עתידין אילני סרק שיתנו פירות

עתידין אילני סרק שיתנו פירות הוא אחד מיעודי הגאולה. לעתיד לבא בזמן התגלות המלך המשיח, יהיה נוסף לשפע הרוחני הרב, אף שפע גשמי מעל הטבע, וזה יהיה כדבר טבעי, אחד מהדברים המופלאים שחז"ל מספרים לנו הוא שאפילו אילנות שאין דרכם להצמיח פירות, לעתיד לבא כן יצמיחו פירות[1]. ואפילו גזע העץ עצמו יהיה ראוי לאכילה.

בנוסף לכך לעתיד לבא העצים בארץ ישראל יצמיחו מאפים ובגדים יוקרתיים.

מקור היעוד

מנין שהעץ עתיד להיות נאכל? תלמוד לומר "עץ פרי"; אם ללמד שהוא עושה פרי, והלא כבר נאמר "עושה פרי"!? אם כן למה נאמר "עץ פרי"? אלא מה פרי נאכל, אף העץ נאכל.

ומנין שאף אילני סרק עתידים להיות עושים פירות? תלמוד לומר "ועץ השדה יתן פריו".

תורת כהנים בחוקותי כו, ד.

יתיב רבן גמליאל וקא דריש עתידה ארץ ישראל שתוציא גלוסקאות וכלי מילת שנאמר (תהלים עב, טז) יהי פסת בר בארץ ליגלג עליו אותו תלמיד ואמר אין כל חדש תחת השמש אמר ליה בא ואראך דוגמתן בעולם הזה נפק אחוי ליה כמיהין ופטריות ואכלי מילת נברא בר קורא

שבת ל, ב.

מהות היעוד

בזמן הגאולה כל צרכי האדם יהיו בשלימות[2] - מאכלים ובגדים יצמחו על העצים. לא יהיה צורך בהמתנה לשלבי הצמחים כמו בזמן הגלות, וגם לא לטרוח בהכנת המאכלים והבגדים כפי שנדרש בזמן הגלות (כמו בל"ט אבות מלאכה)[3], האדמה תוציא מיני מאכל מוכנים וראויים לאכילה מיד, וכן בגדים מוכנים ללבישה.

ייעוד זה יתכן כתוצאה מכך שהטבע יתרומם מצד גילוי אלקות בגאולה[4].

מקרים דומים שהתרחשו בעבר

  ערך מורחב – כבר היה לעולמים

מעשינו ועבודתנו

אדם הישראלי נמשל לאילן, כמו שכתוב[11] "כי האדם עץ השדה", והפירות הם קיום מצות[12]. לכן יש להשתדל שכל הסביבה "תביא פירות" זאת אומרת יקיימו מצות, ואז נזכה כלנו לקיום היעוד ועץ השדה יתן פריו וגו', ואולך אתכם קוממיות, הן ברוח הן בגשם[13].

על ידי עבודה ושלימות בכוחות הפנימיים, יזכו לגלוסקאות. ועל ידי שלימות העבודה במקיפים יזכו לכלי מילת[2].

ענינים קשורים

פירות בבית המקדש

לעתיד לבא הקדוש ברוך הוא מחזיר הפירות (מזהב) שהיה בבית המקדש הראשון, "שכשבנה שלמה בית המקדש, צר בו כל מיני אילנות. ובשעה שאילנות שבשדה עושים פירות, אלו שבבית עושים פירות, והיו משירים פירותם"[14].

מן (לחם מן השמים)

"לחם פנג" הוא המן שהיה לבני ישראל כשהיו במדבר ארבעים שנה אחרי יציאת מצרים, משתנה לכל הטעמים, ע"י עבודתינו לימוד טעמי תורה, יהיה בשלימות הגילוי לעתיד לבא[15].

ראו גם


הערות שוליים

  1. כי אחד מהשנויים שע"י קללת חטא עה"ד הוא שבתחילה היו כל האילנות נושאות פרי (ב"ר ספ"ה). וא"כ הרי גם לע"ל צ"ל שיהי' כן שישאו אילני סרק פרי, וכמרז"ל בפירוש (תו"כ ר"פ בחוקותי; וצע"ק מסוף כתובות [ששם נאמר ש[רק] האילני סרק שבארץ ישראל יטענו פירות]).
  2. 2.0 2.1 ראה התוועדויות תשמ"ט ח"ד ע' 282.
  3. ד"ה ולקחתם ה'תש"ז ע' 165. ועוד.
  4. אגרות מלך ח"ב ע' קא (הגדה של פסח עם לקוטי טעמים מנהגים וביאורים ח"ב ע' תרנג), ובהע' ד"ה הטבע יתרומם.
  5. בראשית רבה ספ"ה.
  6. לקו"ש חכ"ז ע' 191, אות ח. וש"נ.
  7. תוספתא סוכה ג; במדבר רבה א; שם יט; תנחומא ישן חוקת; רש"י תהלים עח, טז.
  8. 8.0 8.1 התוועדויות תשמ"ב ח"ג ע' 1395.
  9. במדבר כז, כג.
  10. שבת לג, ב.
  11. דברים כ, יט.
  12. סוטה מו, א.
  13. אחש"פ תשכ"ה. אג"ק חכ"א מכתב ז'תתג, ע' נה-נו.
  14. שיר השירים רבה פ"ג(, י). ש"פ בשלח תשמ"ז, התוועדויות ע' 451, ובהע' 142.
  15. ש"פ דברים תשמ"ט, התוועדויות ח"ד ע' 107.