חיים אברהם דובער לוין: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מאין תקציר עריכה
שורה 7: שורה 7:
[[אדמו"ר הריי"צ]] התנגד בחריפות לדרכו של רא"ד והביע את ביקורותו בפני רא"ד. בתגובה, התלונן רא"ד - בשנת [[תרס"ב]] - על אדמו"ר הריי"צ בפני [[אדמו"ר הרש"ב]]. אדמו"ר הרש"ב נזף בו קשות על שקריו. רא"ד נפגע, עזב את ליובאוויטש והחל מסתובב ב[[רוסיה]]{{הערה|בין היתר נפגש עם ר' [[חיים מבריסק]]. בפגישתם התעניין המלאך לדעת אם רבי חיים לומד את הספר [[מורה נבוכים]]. השיב רבי חיים כי הוא החל ללמוד את הספר, אך בפרק כ"א יש קטע שלא הבין, ולכן הוא לא מסוגל להמשיך הלאה. השיב לו המלאך כי [[אדמו"ר הצמח צדק]] בספרו [[דרך מצוותיך]] מבאר את הענין, והסביר אותו לרבי חיים. נענה רבי חיים בהתפעלות ואמר: "איהר זענט אן עילוי" (אתה עילוי)! שאל המלאך: והלא אין זה תירוץ שלי אלא תירוץ של אדמו"ר הצמח צדק? השיב לו רבי חיים: אכן, אבל "איהר לייגט דאס אראפ ווי אן עילוי (אתם מסבירים את הענין כעילוי)!.}}.  
[[אדמו"ר הריי"צ]] התנגד בחריפות לדרכו של רא"ד והביע את ביקורותו בפני רא"ד. בתגובה, התלונן רא"ד - בשנת [[תרס"ב]] - על אדמו"ר הריי"צ בפני [[אדמו"ר הרש"ב]]. אדמו"ר הרש"ב נזף בו קשות על שקריו. רא"ד נפגע, עזב את ליובאוויטש והחל מסתובב ב[[רוסיה]]{{הערה|בין היתר נפגש עם ר' [[חיים מבריסק]]. בפגישתם התעניין המלאך לדעת אם רבי חיים לומד את הספר [[מורה נבוכים]]. השיב רבי חיים כי הוא החל ללמוד את הספר, אך בפרק כ"א יש קטע שלא הבין, ולכן הוא לא מסוגל להמשיך הלאה. השיב לו המלאך כי [[אדמו"ר הצמח צדק]] בספרו [[דרך מצוותיך]] מבאר את הענין, והסביר אותו לרבי חיים. נענה רבי חיים בהתפעלות ואמר: "איהר זענט אן עילוי" (אתה עילוי)! שאל המלאך: והלא אין זה תירוץ שלי אלא תירוץ של אדמו"ר הצמח צדק? השיב לו רבי חיים: אכן, אבל "איהר לייגט דאס אראפ ווי אן עילוי (אתם מסבירים את הענין כעילוי)!.}}.  


לאחר [[מלחמת העולם הראשונה]] נזסע ל[[ארצות הברית]] והחל מקבץ סביבו בחורים, הוא חינכם באותה השיטה, ניתון מהעולם, [[עצבות]] ו[[מרירות]] וכו'. הוא אסר עליהם ללמוד [[דא"ח]] מ[[רבותינו נשיאנו]] שאחרי [[אדמו"ר הצמח צדק]]. שיטתו זו זכתה בתחילה לתמיכה, אך לאחר מכן לביקורת קשה מראשי הישיבות שהיו אז ב[[ארצות הברית]].
לאחר [[מלחמת העולם הראשונה]] נזסע ל[[ארצות הברית]] והחל מקבץ סביבו בחורים, הוא חינכם באותה השיטה, ניתוק מהעולם, [[עצבות]] ו[[מרירות]] וכו'. הוא אסר עליהם ללמוד [[דא"ח]] מ[[רבותינו נשיאנו]] שאחרי [[אדמו"ר הצמח צדק]]. שיטתו זו זכתה בתחילה לתמיכה, אך לאחר מכן לביקורת קשה מראשי הישיבות שהיו אז ב[[ארצות הברית]].


לאחר פטירתו היו מתלמידיו שהגיעו ל[[חב"ד]] (משפחת צירקינד), היו שעברו ל[[חסידות סאטמר]] והיו שנשארו עם בנו ר' רפאל ונכדיו למשפחת פאהלער.
לאחר פטירתו היו מתלמידיו שהגיעו ל[[חב"ד]] (משפחת צירקינד), היו שעברו ל[[חסידות סאטמר]] והיו שנשארו עם בנו ר' רפאל ונכדיו למשפחת פאהלער.

גרסה מ־12:13, 12 בנובמבר 2010

ר' חיים אברהם דובער הכהן לוין (מכונה גם "המלאך") הי' חסיד של אדמו"ר הרש"ב ומלמד בליובאוויטש. בעקבות קפידא שהייתה עליו, פרש מליובאוויטש, נסע לארצות הברית והקים כת-חסידות שכונתה 'המלאכים'.

הפולמוס

רא"ד הובא לעיירה ליובאוויטש על ידי הנגיד ר' מנחם מאניש מוניסזון כמלמד לבנו לייב ולצעירים נוספים. דרכו של רא"ד הייתה בלתי-שגרתית; הוא חינך את למידיו להיבדלות ממשפחתם, מחבריהם, למעט בדיבור, באכילה ובשינה, ולהיות שרויים במרה שחורה. מלבד זאת, הוא טענה כי אין שום חידוש בתורת החסידות, וכי הכל כתוב בחקירה.

אדמו"ר הריי"צ התנגד בחריפות לדרכו של רא"ד והביע את ביקורותו בפני רא"ד. בתגובה, התלונן רא"ד - בשנת תרס"ב - על אדמו"ר הריי"צ בפני אדמו"ר הרש"ב. אדמו"ר הרש"ב נזף בו קשות על שקריו. רא"ד נפגע, עזב את ליובאוויטש והחל מסתובב ברוסיה[1].

לאחר מלחמת העולם הראשונה נזסע לארצות הברית והחל מקבץ סביבו בחורים, הוא חינכם באותה השיטה, ניתוק מהעולם, עצבות ומרירות וכו'. הוא אסר עליהם ללמוד דא"ח מרבותינו נשיאנו שאחרי אדמו"ר הצמח צדק. שיטתו זו זכתה בתחילה לתמיכה, אך לאחר מכן לביקורת קשה מראשי הישיבות שהיו אז בארצות הברית.

לאחר פטירתו היו מתלמידיו שהגיעו לחב"ד (משפחת צירקינד), היו שעברו לחסידות סאטמר והיו שנשארו עם בנו ר' רפאל ונכדיו למשפחת פאהלער.

הערות שוליים

  1. בין היתר נפגש עם ר' חיים מבריסק. בפגישתם התעניין המלאך לדעת אם רבי חיים לומד את הספר מורה נבוכים. השיב רבי חיים כי הוא החל ללמוד את הספר, אך בפרק כ"א יש קטע שלא הבין, ולכן הוא לא מסוגל להמשיך הלאה. השיב לו המלאך כי אדמו"ר הצמח צדק בספרו דרך מצוותיך מבאר את הענין, והסביר אותו לרבי חיים. נענה רבי חיים בהתפעלות ואמר: "איהר זענט אן עילוי" (אתה עילוי)! שאל המלאך: והלא אין זה תירוץ שלי אלא תירוץ של אדמו"ר הצמח צדק? השיב לו רבי חיים: אכן, אבל "איהר לייגט דאס אראפ ווי אן עילוי (אתם מסבירים את הענין כעילוי)!.
פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.