שיחה:יורם אברג'ל

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־17:44, 28 בפברואר 2021 מאת חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

חסר בערך את אהדתו הגדולה לרבי ולחסידות..--הנחה - שיחה 07:07, 11 באוקטובר 2015 (UTC)

אברגיל[עריכת קוד מקור]

אברג'ל, לא אברג'יל--מנחם-יחי המלך - שיחה 18:23, 12 באוקטובר 2015 (UTC)

העברה מהערך[עריכת קוד מקור]

הרב יורם חסיד, שים לב שבערך אנציקלופדי לא נהוג להכניס סיפורים אלא עובדות יבשות בלבד. אני מעביר את הסיפורים לכאן כדי שיוכנסו רק העובדות שבהם (אם יש).

סיפורים[עריכת קוד מקור]

הרב נולד וגדל במושב ברוש בצפון מערב הנגב ובילדותו למד בבית ספר חב"ד במושב שנוהל על ידי השליח המקומי, הרב ישבעם סגל. שהותו בבית ספר חב"ד ושיעורי התניא ששמע אצל הרב סגל, עוד יתנו אותותיהם לאורך ימים ושנים בקשר החם והאוהב שהיה לרב אברג'ל עם חסידות חב"ד ועם העומד בראשה, הרבי מליובאוויטש. "אני זוכר את הרב יורם עוד כשהיה בכתה א-ב", מספר הרב סגל, "אשתי חנה ז"ל היתה המורה שלו ואני הייתי מנהל בית הספר. מההתחלה היה ניכר בו משהו לא רגיל, כל הילדים בני גילו היו שובבים קצת, לפעמים חצופים, אבל הוא היה שונה, תמיד הביע רצינות. אשתי מאוד השקיע בו כיוון שראתה שיש לו פוטנציאל, בהמשך ידוע לי שמורים נוספים נתנו בו עיניהם והשקיעו בלימוד ובחינוך שלו". בהמשך הדרך, בכיתות הגבוהות עשה הרב אברג'ל את צעדיו הראשונים בעולם החסידות, כשהשתתף בשיעורי התניא של הרב סגל, לימים התבטא הרב שבשיעורים אלו נפתח לפניו צהר לעולמה המופלא של חסידות חב"ד, צהר עליו שמר ואותו הרחיב עם השנים

"מאוד שמחנו על הקשר שהוא שמר עם הרבי ועם חב"ד כל השנים", אומר הרב סגל ומוסיף, "גם אלינו היתה לו הכרת הטוב ואז הוזמנתי כמה פעמים לכולל שלו כדי למסור שיעורים בחסידות". החינוך החסידי של הרב אברג'ל בא לידי ביטוי גם במעשי החסד הרבים בהם נטלו חלק פעיל האברכים בכולל. חלק מהסדר השבועי היה אריזת וחלוקת מצרכי מזון לנזקקים. מספרים שפעם אחת, התקשר ראש ישיבה ליטאי חשוב למזכירות של הרב בכדי למחות על ביטול התורה הנגרם לאברכים בגין העיסוק במעשה החסד, 'מדובר בביטול תורה עבור אברכים שלומדים כל היום? ובכלל אין זה כבוד התורה שתלמידי חכמים יתעסקו בדברים אלו', היתה טענתו. מזכירו של הרב שמע את הדברים ומסר אותם לרב בעוד ראש הישיבה ממתין לתשובה על קו הטלפון. 'תמסור שאנחנו חסידים של הרבי מליובאוויטש', סתם הרב ולא פירש. התשובה בטלפון גררה כמה שניות של שתיקה, ואחריהם ניתוק. 'במקום ללכת סחור סחור, נגשתי מיד לתורף הדברים', הסביר הרב למזכירו, 'בתור חסידים של הרבי, ברור לנו שכל יהודי מחויב לתת מכוחו ומרצו למען הזולת ולא רק שאין בזה פחיתות כבוד, אלא ההפך הוא הנכון".באתר חבד אור אין סוף כותב עליו הרב חלוי"צ

הרבי שליט"א מלך המשיח קבע סדר, שאמנם אין מספידים בליובאוויטש, אבל מספרים סיפורים אודות הנפטר. במוצאי שבת בראשית קיבלנו את הידיעה המרה על הסתלקותו של הרב יורם אברג'ל, וננסה כאן לספר אודותיו בנימה אישית. הרב אברג'ל השתתף בכמה כינוסים של "מטה משיח" ודיבר על הרבי ועל חשיבות האמונה בדבריו והליכה בדרכיו. הוא התראיין גם ל"בית משיח", כפי שפורסם כאן בגיליונות קודמים. ואף חתם על פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח וצריכה להיות ההתגלות תיכף ומיד. אך כיוון שזכיתי להתוועד פעם בכולל אצל הגאון הרב יורם אברג'ל, אספר קצת בנימה אישית מה שהי' שם.

הי' זה לקראת יו"ד שבט לפני כמה שנים. פנה אלי מייסד ומנהל ישיבתנו בראשון לציון הרב יואל רוזן, שביקשו ממנו להביא אותי להתוועד בכולל אצל הרב יורם. הוא ציין שאלו שפנו אליו חששו מזה, שמא אדבר יותר מדי על משיח ועל כך שהרבי חי וקיים. אך הרב יורם, שנודע בחביבותו הגדולה לתניא, ביקש שיבוא להתוועד דווקא מי שכתב פירוש על התניא, וכנראה לא היו הרבה מועמדים נוספים

הגעתי לנתיבות, וקידמו את פני כמה מחסידי חב"ד שיש להם קשר קבוע עם הרב, ואליהם פנה הרב להביא להתוועדות יו"ד שבט מי שכתב פירוש על התניא. הם סיפרו שהרב אוהב מאד את חב"ד ואת הרבי, ואומר בעצמו שיעור בתניא בכל יום לתלמידי הכולל – בכולל שלו לומדים כשלוש מאות איש, בעיקר ליטאים, שחלק חשוב מהם הם בעצמם ראשי כוללים. ולכן חשוב מאד שלא לגרום ח"ו נזק ולגרום לו להתרחק ח"ו. ולכן ביקשו שאספר בעיקר, בקשר ליו"ד שבט, סיפורים על הרבי הריי"צ. ואנא לא לדבר יותר מדי על משיח ועל חי וקיים. אמרתי שבוודאי אספר בע"ה על הרבי הריי"צ, אולם אין סיכוי שלא אדבר על "הדבר היחיד שנותר בעבודת השליחות", אם כי אשתדל מאד לעשות זאת "באופן המתקבל".

לומר את האמת, קצת חששתי, ואולי קצת יותר מקצת, שלא אגרום לתוצאות בלתי רצויות, והתפללתי לה' שישים בפי את המילים הנכונות. אך הי' מונח אצלי שזו הזדמנות פז להעביר את המסר של הרבי שליט"א מלך המשיח ללא כחל ושרק לאנשים בעלי השפעה גדולה, ואסור לוותר על הזדמנות זו. כשנכנסתי, והרב קיבל את פני בלחיצת ידה חמה, שאלתי כמה זמן יש לנו לדבר. הרב יורם השיב בהתלהבות: דבר, דבר, אל תתחשב כלל בזמן!

פתחתי, כפי שהבטחתי, בסיפורים על הרבי הריי"צ. סיפרתי על המאסר והגאולה של י"ב-י"ג תמוז, בעקבות הפעילות לפני כן וגם אחרי כן במסירות נפש להפצת היהדות ברוסי' הסובייטית. לאחר מכן סיפרתי את הסיפור המפורסם (שפורסם כבר לא פעם ב"בית משיח") ששמעתי אישית מהמשפיע ר' מענדל פוטרפס ומהרה"ח ר' רפאל נחמן ("פוליע") הכהן קאהן, אודות דברי הרבי הריי"צ לפני יציאתו מרוסי': "מ'דארף זיך זעהן, מ'מוז זיך זעהן, און מ'וועט זיך זעהן" (צריכים להתראות, מוכרחים להתראות, ואנו נתראה)! על ההתלהבות הגדולה של החסידים כששמעו מהרבי שעומדים להתראות עמו שוב, למרות שבדרך הטבע לא הי' שום סיכוי לכך, כשהרבי יוצא אל מאחורי מסך הברזל. על החסידים הגדולים שניסו "להרגיע" ולהסביר שאמנם אנו מקווים ומתפללים לראות זאת כפשוטו, אבל צריך להיות מוכנים לכך שהדברים אולי יישארו רק ברוחניות, ועל הרושם שזה פעל על החסידים. על אותם חסידים פשוטים שלא הסכימו בשום אופן לדברים, והמשיכו לרקוד ולשמוח בביטחון מוחלט שדברי הרבי יתקיימו כפשוטם. ולבסוף, שכל אלו אכן התראו עם הרבי הריי"צ כפשוטו. המשכתי בסיפור המפורסם על החסידים שבאמצע התוועדות בימים הקשים ביותר ברוסי' הסובייטית עשו "רכבת" וכאילו נסעו לרבי, כשהאחרים צוחקים מהם. ולבסוף, כל אלו שהיו על ה"רכבת" הדמיונית, אכן יצאו מרוסי' והגיעו לרבי. ומכאן שה"כלי" לקיום הברכה וההבטחה הוא האמונה המוחלטת בכך בפשטות.

מכאן עברנו לסיפור התורה על משה רבינו שבישר על הגאולה ממצרים, "פקד פקדתי", ופעל עם ישראל ועם פרעה. אך פרעה לא רק שלא הסכים, הכביד עוד יותר את העול על ישראל, עד שמשה רבינו עצמו זעק לה' "למה הרעותה לעם הזה". ואם לא די בזה, מסופר במדרש שבדיוק אז, כשהיו כל כך זקוקים לו, משה רבינו נעלם מהשטח והלך למדין. וחז"ל אומרים ש"בזכות האמונה נגאלו ישראל ממצרים". וכך בדורנו, לפני כמה שנים יצא הרבי בהכרזה "הגיע זמן גאולתכם", ואמר שמשיח כבר נמצא ונמצא בהתגלות, והדבר היחיד שנותר בעבודת השליחות הוא קבלת פני משיח צדקנו בפועל ממש, כדי שיוכל למלאות את שליחותו ולגאול את ישראל. חזרתי על שיחת ש"פ שופטים אודות שופט ויועץ ונביא דורנו, והנבואה שישנה במלך המשיח, "לאלתר לגאולה, והנה זה משיח בא", עם ההדגשה שם שזהו "לא רק בתור חכם ושופט, אלא בתור נביא, שזהו בוודאות". וכפי שמביא שם ממאמרי רבינו הזקן שמכיוון שבא הדבר לפיו של נביא בוודאי יקוים ללא ספק. על שיחת ב' ניסן, משמעות הכרזת "יחי המלך". הבאתי את דברי חז"ל אודות משיח שנכסה וחוזר ונגלה, את דברי האריז"ל אודות משיח שמתעלה אחרי ההתגלות הראשונה "בגופו ובנפשו, על דרך עליית משה להר". את דברי רבינו הזקן שעל זמן זה נאמר שצריך את האמונה כי "דוד מלך ישראל חי וקיים", כשהכוונה למלך המשיח בתקופה זו. ושאמונה זו עצמה היא המביאה את ההתגלות. וסיימתי בהכרזת "יחי אדוננו".

הרב יורם הקשיב לדברים במשך כל הזמן במלוא תשומת הלב, וכמוהו כמעט כל שלוש מאות האברכים שהיו שם. כמה פעמים באמצע, כשחששתי שמא אני מדבר יותר מדי זמן, ושאלתי אם יש עוד זמן – הרב הגיב שוב ושוב בהתלהבות: דבר, דבר, אל תחשוש! כמה פעמים באמצע הפסיק אותי הרב באומרו שראוי לנגן ניגוני רבינו הזקן וניגוני חב"ד. ניגנו "צמאה לך נפשי", "אבינו מלכנו", "ופרצת", "הושיעה את עמך", ועוד כמה ניגוני חב"ד. ושוב המשך הדיבורים בנושא זה, כשהרב אברג'ל מגיב שוב ושוב בהתלהבות: דבר, דבר, אל תחשוש! רק אחרי יותר משלוש שעות עמדו להתפלל מנחה וההתוועדות הסתיימה.

הרב יורם אברג'ל מנתיבות, ראש מוסדות 'רב פעלים' שבמסגרתם הוא דואג ל-‏4,000 אברכי כוללים, הוא אחד הרבנים הידועים בישראל.

אלא שלא רבים יודעים כי הוא מחשיב עצמו לחלק בלתי נפרד מליובאוויטש: בנוסף לחתימתו על הפסק-דין כי הרבי הוא מה"מ, הוא מחייב כל אחד מאלפי האברכים הספרדים והליטאים לעסוק בתורת חסידות חב"ד. מי שלא עומד בכך, לא יכול להמשיך בלימודיו ברשת.

עבור עשרות אלפי יהודים, "הרב יורם" הוא עולם ומלואו. אלא שהרב מנצל זאת כדי לקשר את אותם רבבות אל נשיא הדור - הרבי.

●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 15:44 • ט"ז באדר ה'תשפ"א