כחלק מתיקון העולם לעתיד לבוא ונקיונו מהרע ומכל הרשעים, גם אומות העולם יבואו על דינם, אך חסידי אומות העולם שגם בזמן הגלות כיבדו את עם ישראל יזכו לחיות גם לעתיד לבוא ואף יזכו לסייע ולשרת את בני ישראל.

המקורות לקיום או ביטול האומות בגאולה

מקורות המוכיחים את ביטול האומות העולם

בתנ"ך ותלמוד על מפרשיו מוצאים אנו דעות שונות ואף סותרות.

בנבואת בלעם על הגאולה, אומר:

"וקרקר כל בני שת"

ומפרשים[1] ש"וקרקר כל בני שת" פירושו שמלך המשיח יהרוס ויחריב את אומות העולם כמו שהורסים קיר. (ובפירוש פסוק זה עצמו מוצאים אנו מחלוקת, ולדעה אחרת הפירוש הוא שמשיח ישלוט על אומות העולם, דהיינו שהם ישארו קיימים.)

בישעיה מתואר הדבר ביתר חריפות וכדוגמא על מלכות אדום:

"מי זה בא מאדום חמוץ בגדים מבצרה... אדרכם באפי וארמסם בחמתי... כי יום נקם בליבי ושנת גאולי באה"

ישעיה, פרק ס"ג

מקורות המוכיחים את קיומם ותיקונם

"והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה'... ונהרו אליו כל הגויים"

(ישעיה פרק ב)

"אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם השם לעבדו שכם אחד"

(צפניה ג,ט)

ההסבר והתיווך

קשה להעלות על הדעת שדווקא בזמן הגאולה המסמלת את נצחון הטוב על העולם וכיבוש הרע, דווקא אז יתרחש השמדה כללית וקולקטיבית ללא חשבון מי ומה, על כך מסביר הרבי שישנו חילוק, אותם אלה שחטאו ופשעו לה' ולעמו, בזמן הגלות עליהם יתקיים הפסוקים ונבואות המתארים הרס והשמדה, יחד עם ביטול רוח הטומאה לעתיד, אך אותם אלה המכונים "חסידי אומות העולם" שבכל הדורות סייעו והתנהגו בכבוד אל עם ישראל הם ישארו ויתוקנו ואף יזכו להתעלות, כמבואר באריכות בחסידות.

תיקון האומות הקיימים

אחד מפעולתיו של מלך המשיח הוא כמו שכותב הרמב"ם [2] "ויתקן את כל העולם כולו לעבוד את ה' ביחד" תפקידו של משיח היא לא רק על עמו אלא על העולם כולו, ובזכות הגילויים הנעלים שיתגלו בגאולה לישראל גם הגויים יושפעו וישתנו. כמו שכותב אדמו"ר הזקן בתניא "ומיתרון (ומרוב) ההארה שתתגלה לישראל לעתיד יגיה (יאיר) חושך האומות גם כן.[3]

משרתים את עם ישראל

אחד מיעודי הגאולה הינו:

והיו מלכים אומניך ושרתיהם מיניקותיך, אפים ארץ ישתחוו לך ועפר רגליך ילחכו, וידעת כי אני ה'

(ישעיה מט, כג)

פסוק זה מתאר את האומות בגאולה משרתים את ישראל מאלף עד תיו ולשם המחשת הענין אף כתוב שילחכו את עפר רגליהם של ישראל.

מסופר בגמרא[4] על ר' הונא בר נתן שפעם אחת נפגש עם איזגדר מלך פרס והאבנט שלו היה חגור גבוה מהרגיל, ניגש אליו המלך וסידר את אבנטו כשהוא אומר לו: "הלא עליכם נאמר ממלכת כוהנים וגוי קדוש, כשסיפר זאת רב הונא לחבירו אמימר, אמרו לו שהתקיים בו היעוד של "ויהיו מלכים אמניך".

במקומות אחרים בנביא מובא שלכל יהודי יהיה אלפי משרתים מאומות העולם שיסייעו בידו, לדוגמא:

"ובאו עמים רבים וגויים עצומים...בימים ההמה אשר יחזיקו עשרה אנשים מכל לשונות הגויים והחזיקו בכנף איש יהודי לאמר נלכה עמכם כי שמענו אלוקים עמכם"

(זכריה ח כא-כב)

וכן כתוב בגמרא "אמר ריש לקיש כל הזהיר בציצית זוכה ומשמשין לו שני אלפים ושמונה מאות עבדים שנאמר ובאו... כנ"ל.

תחילת קיום היעוד כבר בזמן הזה

הרבי מסביר שבזמן הזה שלפני בא הגאולה יש לכל אחד את ה"נתינת כח" מלמעלה וכחלק מעבודתו בעולם "לעשות לו (להם) יתברך דירה בתחתונים(בעולם הגשמי)" בכחו גם להשפיע על אינם יהודים, ואף לזכות לסיועם, ומביא הרבי סיפור שסיפר אדמו"ר הריי"צ שפעם יצא הרבי מהר"ש למסע ועבר בין כפרים של אינם יהודים וכולם בראותם את הרבי עובר בעגלה יצאו והשתחוו לפניו, הסיבה שהרבי הריי"צ סיפר זאת, אומר הרבי, הוא ללמד הוראה לרבים, לדעת שיש לכל אחד את הכח והאחריות להשפיע על הגויים אומות העולם.[5]

יש לציין שכחלק מפעולותיו של הרבי כמלך המשיח יצא במבצע נרחב להשפיע על כל אחד ואחד מאומות העולם שאינם יהודים לקיים את שבע מצוות בני נח.

מקורות

  • לקוטי שיחות כרך כ"ג עמ' 172 .
  • לקוטי שיחות כרך כ"ה עמ' 127.
  • התועדויות תשמ"ב כרך ג עמ' 1697.


הערות שוליים

  1. האבן עזרא, תרגום יונתן בן עוזיאל, ותרגום ירושלמי
  2. הלכות מלכים סוף פרק י"א
  3. פרק ל"ו בסופו, ומביא שם פסוקים בענין
  4. זבחים יט א
  5. קונטרס חג הסוכות תש"נ סעיף ה