י"ח באלול
א | ב | ג | ד | ה | ו | ז | ח | ט | י |
יא | יב | יג | יד | טו | טז | יז | יח | יט | כ |
כא | כב | כג | כד | כה | כו | כז | כח | כט | |
תשרי · חשוון · כסלו · טבת · שבט ·
אדר |
י"ח באלול הוא היום השמונה עשר בחודש אלול. יום זה נקרא בפי חסידי חב"ד "ח"י אלול", על שם המאורעות החב"דיים שהתרחשו בו, ישנם מנהגים מיוחדים ליום זה.
שנים עשר הימים מי"ח באלול ועד לראש השנה, הם מקבילים לחודשי השנה העברה והתשובה והתיקון בכל יום, מתקן את החודש אליו הוא שייך (י"ח באלול - חודש תשרי, י"ט באלול - חודש חשוון וכן הלאה).
ערך מורחב – מנהגי ח"י אלול |
אירועים ביהדות
- שס"ט - רבי יהודה ליוואי, המהר"ל מפראג, נפטר.
- תרמ"ט - רבי עובדיה אברהם יוסף סומך, מכונה הרב עבדאללה סומך, ראש החכמים והרבנים בבבל, וראש ישיבת 'מדרש בית זליכה' בבגדאד - עירק, מחבר הספרים, 'קיבוץ חכמים', 'זבחי צדק', ו'חזון למועד', נפטר.
- תש"ג - יהודי מינסק נטבחים על קידוש ה' במחנה ההשמדה סוביבור.
ימי חב"ד
- תפ"ד - הנביא אחיה השילוני התגלה לראשונה אל הבעל שם טוב, בהיותו בן עשרים ושש שנים, והחל ללמדו תורה.
- תצ"ד - הבעל שם טוב, בהיותו בן שלושים ושש, הצטווה על ידי אחיה השילוני להתגלות בעולם.
- תקע"ג - אדמו"ר האמצעי נסע מקרמנצ'וג וקבע מקום מושבו בליובאוויטש.
- תרנ"ז - התחלת הלימודים בישיבת תומכי תמימים בליובאוויטש.
- תשכ"ב - ראש העיר קרית גת היה ראש העיר הראשון שמסר לרבי כאות כבוד את מפתח העיר באמצעות השליח הרב יעקב פלס.
נולדו
- תנ"ח - הבעל שם טוב - רבי ישראל, נולד לר' אליעזר ומרת שרה.
- תק"ה - אדמו"ר הזקן נולד לרבי ישראל ברוך ומרת רבקה פוזנר.
- תרפ"ב - הרב יעקב שפרינגר.
- תרצ"ד - הרב שלום בער בוטמן, משלוחי הרבי לארץ הקודש, משפיע, ומנהל בית חב"ד בתל אביב.
- תשי"ט - הרב שלמה מאיר יששכר מארק, מתרגם סידרת האגרות קודש מאידיש ללשון הקודש.
נפטרו
- תרל"ז - ר' גרשון יהודה לייב קוגל, בנו של המשפיע הרב חנוך הענדל קוגל.
- תש"ב - הרב יהושע זעליק אהרונוב, מחסידי חב"ד שמסרו נפשם על הפצת יהדות ברוסיה הקומוניסטית.
קישורים חיצוניים
הפתגם היומי - י"ח באלול - מלוח היום יום |
---|
לששי עולה הבעל קורא, ומעצמו.
יום הולדת את הבעל שם טוב בשנת תנ"ח. יום שנתגלה אליו מורו ורבו הקדוש - תפ"ד. יום שנתגלה הבעל שם טוב - תצ"ד. יום הולדת את רבינו הזקן - תק"ה. תוכן תורת הבעל שם טוב בשבת פרשת תבוא ח"י אלול תרנ"ב אחר קבלת שבת: "והיה כי תבוא אל הארץ" וגו'. ארץ לשון 'מרוצה' ולשון 'רצון' כדאיתא במדרש. אז דו וועסט צוקומען צום רצון וואס איז א מתנה מלמעלה און בירושה בכל אחד מישראל, איז די עבודה דארף זיין "וישבת", אראפטראגען אין התישבות, "ולקחת גו' ושמת בטנא", ממשיך זיין אורות בכלים, "והלכת אל המקום אשר יבחר ה' אלקיך", א איד דארף וויסען אז ער גייט פון איין ארט אין דעם אנדערען, איז ניט ער גייט אליין נאר מ'פירט איהם מלמעלה, און די כוונה איז "לשכן שמו שם", אויף מפרסם זיין אלקות אין דעם ארט וואו ער איז. אחר תפילת ערבית חזר עוד הפעם תורה הקודמת והוסיף: "והיה כי תבוא" גו' בכדי דו זאלסט צוקומען צום רצון כו', איז דאס דורך דעם אז "והלכת אל המקום גו' לשכן שמו שם", זאלסט זיך מוסר נפש זיין אויף מפרסם זיין דארטען אלקות, מיט וואס איז מען מפרסם אלקות, מיט א ברכה און א פסוק תהלים. תרגום מאידיש: תוכן תורת הבעל שם טוב בשבת פרשת תבוא ח"י אלול תרנ"ב אחר קבלת שבת: "והיה כי תבוא אל הארץ" וגו'. ארץ לשון 'מרוצה' ולשון 'רצון' כדאיתא במדרש. כשאתה תבוא לרצון שהוא מתנה מלמעלה ובירושה בכל אחד מישראל, אזי העבודה צריכה להיות "וישבת", להורידה בהתישבות, "ולקחת גו' ושמת בטנא", להמשיך אורות בכלים, "והלכת אל המקום אשר יבחר ה' אלקיך", יהודי צריך לדעת כשהוא הולך ממקום אחד לשני, הוא אינו הולך לבד אלא מוליכים אותו מלמעלה, והכוונה היא "לשכן שמו שם", שיפרסם אלקות במקום בו הוא נמצא. אחר תפילת ערבית חזר עוד הפעם תורה הקודמת והוסיף: "והיה כי תבוא" גו', בכדי שתבוא לרצון כו', זהו על ידי "והלכת אל המקום גו' לשכן שמו שם", שתמסור את נפשך לפרסם שם אלקות, במה מפרסמים אלקות, עם ברכה ופסוק תהלים. |