משתמש:מנחם שמו/טיוטה-ארכאולוגיה

גרסה מ־19:51, 8 ביולי 2024 מאת שיע.ק (שיחה | תרומות) (נא לא לזרוק למרחב ערכים לא אפויים)
ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה לכך היא: מספר ציטוטים לא נחשבים ערך....
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

ארכאולוגיה היא תחום מדעי החוקר את העבר האנושי באמצעות איסוף מידע, שחזור, תיעוד, ניתוח ופרשנות. העוסקים בתחום זה נקראים ארכיאולוגים.

בהקשר יהודי תורני

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

יחס הרבי

התפתחות והתפשטות התרבות האנושית

"אחת הקושיות של הארכיאולוגים היא - היתכן שבדרום אמריקה (ובמקומות נוספים) מצאו ציורים ואותיות שמקורם מהודו, מדי ופרס וכיוצא בזה, ועד שמצאו אותיות שהם בדוגמת אל"ף בי"ת בלשון הקודש, ועד כדי כך, שאצל תושבי אמריקה שקדמו לקולומבוס מצאו כמה מנהגים שכל הסימנים מעידים שמקורם בדיני התורה!

הארכיאולוגים מסבירים שעוד לפני קולומבוס היה גוי מ"גרינלנד" שטעה בדרכו והגיע לאמריקה, והוא זה שהביא ענינים אלו לשם. אולם אינו מתקבל כלל על הדעת לומר שלגוי זה לא היתה דאגה אחרת אלא לקחת עמו... אותיות התורה ומנהגי ישראל!

אמנם על פי תורה אין כאן כל פליאה, שכן אדם וחוה אמנם נבראו במקום אחד (ב"גן עדן", סמוך לנהר פרת), אבל משם נפוצו צאצאיהם "על פני כל הארץ" (נח יא, ח), כך שעוד בזמנים הכי קדומים הגיעו גם ליבשת אמריקה (בסירות וספינות וכיוצא בזה) והביאו עמם תרבויות ומנהגים שונים.

והוא הדין לבעלי חיים הנמצאים ביבשת זו, שביניהם ישנם כאלו שלא מצינו דוגמתם בכל העולם כולו - גם הם הגיעו עוד בזמנים הכי קדומים (בסיבות ודרכים שונים) מהמקום שבו נבראו (סמוך לנהר פרת)[1]

ממצאי הארכאולוגיה בהקשר לגיל העולם

"וכששואלים אותם נוסף על זה, את"ל שהוכחה שלהם מדעית, הרי איך אפשר שתוצאות החקירה דמשך קיום העולם ע"פ המדע דתכונה, ע"פ המדע של חקר עתיקות (ארכיאולוגיה), ע"פ המדע דחקר מבנה כדור הארץ (גאולוגיה) וע"פ המדע דראדיא [=רדיו] - סותרות אחת לרעותה ומן הקצה אל הקצה, היינו - ולדוגמא - מסקנא אחת שאי אפשר להיות יותר מחצי ביליון שנה ומסקנא שני' שאי אפשר - פחות משני ביליון שנה, וכיו"ב? והרי סתירות אלו - הוכחה ברורה הן שאין כל חקירות אלו אלא השערות בנויות באויר. ואין כאן המקום להאריך[2].

המגילות הגנוזות

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

חפירות הכותל

דעת הרבי בנוגע לחפירות שרצה הרב גץ לעשות מתחת למה שנקרא היום הר הבית, בכדי לגלות את ארון הברית הרבי שלל זאת בתוקף: "כולל ועיקר – שבטלה התכנית לחפור מתחת לבי[ת] המק[דש], מחילות וכו' ואפילו לספקן".

בהמשך המכתב, הבהיר הרבי שוב כי יש לשמור על קדושת המקדש, ולא לגעת, לא בו וגם לא בספקו או אפילו 'ספק ספקו'[דרוש מקור].

מר וונדל ג'ונס

יחס הרבי למר וונדל ג'ונס מנהיג קהילת בני נח וחוקר ארכיאולוג בכיר ביחס לשאלותיו בממצאים שמצא: הרבי נמנע מלענות לו על שאלות בתחום הארכאולוגיה והוא ראה זאת כתשובה שלילית, אך לבסוף התברר לו שהרבי אמר שמכיון שהייתה קרן ששילמה לוונדיל ואם היו יודעים שהרבי דיבר איתו בנושאים האלו היו מפסיקים לתרום לו, לכן הרבי מנע עצמו מלדבר עימו בנושא - כלומר מובן מכאן שבפועל הרבי כן דחף אותו לחקור כי אחרת היו מפסיקים לו את התרומות למחקר [3].

מנורות ומנורת המקדש

בנוגע לצורת המנורה דעת הרבי ע"פ רש"י והרמב"ם שהייתה באלכסון ולא עגולה אפילו שבשער הארכיאולוגי ברומא מופיע צורת המנורה בצורה עגולה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. (משיחת י"ב תמוז תשד"מ - על פי רשימת השומעים בלבד) <nowiki> הסבר לממצא ארכיאולוגי, ציטוט משיחת הרבי, באתר צעירי חב"ד
  2. אגרות קודש (כרך י"ב ג'תתס"ח)
  3. פורסם בבית משיח גליון ?? דרוש מקור.