שיחה:לב
בפרק ט' בתניא אכן מובא שמהלב עולות התאוות למוח להתחכם בהן, אבל כיצד זה מסתדר עם המובא בפרק ו' שהשכל מוליד את המידות ולא להפך? האם התאוות שבחלל השמאלי קודמות או ש"שכל המולידן" הוא הקודם? חסיד שוטה - בית מדרש. תשע"א = ביאת משיח. אין ביאה ללא משיח, אין משיח ללא ביאה. כ"א באדר ב' ה'תשע"א.
- דוק: התאוות מקורם בלב. המידות מקומם בלב ומתעוררות על ידי השכל. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), כ"א באדר ב' ה'תשע"א 20:47, 27 במרץ 2011 (UTC)
- לא הבנתי. "ולכן כל התאות והתפארות וכעס ודומיהן הן בלב ומהלב הן מתפשטות בכל הגוף וגם עולה למוח שבראש לחשב ולהרהר בהן ולהתחכם בהן כמו שהדם מקורו בלב ומהלב מתפשט לכל האברים וגם עולה להמוח שבראש" - זה נקרא מקומן או מקורן?
- ועוד - "ושכל המולידן הנחלק לשלש שהן חכמה בינה ודעת מקור המדות" - מקורן משכל או בלב?
- חסיד שוטה - בית מדרש. תשע"א = ביאת משיח. אין ביאה ללא משיח, אין משיח ללא ביאה. כ"ב באדר ב' ה'תשע"א.
- אם הולכים בדרך המל"ך (דהיינו: מוח, לב, כבד) - אזי אצל האדם זה עובד כמו אדם, תחילה במוחין ואז זה מוליד מידות. כך זה אמור להיות מלכתחילה. אבל אם האדם בוחר להתנהג כפי בהמה (כפי שמבאר בפרק ט' את ענייני הנפש הבהמית, וכותב זאת מפורשות עם תחילת הפרק...) - אזי הוא למ"ך (דהיינו: לב, מוח, כבד).
- אגב, המקור לתשובה זו הוא מפרק זה עצמו (פרק ט'), כמו שתראה בהמשך שמדבר לגבי נפש האלוקית, מתחיל ממוחין שבראש, וממשיך ששאר מידות(!) קדושות הן מחב"ד שבמוחין. זלמן - שיחה
- את החילוק הזה הכרתי, אלא שהשאלה שלי היא לגבי מה שכתוב בפרק ו' - שעוסק בנפש הבהמית - שגם אצלה מהות המדות שהן נולדות מהחב"ד שלה (ושכל המולידן... מקור המידות), ולא שמידות הלב עולות למוח. חסיד שוטה - בית מדרש. תשע"א = ביאת משיח. אין ביאה ללא משיח, אין משיח ללא ביאה. כ"ב באדר ב' ה'תשע"א.
- אסביר: לכל לראש, המקור להיות המוחין מולידים את המידות הוא בפרק ג', שם הוא מתאר את תהליך היווצרות המדות על ידי השכל. תהליך שבלעדיו ה"אהבה" או ה"יראה" הם דמיוניים וזמניים. בפרק ט' עוסק אדמו"ר הזקן בתאוות - יצרים! לא במידות, רגשות, אלא ביצרים הקיימים באדם מעצם יסודו ושעליהם אין להקשות, כידוע, כיוון שהוא למעלה מטעם ודעת (על דרך הרצון לחיות וכו'). כדי שתאווה זו תרד לפועל, היא חייבת לעלות קודם למוח ומשם להוליד מידות ומעשים, כמופיע בהמשך בפרק ט'. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), כ"ב באדר ב' ה'תשע"א 14:03, 28 במרץ 2011 (UTC)
- אם כך, אז כדאי להדגיש בערך שיש חילוק מהותי בין המידות הרעות שמקומם בלב, לבין התאוות והיצרים - שגם הם מקומם בלב. דרך אגב, מאיפה החילוק הזה? חסיד שוטה - בית מדרש. תשע"א = ביאת משיח. אין ביאה ללא משיח, אין משיח ללא ביאה. כ"ג באדר ב' ה'תשע"א.
- החילוק הוא מהתניא עצמו בפרקים שצוטטו לעיל.. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), כ"ג באדר ב' ה'תשע"א 14:31, 29 במרץ 2011 (UTC)
- אם כך, אז כדאי להדגיש בערך שיש חילוק מהותי בין המידות הרעות שמקומם בלב, לבין התאוות והיצרים - שגם הם מקומם בלב. דרך אגב, מאיפה החילוק הזה? חסיד שוטה - בית מדרש. תשע"א = ביאת משיח. אין ביאה ללא משיח, אין משיח ללא ביאה. כ"ג באדר ב' ה'תשע"א.
- אסביר: לכל לראש, המקור להיות המוחין מולידים את המידות הוא בפרק ג', שם הוא מתאר את תהליך היווצרות המדות על ידי השכל. תהליך שבלעדיו ה"אהבה" או ה"יראה" הם דמיוניים וזמניים. בפרק ט' עוסק אדמו"ר הזקן בתאוות - יצרים! לא במידות, רגשות, אלא ביצרים הקיימים באדם מעצם יסודו ושעליהם אין להקשות, כידוע, כיוון שהוא למעלה מטעם ודעת (על דרך הרצון לחיות וכו'). כדי שתאווה זו תרד לפועל, היא חייבת לעלות קודם למוח ומשם להוליד מידות ומעשים, כמופיע בהמשך בפרק ט'. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), כ"ב באדר ב' ה'תשע"א 14:03, 28 במרץ 2011 (UTC)
- את החילוק הזה הכרתי, אלא שהשאלה שלי היא לגבי מה שכתוב בפרק ו' - שעוסק בנפש הבהמית - שגם אצלה מהות המדות שהן נולדות מהחב"ד שלה (ושכל המולידן... מקור המידות), ולא שמידות הלב עולות למוח. חסיד שוטה - בית מדרש. תשע"א = ביאת משיח. אין ביאה ללא משיח, אין משיח ללא ביאה. כ"ב באדר ב' ה'תשע"א.
ומה עם החילוקים בין מוח ולב? שף ויתיב • קאנפרענץ רום
למ"ך?[עריכת קוד מקור]
הווארט על מל"ך/למ"ך הינו ווארט נחמד, אך אין מקומו פה באם אין לו מקור. (המקום היחיד שראיתיו כתוב הוא בספרו של נדב כהן על התניא. שף ויתיב • קאנפרענץ רום
- בילדותי ראיתי זאת בשיחות לנוער, נראה לי שאומר שיש מקור קדום יותר--הנחה - שיחה 21:50, 10 באוקטובר 2016 (UTC)
- כנראה שלא שמת לב שכבר יש מקור בערך. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ח' בתשרי ה'תשע"ז, למניינם 22:41, 10 באוקטובר 2016 (UTC)