דוד הסופר מאניפולי

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ר' דוד הסופר מאניפולי היה יהודי קדוש סופר סת"ם שחי באניפולי והיה סופרו האישי של רבי זושא מאניפולי. החל מהתייסדות כתב אדמו"ר הזקן, על פי ציוויו של ר' זושא, החל לכתוב סת"ם בכתב זה בקדושה ובטהרה.

אודותיו

ר' דוד החל את מלאכתו כסופר סת"ם בפקודתו המפורשת של המגיד ממזריטש; בתחילה סירב בטענה שאינו ראוי, אבל כשגזר עליו המגיד, הסכים, תוך כדי הדגשה שהוא מקבל עליו את הדין אך ורק משום גזירת רבו. ובתנאי נוסף: שהמגיד ילמדו את כוונת כל האותיות, ובייחוד את כוונות שם הוי'.

המגיד קרא לתלמידו רבי שלמה מלוצק וציוה עליו ללמד את ר' דוד את כוונת כל האותיות, ואחר כך גילה לו המגיד את סודו של שם הוי'.

מאז והלאה למד ר' דוד כתיבת הסת"ם והתחיל במלאכת הכתיבה.

הפלאת כתיבתו

כתיבתו היתה חביבה בעיני הצדיקים תלמידי המגיד. מסופר, שרבי מנחם נחום מצ'רנוביל שכר אותו למשך שנה תמימה שישב בביתו בצ'רנוביל ויכתוב עבורו בקדושה ובטהרה ספר תורה. הספר התגלגל בסופו של דבר לסקווירא ונעשו בו מעשי ניסים.

ר' דוד היה כותב בפרשיות התפילין את הפ"אין כפולות. ורבי יהודה לייב הכהן מאניפולי ביאר שהדבר קשור למעלת שורש נשמתו של ר' דוד הסופר.

פעם היה אדמו"ר הזקן אצל ר' דוד ואחר שהיה מעיין באופן עבודתו אמר:

"מה שיהודי יכול להרשות לעצמו! הוא יושב לו עם שולחנו וקסתו באויר, על ימינו עומד המלאך מיכאל ומייבש לו כל אות ואות תיכף כשהיא יוצאת מתחת קולמוסו".

מסופר, שפעם אחת ר' זושא הוליך את בנו, ר' ישראל אברהם, אל דלת החדר ששם היה יושב, פתח את הדלת וראה: בכל פעם כשהוא מגיע לכתיבת "שם", הוא מתרומם באויר עם כסאו.

כתב חב"ד

ערך מורחב – כתב חב"ד

באחת הפעמים בהם ביקר אדמו"ר הזקן בחצר מורו ורבו המגיד ממעזריטש, הורה לו הרב המגיד לתקן צורת כתב סת"ם שתהיה תואמת גם את דעת הפוסקים, וגם את המבואר בספרי הקבלה[1]. על פי הוראה זו, התעכב אדמו"ר הזקן במעזריטש במשך ארבעה שבועות נוספים, בהם התעסק ועמל על תיקון צורת האותיות. בחזרתו לביתו עבר דרך אניפולי, שם שמע שר' זושא הורה לר' דוד שהיה סופרו האישי לכתוב כפי הנוסח החדש שתיקן אדמו"ר הזקן, מכיון שהוא שמע כרוז מפמליה של מעלה שמכאן ואילך זו תהיה צורת האותיות[2].

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. אדמו"ר הריי"צ מדגיש באגרת: "שיסדר תמונת האותיות כפי שיטת בעלי הקבלה בדרך חב"ד".
  2. ראה באריכות בקובץ 'ידע עם' חלק ה' עמ' 71 פרטי הדברים באריכות. לשלימות הדברים עיין באגרות קודש אדמו"ר הריי"צ ח"ט עמ' נג, ובהנסמן בהערות שם.