החיינו א-ל (ניגון)

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תצלום השיר כפי שהופיע בגליון הראשון של בטאון הקריאה והקדושה, בראשו כנתב: "ערב ראש השנה ה'תש"א; ערב יום הכפורים; ערב חג הסוכות; ואיה"ש ערב גאולת ישראל"

הניגון החיינו א-ל הוא שיר העוסק בגאולה העתידה שפורסם בגליון הראשון של בטאון הקריאה והקדושה שיצא לאור בהוראת והכוונת אדמו"ר הריי"צ.

באקרוסטיכון של השיר רמוזה הגאולה העתידה מהסוף להתחלה: "ביאת משיחנו בה'תש"ג אי"ה".

השיר מיוחס על ידי חסידים לאדמו"ר הריי"צ אף שלא הופיע תחת שמו, וחסידים ניגנו אותו מספר פעמים בהתוועדויות של אדמו"ר הריי"צ, והוא נהנה מכך ואף עודד את הניגון.

הלחן המקובל כיום לניגון זה, הולחן על ידי ישראל דוד רוזנברג שהיה אחד מתלמידי ישיבת תומכי תמימים שנחאי.

מילות השיר


שגיאות פרמטריות בתבנית:טורים

פרמטרים [ מספר ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

החיינו א-ל עד מועד

יתגלה עוזר וסועד

אריאל יקום כלביא

גאולתך לנו להביא

שבותנו להשיב לארץ

תולדתו מבני פרץ

הוא מלך והוא משוח

בעל זרוע וגם איש רוח

והוא בא ועד קט יתעלה

נצחונו חיש יתגלה

חזקנו א-ל עד בואו

יום יחשוף גואל זרועו

שנזכה וכן נשיח

מחבלי המשיח

תקיפים ירדו דומה

אותנו השאיר לאומה

יחיינו מיומיים

בשלישי נמצא חיים

ביאור השיר עם מקורות[1]

החיינו א-ל עד מועד - תחיינו עד לבוא הגאולה, הקרויה בשם מועד[2],

כאשר יתגלה עוזר וסועד הוא מלך המשיח, המכונה בשם עוזר[3],

אריאל יקום כלביא - הקב"ה המכונה אריאל[4], יקום כאריה ויושיע אותנו[5],

גאולתך לנו להביא,

שבותנו להשיב לארץ את גלותנו[6] תשיב לארץ הקודש,

על ידי מלך המשיח שתולדתו מבני פרץ בן יהודה[7]

הוא מלך והוא משוח שלכן הגואל נקרא בשם 'משיח', על שם המשיחה בשמן[8]

בעל זרוע - חלק מפעולותיו נעשות בכוח ובכפיה[9] וגם איש רוח - משיח יעסוק גם בהרמת מצבם הרוחני של ישראל[10]

ומכיון שמלך המשיח פועל עוד קודם התגלותו[11] והוא בא כבר בלשון עבר, ועד קט יתעלה ועוד זמן קצר יתעלה ממדרגת 'חזקת משיח' למדרגת 'משיח ודאי',

וזה יקרה כאשר נצחונו חיש יתגלה, שהרי התגלותו כמשיח תלויה בכך שינצח כל האומות[12]

אלא שהיות ויתכן והדבר יארך זמן, אנו מבקשים: חזקנו א-ל עד בואו של משיח

עד אשר יגיע היום בו יום יחשוף גואל זרועו[13].

וכאשר תקוים בקשתנו זו, ונזכה לחזות בבוא גואל, אזי שנזכה וכן נשיח - לשוחח על חלק מהמאורעות שיתרחשו

ונזכה לספר על חלק ממה שיארע מחבלי המשיח[14], וכמו שמפרט בסיום השיר, שנזכה לספר כיצד

אומות העולם המכונים תקיפים[15], יאבדו מהעולם וירדו דומה[16].

ונזכה לספר כיצד מבין כל השבעים אומות רק אותנו השאיר לאומה

וכאשר תבוא הגאולה יחיינו מיומיים[17], שהם רמז לב' הגלויות שעברו עלינו ומשתי בתי המקדש שחרבו[18]

ודווקא בשלישי שהיא הגאולה השלישית, נמצא חיים חיים אמיתיים וחיים נצחיים.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. הביאור נועד להבנת מילות השיר, וייתכן ונפלו בו שגיאות, או שניתן להבין אותו גם באופנים נוספים.
  2. תהלים קב, יד: "כי עת לחננה כי בא מועד".
  3. בברכות משה לשבט יהודה (דברים לג, ז) "ועזר מצריו תהיה". ובפירוש אור החיים על הפסוק: "פירוש שהגם שהרויח פרץ וזרח בכח מעשה תמר אף על פי כן עדיין לא האירה מלכות בית דוד. וכן בתהלים (קז, יב) "כשלו ואין עוזר".
  4. כמאמר חז"ל (פסיקתא רבתי, כז) שהחורבן הגיע על "שבטלו דבריו של אריאל".
  5. על דרך לשון הפסוק: "הן עם כלביא יקום".
  6. ראו במפרשי המקרא לתהלים (קכו, ד): "שובה ה' את שבותנו", שהוא מלשון שבי (מצודת ציון) וגלות (רד"ק).
  7. כמאמר חז"ל שבשונה מכל התנ"ך שמופיע 'תולדת' בכתיב חסר, נאמר בפרץ "אלה תולדות פרץ" היות שממנו יצא מלך המשיח, וכן דרשו על הפסוק "עלה הפורץ לפניהם" שמלך המשיח מכונה בשם פורץ היות והוא מתולדותיו (פסיקתא זוטרתא, בראשית לח).
  8. ראה לקו"ש חכ"ג ע' 197 הערה 59, שהשם "משיח" הוא על שם המשיחה.
  9. כלשון הרמב"ם (הל' מלך המשיח פי"א ה"ד) "ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה". ובדומה לזה כתב לגבי מלך בכלל (שם פ"ד ה"י) שמגמתו ומחשבתו "לשבור זרוע הרשעים".
  10. בלשון הכתוב (ישעיה יא, ב) "ונחה עליו רוח ה' רוח חכמה ובינה רוח עצה וגבורה רוח דעת ויראת ה'".
  11. לקוטי שיחות חלק י"ח פרשת בלק (ב), פרשת תזריע מצורע תנש"א ס"ח. ועוד. וראה בהרחבה בקונטרס התגלות משיח לרב שלום דובער וולף.
  12. רמב"ם הלכות מלכים פרק י"א הלכה ד': "אם עשה והצליח, ונצח כל האומות . . הרי זה משיח ודאי".
  13. מטבע לשון זו שאולה מהפסוק שנאמר בנבואת הגאולה (ישעיה נב, י): "חשף ה' את זרוע קודשו".
  14. גאולת עם ישראל משולה ללידה, וכמו שהאשה סובלת יסורים נוראיים בחבלי הלידה ברגעים האחרונים שקודם יציאת התינוק לאויר העולם, כך גם בני ישראל יעברו טלטלות קשות ונוראות בערב הגאולה, המכונים בספרות התורנית בשם 'חבלי משיח', על יסוד הפסוק בישעיה העוסק בנבואות הגאולה (כו, יז): "כמו הרה תקריב ללדת, תחיל תזעק בחבליה".
  15. ראה ברד"ק על תהלים (כב, יג): "סבבוני פרים - והוא משל לאויבים הדשנים והתקיפים והרשעים".
  16. וכמו שכתוב בתהלים (קטו, יז): "לא המתים יהללו. . ולא כל יורדי דומה", וכמו שפירשו מפרשי המקרא שהוא "מקום כריתות וארץ גזירה" (אבן עזרא), וכן "הקבר שהגוף בו כמו אבן" (רד"ק).
  17. כלשון הפסוק (הושע ו, ב): "יחיינו מיומיים ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו".
  18. כפירוש רש"י על הפסוק.