משתמש:שלום/יעמוד מלך מבית דוד
בפרק י"א ב"הלכות מלך המשיח" ברמב"ם, מונה הרמב"ם את סימני המשיח, ואחד מהם הוא יעמוד מלך מבית דוד.
כאשר נאמר מלך, אין הכוונה למלך משוח, שהרי בזמן הגלות אין סנהדרין שתמשנה מלך. אלא, הכוונה מנהיג היהדות, נשיא הדור - שהוא מלך. אותו נשיא הוא גם מיוחס לבית דוד (כ"נשיא" שבארץ ישראל ו"ראש גולה" שבבל), והוא הוא מלך המשיח.
אמנם לא בכל הדורות נמצאת מלכות זו בגלוי, אך זהו התנאי הראשון ל"בחזקת משיח" - שאותו יהודי יהיה בעל כח הנהגה על רבים מבני ישראל, ויהיה מבית דוד שאז הוא מלך בעצם.
בדורינו זה, נשיא הדור הוא הרבי שליט"א מליובאוויטש מלך המשיח, המולך על כל אחד ואחד מהדור, ומתייחס לכל אחד בפרטיות.
הרבי כמלך הדור
הרבי שליט"א לאורך כל שנות נשיאותו כתב מכתבים כלליים אל בני ישראל בכל מקום שהם, מכתבים כלליים לנשי ובנות ישראל, וכן אל כל ילדי ישראל. כך גם מכתבים אל האדמו"רים. אל כל סוג מעם ישראל מתייחס הרבי שליט"א כנשיא הדור, מורה הוראות ונותן עצות בנוגע לעבודת ה', כמלך ממש המתייחס לכלאחד ואחד מבני ישראל.
הרבי דואג לכל עניין הקשור לעם ישראל העומד על הפרק, ונלחם למען עם ישראל לוחם מלחמות השם למען עם ישראל - שלימות התורה, שלימות העם ושלימות הארץ.
הרבי דואג לאלפי שלוחים, ובמשך שישים שנות נשיאותו שלח אלפי שלוחים לכל העולם, אשר דואגים לעם ישראל, למצבו הגשמי והרוחני.
מיוחס לבית דוד
רבותינו נשיאינו העידו על עצמם כי הם מבית דוד, המיוחסים למהר"ל מפראג שהוא מיוחס לדוד המלך. אף הרבי שליט"א מלך המשיח מעיד כי אביו הגאון המקובל רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל מיוחס לבית דוד, ובכך נתבאר כיצד מתקיים בו הסימן של משיח "מלך מבית דוד".
שלשלת היחס של הרבי עד לדוד המלך
א. דוד המלך
ב. שלמה המלך
ג. רחבעם המלך
ד. אביהו המלך
ה. אסא המלך
ו. יהושפט המלך
ז. יהורם המלך
ח. אחזיהו המלך
ט. יהואש המלך
י. אמציהו המלך
יא. עוזיהו המלך
יב. יותם המלך
יג. אחז המלך
יד. חזקיהו המלך
טו. מנשה המלך
טז. אמון המלך
יז. יאשיהו המלך
יח. יהויקים המלך
יט. יכניהו המלך
כ. השר שאלתיאל
כא. פדיה
כב. זרובבל
כג. משולם
כד. חנניה
כה. ברכיה
כו. חסדיה
כז. ישעיה
כח. עובדיה
כט. שכניה
ל. שמעיה
לא. נעריה
לב. חזקיה ריש גלותא
לג. התנא נתן דצוציתא ריש גלותא
לד. ר' הונא ריש גלותא
לה. ר' עקוב ריש גלותא
לו. ר' נחום ריש גלותא
לז. ר' יוחנן ריש גלותא
לח. ר' שפט ריש גלותא
לט. ר' ענן ריש גלותא
מ. ר' הונא ריש גלותא
מא. ר' נתן ריש גלותא
מב. ר' נחמיה ריש גלותא
מג. ר' עוקבן דצוציתא ריש גלותא
מד. ר' אבא ריש גלותא
מה. ר' ספרא ריש גלותא
מו. מר זוטרא ריש גלותא
מז. רב כהנא ריש גלותא
מח. רב גוריא ריש גלותא
מט. מר בוסתנאי ריש גלותא
נ. רב יעקב ריש גלותא
נא. רב מגיס ריש גלותא
נב. רב נחמיה ריש גלותא
נג. רב אבדימא ריש גלותא
נד. רב פינחס ריש גלותא
נה. רב חצוב ריש גלותא
נו. רב שמואל גאון
נז. רב יהודה גאון
נח. רב חנניה גאון
נט. רב שרירא גאון
ס. רב האי גאון
סא. הרה"ג ר' יוסף מרומי
סב. הרה"ג ר' יחיאל
סג. הרה"ג ר' אברהם
סד. הרה"ג ר' עזריהו
סה. הרה"ג ר' יחזקאל
סו. הרה"ג ר' לעמיל
סז. הרה"ג ר' עזריהו
סח. הרה"ג ר' אליהו
סט. הרה"ג ר' יוסף
ע. הרה"ג ר' נחמן
עא. הרה"ג ר' קלמן קלונימוס
עב. הרה"ג ר' לייביש
עג. הרה"ג ר' אלעזר
עד. הרה"ג ר' ירחמיאל
עה. הרה"ג ר' אריה זאב
עו. הרה"ג ר' יעקב
עז. הרה"ג ר' בצלאל
עח. הרה"ג ר' יהודה ליוואי – המהר"ל הזקן
עט. הרה"ג ר' בצלאל
פ. הרה"ג ר' חיים מוורמייזא
פא. הרה"ג ר' בצלאל
פב. הרה"ג מרנא ורבנא יהודה ליוואי – המהר"ל מפראג
פג. הרה"ג ר' בצלאל חריף
פד. הרה"ג ר' שמואל
פה. הרה"ג ר' יהודה לייב
פו. הרה"ג ר' משה מפוזנא
פז. הרה"ג ר' שניאור זלמן
פח. הרה"ג הרה"ח ר' ברוך
פט. כ"ק אדמו"ר הזקן
צ. הרבנית דבורה לאה (בת אדמו"ר הזקן).
צא. כ"ק אדמו"ר הצמח צדק.
צב. רבי ברוך שלום שניאורסון (בן הצמח צדק)
צג. רבי לוי יצחק שניאורסון (נכד הצמח צדק)
צד. רבי ברוך שניאור זלמן שניאורסון (סב אדמו"ר שליט"א)
צה. הרב המקובל רבי לוי יצחק שניאורסון (אב אדמו"ר שליט"א)
צו. המלך המשיח – כ"ק אדמו"ר שליט"א.
וכבר העירו באיזהו מקומן שהרבי שליט"א הוא דור הצ"ו מדוד המלך, עליו נאמר הפסוק (ישעיה נה, ג): "הטו אזנכם ולכו אלי שמעו ותחי נפשכם ואכרתה לכם ברית עולם חסדי דוד הנאמנים" (- "כחסדי, רצה לומר: יהיה כמו החסדים הקיימים אשר הבטחתי לדוד שלא תופסק המלוכה מזרעו" - פירוש מצודת דוד על הפסוק), ו"חסדי דוד" בגימטריא צ"ו.
בן אחר בן
לכאורה לפי שושלת זו אין כאן יחוס בן אחר בן לדוד המלך, שהרי זהו דרך הרבנית דבורה לאה.
ידוע יחוסו של אדמו"ר הצמח צדק - בן אחר בן - לדוד המלך, סבו ר' נח (אבי הרב שלום שכנא היה כינוי שם משפחתו אלטשולער כי היה צאצא של הרב יחיאל הלל בן הרב דוד אלטשולער זצ"ל מק"ק יאברוב - בעל החיבור הידוע על התנ"ך "מצודת דוד" ו"מצודת ציון" (שהם מלוקטים בעיקר מתורת אביו, ולכן נקראים על שמו). וידוע שהמצודת דוד היה מיוחס לדוד המלך בן אחר בן.
הגם שע"פ הלכה אין משיח צריך להיות מיוחס בן אחר בן לדוד המלך, אלא העיקר שהוא יהיה מזרע דוד, (הראיה לזה מהלל שהיה נשיא למרות שהיה רק מצד האם מזרע דוד, וכן רבי יהודה הנשיא שנאמר עליו (סנהדרין פרק חלק) "אי מן חייא כגון רבי יהודה הנשיא").