משתמש:הנחה/נרות חנוכה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־13:26, 13 בדצמבר 2016 מאת הנחה (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "{{בעבודה מתמשכת|}} '''נרות חנוכה''' הם נרות מצווה שמצווים בני ישראל להדליק במשך לילות חג ה...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.

נרות חנוכה הם נרות מצווה שמצווים בני ישראל להדליק במשך לילות חג החנוכה החל למשך שמונת הימים מאור לכ"ה בכסלו מידי שנה. תפקידם ועניינם הוא להאיר את החושך.

עניינם

עניינם של נרות חנוכה הוא "להאיר את החושך" להאיר את החושך שני פרטים שהחושך לא יחשיך ויתירה מכך שגם החושך עצמו יאיר. המשכה אלוקית המגלה שגם הניצוצות שנחשכו לגמרי גם מתעוררים ועד שמציאות הגשמי עצמו מתעורר (נר חנוכה כו)

עניין זה מתבטא ב:

  • באור האלוקי הנמשך על ידי קיום המצווה - אור שלמעלה מהשתלשלות, נמשך על ידי מסירות נפשם
  • גדרי ודיני המצווה
  1. .הדלקה בחוץ ולשיטת התוס' וכו' ברה"ר דווקא,
  2. דווקא משחשכה (ושני ביאורים: הרגיל; להאיר חשכת הליל, ועוד ביאור; שמשקיעה החמה דלע"ז (ראה אוה"ת חנוכה ה תתקמב, תרח"ץ תשי"ד תשל"ח ועוד)),
  3. משמאל,
  4. מוסיף והולך (ראה אגר"ק כ"ז א'תתקנז ותורת מנחם ז דלקמן),
  5. נתקן בזמן הגלות [1],
  6. כליא רגלא דתרמדואי,
  7. שייכות שמונת הימים לחג הסוכות - פעולה באומות העולם, שמונה ולא שבעה כנרות המקדש.
  • ברקע וטעם וסיבת המצווה - מלחמת היוונים

קביעת מצוות נרות חנוכה היית בעקבות נס נצחון המלחמה ונס פך השמן [דרושה הבהרה], מלכות יוון היא קליפה שעניינה חושך ומנגדת לאור האלוקי [2]. באותה התקופה הייתה התגברות החושך של היונים עד כדי כך, שלא רק שנכנסו להיכל וטימאוהו, אלא שטמאו גם את כל השמנים שבהיכל. במעשה זה מתבטא עומק החשכות אותו הפיצו והחדירו היונים בעולם, טומאת ההיכל מורה על פגם באחת מדרגות הקדושה הנעלות ביותר[3]. מלבד זאת, פגמו וטמאו גם את השמן הקודש ("שמן משחת קודש"[4]) המסמל על הדרגה האלוקית המובדלת וקדושה מכל הדרגות (בדוגמת השמן שצף על גבי כל המשקין ואינו מתערב עמהם) וגם בדרגה זו פגמו.

זו היא הסיבה הפנימית שהדלקת הנרות התעכבה גם לאחרי נצחון המלחמה, לפי שבכדי להתגבר על טומאת השמן שהיא בדרגה עמוקה יותר הוצרכו לנס, שמצאו פך אחד שמן טהור חתום בחותמו של כהן גדול[5], חותמת זו סימלה דרגה גבוהה בקדושה - אור אין סוף שלמעלה מהשתלשלות, שלגבי אור זה גם חושך לא יחשיך, ואדרבא אור זה מאיר את החושך שגם החושך יאיר.

וכהמשך לכך תיקנו את מצוות נרות חנוכה להאיר את החושך שהפיצו היוונים ולהאיר.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. תורת מנחם חלק ז עמוד 227
  2. להעיר מדרשת חז"ל: "וחושך זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזרותיה" - בראשית רבה פרשה ב, ד. ועוד
  3. ראה מסכת כלים פרק א משנה ט.
  4. ספר שמות ל, כה.
  5. מסכת שבת כא, ב.