משתמש:בנציון/תוכן המאמר כי ישאלך ל"ח
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
תוכנו במהלך המאמר הרבי מציע ג' הסברים להשאלה ותשובה של בן החכם.
- שהחכם שואל איך על ידי מעשה נעשה גילוי אלוקות. והתשובה היא עבדים היינו, במילים אחרות שאחרי יציאת מצרים ומתן תורה, יכולים להתקשר להקב"ה על ידי מעשה לבד. הביאור בזה: מעשה התחתונים מוגבלים, ויכולים רק להגיע לגילויים שלמדריגה זו יש שייכות לנבראים. ובכדי לעשות קשר עם הקב"ה (לא רק הגילויים) צריך לעשות ציווי הקב"ה. ומכיון שכל הקשר עם הקב"ה איננה בגלל פרטי המעשה של הנברא רק מכיון שזה ציווי הקב"ה לכן יכול להיות זה גם על ידי מעשה.
- שהחכם שואל, מאחר שהקשר לנו עם הקב"ה הוא מכיון שאנו עושים ציוויו, למה יש חילוקים בהמצוות. שבכל המצוות יש שלשה אופנים בקיומם: באופן במשפטים שזה בא (ומגיע במדריגה שיכול לבוא) בגדרי הנבראים (שכל וטעם). באופן של חוקים, שתוכנו הוא, שמבטל גדרי הנבראים ופועל בהם ביטול[1]. ובאופן של עדות שהם רק ציווי הקב"ה ולא מוגבל אף בההגבלות, שחוקים מוגבל בהם, של ביטול השכל כי לגבי ביטול השכל אינו מגדיר אותו, וגם שכל אינה הגבלה לגבי. יודע הוא, שתכלית המצוות הוא לדבק בהקב"ה עצמו, ולא לפי הגדרת החוקים והמשפטים. לכן, יודע הוא, שקיום המצוות באופן של חוקים ומשפטים, הם להביא האור אין סוף שלא מוגבל בגילוי כמו שהמצוות דחוקים ומשפטים הם בגילוי (אם בגילוי של רוממות האין סוף (ידיעת השלילה) או שבא בהתלבשות בשכל. לכן שואל הוא, שיודע שה' לא מוגבל, אבל איך הבלי גבול יכול לבוא בגילוי וגם שזה בא בגילוי לא על ידי התבוננות (שהתבוננות יש לו שייכות לגילויים) אלא על ידי מעשה המצוות. התשובה היא, שבלי גבול אמיתי אין הגבלות כלל כולל לכן יכול לבוא לידי גילוי גם בדבר שהוא מושלל בתכלית מעצמות אור אין סוף.
- ↑ דהיינו שזה לא...