גדליה בן אחיקם: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "למשפחתו של גדליה היה קשר עם מלכות בית יהודה. אביו אחיקם היה אחד השרים שנשלחו ע"י יאשיהו המלך אל חולדה הנביאה<ref>מלכים ב כב, יב-יד</ref> והוא הציל את <nowiki>ירמיהו</nowiki> ממות{{הערה|ירמי' כו, כד}}. סביו שפן היה סופרו של יאשיהו המלך<ref>מלכים ב כב, ג</ref> ונזכר גם בין "זקני...")
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
למשפחתו של גדליה היה קשר עם מלכות בית יהודה. אביו אחיקם היה אחד השרים שנשלחו ע"י יאשיהו המלך אל חולדה הנביאה<ref>מלכים ב כב, יב-יד</ref> והוא הציל את <nowiki>[[ירמיהו]]</nowiki> ממות{{הערה|ירמי' כו, כד}}. סביו שפן היה סופרו של יאשיהו המלך<ref>מלכים ב כב, ג</ref> ונזכר גם בין "זקני בית ישראל"<ref>יחזקאל ח, יא</ref>. החתם סופר<ref>דרשות חתם סופר ח"ב לז' אב תקצ"ז - שלח, ג. דרשה לח' טבת תק"פ שנדפסה בסוף פרשת וזאת הברכה. תורת משה השלם ואתחנן מב, ב ד"ה ונושנתם. </ref> אף מוסיף שגדליה עצמו היה ממשפחת מלכות בית דוד
למשפחתו של גדליה היה קשר עם מלכות בית יהודה. אביו אחיקם היה אחד השרים שנשלחו ע"י יאשיהו המלך אל חולדה הנביאה<ref>מלכים ב כב, יב-יד</ref> והוא הציל את [[ירמיהו]] ממות{{הערה|ירמי' כו, כד}}. סביו שפן היה סופרו של יאשיהו המלך<ref>מלכים ב כב, ג</ref> ונזכר גם בין "זקני בית ישראל"<ref>יחזקאל ח, יא</ref>. החתם סופר<ref>דרשות חתם סופר ח"ב לז' אב תקצ"ז - שלח, ג. דרשה לח' טבת תק"פ שנדפסה בסוף פרשת וזאת הברכה. תורת משה השלם ואתחנן מב, ב ד"ה ונושנתם. </ref> אף מוסיף שגדליה עצמו היה ממשפחת מלכות בית דוד


לאחר חורבן [[בית המקדש הראשון]] מינה נבוכדנצר מלך בבל למושל ביהודה לעמוד בראש שארית הפליטה שנשארו בארץ ישראל לאחר החורבן.
לאחר חורבן [[בית המקדש הראשון]] מינה נבוכדנצר מלך בבל למושל ביהודה לעמוד בראש שארית הפליטה שנשארו בארץ ישראל לאחר החורבן.

גרסה מ־20:53, 6 באוקטובר 2024

למשפחתו של גדליה היה קשר עם מלכות בית יהודה. אביו אחיקם היה אחד השרים שנשלחו ע"י יאשיהו המלך אל חולדה הנביאה[1] והוא הציל את ירמיהו ממות[2]. סביו שפן היה סופרו של יאשיהו המלך[3] ונזכר גם בין "זקני בית ישראל"[4]. החתם סופר[5] אף מוסיף שגדליה עצמו היה ממשפחת מלכות בית דוד

לאחר חורבן בית המקדש הראשון מינה נבוכדנצר מלך בבל למושל ביהודה לעמוד בראש שארית הפליטה שנשארו בארץ ישראל לאחר החורבן.

ירושלים הייתה חרבה והוא קבע את מושבו במצפה. נאספו אליו גם יהודים מהארצות השכנות. בעידודו של ירמיהו הנביא החלו לעבד את האדמה ולקומם את הריסות הארץ.

מלך בני עמון, שעינו הייתה צרה בשארית יהודה, שלח את ישמעאל בן נתניה לרצוח את גדליה בן אחיקם, והוא ביצע את זממו בראש השנה או לדעות אחרות בג' בתשרי. הרצח הביא שלב משלים לחורבן והביא להגליית שארית הפלטה שנותרה ביהודה.

בקשר לאירוע זה נקבע צום גדליה

  1. מלכים ב כב, יב-יד
  2. ירמי' כו, כד
  3. מלכים ב כב, ג
  4. יחזקאל ח, יא
  5. דרשות חתם סופר ח"ב לז' אב תקצ"ז - שלח, ג. דרשה לח' טבת תק"פ שנדפסה בסוף פרשת וזאת הברכה. תורת משה השלם ואתחנן מב, ב ד"ה ונושנתם.