שיחה:ניצוץ משיח
דילמה קשה
איך מסבירים בשפה פשוטה וברורה את המשפט הבא "עצם הנשמה כפי שהוא דר אחד עם עצמות ומהות". להסביר את העניין הלזה לאנשים שאינם אנ"שים - הרי זה מלאכה עדינה, דקה, וכמעטבלתי אפשרית?! חסיד חב"ד* אידישעפדיה* פותחים אלף רביעי!
למחיקה
ערך זה אינו מצדיק את קיומו, כיון שיכול להכלל בערך "מלך המשיח". Shneor - שיחה 00:04, 9 במאי 2012 (IDT)
- הערך משיח גם כך מבולגן. עדיף לא לבלגנו יותר..--חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), י"ז באייר ה'תשע"ב 12:15, 9 במאי 2012 (IDT)
ניצוץ משיח כביאור על יכולתו של הפרט להיגאל
בשיחת אחש"פ תשמ"ג (ח"ג ע' 1315) ביאר הרבי שכדי שיוכל המשיח לגאול את העם מוכרח שיהיה קשר ומכריח שישנו ניצוץ מישהו יודע על עוד הרחבה בזה? לכאורה חסר ביאור: למה לא? (הרבי משווה למשה. היכן מבואר ההכרח של ניצוץ אצל משה כדי שיוכל לגאול?) גם הרבי משווה שם את העניין ל"מלך" בפשטות השייכות למלך אינה כשייכות של ניצוץ (ראה שיחת ב' ניסן תשמ"ח)?--הנחה - שיחה 19:45, 8 בדצמבר 2015 (UTC)
- האם הכוונה שכדי שמשיח יוכל לפעול גם אצל היהודי הנמוך עליו "לרדת" אליו (לפי"ז ניצוץ משיח בנוגע לענין זה הוא הפוך. כלומר שכאילו משיח מוכרח להגיע גם ליהודי הנמוך שכביכול מוריד אותו)--הנחה - שיחה 19:45, 8 בדצמבר 2015 (UTC)
- התשובה לשני שאלותיך: כדי לגאול יהודי מהגלות, צריך הגואל להיות מציאות אחת עם היהודי הנמצא בגלות, באופן שהמציאות הזאת יש לה כוח להתפשט עד למצב של היהודי בגלות, ועם כל זאת להיות בדרגה נעלית יותר באופן שהניצוץ משיח עצמו אינו נמצא בגלות, במשל לאדם הנמצא מעל לבור ומושיט את ידיו למי שנמצא בתוך הבור. בכדי להעלות מישהו אחר ממקום נמוך, חייב להיות המעלה בדרגה גבוהה יותר מאותו מקום כלומר מהגלות, ומצד שני חייב להיות לו קשר למי שנמצא בגלות, וזהו ניצוץ משיח שלעולם אינו נמצא בגלות, אך הוא כולל את כל הניצוצות הנמוכים יותר ממנו בדרגה, באופן של איברים המקושרים לראש. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים כ"ח בסיוון ה'תשע"ו, למניינם 13:59, 4 ביולי 2016 (UTC)
- ביאור יפה, (וגם כתבת אותו כיאה), חשוב - לדעתי - למצוא אתו בתורת הרבי ולהביאו בקטע העוסק בנחיצות הניצוץ לגאולה ע"י משיח צדקנו.--הנחה - שיחה 14:06, 4 ביולי 2016 (UTC)
- מדובר בהסבר פשוט ולא מחודש, שמובא פעמים רבות בספרי חסידות, ואפשר להכניסו לערך כמו שהוא. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים כ"ח בסיוון ה'תשע"ו, למניינם 14:37, 4 ביולי 2016 (UTC)
- מה אעשה שלא ידוע לי על פעמים רבות שמוסבר בחסידות על משיח שהוא צריך להתאחד עם כל יהודי, אולי על משה רבנו, ועל זה כתבתי שיומתק יותר אם יהיה עם מקור (ואדרבה אם זה מובא פעמים רבות בטח יש את המקורות הראשונים בחסידות של אדה"ז וכיו"ב).--הנחה - שיחה 15:09, 4 ביולי 2016 (UTC)
- אוקיי. אנסה בל"נ למצוא מקור ברור לענין. בנתיים תוכל להכניסו לערך, אם תרצה תציב תבנית "מקור".. מה שיכול לעכב את הערך מקבלת מומלצות. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים כ"ח בסיוון ה'תשע"ו, למניינם 16:44, 4 ביולי 2016 (UTC)
- כמדומני שבזה דן אד"ש בשיחות של צו וי"א ניסן תנש"א • מתעקשים • ועידת ליובאוויטש 18:45, 4 ביולי 2016 (UTC)
- אוקיי. אנסה בל"נ למצוא מקור ברור לענין. בנתיים תוכל להכניסו לערך, אם תרצה תציב תבנית "מקור".. מה שיכול לעכב את הערך מקבלת מומלצות. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים כ"ח בסיוון ה'תשע"ו, למניינם 16:44, 4 ביולי 2016 (UTC)
- מה אעשה שלא ידוע לי על פעמים רבות שמוסבר בחסידות על משיח שהוא צריך להתאחד עם כל יהודי, אולי על משה רבנו, ועל זה כתבתי שיומתק יותר אם יהיה עם מקור (ואדרבה אם זה מובא פעמים רבות בטח יש את המקורות הראשונים בחסידות של אדה"ז וכיו"ב).--הנחה - שיחה 15:09, 4 ביולי 2016 (UTC)
- מדובר בהסבר פשוט ולא מחודש, שמובא פעמים רבות בספרי חסידות, ואפשר להכניסו לערך כמו שהוא. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים כ"ח בסיוון ה'תשע"ו, למניינם 14:37, 4 ביולי 2016 (UTC)
- ביאור יפה, (וגם כתבת אותו כיאה), חשוב - לדעתי - למצוא אתו בתורת הרבי ולהביאו בקטע העוסק בנחיצות הניצוץ לגאולה ע"י משיח צדקנו.--הנחה - שיחה 14:06, 4 ביולי 2016 (UTC)
- התשובה לשני שאלותיך: כדי לגאול יהודי מהגלות, צריך הגואל להיות מציאות אחת עם היהודי הנמצא בגלות, באופן שהמציאות הזאת יש לה כוח להתפשט עד למצב של היהודי בגלות, ועם כל זאת להיות בדרגה נעלית יותר באופן שהניצוץ משיח עצמו אינו נמצא בגלות, במשל לאדם הנמצא מעל לבור ומושיט את ידיו למי שנמצא בתוך הבור. בכדי להעלות מישהו אחר ממקום נמוך, חייב להיות המעלה בדרגה גבוהה יותר מאותו מקום כלומר מהגלות, ומצד שני חייב להיות לו קשר למי שנמצא בגלות, וזהו ניצוץ משיח שלעולם אינו נמצא בגלות, אך הוא כולל את כל הניצוצות הנמוכים יותר ממנו בדרגה, באופן של איברים המקושרים לראש. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים כ"ח בסיוון ה'תשע"ו, למניינם 13:59, 4 ביולי 2016 (UTC)
ניצוץ משיח - יחידה
בין העניינים שתומכים ברעיון זה הוא העובדה שמשיח הינו יחידה הכללית (בשיחות מאוחרות של הרבי אפשר לראות ששני העניינים הולכים יחדיו זאת למרות שבמאור עיניים אינו מוזכר) היה מעניין לראות מקום בו הרבי מבאר באריכות את עניין זה שלהיותו יחידה הכללית לכן כולל את כל הנשמות.--הנחה - שיחה 20:02, 8 בדצמבר 2015 (UTC)
- אין זה מבואר באריכות, אם כי מבואר בפירוש ובבהירות בהערה 53 בקונטרס בית רבינו. וראה גם הערה 127 בד"מ וירא ובפדה בשלום לאדהאמ"צ המצויין שם. • קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד - 07:16, ל' בסיוון, הקהל ה'תשע"ו
השלמת הערך לערך מומלץ
כל הקהל הקדוש מוזמן להוסיף ושפר להגיה ולתקן. לשונית, תוכנית, רעיונית עיונית וכו' וכו', למען יושלם הערך כיאה לרמה הרצויה.--הנחה - שיחה 13:46, 3 ביולי 2016 (UTC)
- לענ"ד, צריך קצת לקצץ וכו' את הטקסטים הארוכים.. • מתעקשים • ועידת ליובאוויטש 10:06, 4 ביולי 2016 (UTC)
- תודה על העריכה וההשתתפות, זה מעודד לכתוב ולהוסיף. אולם בנוגע לשיטתך זו (כמדומני שאתה בכלל בשיטה לקצר) איני מסכים. בהבאת העניין בשלמותו מעלות רבים: הוא מעלה את רמת הערך לאין ערוך, הוא משכנע כי לא מדובר בנושא זניח ולא מרכזי, הוא נותן לאנשים שכן יודעים מהעניין ריבוי מ"מ הוספת מידע וכו' (ברגע שכן יהיו כל הערכים יוכל האתר לשמש גם אנשים שכבר מכירים את תורת החסידות) ועוד ועוד.. אמנם לעיתים ישנם פרטים שאולי שוליים (בערך זה), או שישנם עניינים שביאורם מסורבל וצריך לפשטם, אבל בהחלט אני בדעה שצריך למלאות את הערכים ולהשלימם (גם ובעיקר מלשון שלמות), אם נראה לך שישנם מאלו האחרונים אדרבה אשמח לדיונים בעניין.--הנחה - שיחה 12:16, 4 ביולי 2016 (UTC)
- כוונתי הייתה שזה נראה מסורבל, אשמח להמשיך לערוך כשיהי' סיפק בידי.. • מתעקשים • ועידת ליובאוויטש 18:46, 4 ביולי 2016 (UTC)
- תודה על העריכה וההשתתפות, זה מעודד לכתוב ולהוסיף. אולם בנוגע לשיטתך זו (כמדומני שאתה בכלל בשיטה לקצר) איני מסכים. בהבאת העניין בשלמותו מעלות רבים: הוא מעלה את רמת הערך לאין ערוך, הוא משכנע כי לא מדובר בנושא זניח ולא מרכזי, הוא נותן לאנשים שכן יודעים מהעניין ריבוי מ"מ הוספת מידע וכו' (ברגע שכן יהיו כל הערכים יוכל האתר לשמש גם אנשים שכבר מכירים את תורת החסידות) ועוד ועוד.. אמנם לעיתים ישנם פרטים שאולי שוליים (בערך זה), או שישנם עניינים שביאורם מסורבל וצריך לפשטם, אבל בהחלט אני בדעה שצריך למלאות את הערכים ולהשלימם (גם ובעיקר מלשון שלמות), אם נראה לך שישנם מאלו האחרונים אדרבה אשמח לדיונים בעניין.--הנחה - שיחה 12:16, 4 ביולי 2016 (UTC)
מקורו
התבוננתי שוב ושוב, אך לא הצלחתי להגיע למסקנה כיצד יש לכתוב, אבל הפסקה "מקורו" צריכה להיות בעלת שם אחר, שיבטא שהיא לא מדברת על מקור הניצוץ, אלא למקור כתוב בנושא, וכן גם בתחילת הפסקה "המקור העיקרי לקיומו".. איננו משפט תקין, כנ"ל. • מתעקשים • ועידת ליובאוויטש 18:52, 4 ביולי 2016 (UTC)
- תיקנתי, (החלפתי את המילה "עיקרי" במילים "באופן ברור" ואולי יש ניסוח טוב יותר להחליף את תיבות אלו).--הנחה - שיחה 19:14, 4 ביולי 2016 (UTC)
- לאחר מעשה אני חושב אולי אינך מסכים עם הלשון מקורו בספרות, שהרי כתבת שהתבוננת שוב ושוב, ובטח עלה בדעתך. ואם נכונים הדברים בטח יודיע לבטיו.--הנחה - שיחה 19:44, 4 ביולי 2016 (UTC)
- אולי מתאים יותר "מציאותו", ולסגנן את הפסקה בהתאם - לבאר את עובדת מציאותו של משיח בכל יהודי... • מתעקשים • ועידת ליובאוויטש 08:46, 5 ביולי 2016 (UTC)
- בנתיים החלפתי כמו שאתם רואים למקורו בספרי חסידות. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ל' בסיוון ה'תשע"ו, למניינם 16:08, 6 ביולי 2016 (UTC)--
- אולי מתאים יותר "מציאותו", ולסגנן את הפסקה בהתאם - לבאר את עובדת מציאותו של משיח בכל יהודי... • מתעקשים • ועידת ליובאוויטש 08:46, 5 ביולי 2016 (UTC)
- לאחר מעשה אני חושב אולי אינך מסכים עם הלשון מקורו בספרות, שהרי כתבת שהתבוננת שוב ושוב, ובטח עלה בדעתך. ואם נכונים הדברים בטח יודיע לבטיו.--הנחה - שיחה 19:44, 4 ביולי 2016 (UTC)
התנוצצות הגאולה
כמדומני שההוספה אודות התנצצות הגאולה שהוסיף משתמש:חצקל אינה שייכת לערך זה, עכ"פ כפי שהיא מופיעה עכשיו, שהרי לא מופיע בה הענין של ניצוץ משיח שבכל יהודי. אם הלשון "ניצוץ משיח" מופיעה שם אולי יש מקום לזה בערך זה, אם משהו יכול ליצור קישור לספר תבא עליו ברכה.--הנחה - שיחה 04:41, 5 ביולי 2016 (UTC)
- שלום ראיתי שהוספת על הפסקה הנ"ל אבל מדוע לדעתך היא בכלל שייכת לערך?--הנחה - שיחה 20:04, 5 ביולי 2016 (UTC)
- ברור שהבעל שם טוב היה ניצוץ משיח, וכשיש לזה מקור כזה אז עוד יותר טוב, וכשזה קשור לתורת החסידות שהיא תורתו של משיח ותורת הגאולה עוד יותר טוב. למה שלא יהיה קשור? --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ל' בסיוון ה'תשע"ו, למניינם 00:31, 6 ביולי 2016 (UTC)
- השאלה היא אם הכוונה לניצוץ משיח שעליו מדובר בערך (שא"כ קצת צ"ע הרי זה ישנו בכל יהודי, ומה החידוש בו), או שהכוונה היא שאצלו האיר ענין הגאולה וכד'. • קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד - 07:17, ל' בסיוון, הקהל ה'תשע"ו
- כמובן שתגובת 'ק.א.משיח' היא טענה אלימתא, שהרי היותו של הבעש"ט ניצוץ משיח בפשטות הכוונה להיותו ניצוץ ממשיח הכללי ושייך לערך משיח ולא לערך זה הדן בניצוצי משיח שבכל אחד מישראל.--הנחה - שיחה 09:48, 6 ביולי 2016 (UTC)
- אולי הכוונה שאצלו האיר ניצוץ משיח בגלוי ממש ומכח זה היה לו את הכוח להאיר את הארת הנשמה בכל נשמות ישראל על ידי תורת החסידות. שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ל' בסיוון ה'תשע"ו, למניינם 13:41, 6 ביולי 2016 (UTC)
- לכאורה אין צורך לביאורים חדשים כשידוע הבו נתגלה עניינו של משיח ותרתו כמבואר בריבוי מקומות ומצויין גם בפנים הערך מקונטרס בית רבינו. ואולי לזה התכוונת, אלא שאז אינו עונה מה שייכותו לערך זה, הוא שייך לערך עליו או בערך על נשיאי ישראל ונשיאי החסידות, משיח וכיו"ב, ולא בערך זה הדן על ניצוצי משיח הפרטיים, כאמור.--הנחה - שיחה 21:01, 6 ביולי 2016 (UTC)
- נו נו. שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים א' בתמוז ה'תשע"ו, למניינם 14:54, 7 ביולי 2016 (UTC)
- ולפי"ז יש לדון על מקומו בערך בכלל.--הנחה - שיחה 19:25, 7 ביולי 2016 (UTC)
- גם אני מצטרף להנ"ל. אם בכל אריכות המלל שעד כאן לא הוסבר כיצד אפשר להבין את כוונת ה"ניצוץ משיח" הנ"ל כמתייחס לאותו ניצוץ משיח דערך זה, הרי ברור שיש להוריד. אא"כ יסביר הרב חצקל את כוונתו הק'... • קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד - 05:02, ב' בתמוז, הקהל ה'תשע"ו
- כמדומה שכבר הורידו, ואם לא אכן יש להוריד. שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ב' בתמוז ה'תשע"ו, למניינם 05:26, 8 ביולי 2016 (UTC)
- גם אני מצטרף להנ"ל. אם בכל אריכות המלל שעד כאן לא הוסבר כיצד אפשר להבין את כוונת ה"ניצוץ משיח" הנ"ל כמתייחס לאותו ניצוץ משיח דערך זה, הרי ברור שיש להוריד. אא"כ יסביר הרב חצקל את כוונתו הק'... • קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד - 05:02, ב' בתמוז, הקהל ה'תשע"ו
- ולפי"ז יש לדון על מקומו בערך בכלל.--הנחה - שיחה 19:25, 7 ביולי 2016 (UTC)
- נו נו. שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים א' בתמוז ה'תשע"ו, למניינם 14:54, 7 ביולי 2016 (UTC)
- לכאורה אין צורך לביאורים חדשים כשידוע הבו נתגלה עניינו של משיח ותרתו כמבואר בריבוי מקומות ומצויין גם בפנים הערך מקונטרס בית רבינו. ואולי לזה התכוונת, אלא שאז אינו עונה מה שייכותו לערך זה, הוא שייך לערך עליו או בערך על נשיאי ישראל ונשיאי החסידות, משיח וכיו"ב, ולא בערך זה הדן על ניצוצי משיח הפרטיים, כאמור.--הנחה - שיחה 21:01, 6 ביולי 2016 (UTC)
- אולי הכוונה שאצלו האיר ניצוץ משיח בגלוי ממש ומכח זה היה לו את הכוח להאיר את הארת הנשמה בכל נשמות ישראל על ידי תורת החסידות. שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ל' בסיוון ה'תשע"ו, למניינם 13:41, 6 ביולי 2016 (UTC)
- כמובן שתגובת 'ק.א.משיח' היא טענה אלימתא, שהרי היותו של הבעש"ט ניצוץ משיח בפשטות הכוונה להיותו ניצוץ ממשיח הכללי ושייך לערך משיח ולא לערך זה הדן בניצוצי משיח שבכל אחד מישראל.--הנחה - שיחה 09:48, 6 ביולי 2016 (UTC)
- השאלה היא אם הכוונה לניצוץ משיח שעליו מדובר בערך (שא"כ קצת צ"ע הרי זה ישנו בכל יהודי, ומה החידוש בו), או שהכוונה היא שאצלו האיר ענין הגאולה וכד'. • קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד - 07:17, ל' בסיוון, הקהל ה'תשע"ו
- ברור שהבעל שם טוב היה ניצוץ משיח, וכשיש לזה מקור כזה אז עוד יותר טוב, וכשזה קשור לתורת החסידות שהיא תורתו של משיח ותורת הגאולה עוד יותר טוב. למה שלא יהיה קשור? --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ל' בסיוון ה'תשע"ו, למניינם 00:31, 6 ביולי 2016 (UTC)
כמה הערות
ראשית אבוא בשתי הערות כלליות, ובהמשך נעבור אולי לפרטיות:
- ראשית מכיון שמדובר בהפיכת ערך תוכני למומלץ (מה שלצערנו עדיין לא היה אף פעם בחב"דפדיה), יהיה קשה הרבה יותר מאשר סתם ערך, כי מצד א' צריך ללקט תוכן מהרבה מקומות ולדייק בו וכו', ולאידך צריך להזהר שיהיה קליל ונוח לקריאה מבחינה לשונית. אני לא בא ח"ו לקרר ולייאש, רק לומר שצריכים קצת סבלנות, והרבה השקעה...
- שנית, נראה לי שאי אפשר שערך זה יהיה מומלץ כששני הערכים העיקריים המקושרים אליו בקשר חזק הם: יחידה - ערך שלא קיים (מפנה לנפש), ועצם הנשמה - ערך שרשמית קיים אבל כשפותחים אותו מגלים שגם הוא לא ממש קיים...
טוב, אסור סתם לתת ביקורת בלי לעזור... ובכן אוסיף פיסקא להלן שלענ"ד צריך למצוא מקומה בערך, ואסמוך על חכמתו של הרב הנחה שימצא לה מקום בדיוק:
הרבי הדגיש כי החל משנת תנש"א ואילך - מאז התגלותו של משיח - ישנו כח גדול יותר מתמיד לכל אחד לגלות את הניצוץ משיח שבו ולעבוד את עבודתו באופן שלמעלה ממדידה והגבלה {הערה|ראה שיחות ש"פ נשא תנש"א (ובמיוחד בסי"ג), ש"פ ראה תנש"א ס"ט.}.
בהצלחה רבה! • קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד - 07:26, ל' בסיוון, הקהל ה'תשע"ו
- כמדומני שליקוט מקורת כבר נעשה בגדול, מה שצריך הוא עריכה לשונית ואת זה ראיתי שאתה עושה היטב.. בנוגע לטענה השניה אם כי היא צודקת כפי שהערתי בשיחה לערך עתיד חזיר להיטהר, אבל במחשבה שנייה מכיוון שקידום ערכים לכיוון 'ערכים מומלצים' מוסיף במרץ וחיות בעריכה אולי כדאי שלא להתייחס לחיסרון זה ואדרבה כשיושלם זה יהיה חיות גם לסיים ערך האחר.--הנחה - שיחה 10:01, 6 ביולי 2016 (UTC)
- צודק מר הנחה, ובכל אופן יצרתי ערך בסיסי ליחידה וכל אחד מוזמן להוסיף. שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ל' בסיוון ה'תשע"ו, למניינם 13:40, 6 ביולי 2016 (UTC)
- בכל אופן יש סתירה ברורה בין הערך הזה שבו נאמר כי ניצוץ משיח קשור לעצם הנשמה, לבין הערך עצם הנשמה בו נאמר כי הוא למעלה מניצוץ משיח הקשור ליחידה שבנפש. צריך לעיין במקורות מה נכון, ואם אכן ניצוץ משיח קשור לעצם הנשמה, אולי יש לאחד בין שני ערכים אלו. שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ל' בסיוון ה'תשע"ו, למניינם 16:07, 6 ביולי 2016 (UTC)
- העניין לא כזה סותר הוא דבר ידוע שבחסידות לעיתים מוסבר שהדרגה העמוקה היא יחידה ולעיתים על יסוד הלשון: "חמשה שמות' נקראו לה" שהעצם הוא למעלה מיחידה ונתבאר בויצא נ"ב, גם בקשר לניצוץ משיח. (בשינוי כמדומני מהמבואר בעניינה של תורת החסידות שבכללות ניצוץ משיח הוא ביחידה) וכמבואר בפנים הערך כאן. ולאמתו של דבר העניין של ניצוץ משיח בפשטות אינו שייך להתם כלל בפשטות הגדרת ניצוץ משיח הוא לא דרגה בנשמה אלא הארה המאירה בנשמה כדיוק הלשון של ידידנו ק.א.מ. - קצרתי מפני קוצר הזמן.--הנחה - שיחה 18:28, 6 ביולי 2016 (UTC)
- פעלתי ברוח האמור וטיפלתי בערך עצם הנשמה. כמובן שזה לא מספיק בשביל חשיבות הנושא, אבל בשביל שערך זה יוכל להשען עליו בדרך להמלצה זה בסדר.
- הנחה, האם ברי לך שהליקוט נעשה בגדול? לי למשל צורם שבין מאור עיניים להטשערנובילער ובין לקוטי שיחות ח"ב אין שום מקור מרבותינו נשיאנו (מלבד סימן ד' באגה"ק), האם באמת אין התייחסות מהם לנושא? אני לא באמת בקי, רק שואל... • קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד - 07:26, א' בתמוז, הקהל ה'תשע"ו
- העניין לא כזה סותר הוא דבר ידוע שבחסידות לעיתים מוסבר שהדרגה העמוקה היא יחידה ולעיתים על יסוד הלשון: "חמשה שמות' נקראו לה" שהעצם הוא למעלה מיחידה ונתבאר בויצא נ"ב, גם בקשר לניצוץ משיח. (בשינוי כמדומני מהמבואר בעניינה של תורת החסידות שבכללות ניצוץ משיח הוא ביחידה) וכמבואר בפנים הערך כאן. ולאמתו של דבר העניין של ניצוץ משיח בפשטות אינו שייך להתם כלל בפשטות הגדרת ניצוץ משיח הוא לא דרגה בנשמה אלא הארה המאירה בנשמה כדיוק הלשון של ידידנו ק.א.מ. - קצרתי מפני קוצר הזמן.--הנחה - שיחה 18:28, 6 ביולי 2016 (UTC)
- בכל אופן יש סתירה ברורה בין הערך הזה שבו נאמר כי ניצוץ משיח קשור לעצם הנשמה, לבין הערך עצם הנשמה בו נאמר כי הוא למעלה מניצוץ משיח הקשור ליחידה שבנפש. צריך לעיין במקורות מה נכון, ואם אכן ניצוץ משיח קשור לעצם הנשמה, אולי יש לאחד בין שני ערכים אלו. שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ל' בסיוון ה'תשע"ו, למניינם 16:07, 6 ביולי 2016 (UTC)
- צודק מר הנחה, ובכל אופן יצרתי ערך בסיסי ליחידה וכל אחד מוזמן להוסיף. שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ל' בסיוון ה'תשע"ו, למניינם 13:40, 6 ביולי 2016 (UTC)
- כמדומני שליקוט מקורת כבר נעשה בגדול, מה שצריך הוא עריכה לשונית ואת זה ראיתי שאתה עושה היטב.. בנוגע לטענה השניה אם כי היא צודקת כפי שהערתי בשיחה לערך עתיד חזיר להיטהר, אבל במחשבה שנייה מכיוון שקידום ערכים לכיוון 'ערכים מומלצים' מוסיף במרץ וחיות בעריכה אולי כדאי שלא להתייחס לחיסרון זה ואדרבה כשיושלם זה יהיה חיות גם לסיים ערך האחר.--הנחה - שיחה 10:01, 6 ביולי 2016 (UTC)
עוד בעניין
- [שיחת שבת פרשת בשלח תשל"ה http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4611&st=&pgnum=397]
עוד הערות פרטיות
- הקטע בפרק ענינו המבאר באריכות שניצוץ משיח הוא ע"ד ניצוץ משה ארוך ומסורבל. אם יש ערך "ניצוץ משה" הוא מתאים לשם (או אפי' לערך נשיא הדור וכד'), כאן מתאים אולי בקיצור נמרץ בהערת שוליים. (ואולי גם לזה כיוון כתית בדברו ע"ד אריכות...)
- הקטע הראשון בפרק 'השפעתו בכוחות הנפש ולהבאת המשיח' חסר מקורות. האם מקורו בהערה 11 שבמקור לקטע הבא? זה לא כ"כ ברור ומובן מאליו.
- לכאורה למען הסדר הטוב צ"ל פרק נפרד 'התבטאותו', 'גילויו' (וכד') וירכז את המקומות בהם מתבטא במיוחד ניצוץ משיח: בילדים, בנשיא הדור, בהכתרת העם וכו' (הנמצאים כעת מפוזרים בערך). ע"ד שעשיתי בערך עצם הנשמה.
- המשך יבוא... • קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד - 05:13, ב' בתמוז, הקהל ה'תשע"ו
- 1. בנוגע להערה הראשונה - לענ"ד יש להשאיר. אחד מהסיבות היא מכיון שההסבר אודות משה רבינו הוא הסבר ידוע המובא רבות בספרי החסידות, ולכן הוא משמש כבנין אב למושג עלום זה של ניצוץ משיח, שמקורותיו מעטים. 2. בנוגע לחלוקת הפרקים כו' בלי לזלזל בחשיבות המאוד רבה של ההערות, ישנה חשיבות גדולה יותר למי שמקיים בעצמו ברוך אומר ועושה ולכן כדאי שאכן תסייע לנו במלאכה זו של ערך מומלץ, המתאפיינת בריבוי עורכים המביא לשלימות רצויה. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ב' בתמוז ה'תשע"ו, למניינם 05:29, 8 ביולי 2016 (UTC)
- מהסיבה שאמרת לא ביקשתי למחוק. כוונתי רק להוריד את כל מהלך הביאור הארוך, ובהערת שוליים לתת אזכור: "בדוגמת המבואר במקומות אחרים (. .) לגבי משה רבינו, שניצוץ מנשמתו נמצא בכל יהודי". ואגב, לאו דוקא שניצוץ משה מפורסם יותר מניצוץ משיח. כולם מפורסמים למי שלומד את תורת הרבי, ועלומים למי שלא לומד אותה...
- צודק ב-100%, ובכוונתי לעשות את זה, אלא שכדאי שקודם ישלים הרב הנחה (השקוע ומונח בנושא) את עבודתו. אין ספק שלמרות החשיבות של העבודה המשותפת, הוא עורך עיקרי, וזה סוג של 'בעה"ב' בערך זה - לכן עדיף שהוא יתקן כהבנתו, ואח"כ יגיע תורי. אם יהיה צורך אין לי בעיה 'להשתולל' בעריכה, לסדר ולשכתב וכו', רק שאני לא רוצה להפריע... • קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד - 05:43, ב' בתמוז, הקהל ה'תשע"ו
- אני מסכים שיש לו סרבול מסויים (וגם קצת בלבול בין פעולת המשיח "בגאולת" ישראל לבין לימוד תורתו והמשכת האלקות בנשמות וכו' (וזה עצמו מעורר את השאלה מה נחיצותו בשלמא כדי להפיע מתכונות המשיח בנשמותם צריך ניצוץ אמנם מה העניין של הניצוץ בשביל הגאולה)) אבל האריכות לדעתי נחוצה (ניצוץ משה מוזכר בתניא ומובא בריבוי מקומות וכביאור הרבי שהוא מוכח מהגמ' שיראה מילתא זוטרתא וכו' משא"כ משיח שגם בשיחות הרבי הוא מבואר על ידי קישור למשה רבינו).
- בנוגע לסדר גם אני חשבתי שישי לסדר באופן אחר בשעת הכושר אשב ואחשוב ואציע את הדברים כאן בדף השיחה, תודה על השיתוף והתמריץ.--הנחה - שיחה 10:02, 8 ביולי 2016 (UTC)
סדר הערך
- פרק: דרגתו ועניינו
- דרגת הניצוץ בנפש האדם
- מקורו - במלך המשיח יחידה הכללית (אולי כאן המקום של שייכותו לנשיא הדור)
- עניינו: התקשרות למעלה מטעם ודעת.
- פרק:השפעתו
- סעיף:בעבודת האדם
- שייכותו והשפעתו על כל הכוחות (משיחת שמח"ת מ"ו)
- בכוחה יש גאולה פרטית (תפילה וצדקה - אגה"ק ד')
- בכוחה עבודת הבירורים (? יל"ע בלקו"ש ח"ב בעניין)
- ענייני הגאולה הם בפשיטות.
- סעיף:בהבאת הגאולה
- על ידי גאולה פרטית גאולה כללית
- כל יהודי שייך למשיח, "העצם כשאתה כו", וממשיל התגלותו..
- סעיף:יעודי הגאולה נמשכים לכל יהודי בכוחה דווקא.
- גאולת כל אחד ואחד
- לימוד תורתו של משיח.
- סעיף:בעבודת האדם
- כתבתי את ציור הערך בכללות, אולי לפני שנכנס לסדר את הערך כדאי לדון כאן ואח"כ לסדר אותו יותר--הנחה - שיחה 13:16, 8 ביולי 2016 (UTC)
- ערכתי עכשיו את הערך מחדש עפ"י תכנית זו, השארתי בסוף שני פסקאות שצריכים החלטה מה יעשה בהם אחד על שייכות הניצוץ לנשיא הדור עניין זה יכול להתפצל לשניים חלקו כהמשך לכך שניצוץ זה מתגלה ממשיח הכללי בפרק "דרגתו ועניינו" פסקה שלישית וחלקו בפרק "בעבודת האדם" שלכן ההתקשרות לנשיה"ד ושליחותו הם סיוע לגילוי הניצוץ. גם פסקה הבאה העוסקת בחידוש שנוצר בכוחות צריך לבררה ולסדרה במקומה. אולי שי לעשות שינויים גם בכותרות ועוד. אבקש מכם משתמש:שלום ומשתמש:קרייזי אבאוט משיח ומכל שאר התורמים אנא אל תתייאשו מהערך עברו עליו שוב ושוב שנוכל לסיימו בהקדם ולעבור לערכים נוספים.--הנחה - שיחה 11:13, 11 ביולי 2016 (UTC)
- כתבתי את ציור הערך בכללות, אולי לפני שנכנס לסדר את הערך כדאי לדון כאן ואח"כ לסדר אותו יותר--הנחה - שיחה 13:16, 8 ביולי 2016 (UTC)
תיקונים לקראת הצבעה
אבקש מהעורכים הנכבדים אנא הביעו דעתכם תקנו לקראת העלאת הערך לדיון כערך מומלץ.--הנחה - שיחה 16:16, 13 ביולי 2016 (UTC)
- התחלתי עריכה לשונית ועברתי על המקורות, זה היה קשה... ולכן המשך יבוא אולי פעם אחרת... עכ"פ כמה הערות:
- ניצוץ משיח הוא זכר ולא נקבה, ועפ"ז תיקנתי קצת בקטע שבו שקעתי, אבל יש עוד.
- מראי מקומות צריכים להיות הגיוניים (נראה לי מוזר לציין לשיחת ער"ה נ"ב בהוספות לחל"ט). [ולטעמי, עדיף גם מקושרים להיברובוקס/ספריית חב"ד וכד', וכן עשיתי; לא חובה כמובן].
- הערתי (דלעיל) אודות החידוש בגילוי ניצוץ משיח בעקבות שנה שמה"מ נגלה בו - עוד לא הכנסת, וכדאי שתפעיל את שיקול דעתך הק' באיזה הקשר צ"ל.
- להקלת הערך (שהוא תורני 'כבד' כמובן), היה כדאי להכניס איזה קישורים שאינם ספרים - כמו וידאו מהרבי, אם יש, או שיעורי וידאו שככל הנראה יש באתר גאולה VOD (חסום אצלי).
- על הפסקאות הבאות יש כמה הערות שככל הנראה אצטרך לערוך בעצמי, ואקוה שלא אפריע לאף אחד... • קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד - 03:49, י"ב בתמוז, הקהל ה'תשע"ו
- עוד להעיר שנושא ההפניה להערה לפני/אחרי סימן פיסוק, לא אחיד בערך. (פעם פתחת על זה דיון, ודעתי היתה ונשארה שעדיף הפניה לפני פיסוק; אך בכל אופן מוכרח להיות אחיד). • קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד - 04:55, י"ב בתמוז, הקהל ה'תשע"ו
- עריכה יפה (דא"ג, אולי גם תמצא כותרת מתאימה לפרק 'אודותיו', שמשתמש כתית כ"כ לא היה מרוצה ממנו, וכמדומני שעכשיו גם אינו כדבעי), כמה הערות: 1 חידוש הרבי הוא לא רק ב'דרגה' כ"א גם ב'עניינו בעבודה' (אינו תנועה, אלא עצם הידיעה). 2. בשייכותו לנשיה"ד לכאורה ב' עניינים מלמעלמ"ט וליהפך, היות ונשיא הדור הוא משיח ממילא ממנו נמשכים כל הניצוצות כדמשמע בכמה מהשיחות, ולפעמים להיפך שהיות והוא כולל כל הנשמות ממילא כולל כל הניצוצות ולכן הוא המשיח שבדור וכו'.
- בנוגע להוספות שלך לכאורה מקומם בסוף הפסקה העוסקת בעבודת האדם, לאחרי שמבאר שבזמן הגלות היא בהעלם, וענינה ופעולת בכוחות, והסיוע על ידי ההתקשרות, יש להוסיף שבזמננו כו'.--הנחה - שיחה 09:52, 18 ביולי 2016 (UTC)
- כותרת הפרק: מה דעתך על "ניצוץ המשיח במקורות" או "במקורות החסידות" וכד'?
- החידוש בתולדות נ"ב: דרגת הניצוץ מופיעה בשיחה ב'אותיות' של חידוש, משא"כ ענינו בעבודה. ועפ"ז כתבתי בערך.
- שייכותו לנשיא הדור: אם תתן לי מ"מ שבהם מבואר הענין מלמעלמ"ט, אעיין בהם ואנסה לנסח על פי זה.
- ההוספות ושאר ירקות: כרגע מנצנצת בראשי תכנית כללית לעריכת הפסקאות הבאות בצורה קלילה וזורמת. אשתדל לשבת על זה לעומק בקרוב בל"נ, ואז אכלול גם הוספה זו.
- מקווה שסייעתי ואמשיך בל"נ. בהצלחה גם לך בהמשך ההשקעה (ותיקון הטעויות שלי, סליחה ), ובברכת חג הגאולה • קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד - 07:18, י"ג בתמוז, הקהל ה'תשע"ו
- ודאי שהכותרות אלו עדיפים.
- כוונתי הייתה (לבד זאת שאיני מסכים שהרי עניינו בעבודה בא שם בהמשך לכך ש"יש להוסיף ולתקן") שכשם שבנוגע לדרגה, הביאור הרגיל: יחידה, והחידוש: עצם. כן בנוגע לעניינו, הביאור הרגיל: התקשרות למעלה מטעם ודעת (וזה אינו מופיע), והחידוש: עצם הידיעה. (ולהעיר, שחידוש זה כבר נכתב ברמז ובקיצור בערב ר"ה בשנה ההיא (ראה שם באות ו ובאות ז), ואולי יש לחלק) (עפ"י שיחה זו יש להוסיף בחלק בעבודת האדם, את א אופטו שלהביא לימות המשיח הוא ענין עצמי בנפש היהודי, וגילויה בכוחות האדם מביא אותה בפועל).
- אכן מ"מ מפורש לא מצאתי ואיני זוכר אמנם כן נראה קצת המשמעות בשיחת שמחת תורה מ"ו ראה שם אות ט"ז ובסופה.--הנחה - שיחה 11:09, 19 ביולי 2016 (UTC)
- עוד להעיר שנושא ההפניה להערה לפני/אחרי סימן פיסוק, לא אחיד בערך. (פעם פתחת על זה דיון, ודעתי היתה ונשארה שעדיף הפניה לפני פיסוק; אך בכל אופן מוכרח להיות אחיד). • קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד - 04:55, י"ב בתמוז, הקהל ה'תשע"ו
תמונה
דומני כי תמונה מהמקור הראשוני בה נכתב אודות ניצוץ משיח והמהוה בסיס לכל הערך, תוסיף בהחלט. הנה קישור לצילום הקטע במהדורה הראשונה של המאור עינים, מי שיוכל להוסיפה לערך יבורך. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ז' בתמוז ה'תשע"ו, למניינם 17:39, 13 ביולי 2016 (UTC)
- בוצע -- דָּרַךְ כּוֹכָב • שיחה • 18:44, ז' בתמוז, הקהל ה'תשע"ו (13 ביולי למניינם), ימות המשיח • יחי המלך המשיח!
לחביבותא דמילתא
מקור מעניין משיחת אד"ש שע"י הצעקה "ווי וונט משיח נאו" מגלים את ניצוץ משיח (אולי יש מקום להכניס איפשהוא?): שיחת ח"י אלול תשמ"ב (התוועדויות ח"ד ע' 2191 ובעמוד שאחריו). • קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד - 03:51, י"ב בתמוז, הקהל ה'תשע"ו