אליעזר עבד אברהם

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שידוך יצחק ורבקה. משמאל למטה: אליעזר ורבקה ליד באר המים. מימין: אליעזר נותן כסף ללבן הארמי. משמאל למעלה: רבקה באוהל לאחר שנשאה ליצחק.

אליעזר עבד אברהם (מכונה גם דמשק אליעזר) היה עבדו של אברהם אבינו, שנשלח למצוא כלה ליצחק. היה מהתשעה שנכנסו בחייהם לגן עדן.

תולדות חיים

מוצאו

משפחתו של אליעזר הייתה מדמשק, ומצאצאי כנען[1]. בפרקי דרבי אליעזר[2] מובא שהוא היה עבדו של נמרוד[3], ולאחר שאברהם יצא מאור כשדים, הביא לו נמרוד את אליעזר כעבד, ולאחר מכן שחררו אברהם והוא התמנה למלך הבשן וכונה "עוג"[4].

כעבד אברהם

בתורה מסופר שאברהם יצא למלחמת ארבעת המלכים את החמישה, יחד עם 318 עבדיו[5], על פי אחד הדעות במדרש, הכוונה היא לאליעזר שהיה שקול כ318 איש[6].

בדרך לעקידת יצחק התלוו לאברהם אליעזר וישמעאל[7]. כאשר אברהם התחיל לחפש ליצחק כלה, הוא שלח את אליעזר לחרן לחפש, שם הוא מוצא את רבקה אמנו ולוקח אותה לכלה ליצחק.

חז"ל אמרו על האריכות הגדולה בסיפור שידוך יצחק ורבקה, ועל כך שהסיפור מסופר פעמיים (פעם נוספת כשאליעזר מספר בשינויים קלים, למשפחת רבקה) ש"יפה שיחתן של עבדי בית אבות, מתורתן של בנים"[8], שהדיבורים של העבדים של שלושת האבות, חשובים יותר מהלימוד תורה של הבנים

בגמרא מובא שהוא היה מפרסם את תורתו של אברהם ברבים[9].

גדולתו וצדקותו

אליעזר היה צדיק גדול, ושלט ביצרו כמו אברהם[10]. היה מהתשעה שנכנסו בחייהם לגן עדן[11].

משפחתו

לאליעזר הייתה בת, אותה רצה להשיא ליצחק, כאשר אמר זאת לאברהם, ענה לו אברהם ש:" אתה ארור ובני ברוך, ואין ארור מתדבק בברוך"[12].

בתורת החסידות

הרבי הסביר שהצלחתו של אליעזר במציאת כלה ליצחק היה משום שהלך בכוחו של המשלח - אברהם[13].

על אמרת חז"ל ש"יפה שיחתן של עבדי בית אבות, מתורתן של בנים"[8], ביאר הרבי ש"עבד" ענינו ביטול וקבלת עול, וכוונת האימרה היא ש"עבדי אבות" - שהעבודה של האבות בקבלת עול, חשובה יותר וממהוה בסיס לתורתן של בנים[14].

הרבי גם ביאר שעבודת אליעזר בהכנה לנישואי יצחק ורבקה, מבטאים את העבודה של כל בני ישראל, בגילוי האור האלוקי - בתוך ההעלם הגשמי. ולכן התורה מתארת את כל הסיפור בפרטיות ופעמיים, כדי שהיהודי ילמד בדיוק איך להתנהג בעבודתו בעולם[15]

הערות שוליים

  1. בראשית, י, י"ח.
  2. פט"ז.
  3. בתרגום יונתן מוזכר שהוא היה בנו.
  4. בדעת זקנים מבעלי התוספות, פרשת לך לך, הובא שלא מדובר בעוג מלך הבשן שמשה הרגו, אלא בעוג אחר.
  5. בראשית, י"ד, י"ד.
  6. בראשית רבה, פרשה מ"ג, פסקה ב'.
  7. מדרש זוטא קהלת, פרשה ט.
  8. 8.0 8.1 מכליתא על הפסוק "ויהי מקץ שלושים שנה וארבע מאות שנה".
  9. יומא, כ"ח, ב.
  10. בראשית רבה פרשה נט.
  11. מסכת דרך ארץ זוטא.
  12. בראשית רבה פרשה נט.
  13. תורת מנחם, תשכ"ג, ח"א, עמ' 211 ואילך.
  14. ליקוטי שיחות, חלק א' פרשת חיי שרה.
  15. דבר מלכות חיי שרה.