עשירות בני ישראל לעתיד לבוא

עשירות בני ישראל לעתיד לבוא הוא אחד מייעודי הגאולה בו בני ישראל יהיו באופן של עשירות.

מקורות היעוד

בכמה פסוקים בתנ"ך, מתואר את ריבוי העשירות שיהיה לבני ישראל לעתיד לבוא. ישעיה הנביא מתאר את עושרה הרב של ארץ ישראל לעתיד לבוא[1] "..הנה אנכי מרביץ בפוך אבניך, ויסדתיך בספירים. ושמתי כדכד שמשתיך, ושעריך לאבני אקדח, וכל גבולך לאבני חפץ".

ובזכריה[2] כתוב "ולא יהי' כנעני עוד בבית ה' צבאות ביום ההוא". ופירשו בגמרא "מאי ולא יהיה כנעני, אמר ר' ירמיה - אין כאן עני", דהיינו שלעתיד לבוא לא יהיו עוד עניים בקרב בני ישראל.

ובכמה מקומות מבואר[3], שכמו שכשיצאו בני ישראל ממצרים, לקחו איתם רכוש גדול, כן ויותר מכן יהיה בגאולה העתידה, שבני ישראל יקחו איתם רכוש גדול.

תהליך העשירות בגאולה

להלן אנו מוצאים כמה מקורות בהם נבין איך יתעשרו בני ישראל בגאולה העתידה:

א. שפע גשמי עצום: הרמב"ם כותב[4] "ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה, ולא קנאה ותחרות. שהטובה תהיה מושפעת הרבה, וכל המעדנים מצויין כעפר. ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד". דהיינו שלעתיד לבוא יהי ריבוי עצום של שפע גשמי, כולל כסף וזהב, עד שמרוב הרגילות לזה, לא יהיה לזה תפיסת מקום אצלינו.

ב. ארץ ישראל וירושלים בפרט תהיה מלאה באבנים טובות ומרגליות: במדרש פרקי משיח כתוב[5] "נאמר בשבחה של ירושלם, שהיא עתידה להיבנות מאבנים טובות ומרגליות, שנאמר ושמתי כדכוד שמשותיך וגו'. וגם תחומי ישראל עתידין להיות מליאים מאבנים טובות, שנאמר וכל גבולך לאבני חפץ. ואם ישאלך גוי או מין לאמר, אפשר דבר זה שיהיה? אמור לו, כי כבר היה בימי שלמה, שנאמר ויתן המלך שלמה את הכסף בירושלם כאבנים".

ג. האומות יביאו עושר רב לבני ישראל: הנביא ישעיה מתאר איך שאומות העולם יבואו ריבוי נכסים לבני ישראל. וכן מבואר בחז"ל, אודות ריבוי המתנות שיביאו האומות למלך המשיח לעתיד לבוא.

אמנם - למרות שכבר בתקופה הראשונה של ימות המשיח יתחיל העניין של "מעדנים מצויים כעפר" אבל עשירות זו תהיה במלואה דווקא בתקופה השניה של ימות המשיח. כי אז ישתנה העולם באופן שמצד עצמו לא יהיה שייך מצב של עוני, ואז יהיה ריבוי שפע בכל העולם כולו.

התועלת בעשירות זו

התועלת בשפע העשירות לעתיד לבוא, הוא בכדי לאפשר לכל העולם לעבוד ולדעת את ה' בתכלית השלימות, בלי מניעות ובלבולים.

וכדברי הרמב"ם[6]"לא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח .. אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה ולא יהי' להם נוגש ומבטל". "ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה, ולא קנאה ותחרות. שהטובה תהיה מושפעת הרבה, וכל המעדנים מצויין כעפר. ולא יהי' עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד". דהיינו שעל ידי ריבוי השפע, לא יצטרכו לעסוק בעניני פרנסה וכיוצא בזה, וגם לא יהיה שום סיבה למלחמה וקנאה בין אדם לחבירו, וזה יאפשר לכל העולם לעסוק רק בלדעת את ה' בלבד.

הרבי מבאר[7] שריבוי השפע שיהיה בגאולה יגרום גם להרחבת המוחין דהיינו שלימוד התורה יהיה ביותר רוחב ועומק, ובמילא על ידי השפע שיהיה יתוסף בלימוד התורה והבנתה.

העשירות לא יבלבל לעבודת ה'

לכאורה היינו יכולים לחשוב אשר ריבוי השפע והעשירות יכול לבלבל מתורה ועבודת ה'. אמנם לעתיד, ריבוי העשירות לא יבלבל כלל לעבודת ה', ורק יסייע לעבודת ה'[8]. ולעתיד לבוא, לא יחפצו בני ישראל את העושר מצד עצמו, ואדרבה יסתפקו את עצמם במועט בכדי להתמסר לגמרי לעבודת ה'.

והטעם לזה הוא, כי לעתיד לבוא, מפני הגילוי אלקי ושלימות ההשגה האלקית שיהיו אז, לא יהיה שום תפיסת מקום לכל התענוגים גשמיים, ומצד עצמם הם יהיו נחשבים כמו "עפר", וכל חשיבותם יהי' רק מצד זה שזה מסייעים לעבודת ה'.

בתורת החסידות

א. בחסידות מבואר[9] - שריבוי השפע הגשמי בעולם, הוא יהיה כתוצאה מגילוי אור האין סוף בעולם שיהיה לעתיד, שלכן גם למטה בעולם הגשמי יהיה שפע עצום.ב. הרבי מקשה שלכאורה התועלת בשפע הגשמי שיהיה לעתיד לבוא לא יתפוס אצלינו מקום ואם כן מה נוגע לנו שיהיה בגאולה העתידה שפע גשמי ורכוש גדול,

והביאור בזה - שזה שהגוף מתענג בטבעו מדברים גשמיים (כמו מעדנים, ורכוש גדול), הוא בגלל שענינים אלה שייכים לגוף לא רק בגלל שיש לאדם תאווה מכך מצד חומריות הגוף, אלא גם (בעיקר) מצד ענינם הפנימי של השפע הגשמי. ולכן, על ידי הרכוש גדול והשפע הגשמי שיהיה בגאולה יתוסף עוד יותר בעניין של "מלאה הארץ דעה את ה'", - וכמו מה שמבואר שלעתיד לבוא הנשמה תהיה ניזונית מהגוף[10].

ג. עוד בחסידות מבואר[11]: שעניינו הפנימי של השפע הגשמי והרכוש הגדול שיהיה בגאולה הוא, העליות והגילויים (הרוחניים והגשמיים) לעתיד, שזוכים לזה על ידי העבודה בזמן הגלות.

ד. בכמה מקומות מבואר, שהכסף וזהב שיהיה לבני ישראל לעתיד, מרמז על שלימות התורה ומצוות, כפי שהם חדורים באהבת ה' (כסף ברוחניות), שהוא השורש - וכולל - כל המצוות עשה, ויראת ה' (זהב ברוחניות), שהוא השורש - וכולל - כל המצוות לא תעשה.

וגם שהעניין השפע הגשמי בגאולה, וכן ענין הביזה שילקחו מן הגויים, והמתנות שיביאו האומות למלך המשיח, מרמז על בירור ועליית כל ניצוצי הקדושה שבעניני העולם.


הערות שוליים

  1. ישעי' נד, יא-יב
  2. יד, כא.
  3. ראה בפירוש שפתי כהן על התורה, על הפסוק בראשית טו, יד "וגם את הגוי אשר יעבדו דן אנכי, ואחרי כן יצאו ברכש גדול ", וגם - לרבות גאולה האחרונה, עוד "ברכוש גדול" גימטריא "זה בזמן מלך המשיח" עם הכולל". וראה בספר בית הלוי דרוש ב' (ועל דרך זה דרוש ד') "עיקר הבטחת ברית בין הבתרים שאמר לו ואחרי כן יצאו ברכוש גדול … יקויים אז בזמן ביאת המשיח במהרה בימינו". וראה גם בס' שם משמואל על שמות, וארא תרע"ט.
  4. בסוף ספרו משנה תורה
  5. נדפס בספר ילקוט מדרשים חלק ד' ע' מ"א, ושם נסמן.
  6. הלכות מלכים פרק י"ב הלכה ד.
  7. התוועדויות תשמ"ו חלק ג' עמוד 467
  8. מלבי"ם על יחזקאל מז, יב "וגם העלים שהם העושר והקנינים שלהם שהם שומרי הפרי לא יבולו, כי העושר לא ידיח אותם מעבודת ה', כי בהיפך העלים יהיו לתרופה ולעזר אל האושר והשלימות".
  9. ראה בספר השיחות תשנ"א חלק ב' ע' 804
  10. מאמר דבור המתחיל ויאמר לו יהונתן תשכ"ח סעיף ט
  11. ראה לקוטי שיחות חלק כ"ט ע' 16, ובארוכה - שיחות קודש תש"מ חלק ג' ע' 721 ואילך.