רפ"ח ניצוצין
איסופם על ידי עבודת הבירורים
בירור רפ"ח הניצוצות מהווה הקדמה לגאולה. לפי האריז"ל, 202 ניצוצות כבר בוררו בגלות מצרים שנאמר "וגם ערב רב עלה איתם" - רב בגימטריה 202. ומאז נותרו לבירור 86 ניצוצות (בגימטריה אלקים).
בשנת תשנ"ב הודיע הרבי שכבר נסתיימה עבודת הבירורים וכל הניצוצות בוררו.
חשבונן
מספרם של הניצוצות שנפלו הוא 288 (רפ"ח), שהוא ארבע פעמים 72 (ע"ב)[1]. כדי להבין[2] זאת יש להקדים כמה הקדמות:
- את שם הוי' אפשר לכתוב במילוי בארבעה אופנים שונים, שבגימטריה הם – ע"ב, ס"ג, מ"ה וב"ן. בכל אחד מארבעה צירופים אלו העיקר הוא צורת האותיות, ואילו חשבונן (הגימטריה שלהן) שני בחשיבותו. גם בדרגה השניה (המילוי של המילוי) זה אותו דבר – העיקר הוא צורת האותיות והחשבון הוא משני, וכן הוא בדרגה השלישית וכן הלאה.
- בשעת "שבירת הכלים" נפלו לבריאה יחד עם הכלים הניצוצות השייכים אליהם. דהיינו, הניצוצות דע"ב ירדו עם הכלים דע"ב, הניצוצות דס"ג ירדו עם הכלים דס"ג וכו'.
- ככל שהשם נמוך יותר הייתה בו שבירה גדולה יותר, דהיינו, ירדו ממנו יותר ניצוצות.
וכעת יהיה מובן יותר החשבון:
- משם ע"ב נפלו הניצוצות רק מדרגה השביעית שבו והלאה. דרגה זו היא חשבון שם הוי' במילוי יו"ד = ע"ב.
- משם ס"ג נפלו הניצוצות כבר מדרגה החמישית שבו והלאה, וחשבונן הוא ס"ג יחד עם מספר האותיות = ע"ג.
- משם מ"ה נפלו הניצוצות כבר מדרגה השלישית שבו, וחשבונן מ"ה וכ"ו = ע"א.
- ומשם ב"ן ירדו י' אותיות דאחור שלו, שחשבונן ע"ב.