נחשון בן עמינדב

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

נחשון בן עמינדב היה נשיא שבט יהודה, ומצאציו יצא דוד המלך. קפץ ראשון לים סוף, בעת קריאת ים סוף.

תולדות חיים

היה דור חמישי ליהודה בנו של יעקב[1]: יהודה. 1. פרץ. 2. חצרון. 3. רם. 4. עמינדב. 5. נחשון.

האיזכור הראשון של שמו בתורה הוא : "ויקח אהרן את אלישבע בת עמינדב אחות נחשון לו לאישה[2].

בנס קריעת ים סוף

שבעה ימים לאחר שבני ישראל יצאו ממצרים, הם מצאו את עצמם עומדים מול ים סוער לפניהם, וצבא מצרים מאחוריהם. הקב"ה אמר למשה רבינו "דבר אל בני ישראל ויסעו!"[3] הפקודה ניתנה להתקדם.

ברגעים אלו התגלה אומץ ליבו של נחשון ומסירותו לרצון הבורא.

כאשר בני-ישראל עמדו מול ים סוף וניתן להם הציווי להתקדם, היה כל אחד מן השבטים מתחמק ואומר 'אינני רוצה לרדת ראשונה אל הים' ראה זאת נחשון בן עמינדב והיה זריז בדבר כדי לקדש שם שמים, וקפץ אל הים[4].

במשכן

נחשון היה נשיא שבט יהודה[5], והקריב ראשון מבין הנשיאים את קרבנות הנשיאים, ביום חנוכת המשכן, א' בניסן.

בחסידות

הרבי הזכיר אותו על שקפץ לים[6]:

"הי' יהודי בשם נחשון בן עמינדב שקפץ אל הים, וגרם לנס קריעת ים סוף שיימשך למטה.

"על-פי ההלכה, הוא לא היה מחוייב לעשות זאת. אך נחשון ידע שבורא העולם רוצה שעם ישראל יתקדם לסיני, אז הוא קיים זאת... ואם יש ים באמצע – הוא יקפוץ אל הים וימשיך להתקדם לעבר המטרה!"

נחשון בן עמינדב, "למה נקרא שמו שבמסירתֿ נפשו לקפוץ לים נחשון על ידי שקפץ תחילה לנחשול שבים" הראה דוגמא לכל בני ישראל שכולם הלכו אחריו בים, ולאח"ז אמר הקב"ה למשה

ואתה הרם את מטך גו' על הים ובקעהו"

ואף על פי כן נתגלו כל הענינים הכי נעלים דקריעת ים סוף לא רק לאלו שהיו במעמד ומצב נעלה בדוגמת מעמדו ומצבו של נחשון בן עמינדב, אלא גם לאלו שהיו בדרגה שלמטה מזה

הערות שוליים

  1. דברי הימים א', פרק ב', א' - י'.
  2. שמות ו, כג.
  3. שמות י"ד, ט"ו.
  4. פרקי דרבי אליעזר, פרק מב.
  5. במדבר, ז', א'
  6. מעובד מתוך שיחת יו"ד שבט תשט"ז. ומתוך ט"ו אייר תנש"א ומתוך ש"פ ויקרא תנש"א.