משתמש:שלום/יעמוד מלך מבית דוד
{
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית. | |||
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים. |
בפרק י"א ב"הלכות מלכים" ברמב"ם, מונה הרמב"ם את סימני המשיח, ואחד מהם הוא יעמוד מלך מבית דוד.
כאשר נאמר מלך, אין הכוונה למלך משוח, שהרי בזמן הגלות אין סנהדרין שתמנה מלך. אלא, הכוונה מנהיג היהדות, נשיא הדור - שהוא מלך. אותו נשיא הוא גם מיוחס לבית דוד (כ"נשיא" שבארץ ישראל ו"ראש גולה" שבבל), והוא הוא מלך המשיח.
אמנם לא בכל הדורות נמצאת מלכות זו בגלוי, אך זהו התנאי הראשון ל"בחזקת משיח" - שאותו יהודי יהיה בעל כח הנהגה על רבים מבני ישראל, ויהיה מבית דוד שאז הוא מלך בעצם.
בדורינו זה, נשיא הדור הוא הרבי שליט"א מליובאוויטש מלך המשיח, המולך על כל אחד ואחד מהדור, ומתייחס לכל אחד בפרטיות.
הרבי כמלך הדור
הרבי שליט"א לאורך כל שנות נשיאותו כתב מכתבים כלליים אל בני ישראל בכל מקום שהם, מכתבים כלליים לנשי ובנות ישראל, וכן אל כל ילדי ישראל. כך גם מכתבים אל האדמו"רים. אל כל סוג מעם ישראל מתייחס הרבי שליט"א כנשיא הדור, מורה הוראות ונותן עצות בנוגע לעבודת ה', כמלך ממש המתייחס לכלאחד ואחד מבני ישראל.
הרבי דואג לכל עניין הקשור לעם ישראל העומד על הפרק, ונלחם למען עם ישראל לוחם מלחמות השם למען עם ישראל - שלימות התורה, שלימות העם ושלימות הארץ.
הרבי דואג לאלפי שלוחים, ובמשך שישים שנות נשיאותו שלח אלפי שלוחים לכל העולם, אשר דואגים לעם ישראל, למצבו הגשמי והרוחני.
מיוחס לבית דוד
רבותינו נשיאינו העידו על עצמם כי הם מבית דוד, המיוחסים למהר"ל מפראג שהוא מיוחס לדוד המלך. אף הרבי שליט"א מלך המשיח מעיד כי אביו הגאון המקובל רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל מיוחס לבית דוד, ובכך נתבאר כיצד מתקיים בו הסימן של משיח "מלך מבית דוד".
שלשלת היחס של הרבי עד לדוד המלך
תקופת מלכי ישראל
א. דוד המלך ב. שלמה המלך ג. רחבעם המלך ד. אביהו המלך ה. אסא המלך ו. יהושפט המלך ז. יהורם המלך ח. אחזיהו המלך ט. יהואש המלך י. אמציהו המלך יא. עוזיהו המלך יב. יותם המלך יג. אחז המלך יד. חזקיהו המלך טו. מנשה המלך טז. אמון המלך יז. יאשיהו המלך יח. יהויקים המלך יט. יכניהו המלך כ. השר שאלתיאל
תקופת נביאים
כא. פדיה כב. זרובבל כג. משולם כד. חנניה כה. ברכיה כו. חסדיה כז. ישעיה כח. עובדיה כט. שכניה ל. שמעיה לא. נעריה
תקופת ריש גלותא (תקופת תנאים ואמוראים)
לב. חזקיה ריש גלותא לג. התנא נתן דצוציתא ריש גלותא לד. ר' הונא ריש גלותא לה. ר' עקוב ריש גלותא לו. ר' נחום ריש גלותא לז. ר' יוחנן ריש גלותא לח. ר' שפט ריש גלותא לט. ר' ענן ריש גלותא מ. ר' הונא ריש גלותא מא. ר' נתן ריש גלותא מב. ר' נחמיה ריש גלותא מג. ר' עוקבן דצוציתא ריש גלותא מד. ר' אבא ריש גלותא מה. ר' ספרא ריש גלותא מו. מר זוטרא ריש גלותא מז. רב כהנא ריש גלותא מח. רב גוריא ריש גלותא מט. מר בוסתנאי ריש גלותא נ. רב יעקב ריש גלותא נא. רב מגיס ריש גלותא נב. רב נחמיה ריש גלותא נג. רב אבדימא ריש גלותא נד. רב פינחס ריש גלותא נה. רב חצוב ריש גלותא
תקופת הגאונים
נו. רב שמואל גאון נז. רב יהודה גאון נח. רב חנניה גאון נט. רב שרירא גאון ס. רב האי גאון
תקופת ראשונים ואחרונים
סא. הרה"ג ר' יוסף מרומי סב. הרה"ג ר' יחיאל סג. הרה"ג ר' אברהם סד. הרה"ג ר' עזריהו סה. הרה"ג ר' יחזקאל סו. הרה"ג ר' לעמיל סז. הרה"ג ר' עזריהו סח. הרה"ג ר' אליהו סט. הרה"ג ר' יוסף ע. הרה"ג ר' נחמן עא. הרה"ג ר' קלמן קלונימוס עב. הרה"ג ר' לייביש עג. הרה"ג ר' אלעזר עד. הרה"ג ר' ירחמיאל עה. הרה"ג ר' אריה זאב עו. הרה"ג ר' יעקב עז. הרה"ג ר' בצלאל עח. הרה"ג ר' יהודה ליוואי – המהר"ל הזקן עט. הרה"ג ר' בצלאל פ. הרה"ג ר' חיים מוורמייזא פא. הרה"ג ר' בצלאל
מאדה"ז למהר"ל
פב. הרה"ג מרנא ורבנא יהודה ליוואי – המהר"ל מפראג פג. הרה"ג ר' בצלאל חריף פד. הרה"ג ר' שמואל פה. הרה"ג ר' יהודה לייב פו. הרה"ג ר' משה מפוזנא פז. הרה"ג ר' שניאור זלמן פח. הרה"ג ר' ברוך
תקופת נשיאי חב"ד
פט. כ"ק אדמו"ר הזקן צ. הרבנית דבורה לאה (בת אדמו"ר הזקן). צא. כ"ק אדמו"ר הצמח צדק. צב. רבי ברוך שלום שניאורסון (בן הצמח צדק) צג. רבי לוי יצחק שניאורסון (נכד הצמח צדק) צד. רבי ברוך שניאור זלמן שניאורסון (סב אדמו"ר שליט"א) צה. הרב המקובל רבי לוי יצחק שניאורסון (אב אדמו"ר שליט"א) צו. המלך המשיח – כ"ק אדמו"ר שליט"א.
וכבר העירו באיזהו מקומן שהרבי שליט"א הוא דור הצ"ו מדוד המלך, עליו נאמר הפסוק (ישעיה נה, ג): "הטו אזנכם ולכו אלי שמעו ותחי נפשכם ואכרתה לכם ברית עולם חסדי דוד הנאמנים" (- "כחסדי, רצה לומר: יהיה כמו החסדים הקיימים אשר הבטחתי לדוד שלא תופסק המלוכה מזרעו" - פירוש מצודת דוד על הפסוק), ו"חסדי דוד" בגימטריא צ"ו.
בן אחר בן
לכאורה לפי שושלת זו אין כאן יחוס בן אחר בן לדוד המלך, שהרי זהו דרך הרבנית דבורה לאה.
ידוע יחוסו של אדמו"ר הצמח צדק - בן אחר בן - לדוד המלך, סבו ר' נח (אבי הרב שלום שכנא היה כינוי שם משפחתו אלטשולער כי היה צאצא של הרב יחיאל הלל בן הרב דוד אלטשולער זצ"ל מק"ק יאברוב - בעל החיבור הידוע על התנ"ך "מצודת דוד" ו"מצודת ציון" (שהם מלוקטים בעיקר מתורת אביו, ולכן נקראים על שמו). וידוע שהמצודת דוד היה מיוחס לדוד המלך בן אחר בן.
האם משיח צריך להיות בן אחר בן מדוד המלך
ברור הדבר כי משיח צריך להיות ממלכי דוד, וכלשון הרמב"ם[1]: "ואם יעמוד מלך מבית דוד, עוסק בתורה כדוד אביו" כו'.
אך על פי ההלכה יש ספק האם זקוק מלך ממלכי דוד, להיות בן אחר בן לדוד המלך, או שדי גם במי שהוא בן בת. ובכלל אם צריך להיות גם מזרע שלמה.
יש אומרים כי דווקא מי שהוא בן אחר בן יש לו משפט הירושה של המלוכה, וכן כתב הרמב״ם בהקדמתו לפרק חלק וז״ל ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל הכופר במשפחה זאת כפר בה' ית' ובדברי נביאיו.
אך יש אומרים כי ע"פ הלכה אין משיח צריך להיות מיוחס בן אחר בן לדוד המלך, אלא העיקר שהוא יהיה מזרע דוד, והראיה לזה:
מרבי יהודה הנשיא שנאמר עליו[2] אי מן חייא כגון רבי יהודה הנשיא. ופירש רש"י אם משיח מאותן שחיים עכשיו, וודאי היינו רבינו הקדוש דסובל תחלואים, וחסיד גמור הוה כדאמרינן בב"מ. ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורים בגוב אריות וחסיד גמור היה. והאי כגון לאו דווקא עכ"ל רש"י ז"ל. כלומר: האי "כגון" אינו "דווקא" כגון - דוגמא, אלא וודאי היינו רבי הקדוש.
והוא לא היה בן אחר בן, וכן המעתיק את פירוש הרמב״ם למשנה כתב[3] בזה״ל: וזה החיבור הגדול הנקרא שישה סדרי משנה חיברו רבינו הקדוש אשר שמו המיוחד לו רבי יהודה הנשיא שהוא מבית דוד לא מזרע שלמה כדאיתא בכתובות ס״ב: רבי אתיא משפטיה - בן דוד - בן אביטל - אשת דוד. ע״כ.
קושיא זו - איך יכול להיות רבי הקדוש מלך אם לא היה מזרע שלמה, הקשו גדולי האחרונים.[4]
על עצם הנשיאות לא קשה, שהרי כתב הירושלמי בכתובות פי״ב ה״ג וכלאים פ״ט ה״ג, ומובא בתוס' סנהדרין ה. ד״ה דהכא שבט והתם מחוקק דכל מה שרבינו הקדוש אתי מבית דוד הוא מצד האם אבל מצד האב אתי מבנימין, אלא שראש גולה הם מזכרים, ונשיאים הם אף מנקבות.
וא״כ אין לו כלל משפט המלוכה, דהרי הבחירה וההבטחה ניתנה רק לשבט יהודה כדכתיב לא יסור שבט מיהודה וכו' עד כי יבא שלה, וכמבואר ברמב״ם[5] דמלך משאר שבטים לא תתקיים מלכותו, וכנאמר לירבעם ע״י אחיה השילוני אך לא כל הימים.