ושמתי כדכד שמשותיך

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־16:53, 27 באפריל 2014 מאת חצקל (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "אחד מיעודי הגאולה שבספר ישעיה, המנבא שלעתיד יהיו החלונות בבבתים ואבני החומות והרצפות עש...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אחד מיעודי הגאולה שבספר ישעיה, המנבא שלעתיד יהיו החלונות בבבתים ואבני החומות והרצפות עשויים מאבנים טובות ויהלומים, בחסידות מתעכבים רבות לבאר את הענין על פי פנימיות וללמוד את ההוראה הנלמדת מכל פרט בתורה.

מקור ופירוש היעוד

"ושמתי כדכד שמשתיך ושעריך לאבני אקדח וכל גבולך לאבני חפץ"

(ישעיה, נד, יב)

פירוש המילה "כדכד" הוא כמו שמפרש רש"י שם בישעיה, מין אבן טובה, וכן כותב גם פירוש המצודת ציון על המילה "כדכד" "שם אבן יקר המאיר", על המילה שמשותיך מפרש המצודת דוד: "מחיצות החלונות שהשמש זוחרת דרכם". כוונת הפסוק לתאר את השפע והטוב שיהיה אצל עם ישראל בזמן הגאולה וממחיש זאת במשלים רבים וזו אחד מהם כאן מתאר איך שזכוכיות החלונות ומשקופי הדלתות ואבני הרצפה בכל בית ובית יהיו עשויים מאבנים טובות ומאירות מרוב עושר.

בגמרא [1] מובא מחלוקת בין האמרואים על איזה אבן מדובר בפסוק, לפי דעה אחת מדובר על האבן "ישפה" אחד מהאבנים הנמצאים בחושןשבבגדי הכהן הגדול, ולדעה השניה מדובר על אבן ה"שוהם" גם היא מאבני החושן, בגמרא מובא שמחלוקת זו הגיע לשמים ושם הוחלט ונפסק ששתי הדעות יתקיימו ויהיה גם ישפה וגם שוהם.

במבט החסידות

בחסידות מבארים את המחלוקת בגמרא ברובד הפנימי.

האבנים ישפה ושוהם מסמלים את שתי סוגי האור האלוקי, אור ישר ואור חוזר.

אבן השוהם הוא מאיר וזורח מצד עצמו ומשול בחסידות לאור ישר, אופיו של האור הישר הוא שהאור מגיע מלמעלה למטה בתנועת השפעה ותלויה בכח העליון המשפיע בלבד, המעלה - אור חזק מאד, החסרון - האור לאו דווקא מתאים לתחתון המקבל את האור.

אבן הישפה הוא לא מאיר מצד עצמו אך הוא מחזיר אור אם משהו יאיר לתוכו, ומשול בחסידות לאור חוזר, מאפייניו של האור החוזר הינם הפוכים משל האור הישר, האור חוזר תלוי אך ורק במטה ובתחתון המקבל, הכלי, והתחתון פועל וממשיך בעצמו את האור, המעלה - מכיון שזה תלוי בו זה גם בוודאי יתקבל בו כמו שצריך, החסרון - האור אינו וודאי, ותמידי אלא תלוי אם התחתון יפעל כמו שצריך.

המחלוקת בין האמוראים היא באיזה אופן יושפע וימשך האור האלוקי של הקב"ה לעתיד האם בצורת האור ישר - שוהם, או בצורת האור חוזר ישפה, ועל זה באה ההכרעה מלמעלה : גם וגם בו זמנית, כי בגאולה יהיה ניגוד הפכים מלא ויהיה ניתן לחבר את המעלות שבכל אחד מהאורות ולהמשיכה בעולם.

הערות שוליים

  1. מסכת בבא בתרא דף עה עמ' א