בצלאל ואהליאב: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 4,459 בתים ,  14 במרץ 2023
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{בעבודה}}
'''בְּצַלְאֵל וְאָהֳלִיאָב''' היו האומנים שהכינו את [[המשכן]] וכליו על פי ציווי ה' ושניהם עמדו בראש כל האומנים והאומניות שהתנדבו לעשות את מלאכת המשכן.
'''בְּצַלְאֵל וְאָהֳלִיאָב''' היו האומנים שהכינו את [[המשכן]] וכליו ובגדי הכהונה על פי ציווי ה' ושניהם עמדו בראש כל האומנים והאומניות שהתנדבו לעשות את מלאכת המשכן.


==רקע==
==רקע==
שורה 15: שורה 15:
בחירת ה' בבצלאל ובאהליאב יחד לעשות את מלאכת הקודש ולעמוד בראש האומנים והאומניות מכל ישראל שעשו את המלאכה, הייתה בכוונת מכוון. בצלאל היה מיוחס, נכד של חור שבין מעלותיו מסר נפשו ב[[חטא העגל]], חור היה בנה של [[מרים]] ובצלאל היה משבט יהודה המובחר שבשבטים. במלאכת המשכן הושווה בצלאל לאהליאב שהיה משבט דן הירוד שבטים, מבני השפחות, לומר ולהדגיש שבעבודת המשכן אין חילוק בין יהודים, "לא ניכר שוע בפני דל"{{הערה|רש"י ויקהל שמות ל, לה.}}.
בחירת ה' בבצלאל ובאהליאב יחד לעשות את מלאכת הקודש ולעמוד בראש האומנים והאומניות מכל ישראל שעשו את המלאכה, הייתה בכוונת מכוון. בצלאל היה מיוחס, נכד של חור שבין מעלותיו מסר נפשו ב[[חטא העגל]], חור היה בנה של [[מרים]] ובצלאל היה משבט יהודה המובחר שבשבטים. במלאכת המשכן הושווה בצלאל לאהליאב שהיה משבט דן הירוד שבטים, מבני השפחות, לומר ולהדגיש שבעבודת המשכן אין חילוק בין יהודים, "לא ניכר שוע בפני דל"{{הערה|רש"י ויקהל שמות ל, לה.}}.


==מעלתו של בצלאל==
==בצלאל==
===ייחוסו===
===ייחוסו===
התורה מייחסת פעמיים את "בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה". זכה חור שבצלאל נכדו היה האומן הראשי ולעמוד בראש עבודת הכנת המשכן משום משום שמסר את נפשו בהוכיחו את בני ישראל בעת [[חטא העגל]].
התורה מייחסת פעמיים את "בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה". זכה חור שבצלאל נכדו היה האומן הראשי ולעמוד בראש עבודת הכנת המשכן משום משום שמסר את נפשו בהוכיחו את בני ישראל בעת [[חטא העגל]].
שורה 23: שורה 23:
לפי דברי הגמרא{{הערה|סנהדרין סט, ב.}} בצלאל בעת הכנת המשכן היה נער צעיר בן שלוש-עשרה שנים בלבד, ולמרות זאת נבחר לעבודתו. הגמרא{{הערה|שם=ברכות|ברכות נה, א.}} מתארת שהקב"ה שאל את משה האם הגון עליו בצלאל, ענה לו: רבונו של עולם אם לפניך הגון לפני לא כל שכן. אמר לו ה' אף על פי כן לך אמור להם לישראל. הלך משה וישראל את העם האם הגון עליהם בצלאל, ענו לו: אם לפני הקדוש ברוך הוא ולפניך הוא הגון לפנינו לא כל שכן.
לפי דברי הגמרא{{הערה|סנהדרין סט, ב.}} בצלאל בעת הכנת המשכן היה נער צעיר בן שלוש-עשרה שנים בלבד, ולמרות זאת נבחר לעבודתו. הגמרא{{הערה|שם=ברכות|ברכות נה, א.}} מתארת שהקב"ה שאל את משה האם הגון עליו בצלאל, ענה לו: רבונו של עולם אם לפניך הגון לפני לא כל שכן. אמר לו ה' אף על פי כן לך אמור להם לישראל. הלך משה וישראל את העם האם הגון עליהם בצלאל, ענו לו: אם לפני הקדוש ברוך הוא ולפניך הוא הגון לפנינו לא כל שכן.


לפי דברי חז"ל{{הערה|שם=ברכות}} בצלאל נקרא על שם חכמתו. ומספרים שבשעה שציווה הקב"ה למשה לומר לבצלאל עשה לי משכן ארון וכלים, הלך משה והפך ואמר לו עשה ארון וכלים ומשכן, אמר לו בצלאל למשה מנהגו של עולם אדם בונה בית ואחר כך מכניס לתוכו כלים ואתה אומר עשה לי ארון וכלים ומשכן, כלים שאני עושה להיכן אכניסם, שמא כך אמר לך הקב"ה עשה משכן ארון וכלים אמר לו שמא בצל א-ל היית וידעת.
===מעלתו===
בציווי ה' למשה לבחור את בצלאל להכנת המשכן מתואר בצלאל ב"וַיְמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹקִים בְּחָכְמָה בִּתְבוּנָה וּבְדַעַת". כפי שהמפרשים מסבירים, בחכמה הכוונה למה שאדם שומע דברים מאחרים ולמד, בתבונה - מבין דבר מלבו מתוך דברים שלמד, ובדעת - רוח הקדש{{הערה|פרש"י שמות לא, ג.}}. חז"ל עוד מוכיחים מהכתובים ומפליאים במעלת בצלאל שידע לצרף אותיות שנבראו בהן שמים וארץ{{הערה|שם=ברכות}} כמו כן ידע את סודו של המשכן ולמה כל פרט בו רומז{{הערה|שם=רמב"ן|רמב"ן שמות לב, ב.}}.


עוד מפליאים חז"ל במעלת בצלאל, לפי לימוד מפסוקים, שידע לצרף אותיות שנבראו בהן שמים וארץ{{הערה|שם=ברכות}}.
בצלאל היה רב אומן שידע את מלאכת הצורפות בזהב כסף ונחושת, ידע להתעסק עם אבנים טובות מהם הוכן החושן, ידיעתו הייתה גם בעבודת נגרות בעץ ובמלאכת המחשבת של אריגה ותפירה. העובדה שימצא אדם שיצא ממצרים, בה התעסקו בני ישראל בחומר ובלבנים בעבודת פרך, שיודע להתעסק בכל מלאכות האומנות העדינות הפליאה את כולם{{הערה|שם=רמב"ן}}.
 
לפי דברי חז"ל{{הערה|שם=ברכות}} בצלאל נקרא על שם חכמתו. ומובא על כך הסיפור שבשעה שציווה הקב"ה למשה לומר לבצלאל עשה לי משכן ארון וכלים, הלך משה והפך ואמר לו עשה ארון וכלים ומשכן, אמר לו בצלאל למשה מנהגו של עולם אדם בונה בית ואחר כך מכניס לתוכו כלים ואתה אומר עשה לי ארון וכלים ומשכן, כלים שאני עושה להיכן אכניסם, שמא כך אמר לך הקב"ה עשה משכן ארון וכלים, אמר לו שמא בצל א-ל היית וידעת.
 
סיפור נוסף מציינים במדרש{{הערה|במדבר רבה, טו.}} בנוגע לשמו של בצלאל, שבעת עשיית [[המנורה]] התקשה משה רבינו בהכנתה עד שהראה לו הקב"ה מנורה של אש והראה לו עשייתה ואף על פי כן נתקשה משה. אמר לו הקב"ה שילך אצל בצלאל והוא יעשה אותה. ואכן אמר משה לבצלאל ומיד עשאה. משה תמה באמרו כמה פעמים הראה לי הקדוש ברוך הוא ונתקשיתי לעשותה; ואתה שלא ראית עשית מדעתך? בצלאל, בצל א-ל היית עומד כשהראה לי הקב"ה עשייתה.
 
==אהליאב==
לעומת בצלאל, אהליאב לא היה מיוחד ביחוסו שהיה בן ל[[שבט דן]]. דן היה אחד מבני השפחות שנחשבו למשפחות פחותות יותר.
 
גם אהליאב התברך לפחות בחלק מהתכונות והכישרונות שמציינת התורה אצל בצלאל, והוא נזכר בתורה באופן מיוחד יחד עם בצלאל בשונה משאר האומנים שעסקו המלאכה ששמם לא מוזכר בתורה.
 
הגמרא{{הערה|ערכין טז, ב.}} מציינת שמלאכת האומנות נשתמרה אצל שבט דן, עד לזמנו של [[שלמה המלך]] שלקח מבני שבט דן למלאכת בניית [[בית המקדש הראשון]].
 
==השוואת בצלאל ואהליאב==
עם כל ייחוסו ומעלתו של בצלאל, השווה אליו ה' במלאכת המשכן את אהליאב שהיה משבט דן מן הירודין שבשבטים מבני השפחות, לקיים מה שנאמר{{הערה|איוב לד, יט.}} "וְלֹא נִכַּר שׁוֹעַ לִפְנֵי דָל".
 
[[הרבי]] ביאר{{הערה|[https://drive.google.com/file/d/13fU8gZL68ioUA83bQ_iJxLHFANNeEAtY/view?usp=drivesdk לקוטי שיחות חלק לא ויקהל ג.]}} בעניין זה, שעיקר ההשוואה בתורה בין בצלאל לאהליאב היא בפרשת ויקהל בציווי משה לבני ישראל על מלאכת המשכן. כי בנדבת המשכן היו חילוקים בין הנדבות של בני ישראל בין עניים ועשירים (בשונה מ[[מחצית השקל]]), והיה צורך להדגיש לבני ישראל שאין חילוק בין יהודים, על דרך "אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון את ליבו" ולכולם יש חלק שווה במשכן וכולם שווים בפני הקב"ה.
 
ובפנימיות העניינים: בנדבת המשכן היו שני אופנים: (א) מחצית השקל שבה הושוו כל בני ישראל, (ב) נדבת המשכן שבו נתן כל אחד כפי נדבת ליבו. ושני אופנים אלו הם כנגד (א) קיום המצות במעשה שבו שווים כולם, (ב) וכוונת המצות שבה ישנם חילוקים בין בני ישראל. אך התכלית הוא שגם בנדבת הלב יורגש שלמרות החילוקים כולם שווים לפני הקב"ה.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
שורה 31: שורה 50:


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]
11,657

עריכות