מנהג לימוד פרקי אבות, הוא מנהג לקרוא פרקי אבות בשבתות הקיץ סמוך לתפילת המנחה. למנהג חב"ד (וקהילות אשכנז) המסכת נקראת בשבתות שמפסח ועד ראש השנה, סך הכל נאמרים בשבועות אלו ששת פרקי המסכת בארבעה מחזורים.

שרשי המנהג לקרוא את מסכת אבות בשבת אחר מנחה הוא כבר מתקופת הגאונים ותיקנו אותו רב שר-שלום גאון ורב סעדיה גאון (רס"ג) לזכרו של משה רבנו שנפטר בזמן זה מהעולם, ומכיוון שמצד אחד לא נוהגים ללמוד תורה בזמן שנפטר גדול ישראל אך מצד שני לא רצו לגרום לביטול תורה גדול תקנו את אמירת פרקי אבות. טעם נוסף הוא כדי להכין את עם ישראל לחג מתן תורה על ידי לימוד של דרך ארץ, מידות ומוסר אשר עניינם מופיעים במסכת.

מהוראות הרבי

א. פרקי אבות הם חלק מתורה שבעל פה שלימודה צריך להיות בהבנה והשגה דוקא. ולכך אין להסתפק באמירת פרקי אבות, אלא צריכים ללמדם בעיון כראוי בתורה שבעל פה.

ב. לא תובעים מכל אחד ואחד שילמד בעיון את כל המשניות דכל פרק בכל שבת ושבת, מכיון שמסתמא ענין זה יקשה להביאו לידי פועל. אבל על כל פנים משנה אחת בכל פרק יש ללמוד בעיון ובפרט התמימים.

ג. נוסף לאמירת המשניות בנוסח אדמו"ר הזקן המודפס בסידור תהילת ה', יחזיק לידו גם כן ספר משניות עם מפרשי המשנה עך כל פנים ספרי משניות עם עיקר תויו"ט ופירוש הרע"ב, וילמד מתוכם עכ"פ משנה אחת עם המפרשים.

ד. יש לעורר בנוגע לאלו שהולכים להקהיל קהילות בבתי-כנסיות, שיעוררו - הן בנוגע לקיום המנהג של אמירת פרקי אבות, והן בנוגע ללימוד משנה אחת בעיון.

ה. כמו כן יש להמשיך זאת בימי השבוע, כפי שכמה נוהגים שכשיוצאים לנסיעה, ולוקחים בדרך גם ספר משניות, "שונה הלכות בכל יום", ולומדים משניות בהיותם בדרך.

ו. גם אלו שבשנים שעברו לא נהגו, או לא הקפידו, ללמוד פרקי אבות בכל שבתות הקיץ - יקבלו על עצמם בשנה זו ללמוד בכל שבתות הקיץ. ולא להסתפק באמירה בלבד, אלא ילמדו על כל פנים משנה אחת בכל פרק לעיון.

ז. אלו שעד אתה לא היו רגילים בזה, או על כל פנים לא נזהרו בזה - התיקון לזה הוא שישפיעו גם על יהודי אחד נוסף שלא ידע ממנהג זה, שיתחיל באמירת פרקי אבות. ומה טוב - כל שבתות הקיץ.

ח. כדאי לפרסם מנהג זה, כדי שגם אלה (שמתפללים בסידורים אחרים) שנהגו עד עתה ללמוד פרקי אבות בשבתות שבין חג הפסח לחג השבועות בלבד, יוסיפו וילמדו פרקי אבות בכל שבתות הקיץ.

ראו גם

קישורים חיצוניים