יעקב חביב

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־23:37, 4 בספטמבר 2017 מאת שיע.ק (שיחה | תרומות) (התקבל במייל)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

הרב יעקב חביב הוא מהבולטים שברבני חב"ד, דיין ומחבר ספרים בהלכה. הרב חביב מכהן כמורה צדק בירושלים, חבר בדץ איחוד הרבנים למהדרין צרפת, ומרבני מכון הלכה חב"ד

תולדות חיים

הרב יעקב חביב נולד בי' בסיון תשלה בעיר פריז שבצרפת לאביו הרהח הרב מסעוד חי שהיה חסיד חב"ד ונשא בתפקידים ממשלתיים בקרב הקונסיסטאר וארגון הגג של הקהילות היהודיות בצרפת. אביו עבד גם בשיתוף עם הרשויות בהיותו קרוב לראשי ערים בצרפת. הקים קהילות רבות ברחבי צרפת, בערי ניס, שטראסבורג ופריז, ובסוף ימיו בעיר מונטריאול במדינת קנדה. הקים ובנה אוהלה של תורה, בתי מדרשות ובתי כנסיות ומקוואות, ובתחום של החינוך בנה בתי ספר לתפארת, פעל והפיץ אור התורה והחסידות בכל רחבי צרפת.

הרב חביב הוא צאצא ישיר למשפחה מפורסמת בייחוסה, אליהם השתייכו בין השאר גאוני ארץ, ובהם הנימוקי יוסף, מהרי חביב בעל עין יעקב, מהרלבח רבה של ירושלים, מהרם חביב בעל גט פשוט, הגרא חביב ראבד טריפולי ועוד.

בצעירותו למד במוסדות חבד בעיר ניס בית ספר כרם מנחם אצל השליח המקומי הרב יוסף פינסון. בשנת תשמח נכנס ללמוד בישיבה קטנה תומכי תמימים ליובאוויטש בעיר ברינוא משם המשיך את לימודיו בישיבה גדולה תומכי תמימים ליובאוויטש קרית גת. כשהשלים את לימודיו בישיבה בקרית גת, נסע ללמוד בישיבת תומכי תמימים המרכזית בצילא דמהימנותא אצל הרבי, שם ספג אור וחיות ועידוד רב להמשך דרכו בקודש.

למד הסמכה לרבנות אצל גדולי הגאונים בקנדה וארהב בין היתר היה בקשר עם גאוני ועמודי ההוראה והפסיקה הגאון הרב פנחס הירשפרונג זצל הגאון הרב אפרים פישל הערשקאוויטש זצל והגאון הרב אהרן וויעדער זצל. לאחר סיום לימודו בניו יורק חזר לישיבה קריית גת במכון הוראה שעי, על מנת להשלים את ההסמכה שלו לרבנות.

התחתן בט' בשבט תשנ"ט עם רעייתו מרת נחמה דינה רחל תחי' בתו של ר' יוסף סבג מחשובי חסידי חבד בעיר פריז, רעייתו של הרב חביב היא מרצה ומדריכת כלה מוסמכת, מטעם הרהר לישראל.

ספג הכוונה רבנית מזקן רבני חב"ד מרא דאתרא ואבד ליובאוויטש בצרפת, הגה"ח הרב הלל פעווזנער זצל - אצלו זכה להיות בן בית ומקורב ביותר. לאחר נישואיו, הוא הצטרף לכולל הוראה בעיר רחובות אצל הגהח הרב מאיר אהרן שליטא, משם המשיך את לימודי דיינות ולמד כוכ שנים בבית מדרשו של מורו ורבו הראשלצ הגאון הגדול רבי מרדכי אליהו זצוקל בית המדרש דרכי הוראה לרבנים ולדיינים בעיהק ירושלים. כמו כן באותה תקופה ישב בשמוש חכמים אצל מורו הגאון הרב שלום משאש זצל רבה וראבד ירושלים, ואף זכה לשמש עוד גדולי ישראל כהגאון בעל הציץ אליעזר זצל. אחרי כוכ שנים של לימוד בבית המדרש, הוסמך להוראה ברבנות ודיינות בד' חלקי השוע, אצל גדולי ומאורי ישראל, גדולי הרבנים והדיינים באהק, ובראשם מרן הראשלצ זצל, ואחרי שהוסמך על ידו התבקש על ידו לצאת ולשמש ברבנות ודיינות בעיר פריז.

לפני נסיעתו לצרפת ישב חמש שנים רצופות בשימוש גדולי ישראל ובין היתר עשה התמחות כל אותם שנים בסידור ובשמות גיטין ובשאר עניני דיינות אבן העזר וחושן משפט, בבית הדין הרבני האזורי בירושלים, וזאת אצל גדולי אבות בתי הדין, כהגאון ראבד ירושלים הרב אליהו עצור זצל, הגאון הרב ישכר דב הגר זצל, ויבלחטא הגאון ראבד ירושלים הרב ציון אלגרבלי שליטא הגאון הרב עזרא בצרי שליטא, הגאון הרב עמרם אלחדד שליטא, הגאון הרב בנימין לוי שליטא, הגאון הרב אברהם צבי שינפלד שליטא, והגאון ראבד ירושלים הרב אליהו אברג'ל שליטא אשר איתו יש לו הכרות של עשרים שנה בלימוד ובפסיקה.

גם עם דייני וחברי הבדץ העדה החרדית עומד הרב חביב עמד בקשרי ידידות ואהבה, ומרבה להיות במחיצתם, ואפשר לראות זאת במכתבים ובהסכמות בעניני לימוד ובפסיקה בכל חלקי התורה, בין יבלחטא הרב חביב שליטא, לבין גאוני חברי הבדץ, כהגאון בעל הקנה בשם הרב מאיר בראנדסדארפער זצל והגאון בעל הדברי משה הרב משה הלברשטאם זצל, והגאון בעל אמרי בינה הרב נפתלי הירצקא פרנקל זצל.

הרב חביב שימש כחבר בית דין יורו משפטיך ליעקב צרפת, ודיין ומוצ בעיר פריז, ובהיותו בפריז זכה במשך כמה שנים לשמש את הגהח הרב הלל פעווזנער זצל, אשר היה מהראשונים להעלות חומת הכשרות בפריז ובכל ערי צרפת, והיה מתלווה איתו למפעלים מחלבות ויקבי יין. ובמשך כוכ שנים ישב בבית דין עם אבד ליאון והמחוז הגאון הרב יעקב הלוי פולטורק זצל שהיה מנותני הכשרות בצרפת ומומחה בעניני הלכה בכלל ובהלכות כשרות בפרט בנוסף היותו כימאי וטכנולוג המזון. אצל הני תרי צנתרי דדהבא רחש ידיעותיו בעניני כשרות.

בתקופת היותו גר בעיר פריז, ישב בבית הדין הרבני של פריז יחד עם ידידו הגאון רבי ירמיה מנחם הכהן שליטא אב בית דין פריז, ועסק שם איתו בעיקר בעניני יוחסין וממזרות, בירור יהדות ומעמד אישי, שאלות חמורות של גיטין, ותיקים מורכבים של עגונות, ושאר עניני רבנות ודיינות דיני תורה, מעיר פריז ומכל ערי צרפת ואירופה. וזאת בנוסף למסירת הרצאות ושיעורים לרבים בבתי כנסיות בצרפת, והיה מטפל יחד עם זוגתו בהדרכת חתנים וכלות, ובבעיות של שלום בית.

כיום הרב חביב מתגורר בישוב כוכב יעקב שליד ירושלים, וממשיך בעבודת הרבנות ודיינות כחבר בדץ איחוד הרבנים, ועובד בשיתוף פעולה עם כל בתי הדין באהק ובחול, והוא נמצא חלק מזמנו בצרפת וחלק מזמנו באי, כאשר חלק מזמנו נמצא באי משמש הוא כרב פוסק ליהודי צרפת ולקהלות דוברי צרפתית באי, ועונה על שאלותיהם בכל חלקי השוע. והוא משתתף קבוע באתרי שאלות בהלכה לקהל הרחב דוברי צרפתית.

בשנת התשע"ז הצטרף הרב חביב לעשרות רבני "מכון הלכה חב"ד" ה עונים תשובות הלכתיות לאנ"ש, ואף משתתף בביקורי רבני חב"ד אצל חשובי הרבנים והדיינים בישראל

ספריו וכתביו

הרב חביב חיבר כמה ספרים בהלכה, המפורסם ביותר הוא ספרו שות ריח השדה על ד' חלקי השוע, ספריו זכו לקבל הסכמות מגדולי ומאורי ישראל וזכו לעלות על שולחנם של מלאכים מאן מלכי רבנן. כמו כן הוציא סדרת ספרים בהלכה לזכר ולענ אביו זצל ספר חם השמש על הל' שמחות ספר חם השמש על הל' כשרות ספר חם השמש על הל' חופה וקידושין ספר חם השמש על הל' סת. כמו כן הוציא לאור חוברת בצרפתית על הלכות כשרות. וחוברת על קדושת השבת פירושים ומדרשים בצרפתית.

בדץ איחוד הרבנים למהדרין צרפת

בשנת תשסב הקים הגאון הרב יעקב חביב את הבדץ איחוד הרבנים למהדרין צרפת יחד עם הגאון הרב יעקב הלוי פולטורק זצל אבד ליאון והמחוז צרפת. ויבלחטא הגאון הרב חיים יעקב שלאמע שליטא רב ואבד קק עדת ישראל פריז וזקן דייני ורבני אירופה, עם השנים הצטרפו לבית הדין הגאון הרב ירמיה מנחם הכהן שליטא אבד פריז, הגאון הרב שלום אייזנברגר שליטא אבד צאנז ירושלים, הגאון הרב עמרם אדרעי שליטא מומחה גדול לעניני כשרות ומחבר סדרת ספרים חשובים על עניני כשרות, הגאון הרב מרדכי רפאל נאטאן שליטא דיין ומוצ בשכונת רוממה בירושלים, והגאון הרב דוד שושנה שליטא רבה הראשי של עיר ניס והאזור. בדץ איחוד הרבנים הוא בית דין מיוחד ליהודי אירופה בכלל וליהודי צרפת בפרט, ופועל בכל המישורים בחיי היום יום, בהצלחה רבה ומופלגה, ובה נתן לעצמו למטרה לעזור ולתמוך לכל אחד ואחת בשאלות קלות וחמורות ולמצוא פתרון למצוקתם, בבירור יהדות ויוחסין, כשרות הבית והמשפחה, שאלות בין אדם לחברו ובין איש לאשתו ושלום בית ודיני תורה וגם הוצאת חוברת בלועזית בכל תחומי ההלכה.

מה שעמד לנגד עיני הבית דין, הוא לחזק חומת הדת והיהדות בכל תחומי החיים היהודיים, ומנסיונם הרב שיש לכל חברי הבדץ ראו צורך רב ונחיצות הכרחית להמשך קיום החיים היהודים בצרפת ובכל רחבי אירופה.

בשנת תשעד הוקם גוף כשרות למהדרין, במסגרת הקיימת של הבית דין, אשר כל רבניה הם בעלי ניסיון בתחום הכשרות. מערכת זו נותנת מענה אמיתי לצרכני הכשרות, וזכה לחולל מהפך אמיתי בכל החיים היהודיים הפזורים ברחבי אירופה, קהילות יהודיות, רבנים, בעלי בתים, סטונדים, אנשי עסקים, תיירים, שמעתה יוכלו לרכוש אוכל כשר למהדרין ונגיש וזמין במחיר השווה לכל נפש ברחבי הסופרמקטים, וכפי שמצוי היום ברחבי ארצות הברית ולשם כך פועלת צוות של שוחטים ובודקים, מפקחים ומשגיחים מנוסים יראים ושלמים. הבדץ נותן כשרות על מאות מוצרים שזה כולל על בשר בקר, עופות, הודו, יין, דגים, מצות לפסח, קופצאות שימורים, סוכריות, עוגיות, ועוד הרבה מוצרים והכל נעשה בתכלית ההידור.