שיחה:ישראל אריה לייב שניאורסון

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מישהו יכול להעלות

את תמונת הרי"א? חסיד חב"ד* אידישעפדיה.

אם זה היה בנמצא, היה אפשר להעלות אותה... --chabadnik - שיחה 18:31, 12 אוגוסט 2008 (EDT)
  • יש תמונה שמופיעה באתר FINDE A GRAVE וכנראה היא תמונתו, ובערך מופיע מראה מקום לשם.

אין בנמצא? אההה נכון........ סליחה מצטער חסיד חב"ד* אידישעפדיה.

שתי הערות: א. כדאי להסביר בפנים מדוע השם גורארי קשור בכלל? ב. לא בכדי מחקתי את התיבה "בעלה". הוא כבר מזמן לא בעלה, בעקבות נסיבות לא נעימות ואכמ"ל. מיכאל א

הוא אמנם כבר לא בעלה - אבל לקירובים גדולים הוא זכה. ב. הרי ר' יא"ל קרא לעצמו גורארי', אז לאחר שנפרדה מבעלה - היא קוראת לעצמה "רוטמן - גורארי". חסיד חב"ד* אידישעפדיה

ועוד דבר: גם אם מישהו יתאמץ מספיק בכדי להשיג תמונה שבטוחני כי נמצאת אצל בתו הגב' רוטמן - האם כבוד ליובאוויטש ירבה מכך?

גם תמונת ר' מענדל הורנשטיין חתן הרבי הקודם ורעייתו הרבנית שיינא הי"ד מפורסמים ברשת, אך כבוד ליובאוויטש לא ירבה כלל וכלל מפרסומם כאן, וד"ל. מיכאל א

למה? התמונות הם דיי בסדר? חסיד חב"ד* אידישעפדיה

זאת ידעתי, שהוא שינה שמו לגורארי. אך זה לא מצוין בערך. מיכאל א

אציין. חסיד חב"ד* אידישעפדיה

די בסדר? אולי אם היה מדובר בנצר רחוק למשפחת בית הרב. אך כאשר מדובר בבתו של הרבי הקודם ובחתנו, לא נראה כי כבוד גדול יהיה, או נחת לרבי מיכאל א

אוקיי. חסיד חב"ד* אידישעפדיה

בשם גורארי הרבי גם כן השתמש ראה אג"ק חכ"א אגרת הראשונה, ועוד!! ומוסבר שמה ברור בהערה למה השתמשו בזה, וזה בפשטות שמו של מארק גורארי, אביו של מוטי גורארי מקראון הייטס, והסיפור על חייו מובא באריכות לפי ערך בזכרונות הרבנית חנה זי"ע ואולי יבא הזמן נעשה מזה ערך, ואולי כבר יש. א' מחב"ד

לר' ישראל אריה לייב לא היה תמונה, כי הוא עבד במערכת הביטחון מ. ברא"ב - שיחה, 13:36, ב' בסיוון, ה'תשפ"א
  • י"ג אייר תשפ"ג, יום היארצייט של ר' ישראל ארי לייב ע"ה.

מגליון 2007 של כפר חב"ד (י"ג אייר תשפ"ג) אכן עולה שר' ישראל אריה לייב עבד עבור מערכת הביטחון הישראלית, וכמפורט בערך זה. תמונתו פורסמה לאחרונה (מצאתי את התמונה מכבר, וראה להלן מה שכתבתי בזה), ויש אליה קישור בערך זה. - א' התמימים.

תאריך לידתו

לאחרונה נתפרסם תאריך מדויק. מישהו יכול לעשות סדר5 בדברים כ"פ הנ"ל, אחת ולתמיד! ונזכה במהרה בימינו לחזות פני מלך - הוא ניהו אד"ש זאל געזונט זיין. חסיד חב"ד (שיחה)

השמטות

לענ"ד צריך להשמיט את כל הדף שיחה הזאת שלא מוסיף כבוד כלל, וכן להוריד את הסיפור אודות גב' רוטמן שביקשה שהלימודים לא יגלשו. וכבוד אלוקים הסתר דבר.

כמו כן כדאי להוסיף שגם כיום היא בקשר עם משפחת וולף (בעת לימודיי בלוד ראיתי אותה פעם מגיעה למשרדים בישיבה) וכן השליח קסטל מרחובות מגיעה אליה לעתים רחוקות עם משלוח מנות וכיו"ב. -- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.

צודק מאוד. שיניתי בגוף הערך. זלמן - שיחה
לדעתי אין טעם להסתיר מידע. עם ניסוח עדין אפשר לפתור את כל הבעיות. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), י"ד באייר ה'תשע"א 07:00, 18 במאי 2011 (UTC)
גם אני סובר כך, ואדרבה הייתי די מופתע איך ההוספות שהוספתי הוסרו מיד ללא דיון כלל!...
אני חושב שיש עוד הרבה מידע ופרטים על אחיו של הרבי ועל משפחתו ששייך להוסיף כאן, אבל קודם כל חייבים להחליט אם בכלל רוצים לדעת יותר... --שמואל מונקס - שיחה 07:10, 18 במאי 2011 (UTC)
אנציקלופדיה חיה על מידע ועובדות. מי שלא רוצה לדעת, שיקרא אתרי חדשות. כאן נמצאים בשביל לכתוב עובדות! בנושאים רגישים, ניתן תמיד לעדן את הדברים בניסוח הולם. נודה לך מאוד באם תעדכן את כל המידע הידוע לך. לגבי הניסוח וכו', נדון על כך אח"כ. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), י"ד באייר ה'תשע"א 07:14, 18 במאי 2011 (UTC)
להכניס מידע - כן. להכניס דברים שפוגעים ברבי - לא. המדד לא צריך להיות קשור בכלל לכל הקשקושים שאתם רואים בויקיפדיה וכל הפוליטיקלי קורקט אלא מדד אחד פשוט: הייתם שולחים כזה ערך לרבי? אם כן - מעולה. אם לא - תסירו מיד. לדעתי דף השיחה כפי שהוא כעת - אף אחד לא היה מעיז לשלוח לרבי. אז לכן יש כאן הרבה מה למחוק. -- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.
את כל החב"דפדיה אף אחד לא היה מעיז לשלוח לרבי - כי מאיפה ההיתר להיכנס בכלל לאינטרנט. המדד, לדעתי, הוא בניסוח החסידי וצורת הגשת הדברים מזווית חב"דית ("אלוקית") ובזה יחודיותינו. מי שחושב שיש דברים שצריך להסתיר אותם כי הם מביישים את חב"ד ומבזים את שמה הטוב - שנראה אותו אומר זאת ליד הרבי. אם לא - שישתוק וגם לא יכתוב זאת כאן! --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), י"ד באייר ה'תשע"א 17:05, 18 במאי 2011 (UTC)
קשקוש גמור. באם הייתי העורך, הייתי גאה מאוד להכניס לרבי את המיזם. הרבי רוצה שיהיה חסידות ברדיו ובטלויזיה ובאינטרנט. האם אתה מתבייש ח"ו ב"מיזם הגדול להפצת המעיינות"? או אולי אתה משקר כאשר אתה כותב את זה? אם אני היייתי במקומך - לא הייתי מתבייש בכלל. מה שכן, הרבי בעצמו אומר שיש דברים שצריכים להסתיר כי הם מבזים את חב"ד, ואני לא זה שהמצאתי את זה. אני לא רוצה לתת כאן דוגמאות אבל יש כאלו למכביר. קיצור הדברים: תמחקו את הדברים שלא מכבדים את הרבי, ותמשיכו לעשות כבוד לרבי בכל דף ודף במיזם המוצלח. -- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.
בדרך כלל הדברים שמבזים ציבור מסויים, שייך לרכילויות, לשון הרע והוצאת שם רע, שלכל אלה אין שום קשר לאנציקלופדיה. יהיה מועיל יותר להמשיך את הדיון באם תביא דוגמא או שניים ממה שהרבי הורה להסתיר על מנת שנוכל להסיק לנידוננו. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), י"ד באייר ה'תשע"א 20:43, 18 במאי 2011 (UTC)
א. הפסוק "כבוד אלוקים הסתר דבר" לא אומר מספיק? שישנם דברים שהם נכונים אבל כבוד אלוקים הוא להסתיר אותם. ב. תמונת אדמו"ר מהר"ש.
מסכים בהחלט עם המשתמש האנונימי. אנחנו לא אתר חדשות, אבל גם לא ויקיפדיה. כחב"דפדיה אנחנו צריכים להיות אחראיים על התכנים שלא יביאו להיפך כבוד ליובאוויטש. אנחנו לא נשנה ונמציא תכנים חדשים, אלא לא נרחיב במה שאין צורך. מסכים איתו גם לגבי הגישה לאינטרנט. הקו של הרבי הוא לא התעלמות מחידושי הטכנולוגיה, אלא להיפך - ניצול הטכנולוגיה להפצת המעיינות, וחב"דפדיה בהחלט מנצלת.
בונגע לתוכן שמופיע כעת כאן, בעמוד השיחה, הוא לא נראה כזה בעייתי שיש צורך למחוק. יתכן שאני טועה. --chabadnik - שיחה 06:13, 19 במאי 2011 (UTC)
אנונימי; א. כשאתה מצטט פסוק, תביא גם את המפרשים עליו, כדי שנבין על מה מדובר, בפרט כשאתה רוצה להסיק ממנו השלכות מעשיות. ב. תמונת אדמו"ר המהר"ש מתנוססת ברשת בריש גלי ובמילא גם בערך עליו (עדיף שמחפש התמונה, שבכל מקרה ימצא אותה, יגיע לכאן ויחשף גם לייחס הרבי לתמונה). חב"דניק, אין ספק שאנו מסכימים לגבי העקרונות, השאלה היא מה המשמעות שלהם לגבי הדיון על מחיקת דף שיחה זה וגם בזה אני רואה הסכמה מצידך, שאין שום צורך למחוקה. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), ט"ו באייר ה'תשע"א 07:02, 19 במאי 2011 (UTC)
מה מוסיף, ולמי מוסיף הקטע הבא המופיע בראש העמוד בו אנו מתכתבים: "לא בכדי מחקתי את התיבה "בעלה". הוא כבר מזמן לא בעלה, בעקבות נסיבות לא נעימות ואכמ"ל". האם זה לא עונה לגדר של רכילות צהובה זולה שאין מקומה כאן והיא לא מוסיפה כבוד לאף אחד? מה רע למשל שיהיה כתוב: מחקתי את התיבה בעלה כיון שהם כבר לא נשואים.
אגב, בענין התמונה. אני לא מדבר על הציורים ההזויים שמתפרסמים ברשת, אלא דווקא על התמונה שככל הנראה נמצאת בספריה ולא פורסמה על פי השמועה מפני סיבה אחרת. -- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.
חבל לקשקש אין בספריא שום תמונה של מפורסמת, ואין תמונה בכלל, הרבי לא שלל את הימצאותה אבל ניתן להבין מדבריו, שלא קיבל שהיא קיימת
גירושים, לידיעתך, זה נסיבה לא נעימה וזה טבעה של דף שיחה, שמלבנים גם דברים פחות נעימים (ובסוף ניתן לארכב את הדיון וגולשים כמעט ולא נכנסים לשם). בכל אופן, אם משתמשים נוספים יצדדו בבעתיות הניסוח, ניתן לשנות מילה פה, מילה שם. לא צריך למחוק את דף השיחה בשביל זה. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), ט"ו באייר ה'תשע"א 21:31, 19 במאי 2011 (UTC)

פרטים נוספים שאפשר להכניס

  • כתבה על ביתו של הרבי והרבנית - הקומה השלישית: הקומה השלישית של הבית, הייתה ריקה מאדם. אמנם אף היא הייתה רחבה וגדולה כקודמותיה, והיו בה חדרי אורחים. אורחים כמובן לא נטו ללון בבית הרבי והרבנית, מלבד אחייניתו של הרבי, מרת דליה רויטמן, בת רבי ישראל אריה לייב, שכשהייתה מגיעה לניו יורק, הייתה מתארחת במקום ברוב כבוד.
  • אחיו של הרבי מקבל את הלוח היום יום: בין השאר שלח הרבי את הלוח לאחיו רבי ישראל אריה לייב ע”ה, שהתגורר באותה תקופה בתל-אביב. לאחר שעייין בספר, החל לרקוד מרוב שמחה והתפעלות. “אחי שלח לי את חיבורו הראשון”, סיפר בהתרגשות לסובבים אותו. אך הוסיף בצער:”חבל מאוד שהעולם אינו יודע מה טמון-צפון בפנים החיבור הזה”. בהזדמנות אחרת אמר:”תמיד ידעתי שלאחי יש “ר גוטע קאפ”, אבל עד כדי כך!”... - מתוך כתבה באינפו.
תודה. אעבוד על זה בימים הקרובים. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), י"ד באייר ה'תשע"א 17:08, 18 במאי 2011 (UTC)
הוספתי את מה שידוע לי לעת עתה, ניסיתי לעדין.
יש כאן [1] תמונות מאשתו ובתו, יש עוד אחד בנשיא וחסיד, מצידי אין בעי' להוסיף לכל הפחות אחד מהם, אבל קודם אבקש את רשותכם. --שמואל מונקס - שיחה 03:46, 19 במאי 2011 (UTC)
לדעתי אפשר וכדאי להוסיף תמונה, אך לדאוג שאינה מוגנת בזכויות יוצרים. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), ט"ו באייר ה'תשע"א 06:55, 19 במאי 2011 (UTC)

ביאור שמותיו

מובא שבנ"א הרבי ביאר את שמותיו. וכמדומה לי שגם בתשמ"ה הי' כן. מישהו זוכר/ יכול לברר? ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים

הרבי דיבר ממנו באותו שנה. לא ידוע לי שהסביר את שמותיו. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), י"ד באייר ה'תשע"א 16:02, 18 במאי 2011 (UTC)
בשיחה שבת קודש אחרי-קדושים, תנש"א. --chabadnik - שיחה 06:22, 19 במאי 2011 (UTC)
תודה. כבר מופיע בערך. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), ט"ו באייר ה'תשע"א 06:54, 19 במאי 2011 (UTC)

מקור לטיפוס

כשהגיע לברלין הוא היה חולה במחלת הטיפוס, הרבי והרבנית ששהו אז בברלין, נתנו לו מיטה בדירתם הקטנה, ודאגו לו עד שהתרפא[1]. - כותב הדברים כאן שמע זאת משד"ב גורארי', ומהיכן שמע זאת שד"ב גורארי'? פיני · (טובת הזולת) 06:02, 19 במאי 2011 (UTC)

"והיא הסתכנה בכניסה למשרדי השלטון הנאצי, כדי להשיג עבורו את המסמכים" - למה זה היה מסוכן, הרי גרו בו בזמן עשרות אלפי יהודים בגרמניה וכמו כל האזרחים יצא להם להיכנס תדיר למשרדי ממשלה למרות שהיו בשליטת הנאצים? נו, לפחות את הסיפור שאמרו לה שכל המשפחה שלך שניאורסונים וכו' לא הכניסו כאן. פיני · (טובת הזולת) 06:06, 19 במאי 2011 (UTC)

"בשנת תש"א, לאחר שאחיו, הרבי, הגיע לארצות הברית, חודש קשר המכתבים ביניהם." וכשהרבי היה בפריז, הוא לא יכל לכתוב אליו מכתבים? פיני · (טובת הזולת) 06:08, 19 במאי 2011 (UTC)

שד"ב גורארי' סיפר זאת מזכרנותיו, הוא אמר כי הוא הי' שם וראה את זה, ככל הנראה הוא, שהי' אז בריגא עם הרבי הריי"צ ושאר המשפחה הגיע אז לביקור לברלין.
אני בעצמי קראתי את זה בזכרונות שאחד כתב בשמו. --שמואל מונקס - שיחה 06:13, 19 במאי 2011 (UTC)
לגבי בארי גוראריה, אחרי הכל הוא משפחה ומטבע הדברים הוא מעודכן. כל עוד ואין מקור סותר או בעיה הגיונית, נראה לי שחזקתו אמת. לגבי משרדי הנאצים, יכול להיות שהניירות שלהם לא היו מספיק בסדר ובכלל, אין ספק שהיה שם "מקום סכנה" ומי שלא היה מוכרח, נמנע מכך. לגבי המכתבים, אני משער, שלפני כן לא היה כתובת מסודרת וגם הדואר היה פחות זמין. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), ט"ו באייר ה'תשע"א 07:08, 19 במאי 2011 (UTC)
בימים ההם בארי הי' גר אצל הרבי והרבנית - כך שמעתי מר' זושא פויזנר - וכנראה ששם ראה א,ז או עכ"פ שמע. ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים.

לגבי בארי מיודעי דבר שמעתי שאי אפשר לסמוך ולו על דבר אחד שאמר ושעוד בחיי זקנו היה ממציא ומשקר כל היום (בכוונה אינני נכנס לפרטים) וכך המשיך גם אחר כך, ויש הוכחות ברורות להרבה מקרים שהם פשוט שקר גמור ולכן להשמיט. -- נכתב ע"י בפועל ממש ששכח לחתום את שמו.

כדי להחיל על אדם התואר "שקרן", יש לדון בזה בכובד ראש, בפרט כאשר מדובר בעניין עובדתי שלא נראה שיהיה אינטרס לשקר. שיחזרתי. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), כ"ו באייר ה'תשע"ב 12:52, 18 במאי 2012 (IDT)

זה בדיוק הנקודה - ואני חוזר שוב: לא כאן הבמה לפרט את הפרטים וממי שמעתי אותם - היה לו מחלה לשקר גם בלי אינטרסים.--בפועל ממש - שיחה 16:04, 18 במאי 2012 (IDT)

משונה מאוד וכל עוד הדבר לא יוכח מעל לכל ספק, אין להסתמך על זה. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), כ"ז באייר ה'תשע"ב 21:37, 19 במאי 2012 (IDT)

אכן הוכח בגביית עדות וממעשים שבעצמו הודה בבית המשפט ואין כאן הפורום לפרט - ואין העניין בכלל להתעסק בזה בהוראת אד"ש, אך העובדות לא ניתנות לשינוי ולכן חבל לכתוב שקרים--בפועל ממש - שיחה 23:00, 19 במאי 2012 (IDT).

באם אכן הוכח, אין צורך להתעסק. די בהצגת ההוכחות לתועלת כולם ותו לא. אי אפשר לכתוב דברים על סמך ידיעה אישית בלבד. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), כ"ח באייר ה'תשע"ב 01:39, 20 במאי 2012 (IDT)

דיון - העיסוק במשפחתו

בעקבות מה שכתוב כאן לפני זה, רציתי לעורר על נקודה לדיון בין החב"דפדים:

ידוע שהרבי לא רצה שיתעסקו עם משפחתו, ופרט לחסידים בודדים (שהרבי ציוה אותם על קשר והורה הוראות ספציפיות כיצד ואיך) - כל החסידים מוזהרים על ניתוק.

בכלל, משפחת בית הרבי היא משפחה אצילית, ואין זה מן הכבוד שכל אחד ינהג בהם מנהג אישי.

מהוראה זו ניתן ללמוד על הזהירות הגדולה שיש לנהוג כשאנו באים לכתוב עליהם ועל חייהם. בואו נחשוב על כך שהם נכנסים לכאן ורואים את שכתבו עליהם, עם כל הפרטים וה"כניסה לקרביים" - לדעתי הם ייפגעו מאוד וזה יגביר אצלם בלב וברגשות את התרעומת על חב"ד/החב"דניקים.

דעתכם? זלמן - שיחה

זלמן, הנחת ב' יסודות השערתיים ולפיהם הסקת מסקנות. א. יש לברר בצורה יסודית מה מקור ל"ידוע" שהרבי לא רצה עיסוק עם משפחתו ובאיזה עיסוק מדובר. ב. לי נראה שהם מאוד ישמחו לראות שיש ערך מכובד ואוהד על סבם הדגול. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), ט"ו באייר ה'תשע"א 12:25, 19 במאי 2011 (UTC)
א. תוכל לראות בגוף הערך על עדות הרב גלוכובסקי בשם הרב מיידנצ'יק. ב. שמעתי מאברך חסידי שהיה אז בחור ב'קבוצה', שהרבי ביקש שלא יתעסקו איתם. ג. מעוד אברך שהיה קשור לשליחויות אליה שמעתי שהרבי ביקש ממנו לשמור בסוד את השליחות אליה. ד. בנוגע לערך האוהד - אסכים עם דבריך בקשר אליו באופן אישי. לא אסכים בקשר ל"ביתו" ו"משפחתו" והחיטוט המיותר בפרטיהם האישיים ממש, כמו גם בדף השיחה כאן. לדעתי זה עבר כל גבול וההתנהלות בנושא חסרת רגישות וכבוד למשפחת בית הרב. שמרתי את אצבעות ידיי שלא לכתוב ביטויים חריפים יותר. זלמן - שיחה
כפי הידוע לי היו מטרידים את חייה השלווים (כפי שניתן לשער) והבקשה הייתה, ככל הנראה, להניח לה במובן הפשוט ביותר. כמו כן, לא חסרים כאלה שירצו "לקרב" אותה וכו' והבקשה נשמעת פשוטה ואלמנטרית ביותר. לגבי השליחות הסודית, הרי יש בערך לפחות שני "התעסקויות" ידועות ומפורסמות, כך שצריך עיון מה משמעות הסודיות של אותה שליחות מסתורית. לגבי המשפחה, אני לא רואה שום חיטוט מיותר. אדרבה, כתיבה מכובדת וסוקרת. אם יש ביטוי כזה או אחר הגולש, תמקד (אפשר גם להעביר את הדיון לארכיון, בסיום עריכת הערך). בכל אופן, אני ממליץ להמתין לאמירות של משתמשים נוספים. בהצלחה! --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), ט"ו באייר ה'תשע"א 12:53, 19 במאי 2011 (UTC)

להעיר שישנו פתגם ידוע ברוסית (כמדומני מאדמו"ר הריי"צ, אולי הופיע באחד ה'התמים'ס האחרונים?) "במשפחת הצאר (צארסק'ע פאמיליע) אל תיגע". וד"ל. לחיים ולברכה - גאר ווילדיג - שיחה

הערות שוליים

דאגה למצב קברו

למה כתוב בערך שהרבי אמר ליצחק דוד גרונר שאחיו קבור בטבריא?? -- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.

תוקן, תודה --שיעשיחה י"ט בניסן ה'תשע"ח 14:59, 4 באפריל 2018 (IST)

זו הייתה הלשון.

תאריך לידה ותיקונו

לאחרונה נתפרסם קובץ חדש עליו שבו כתוב שנולד ביום כ"א אייר תרס"ו ולא ג' סיוון תרס"ט הקובץ שם מוכיח זאת משלוש הוכחות כדלקמן:

א' עדות אחד החסידים שנישכח מזיכרוני את שמו שאומר בזיכרונותיו שבשנת תרע"ב ראה את ר' ישראל אריה לייב ואז כותב שככל הנרה נראה בן חמש או שש שעם תעשו חישבו יוצא שנת תרס"ו.

ב' לאחרונה התפרסם רשימותיו של הרה"ח רבי ברוך שניאור זלמן בו כותב שבשנת תרע"ה היה אצל הרבי הרש"ב ואמר לרבי הרש"ב ש"יש בן קטן לבני לוי'ק שיחיה, שהוא על דרך עילוי, שבקי בגמרא ובמדרש ויכול ללמוד היטב". אדמו"ר הרש"ב שאל: "כמה שנים יש לו?" והסב השיב: "בעזרת השם יתברך יהיה לו קודם חג השבועות תשע שנים". ומיזה משמע שהיה בתרע"ה היה זה כחודש ליפני גיל תשע ונעשה חישוב יוצא שנולד ליפני חג השבועות תרס"ו וזה מב' מקורות ולא תרס"ט.
ג ועוד שלאחרונה התפרסמו ספרי הרישום של רוסיא ששם כתוב את תאריך השנה שנולד: תרס"ו ותאריך לידתו: כ"א אייר וכתוב שמה גם את התאריכים הלועזיים שנולד ונימול וכתוב תוארו של אביו איש נכבד לדורותיו וכו"
בכל מקרה יוצא שתאריך לידתו הנכון והמדויק ביותר הוא כ"א באייר תרס"ו וזה מג' הסיבות הנ"ל וזה שכתוב כאן ג' סיוון תרס"ט ולא כ"א באייר תרס"ו זה בגלל עדות אשתו שלו שאמרה שהייתה חוגגת את יום הולדתו בתאריך 1909 וזה רק מאשתו היא אמרה זאת ובגלל שרק היא אמרה זאת ולא סמכו עליה כ"כ כתבו בקונטרס שיצא בתאריך י"ג אייר (פטירתו) "ג' (?) סיוון תרס"ט" והשאירו רוח קצת ולכן שמו סימן שאלה כי לא כ"כ היו בטוחים אבל אני חושב שבגלל אשתו שהיא אחת מול ב' אנשים חסיד אחד וסבו של הרבי ועוד מסמך בספר הרישום שהוא מקור אמין ולכן אני חושב שצריך לשנות לתאריך כ"א באייר תרס"ו ולתקן את הטעות מי שחושב שלא לתקן את הטעות שיכתוב לי בדף השיחה שלי תודה
עוד ראיה שזה התאריך הנכון, שבפתח דבר לכמה מקומות הרבי ציין תאריך כ"א אייר, וזה לכאו' המאורע. (כמו שציין ג' כסלו, ולא ידעו מזה, ולאחרונה ברשימות של הרבנית חנה התגלה שזה יום הולדת של בערל).

אני עצמי לא אשנה את התאריך כי אני רוצה לשמוע חוות דעת מאחרים עולם - שיחה 13:34, 4 במאי 2018 (IST)

שאלה קשה, גרסה של הרבנית חנה, מול הגרסאות האחרות, אני חושש להכריע... --שיעשיחה כ"ו באדר ב' ה'תשע"ט 16:56, 2 באפריל 2019 (IST)
כתבתי בעבר הנראה לענ"ד בנושא בשיחה:כ"א באייר, ועל פי זה ערכתי כאן. אם ימצא אי מי הוכחה שהגהת הרבי לקונטרס ושיחה אינה כוללת דיוק בפרטים כגון אלו, אולי אשנה דעתי, אבל כרגע נראה לי פשוט שהרבי הכריע, ומי יבוא אחרי המלך. -- קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד - 12:44, ב' בניסן ה'תשע"ט
קרייזי אבאוט משיח, עם כל הכבוד לנחרצות החסידית, הרבי לא הגיה את התולדות הנ"ל. לגבי ה"בלבול", צריך לבדוק אולי החילוק נובע מהבדל הלוח היוליאני והלוח הגרוגריאני. תוקידידס - שיחה, 22:09, י"ג באייר, ה'תשע"ט 22:09, 18 במאי 2019 (IST)
תוקידידס, עם כל הכבוד לנחרצות, מתבקש מקור לעובדה זו גופא: שהגהת הרבי לפתח דבר לא כוללת הגהה לאותה הערה. כמו כן, קשה להאמין שבלבול בין הלוחות יגרום שלא להבדיל בין תרס"ו לתרס"ט. -- קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד - 07:53, כ"א באייר ה'תשע"ט
בלא להתערב לכאן או לכאן, אין כל ספק שהבלבול כ"א-ג' מקורו בהבדל שבין הלוחות. שף ויתיבקאנפרענץ רום
קרייזי אבאוט משיח, לא ראיתי נחרצות בדבריי, רק השערה מאופקת ומסוייגת ב"צריך לבדוק אולי..." לגבי הנקודה השנייה (הגהת הרבי את הקונטרס הנ"ל), פשוט הדבר גם למי שאינו מצוי בסוד העניין כי הרבי לא הגיה את הסקירה הנ"ל, ומה גם שאפשר לברר אצל ר' שמואל קראוס שכתבה בשעתו האם הרבי הגיהה? אתה ב-770 כעת? תוקידידס - שיחה, 12:20, כ"א באייר, ה'תשע"ט 12:20, 26 במאי 2019 (IST)
תוקידידס, הנחרצות - התכוונתי לקביעה שלך בפשטות שהרבי לא הגיה. כתבת "תולדות" ו"סקירה" ואיני יודע למה כוונתך, אבל אם אנחנו מדברים על אותו דבר - מדובר בפתח דבר לקונטרס מוגה, שצריך מקור ברור לטענה שהרבי הגיה את כל הקונטרס (כולל הפתח דבר) מלבד אותה הערה.
איני ב-770 כעת, ומי יתן לי אבר כיונה... לבירורים אישיים נוספים מומלץ להשתמש בשליחת מייל למשתמש. -- קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד - 10:29, כ"ב באייר ה'תשע"ט
במכתב הרבי הריי"צ (חתום ע"י רח"ל) שנולד ב-1908 שמקרב אותנו יותר לתרס"ט (אם כי אם זה אייר-סיוון זה כבר 1909)--חייל של המלך - שיחה, 21:08, ט' באייר, ה'תשפ"ב 21:08, 10 במאי 2022 (UTC)
היכן נדפס המכתב? לכאורה (מעצם השימוש בתאריך הלועזי) הכוונה במכתב לרשום במסמכים הרשמיים, ולא לתאריך האמיתי. בברכה, בא מועדשו"ת • ט' באייר ה'תשפ"ב ליצירה | 23:05, 10 במאי 2022 (UTC)
מכתב בקשר לבקשת עלייתו לאה"ק. כאן המכתב. איני בקיא בסוגיה מספיק ולא עיינתי במערכה שבטח יש ע"ז בשנים ראשונות אך לא ידוע שזה (היינו תרס"ט) זה המוםיע במסמכים הרשמיים ואדרבה נמצאו תעודות ומסמכים בהם מופיע שנים אחרות--חייל של המלך - שיחה, 23:57, ט' באייר, ה'תשפ"ב 23:57, 10 במאי 2022 (UTC)

התמונה

ובכן, רבויסיי: אח של כ_ק.jpg


drive.google.com/drive/folders/12h2HXCdgmdMgEC_HW_9B0KW7-bhdgBJl -- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.

מדהים. יישר כח. אליהו ב. - שיחה, 22:06, ח' באייר, ה'תשפ"ג
  • אחד הת' מירושלים ת"ו: כבר לפני כמה חודשים מצאתי את התמונה באתר אינטרנט באנגלית וציינתי לשם. כתבתי כאן בערך: "תמונה המיוחסת לו מופיעה באתר "finde a grave" בה הוא נראה בצעירותו, חבוש מגבעת". כעת, אני רואה שכבר הוסיפו קישור לתמונה. יש דמיון רב בין היהודי שבתמונה לרבי, כך שהגיוני שזהו אחיו של הרבי, אך מכיון שאינני יודע מניין המקור לתמונה ולא הייתי בטוח שזה הוא, רק ציינתי לאתר הנ"ל. ובטח בתו של ר' ישראל אריה לייב שחיה ב"ה יכולה להגיד האם זו אכן תמונתו האותנטית.
מקור התמונה. אצל מי היתה? הוכחות שאכן זה הוא? ניו - שיחה, 10:07, י' באייר, ה'תשפ"ג 10:07, 1 במאי 2023 (UTC)
  • א' התמימים: המקור הוא אתר "finde a grave שם התמונה נמצאת ועליה שמו של ר' ישראל אריה לייב באנגלית. הוא נראה אכן דומה לרבי, ולכן הגיוני שזה אחיו של הרבי. אבל בערך אכן נכתב שזה מיוחס לר' ארי' לייב, כי אין ודאות שזה הוא, ורק מי שהכירוהו וראוהו, יכולים להעיד אם זה אכן הוא או לא [בתו שתחי' חיה בעיר רחובות].
הסבר מלא על התמונה בקישור (החסום) הבא: https:. //mentalblog.substack.com/p/yisroel-aryeh-leib-schneerson-aka. אליהו ב. - שיחה, 22:28, י"ב באייר, ה'תשפ"ג
  • אחד הת' מירושלים ת"ו: תודה רבה על המקור שהתמונה מחתונת גיסו של ריא"ל, מילגרום. שנים רבות חיפשתי את תמונת ריא"ל, ובהשגחה פרטית מצאתי באתר "find a grave" וציינתי אז כאן באתר לתמונה זו. אך באתר הנ"ל לא היה המקור לתמונה, וכעת שמח שגם מצאת המקור המדויק ושהשערתי שזה ריא"ל הייתה נכונה.

תוארו

היות שבפרסומים חב"דיים רשמיים מעולם לא כונה בשם ר' ובטח לא בשם רבי, כך יהיה גם כאן. כנ"ל לגבי תמונתו שלא פורסמה על ידי חב"ד מעולם. ומעניין לעניין, לגבי הכינוי בתחילת הערך 'ריא"ל' האם אכן יש כזה כינוי, מישהו יכול להביא פרסום שבו הוא כונה כך? -- נכתב ע"י שיע.ק ששכח לחתום את שמו.

תשובה: 1) יש מכון שנקרא "ריא"ל" על שמו [ראה בערך ר' שמעון סילמן]. 2) יש פרסומים רשמיים בהם הוא מכונה "הרב", ולמשל בקונטרס י"ג אייר – תש"נ [מוגה], בהקדמה: "לקראת י"ג אייר, יום היאָרצייט של הוו"ח וכו' הרב ישראל ארי' לייב, אחיו של – יבדל לחיים טובים – כ"ק אדמו"ר שליט"א, – לפני מלחה"ע האחרונה עלה לארץ הקודש. נסתלק בי"ג אייר ה'תשי"ב, בליווערפול, אנגלי', ומנ"כ בעיה"ק צפת תובב"א* . . יום ג, יג אייר, שנת ה'תש"נ". בד"כ מופיע שמו בתואר "הוו"ח אי"א נו"מ ובעל מדות ישראל ארי' לייב ז"ל" [וכ"ה בשלשלת היחס שבהיום יום].

את התואר "ר'" אפשר לכתוב בהחלט בגוף הערך. -- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.

שיע.ק אני מצטרף לאנונימי, בהחלט ניתן למצוא מקומות רבים בהם מופיע התואר 'הרב', לא נכון לומר כי מעולם לא לא כונה בשם ר' או 'הרב'. כרגע אני לא זוכר על מקום מסויים. בל"נ אם אראה אביא. בברכה, יוסף בן מלמד ~ יחי המלך המשיח! ~ (03:30, י"ט באייר, ה'תשפ"ג).
אנונימי יש"כ על התשובה המפורטת. לגבי ריא"ל זה עדיין לא מעיד שהוא כונה כך היכן שהוא, אבל אני מניח שאפשר להשאיר את זה. לגבי התואר 'הרב' הבאת פרסום אחד, אך מנגד עומד גם ניסוח המצבה שנוסחה כמובן לפי הוראת הרבי, והיא בפרסום הכי גדול וכל אות בה מדוייקת, ולכך יש להוסיף את קונרטס י"ג אייר תנש"א שהוא משנה אחרונה. ברור לכל בר דעת שיש סיבה לכך שפרסומים הרשמיים יש בדווקא את התואר ""הוו"ח אי"א נו"מ ובעל מדות" ולא את התואר 'ר'. ובפשטות הסיבה לכך היא שכשכותבים על יהודי שאינו רב שהוא רב, הרי שזה הפך הכבוד כלפיו וכו'. ובאותו עניין שוחחתי בעבר גם עם ר' שיעמל'ה פיזם שאמר לי שהתואר הוא בדווקא 'הוו"ח וכו' ולא ר'. קל לראות שם בבית משיח מתנסחים כך ועוד. שיעשיחה י"ט באייר ה'תשפ"ג 13:15, 10 במאי 2023 (UTC)
יוסף בן מלמד ואנונמי, אשמח לראות עוד פרסומים רשמיים מלבד המקור הבודד שהובא עד כה (קונטרס י"ג אייר תש"נ) שיעשיחה י"ט באייר ה'תשפ"ג 13:30, 10 במאי 2023 (UTC)
שיע.ק את האמת עוד לא חיפשתי אבל רק עשיתי חיפוש גוגל וראיתי באינפו ||בסינון חב"ד ובעוד הרבה אתרים שלצערי מסנן הספאם חסם. ברוב הקבצים שראיתי (לא אתרי חדשות) ובמקומות רשמיים אכן כתוב הוו"ח וכדו'. גם דעתי היא שלא לכתוב הרב או ר' אלא הוו"ח. בברכה, יוסף בן מלמד ~ יחי המלך המשיח! ~ (15:56, י"ט באייר, ה'תשפ"ג).
בתולדות לוי"צ, מהדורה חדשה, [מצאתי באוצר החכמה] בהוצ' קה"ת: "פרק ארבעה עשר - רבי ישראל אריה לייב ". בהתקשרות גליון 1497 [תשפ"ג] נכתב: "נפטר הוותיק וחסיד ר' ישראל אריה לייב" [וכן נכתב שם בשנים קודמות] [למשל, התקשרות 1295] לכן, הכינוי "ר'" לדעתי הכי מתאים. כמו"כ לענ"ד, הכינוי "ר'" הוא כינוי שמשתמשים בו גם כלפי אנשים שאינם רבנים, ואף כלפי אנשים מסורתיים, ואין שום בעיה להשתמש בכינוי זה. כאן לא מדובר בכיתוב על מצבה שמדייקים מאד בכתיבת השבחים כידוע, אלא באנציקלופדיה אינטרנטית, ואין לכתוב בלי תואר ר' כי ייראה כמו זלזול. - א' הת' מירושלים. -- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.
אנונימי, אני חושב שבאמת לא מתאים לקרוא לו רב או ר' ובטח לא רבי. חב"דפדיה צריכה לכבד את עצמה. וכמו שכתב שיע.ק בשם שימעלה פיזם שלא מכובד לקרוא לו כך. בברכה, יוסף בן מלמד ~ יחי המלך המשיח! ~ (16:24, י"ט באייר, ה'תשפ"ג).
יש"כ, הבאת מקורות משמעותיים שמעלות בי ספק בעניין שחשבתי שהוא ברור, נראה לי שזה נושא שמן הראוי לבקש מהוועדה הרוחנית שיעשיחה י"ט באייר ה'תשפ"ג 18:28, 10 במאי 2023 (UTC)
בקונטרס י"ג אייר תנש"א הרבי מחק את התואר "הרב" משמו. ראיתי פעם תמונה של הכתי"ק.--י נעוולער - שיחה, 21:16, י"ט באייר, ה'תשפ"ג 21:16, 10 במאי 2023 (UTC)
לכן, הכי טוב לכתוב "ר'" וכפי שכותבים בעיתון כפ"ח, "התקשרות", וכו'. א' תמים. אם על אהרן קוטלר כותבים בחבדפדיה "ר'" אז על ריא"ל בטח ובטח שיש לכתוב!! ואני חושב שצריך להוריד מקוטלר את ה"ר'". -- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.
כבוד אנונימי היקר, (ראשית בבקשה הירשם למען נוכל לשוחח עמך באופן בהיר יותר, שנית) אתה צודק שיש להוריד מאהרון קוטלר את התואר ר', אך גם על אחיו של הרבי אין לכתוב ר'. אגב, חיפשתי ולא מצאתי את התואר ר' אהרון קוטלר. בברכה, יוסף בן מלמד ~ יחי המלך המשיח! ~ (00:58, כ"א באייר, ה'תשפ"ג).

שבירה

אני רוצה לסכם את הדיון כמובן אשמח שתוסיפו את דעתכם אם היא שונה או ששכחתי משהו

1. השאלה היא האם לכתוב על אחיו של הרבי 'ר' או 'הרב' וכיו"ב, או שלא לכתוב תואר בכלל מלבד בפתיח שאפשר את התואר הו"ח אי"א עוסק בצ"צ וכו'.

2. ראשית מה ידוע לנו שהרבי עצמו כתב אודתיו, או לפחות הגיה שכתבו אודותיו. : הובא עד כה מקור אחד עם 'הרב' והוא בהקדמה לקונטרס י"ג אייר תש"נ. מנגד יש לנו 'משנה אחרונה' מקוטנרס תנש"א שבה אין 'הרב' ולכאורה יש סיבה מדוע שונה התואר מתש"נ לתנש"א. בנוסף לזה יש 2 מקורות, שלדעתי הם בעלי משקל רב יותר גם כאשר כל אחד מהם לחוד, למול הקדמה לקונטרס. 1. המצבה שברור שכל מילה בה נכתבה בכוונת מכוון. 2. קונטרס דבר מלכות י"ב, שיצא לבקשת הרבי, וחולק על בידיו הק', כשעל חלקו האחורי הקדשה: לזכרון הוו"ח אי"א נו"צ ובעל מדות ישראל אריה לייב . . שגם המשכה מאוד אישי ביחס לרבי, אזכור של אחיו דובער הי"ד, ושל אביו רלוי"צ. כפי שמופיע בערך על הקונטרס הנ"ל הרבי כשהרבי ביקש להדפיס בנ.י. את הקונטרס כפי שפלס הו"ל באה"ק, התייחס בפרטות להקדשה וביקש שיודפס עם הקדשה זו. לסיכום 3 מקורות מול 1, נגד כתיבת 'הרב'.

3. ישנם מקורות כגון 'התקשרות' והספר 'תולדות לוי"צ, אבל דומני שהשיקול העיקרי כאן צריך להיות כיצד הרבי עצמו כותב או מאשר לכתוב. שיעשיחה ב' בסיוון ה'תשפ"ג 20:37, 22 במאי 2023 (UTC)