נצח והוד: הבדלים בין גרסאות בדף
(דיוק נוסח הכתוב) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 3: | שורה 3: | ||
זוג הספירות הנצח והוד מכונות בתיקון [[פתח אליהו]] בשם "תרין שוקין". כמו כן נקראין בשם "כליות יועצות", ו"תרין בעין" כלומר שהן אלו המבשלות את הזרע הנשפע ל[[יסוד]]. | זוג הספירות הנצח והוד מכונות בתיקון [[פתח אליהו]] בשם "תרין שוקין". כמו כן נקראין בשם "כליות יועצות", ו"תרין בעין" כלומר שהן אלו המבשלות את הזרע הנשפע ל[[יסוד]]. | ||
== | ==ענינן== | ||
ספירות נצח והוד הם שני הספירות הפותחות בספירות [[נה"י]]. ענין ספירות נה"י הוא התפשטות המידות, שכן ספירות ה[[חג"ת]] מהוות את עיקר המידות, וספירות ה[[נה"י]] הן ענפיהם והתפשטות שלהם כלפי ה[[ספירת המלכות|מלכות]]. | ספירות נצח והוד הם שני הספירות הפותחות בספירות [[נה"י]]. ענין ספירות נה"י הוא התפשטות המידות, שכן ספירות ה[[חג"ת]] מהוות את עיקר המידות, וספירות ה[[נה"י]] הן ענפיהם והתפשטות שלהם כלפי ה[[ספירת המלכות|מלכות]]. | ||
שורה 11: | שורה 11: | ||
אמנם, מבואר כי נצח והוד שרשם הוא מה[[כתר]], שגבוה מן [[חג"ת]] ומן [[חכמה]] ובינה. ולכן הם בחינת רגלים, המעמידים את ה[[גוף]] ואת הראש ונושאים את הראש. וגם לרפואת הראש הוא על ידי הרגל, שמשימין במים חמים וכדומה, לפי שיש גידי הראש ברגל כי [[נעוץ תחילתן בסופן]]. | אמנם, מבואר כי נצח והוד שרשם הוא מה[[כתר]], שגבוה מן [[חג"ת]] ומן [[חכמה]] ובינה. ולכן הם בחינת רגלים, המעמידים את ה[[גוף]] ואת הראש ונושאים את הראש. וגם לרפואת הראש הוא על ידי הרגל, שמשימין במים חמים וכדומה, לפי שיש גידי הראש ברגל כי [[נעוץ תחילתן בסופן]]. | ||
==נצח והוד - אתר דנבואה== | |||
{{ערך מורחב|ערך=[[נבואה#בתורת החסידות|אתר דנבואה]]}} | |||
==ביחס לספירת היסוד== | ==ביחס לספירת היסוד== |
גרסה אחרונה מ־22:57, 14 בדצמבר 2024
נצח והוד הן שני הספירות ה'גבוהות' במכלול המכונה בספרות הקבלה והחסידות – "נה"י" (הכולל את היסוד). ספירות הנצח וההוד קשורות ביותר האחת באחותה – כלומר, הן בתכונות דומות, והן במיקום מקביל (זו כנגד זו) במערכת הספירות. על כן ישנו מצב של שיתוף פעולה טבעי ביניהן ורעות (ידידות, או אחוה) ביניהן. ביחד, שני הספירות החשובות הללו הן בבחינת 'רגלים', המעמידות את גוף הספירות על כנו כראוי.
זוג הספירות הנצח והוד מכונות בתיקון פתח אליהו בשם "תרין שוקין". כמו כן נקראין בשם "כליות יועצות", ו"תרין בעין" כלומר שהן אלו המבשלות את הזרע הנשפע ליסוד.
ענינן[עריכה | עריכת קוד מקור]
ספירות נצח והוד הם שני הספירות הפותחות בספירות נה"י. ענין ספירות נה"י הוא התפשטות המידות, שכן ספירות החג"ת מהוות את עיקר המידות, וספירות הנה"י הן ענפיהם והתפשטות שלהם כלפי המלכות.
ספירות נצח והוד נקראות בשם "בדי ערבות", שכן אין בהם לא טעם ולא ריח. ענינם הוא עשיית הדבר ולו רק על הבסיס שכך הוסכם אצלו, בלי שמחפש טעם פנימי לדבר. כך שספירת הנצח נחשבת 'ענף' לספירת החסד. על פי כן כל ענינה הוא עשיית חסד מחמת שנקבע בה להמשיך את מידת "חפץ חסד"–וכבר נסתלק כל עניין הטעם והשכל בכך, ורק על בסיס הרושם שנחקק בה היא פועלת).
ספירות נצח והוד נקראות בשם "ירכין" שהם "לבר מגופא".
אמנם, מבואר כי נצח והוד שרשם הוא מהכתר, שגבוה מן חג"ת ומן חכמה ובינה. ולכן הם בחינת רגלים, המעמידים את הגוף ואת הראש ונושאים את הראש. וגם לרפואת הראש הוא על ידי הרגל, שמשימין במים חמים וכדומה, לפי שיש גידי הראש ברגל כי נעוץ תחילתן בסופן.
נצח והוד - אתר דנבואה[עריכה | עריכת קוד מקור]
ערך מורחב – אתר דנבואה |
ביחס לספירת היסוד[עריכה | עריכת קוד מקור]
ספירות נצח והוד נקראות בשם "כליות יועצות" המבשלות את הזרע הנשפע בספירת היסוד.
בעולמות[עריכה | עריכת קוד מקור]
הכלים של ספירות נצח והוד של עולם האצילות הוא שם צבאו"ת. ענין שם זה הוא המשכת האלוקות לעולמות בי"ע שהם עולמות נפרדים ובהם צבאות של מלאכים. מספירות נצח והוד ומן שם צבאות נמשך ענין הנבואה. ולכן נזכר שם צבאו"ת על ידי חנה תחילה, ומצוי הוא בספרי הנביאים.
ספירות | ||
---|---|---|
סדר ההשתלשלות | עשר ספירות הגנוזות · עולם העקודים · עולם הנקודים · עולם הברודים · בי"ע | |
עשר הספירות | כתר · חכמה · בינה · דעת · חסד · גבורה · תפארת · נצח · הוד · יסוד · מלכות | |
חלוקת הספירות | קו הימין · קו השמאל · קו האמצעי · מוחין · מידות | |
ספירות-זוגות | כתר וחכמה · כתר ובינה · כתר ודעת · חכמה ובינה · בינה ומידות · חכמה ומלכות · בינה ומלכות · נצח והוד · יסוד ומלכות |