נשיא: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:רשבג.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הפתח העמוק למערת הכוכים בה טמון | [[קובץ:רשבג.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הפתח העמוק למערת הכוכים בה טמון ה[[תנא]] [[רבן שמעון בן גמליאל]] נשיא ישראל מעשרה הרוגי מלכות, הנמצאת בכפר כנה שבגליל, הממוקם למרגלות כפר מאשהאד]] | ||
[[קובץ:רבי יהודה הנשיא.JPG|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של התנא רבי יהודה הנשיא]] | [[קובץ:רבי יהודה הנשיא.JPG|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של התנא [[רבי יהודה הנשיא]]]] | ||
'''נשיא''' הוא תואר המוזכר בתורה ל[[מלך]], ודיניו בהבאת קרבנותיו שונים מאלו של יהודי רגיל, ומבוארים ב[[פרשת ויקרא]] "אשר נשיא יחטא לאשמת העם". | '''נשיא''' הוא תואר המוזכר בתורה ל[[מלך]], ודיניו בהבאת קרבנותיו שונים מאלו של [[יהודי]] רגיל, ומבוארים ב[[פרשת ויקרא]] "אשר נשיא יחטא לאשמת העם". | ||
== נשיא בזמן המשנה == | == נשיא בזמן המשנה == | ||
בזמן המשנה נשיא היה תואר שניתן לצאצאי בנותיו של דוד המלך, שכיהנו בתואר הנשואה, שהוא חלק מהמלכות. | בזמן המשנה נשיא היה תואר שניתן לצאצאי בנותיו של [[דוד המלך]], שכיהנו בתואר הנשואה, שהוא חלק מהמלכות. | ||
בעוד שצאצאיו של בני דוד המלך כיהנו בתפקיד | בעוד שצאצאיו של בני דוד המלך כיהנו בתפקיד ה[[ריש גלותא]] ב[[ארץ ישראל]], כיהנו צאצאיו בנותיו של דוד המלך בתפקיד שהוא שררה קטנה יותר{{הערת שוליים|תוספות ב[[סנהדרין]] דף ה' ע"א בשם ה[[ירושלמי]].}} וזאת על פי הפסוק "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו. שבט מיהודה אלו ריש גלותא שבארץ ישראל הרודים בשבט, ומחוקק מבין רגליו אלו נשיא שבחו"ל. | ||
על פי ההלכה אין הנשיא נחשב לנשיא שהוא מלך המוזכר | על פי ההלכה אין הנשיא נחשב לנשיא שהוא [[מלך]] המוזכר ב[[תורה]] לענין הבאת [[קרבנות]], שכן הגדרה של מלך הוא ש"אין על גביו אלא ה' אלוקיו", ואילו הנשיאים שבארץ ישראל לא היתה להם שררה מוחלטת, מכיון שהיו תלויים בידי הריש גלותא שב[[בבל]]{{הערת שוליים|1=[[הוריות]] פרק שלישי.}}. | ||
צאצאיו של הלל הזקן הם אשר כיהנו בתורת הנשיאות בזמן | צאצאיו של [[הלל הזקן]] הם אשר כיהנו בתורת הנשיאות בזמן ה[[משנה]], עד [[רבן שמעון בן גמליאל]] ובנו [[רבי יהודה הנשיא]]. | ||
מקובל היה שמשרת המנהיג היתה מחולקת בין [[נשיא]] סנהדרין לבין האב"ד, שבעוד שנשיא הסנהדרין היה המנהיג בתחום התורתי והכריע את כל הספקות, היה האב"ד המנהיג בתחומים האחרים של כלל ישראל<REF>ראה עוד בערך [[תנא]].</REF> | מקובל היה שמשרת המנהיג היתה מחולקת בין [[נשיא]] סנהדרין לבין האב"ד, שבעוד שנשיא הסנהדרין היה המנהיג בתחום התורתי והכריע את כל הספקות, היה האב"ד המנהיג בתחומים האחרים של כלל ישראל<REF>ראה עוד בערך [[תנא]].</REF>. | ||
== נשיא שבדור == | == נשיא שבדור == | ||
על פי החסידות '''נשיא הדור''' כולל את נשמות כל בני ישראל שבדורו, וכל אחד מבני ישראל הוא ניצוץ פרטי ממנו. | על פי [[תורת החסידות]] '''נשיא הדור''' כולל את [[נשמות]] כל בני ישראל שבדורו, וכל אחד מבני ישראל הוא ניצוץ פרטי ממנו. | ||
==יחידה הכללית== | ==יחידה הכללית== |
גרסה מ־17:23, 30 ביולי 2010
נשיא הוא תואר המוזכר בתורה למלך, ודיניו בהבאת קרבנותיו שונים מאלו של יהודי רגיל, ומבוארים בפרשת ויקרא "אשר נשיא יחטא לאשמת העם".
נשיא בזמן המשנה
בזמן המשנה נשיא היה תואר שניתן לצאצאי בנותיו של דוד המלך, שכיהנו בתואר הנשואה, שהוא חלק מהמלכות.
בעוד שצאצאיו של בני דוד המלך כיהנו בתפקיד הריש גלותא בארץ ישראל, כיהנו צאצאיו בנותיו של דוד המלך בתפקיד שהוא שררה קטנה יותר[1] וזאת על פי הפסוק "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו. שבט מיהודה אלו ריש גלותא שבארץ ישראל הרודים בשבט, ומחוקק מבין רגליו אלו נשיא שבחו"ל.
על פי ההלכה אין הנשיא נחשב לנשיא שהוא מלך המוזכר בתורה לענין הבאת קרבנות, שכן הגדרה של מלך הוא ש"אין על גביו אלא ה' אלוקיו", ואילו הנשיאים שבארץ ישראל לא היתה להם שררה מוחלטת, מכיון שהיו תלויים בידי הריש גלותא שבבבל[2].
צאצאיו של הלל הזקן הם אשר כיהנו בתורת הנשיאות בזמן המשנה, עד רבן שמעון בן גמליאל ובנו רבי יהודה הנשיא.
מקובל היה שמשרת המנהיג היתה מחולקת בין נשיא סנהדרין לבין האב"ד, שבעוד שנשיא הסנהדרין היה המנהיג בתחום התורתי והכריע את כל הספקות, היה האב"ד המנהיג בתחומים האחרים של כלל ישראל[3].
נשיא שבדור
על פי תורת החסידות נשיא הדור כולל את נשמות כל בני ישראל שבדורו, וכל אחד מבני ישראל הוא ניצוץ פרטי ממנו.
יחידה הכללית
בנשמת כל אחד מישראל יש חמשה דרגות, "חמשה שמות נקראו לה". הדרגה החמישית והנעלית ביותר, הניצוץ האלוקי שנמצא בנשמת כל אחד ואחד, נקראת בחינת "יחידה". נשיא הדור הוא ה"יחידה" הכללית, ובחינת ה"יחידה" שבכל אחד ואחד היא בחינת משה רבינו שבו.
ראש בני ישראל
עם ישראל נמשל לגוף אחד, ונשיא הדור הוא הראש שבגוף. כשם שהראש הוא מלך האיברים וממנו באה החיות לכל האיברים - כל אבר קשור אל הראש ומקבל ממנו את חיותו הפרטית המתאימה לו - כך גם כל אחד מישראל קשור בנשמתו לנשיא הדור, ומתקשר דרכו לקדוש-ברוך-הוא.
ממוצע המחבר
הגוף הגשמי והנפש הבהמית שבכל יהודי מעלימים על הניצוץ האלוקי שבו, ובכדי להתקשר להקב"ה זקוק היהודי ל"ממוצע המחבר", הוא נשיא הדור.
כמו שכתוב על משה רבינו "אנכי עומד בין ה' וביניכם", ועוד נאמר בו "משה איש האלוקים", ומבארים חכמינו זכרונם לברכה: מחציו ולמטה - "איש", מחציו ולמעלה -"האלוקים". כלומר, שמצד אחד הוא יהודי בשר ודם, אך מצד שני נשמתו נמצאת בגלוי בגלל ביטולו המוחלט לקדוש ברוך הוא, וכתוצאה מכך גופו הגשמי אינו מעלים עליה כלל.
כך אצל נשיא הדור, קיים חיבור של האלקות שלמעלה מהעולם עם גשמיות העולם, בתכלית השלימות, כפי שיהיה לעתיד לבוא בעולם כולו.