איתא במדרש תילים
איתה במדרש תילים הוא דיבור המתחיל של מאמר חסידות אותה כתב הרבי המהר"ש (יש אומרים[דרוש מקור] הצמח-צדק, אך הרבי לא מזכיר זאת במכתבו. ראה בהמשך), ונאמר על-ידי בנו, הרבי הרש"ב ביום הבר-מצווה שלו, ומאוחר יותר -על-ידי בנו של הרבי הרש"ב - הרבי הריי"צ.
תוכן עניינים
חזרת המאמר בבר מצווה
המאמר דיבור המתחיל "איתא במדרש תילים" הוא מאמר של אדמו"ר מהר"ש, אותו חזר אדמו"ר הרש"ב בחגיגית הבר מצוה שלו בכ' חשוון תרל"ד, וכן אדמו"ר הריי"צ בחגיגת הבר-מצווה שלו בי"ב תמוז תרנ"ג.
מאוחר יותר, הרבי תיקן לחזור מאמר זה בעל-פה בבר המצווה: אר"א כו' קיימו קיימו מצוות תפילין כו'. ונהוג אצל מה-וכמה מאנ"ש שי' לומר (לחזור) בסעודת בר-המצוה מאמר דא"ח המתחיל ומבאר מאמר ר"א הנ"ל כו' לקוטי שיחות חלק ט"ז עמוד 499 [1]
ובמקום נוסף: "כן מהנכון לחזור – הבר-מצווה המאמר דיבור-המתחיל "איתא במדרש תילים", וקל ללומדו בעל-פה, וגם בנו יעשה כן" כו' (אגרות-קודש חלק י"ט עמוד ק'"א [2])
תוכן המאמר
המאמר עוסק בביאור מאמר רבי אליעזר המופיע במדרש תילים (על ספר תהילים.) על הפסוק "כי אם בתורת השם חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה" (תהילים א, ב). מאמר רבי אליעזר: "אמרו ישראל לפני הקב"ה: "ריבונו של עולם, רוצים אנו ליגע בתורה יומם ולילה, אבל אין לנו פנאי", אמר להם הקב"ה: "קיימו מצוות תפילין ומעלה אני עליכם כאילו אתם יגעים בתורה יומם ולילה". נשאלת השאלה אם כן, מהו הקשר בין מצות תפילין ללימוד תורה?
התשובה בקיצור: למצוות התפלין ישנה מעלה על לימוד התורה. לימוד התורה ממשיך רק את בחינת מוחין במידות, מה-שאין כן לימוד התורה - שממשיך את בחינת '''מוחין בעצם'''.
הדפסת המאמר
המאמר נדפס ב:
- ספר המאמרים תרל"ד עמוד נג
- ספר המאמרים תרנ"ג עמוד רעג
- ספר המאמרים תש"ח עמוד 271
- המאמר יצא-לאור עם ביאור תחתיו ע"י הרב יהודה לייב גינזבורג בשנת תשע"ו
- המאמר נדפס יחד עם הסבר בחוברת בשם "התפילין של ריבון העולמים" בכתיבת הרב נחום רבינוביץ בסדרת "מאמר מבואר" בהנהלת מכון "טעם ודעת"
קישורים חצוניים
מצגת להמחשת המאמר: [3]
בר מצווה | ||
---|---|---|
מושגים | קבלת עול מצוות • הנחת תפילין • איתא במדרש תילים • בר מצווה לעולים • בר מצווה ליתומים • יום הולדת • בת מצווה | |
ספרים | שערי בר מצווה • בן י"ג למצוות • שבח יקר | |
אצל רבותינו נשיאנו | בר המצווה של אדמו"ר הריי"צ • בר המצווה של הרבי |