שיחה:מרכז לעניני חינוך

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אפשר

לקחת תוכן מאתר ויקיפדיה, יש שם הרבה תוכן בערך. כממובן שהרבה פרטים יש לשנות משם. חסיד 13:48, 21 יולי 2008 (EDT)

באיזה שנה הוקם, סניפים והוצאות לאור (סידור וכו') --אדג. עושים כבוד לליובאויטש. חבדפדיה. צו השעה 17:31, 20 אוגוסט 2009 (IDT)
באתר ויקיפדיה ישנו ערך על מרכז, (שאנוכי הדל סייעתי בשעתו לאחד העורכים שלו בחומר)ובערך יש הרבה חומר. חסיד חב"ד* אידישעפדיה* המהפכה החדשה

הנה הערך כמות שהוא מויקיפדשיה העיברית, לחסומים למיניהם:

מרכז לענייני חינוך הוא הזרוע החינוכית של חסידות חב"ד. ככזה, הוא אחראי על כל הפעולות החינוכיות ובעיקר על פעילות השלוחים. המרכז הוא אחד משלושת מוסדות העל של חסידות חב"ד, יחד עם אגודת חסידי חב"ד ומחנה ישראל.



היסטוריה המרכז נוסד על ידי האדמו"ר השישי של חב"ד, רבי יוסף יצחק שניאורסון (הריי"ץ), בשנת ה'תש"א 1941. הריי"ץ העמיד בראש המרכז את חתנו רבי מנחם מנדל שניאורסון, לימים הרבי השביעי של חב"ד. כמנכ"ל מונה הרב חיים מרדכי אייזיק חודקוב, שהיה מזכירו האישי של הריי"ץ.

המוסד החל לשלוח שלוחים לרחבי העולם בשנת ה'תש"י (1950), אז נשלחו השלוחים הראשונים למרוקו. מאוחר יותר הוא הרחיב את פעולותיו באמצעות שליחת שלוחים לברזיל ולאירופה, ופעילותו התפשטה לרחבי העולם. כיום מונים סניפי המרכז כ-3,000 שלוחים. פעם בשנה נערך כינוס במרכז חב"ד העולמי - 770 בקראון הייטס.

בראש המוסד עומדת כיום ועדה ובראשה הרב חיים יהודה קרינסקי וסגנו הרב משה קוטלרסקי.

המרכז, נמנה עם הפלג המתון בחסידות חב"ד וגינה בתוקף מעשים השייכים לפלג המשיחי. הפלג המשיחי, לעומת זאת, רואה ברב שלום מענדל סימפסון, חבר מזכירות הרבי, היו"ר האמיתי של הארגון, בשל צוואה לא חתומה של הרבי מליובאוויטש שם הוא מוזכר כמנהל.


מטרות המרכז המוסד הוקם כדי לארגן את ענייני החינוך היהודי בארצות הברית בפרט ובעולם בכלל. במסגרת זו הדפיס המרכז עשרות חוברות העשרה ביהדות ואירגן שיעורים מיוחדים לילדים יהודיים הלומדים בבתי הספר הממשלתיים.

כמו כן משגיח המוסד על רכושו הפרטי של רבי מנחם מנדל שניאורסון. המוסד גם מנהל את הארכיון המרכזי של חב"ד - "ארכיון ליובאוויטש".

למוסד בית הוצאה לאור הנקרא קה"ת, העוסק בהדפסת ספרי חסידות וספרים בנושאים יהודיים והפצתם ברחבי העולם.


המרכז בישראל בראש המוסד בישראל עמד מהשנה הראשונה לקיומו הרב אברהם פריז. לאחר פטירתו, בערך בשנת ה'תשל"א מילא את מקומו הרב אפרים וולף, ובשנת ה'תשס"ג לאחר פטירתו ממלא את מקומו הרב מנחם וולף, שהוא גם מנהל הוצאת הספרים קה"ת בישראל.

המוסד מוציא לאור במסגרת קה"ת ספרים, סידורים וספרי תפילה. כמו כן מפקח המוסד על מגבית "קרן השנה" בישראל

ועדה רוחנית?

הוועדה הרוחנית ביקשה להכניס את הניסחו מלא השגיאות הלשוניות, אי דיוקים והשמטת מידע חינוי הזה? מה רע בנוסח המשולב שהכנסתי? ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים

המון טעויות בנוסח הישן

א. בחודשים הראשונים הרבי התגורר עם הרבנית בחדר, כך שהוא לא שימש כמשרד המל"ח. רק לאחר מספר חודשים משעברו דירה, הפך החדר למשרד המל"ח.

ב. לאחר שנים רבות, עבר הרב חדקוב למשרד נפרד בסוף המסדרון בקומה הראשונה.

ג. העכט מעולם לא עבד במל"ח. כנ"ל רודשטיין וכנ"ל גוראריה.

ד. ישיבות לא נפתחו על ידי המל"ח. הם נפתחו על ידי הנהלת הישיבה. אין ולא היה שום קשר בין שני המוסדות.

ה. בניירות של תש"נ (ויתכן שגם בניירות קודמים, אך לא ראיתי אותם), נכתב כי חדקוב הוא יו"ר.

ו. פשוט חוסר אחריות משווע לכתוב שמל"ח ניהל את 770, בזמן שהרבי בעצמו קבע אחרת (ועל כך היה הדיונים בבית המשפט).

ז. כנ"ל בושה לכתוב שהמל"ח ניהל את המזכירות בזמן שזה נוהל ללא שום קשר בין שני המוסדות.

ח. בענין בדק הבית זה כבר גובל בחרפה. הכל עשה הרב שפרינגר בלי שום קשר לשום מוסד אחר.

ט. לא רק הספריה בחדר הרבי, אלא גם בנין הספריה (הידועה כיום כספריית ליובאוויטש) היתה (עד תשמ"ה) בבעלות המל"ח.

י. במשפט הספרים איחד הרבי את הספריות והן הועברו לבעלות אגו"ח (זאת למרות שבנין הספריה עדיין שייך למל"ח).

יא. מהיכן העוז להמציא שכל עניני חב"ד נוהלו על ידי המל"ח?

יב. ממתי גרונר חבר במל"ח?

יג. מעולם מעולם מעולם לא היו חברים ב"הנהלה הראשית של המוסד" אלו שנכתבו בפסקה: במשך השנים נכנסו להנהלה הראשית של המוסד (אם כבר, היחיד שקיבל צ'ק משכורת ממל"ח היה סימפסון. קרינסקי קיבל משכורת ממחנה ישראל).

יד. כלל רבני חב"ד הכריעו כי הצוואה שרירה וקיימת. היו 15 רבנים שהתעסקו בנושא.

טו. מה הקשר בין זה שאזדבא ביטל את כתב ה"לא ציית" לעניננו?

טז. מה הקשר כתב הלא ציית של שמטוב לענין מל"ח? (זה קשור רק לערך על אגו"ח).

אם אתה רוצה - תתקן שגיאות לשוניות, אבל אל תכניס עיוותים עובדתיים-- נכתב ע"י אנונימי ששכח לחתום את שמו. .

תשובות:

א-ב. אכן טעות.

ג. העכט עבד כמנהל מחלקת 'מסיבות שבת', מחלקת 'של"ה', ומחלקת 'ועד מגיני' של המל"ח. ניתן לראות תמונות ומסמכים בתולדות חב"ד בארה"ב. גורארי' עבד במחלקת ההו"ל, שפעלה יחד עם קה"ת. רודשטיין במסגרת עבודתו במזכירות עזר גם למל"ח, והדבר פורסם ביומן מסויים שנדפס לפני בכי"ב שנים בכפ"ח.

אין קשר. הם עבדו במסיבות שבת ושל"ח וועד מגיני, אבל ארגונים אלו מעולם לא היו קשורים למל"ח. (לדוגמא הפאראד של ל"ג בעומר היה רק סמל של של"ה במשך שנים, ורק אח"כ נוסף גם סמל של מל"ח).

ד. לכן דייקתי שאנשי סניפי המל"ח פתחו ישיבות בערי השדה, בכפוף למשרד מרכז תו"ת. ראה בארוכה תולדות חב"ד הנ"ל.

אם אני עובד בשתי עבודות שונות, איזה קשר יש בין הדברים? הישיבות לא נפתחו על ידי מל"ח ולא היה למל"ח שום קשר לישיבות.

ה. תוקן.

ו-ז-ח. מאוחר יותר קבע הרבי אחרת. בפועל מל"ח התעסק עם הקומה הראשונה של 770 (ייתכן שלא הי' מדויק שניהל גם את הזאל הגדול). בדק הבית נוהל על-ידי הרב שפרינגר וע"י חיים ברוך, בתיאום, בסיוע עם המל"ח. עיין בס' '770' מאת זושא וולף (זה אם נסמוך על וואלף. מישהו יכול לשאול פא"פ את הרב שפרינגר או את חיים ברוך?). מה אפשר לעשות שמל"ח התעסק עם ניהול המזכירות?

אוי באמת. אתה מביא הוכחות מוולף? מל"ח התעסק עם הקומה הראשונה באיזה נושא בדיוק? אולי הוא שילם את החשמל כמו שהוא לא משלם כעת?. מי מהמל"ח ניהל את המזכירות? לייבל גרונר שלא קשור? הבלבול כאן נורא. נכון שיש אנשים שעבדו גם במזכירות וגם במל"ח אבל זה נוהל כשני מוסדות נפרדים לחלוטין.

ט. הספרי' בבניין אגו"ח הייתה בפועל בניהול חיים ליברמן, ובאחריות חנה גורארי', ואפי' לנשיא המל"ח (הרבי) לא הייתה גישה למקום.

יקירי, כנראה אתה לא יודע אבל לרבי היתה ספריה שלו (שלאחר מכן אוחדה עם ספריית הריי"צ). בנוסף לכך: בנין הספריה היה רשום על שם מל"ח גם באם בפועל מי שישב שם לא נתן כניסה לבעלים.

י.נכון.

י"א. בפועל מל"ח ניהל את רוב או כל ענייני ליובאוויטש ברחבי העולם!! מה אפש' לעשות? מל"ח החזיק את קה"ת, מחנ"י לא תיפקד בפועל, מלבד מגביות ויחידויות גבירים, וגם אגו"ח לא פעלה מי-יודע-מה (עד שרבינו הכריז ש"אגו"ח איז אקטיב"). בפועל ענייני ארה"ק, צרפת (לשכה ליבואוויטש וכו'), אירפה, שליחויות לרוסי', שלוחים וארה"ב נוהלו ע"י המל"ח, לפחות עד תשל"ח.

רח"ל אתה חוזר על דברי ב"ג. פשוט לא יאמן שאדם הקורא לעצמו חסיד כותב כך. הרבי זעק איך אפשר לומר שאגו"ח לא פעילה, והנה אתה חוזר על דברי הכפירה. עכשיו בא תנסה להסביר מה מל"ח ניהל בעולם. את המוסדות בעולם? בודאי לא, הם הרי נוהלו על ידי ההנהלה המקומית. שליחת שלוחים - אכן זה תפקידם. מל"ח החזיק את קה"ת? מגוכך. הרי היו ספרים שיצאו על ידי קה"ת עבור מל"ח, תראה ברור שם את חלוקת העבודה בין ההוצאה לאור לבין המזמין של ההדפסה.

י"ב. בבחרותו עבד במשרד המל"ח. ישנם כמה כתי"ק של הרבי אליו ועליו בקשר לעבודה המשרדית. נדפסו בתשורות וכיו"ב וא' אפילו באינפו.

זה עושה אותו חבר במל"ח? כל מי שקיבל כמה הוראות משרדיות נהיה "חבר ההנהלה הראשית"?

י"ג. אז תושמט ה'ראשית', נו שוין.

לא רק ראשית. זה לא חבר הנהלה. יש עובד במשרד ויש חבר הנהלה. חברי ההנהלה היו תמיד רק שלושה: אד"ש, חדקוב ומינדל. נקודה. סוף פסוק.

י"ד. רבנים רבים אחרים התנגדו, כור"ל, חלק מהבי"ד בארה"ק (כידוע מכתב זקני אנ"ש אליהם). מה לעשות שחב"דפדיה היא חב"דפדיה ולא בבעלותו היחידה של הרב ש"מ סימפסון?

אז אתה מוזמן לכתוב שמות של רבנים שהתנגדו עם צילום של מכתבם. לא השערות וכיו"ב.

ט"ו. כי הוא חבר בבי"ד והיחיד מבין החותמים על ה'לא ציית' שחי כיום. אמנם הובאה גם תגובת הצד השני. אוביקטיביות זו מילת המפתח.

ט"ז. אכן כן.

כ"ז כתבתי בחפזי, ויש עוד להוסיף. ---בואו לעזרת ולהרחבת המשיח! חסיד חב"ד - חדר אורחים