות שייכות טבילה במקוה (לפני) להתפלה, מוסבר בסידור אדמו"ר הזקן הטעם על פי קבלה. הרבי הסביר זאת גם גם ע"פ נגלה, ע"פ דברי הרשב"א - הובא במגן אברהם ריש סי' ד' - אשר האדם בקומו בבקר הוא ככהן המתכונן לעבודה, והרי אין נכנסים לעבודה אלא בטבילה תחלה. וג"ז דבר משנה הוא[3].

הרבי מסביר, כי על אף שלא קבעו זה חובה, כמו שלא קבעו גדולה מזו - טבילת עזרא, הסיבה לכך היא מפני שאין כח בצבור לעמוד בה.[4]

ראה עוד

הערות שוליים

  1. כמו בטבילת עזרא, ראה פ"ג דברכות.
  2. עיין חגיגה יח, ע"ב ושם. חולין לא, א. שו"ע יו"ד סו"ס קצח.
  3. יומא ל, א
  4. וכלשון הרמב"ם פרק ד' מהלכות תפילה, ועיין ג"כ לקוטי תורה לרבנו הזקן פ' תבא סוף ע"א בדף מג. - הרבי.