הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
+
 
'''ביטול''' הוא מושג יסודי בעבודה ובהשכלה, שענינו העדר ענין ה[[ישות]], והעדר תפיסת מקום.  
+
'''ביטול''' הוא מושג יסודי ב[[עבודה]] וב[[השכלה]], שענינו העדר ענין ה[[ישות]], והעדר תפיסת מקום.  
  
 
== אופן הביטול ==
 
== אופן הביטול ==
שורה 9: שורה 9:
  
 
===ביטול היש===
 
===ביטול היש===
ביטול היש הוא התבטלות של בריאה לבורא, עד כדי חוסר רצון עצמי. התבטלות כזו שבה למתבטל אין שום רצון משלו. דוגמא לכך הוא ביטול ה[[אבות]] ל[[הקב"ה]], שמהות ביטול זה הוא כביטול המרכבה לרוכב, שם נראה בבירור שלמרכבה אין שום דיעה אישית והיא כפופה לדעת הרוכב לגמרי.
+
ביטול היש הוא התבטלות של נברא לבורא, עד כדי הפיכת רצון העצמי לרצונו של [[הקב"ה]], באופן שלמתבטל אין שום רצון משלו. דוגמא לכך הוא ביטול ה[[אבות]] ל[[הקב"ה]], שמהות ביטול זה הוא כביטול המרכבה לרוכב, שם נראה בבירור שלמרכבה אין שום דיעה אישית והיא כפופה לדעת הרוכב לגמרי.
  
===ביטול במציאות===
+
על פי תורת החסידות ישנם מספר דרגות בביטול היש: דרגתו של [[אברהם אבינו]] שאמר על עצמו ואני עפר ואפר, המורה על ביטול היש - "ונפשי עכפר לכל תהיה" - כעפר שהכל דורכים עליו, אם כי נשארת עדיין ישות מסוימת, שהיא מתבטלת כלפי הקב"ה. לעומת זאת [[משה רבינו]] אמר: "ונחנו מה" - ביטול גמור מכל וכל.
ביטול במציאות היא דרגת ביטול שבה אין לבריאה שום תפיסת מקום אישית, היא לא מרגישה את עצמה ומתבטלת כליל לבורא. דוגמא שתורת החסידות מביאה היא אישיותו של [[משה רבינו]] שאמר להקב"ה: "ונחנו מה".
 
  
 
== ראו עוד ==
 
== ראו עוד ==
  
[[אתכפיא]]
+
*[[אתכפיא]]
[[קטגוריה:עבודת ה']]
+
*[[קטגוריה:עבודת ה']]
 
[[קטגוריה:נפש]]
 
[[קטגוריה:נפש]]

גרסה מ־05:59, 20 ביוני 2010

ביטול הוא מושג יסודי בעבודה ובהשכלה, שענינו העדר ענין הישות, והעדר תפיסת מקום.

אופן הביטול

הביטול נעשה על ידי הכרה והרגשה בענינים הגבוהים ממנו, עד שישותו אינה תופסת בעיניו מקום. ענינה הפנימי של ספירת החכמה הוא הביטול.

בכללות בביטול יש שתי דרגות: "ביטול היש" ו"ביטול במציאות". בכל דרגא מדרגות אלו, ישנם תתי מדרגות רבות.

ביטול היש

ביטול היש הוא התבטלות של נברא לבורא, עד כדי הפיכת רצון העצמי לרצונו של הקב"ה, באופן שלמתבטל אין שום רצון משלו. דוגמא לכך הוא ביטול האבות להקב"ה, שמהות ביטול זה הוא כביטול המרכבה לרוכב, שם נראה בבירור שלמרכבה אין שום דיעה אישית והיא כפופה לדעת הרוכב לגמרי.

על פי תורת החסידות ישנם מספר דרגות בביטול היש: דרגתו של אברהם אבינו שאמר על עצמו ואני עפר ואפר, המורה על ביטול היש - "ונפשי עכפר לכל תהיה" - כעפר שהכל דורכים עליו, אם כי נשארת עדיין ישות מסוימת, שהיא מתבטלת כלפי הקב"ה. לעומת זאת משה רבינו אמר: "ונחנו מה" - ביטול גמור מכל וכל.

ראו עוד