המצה היא היפך בחינת גסות שבחמץ.

מצה

דבר זה נרמז ונראה בכך שאין בה הגבהה וניפוח כמו בחמץ, וגם אין בה טעם מורגש כמו בחמץ, מכיון שבחינת המצה הוא רק בחינת הביטול לבטל הרצון, כמאמר בטל רצונך וכו', ובחינת ביטול רצון בא מצד בחינת השפלות מפני העדר הרגשת עצמותו מכל וכל כידוע, ועל כן אין במצה טעם מורגש, כמו ביטול רצון שאין בו טעם אלא מפני שאמר ונעשה רצונו כו'.

על פי זה מובן גם הענין מה שארז"ל בלע מצה יצא בלע מרור לא יצא, משום שדווקא במרור צריך שיטעם טעם מרור כו', אבל במצה לא בעינן טעם כלל וד"ל.

מקורות

מאמרי אדמו"ר הזקן, תקס"ט

ראו עוד

אכילת מצה