בצלאל ואהליאב: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "{{בעבודה}} '''בְּצַלְאֵל וְאָהֳלִיאָב''' היו האומנים שהכינו את המשכן וכליו על פי ציווי ה'....")
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{בעבודה}}
'''בְּצַלְאֵל וְאָהֳלִיאָב''' היו האומנים שהכינו את [[המשכן]] וכליו על פי ציווי ה'.
'''בְּצַלְאֵל וְאָהֳלִיאָב''' היו האומנים שהכינו את [[המשכן]] וכליו על פי ציווי ה' ושניהם עמדו בראש כל האומנים והאומניות שהתנדבו לעשות את מלאכת המשכן.


==רקע==
==רקע==
שורה 11: שורה 11:
{{ציטוט|וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רְאוּ קָרָא ה' בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה. וַיְמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹקִים בְּחָכְמָה בִּתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה. וְלַחְשֹׁב מַחַשָׁבֹת לַעֲשֹׂת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת. וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלֶאכֶת מַחֲשָׁבֶת. וּלְהוֹרֹת נָתַן בְּלִבּוֹ הוּא וְאָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן. מִלֵּא אֹתָם חָכְמַת לֵב לַעֲשׂוֹת כָּל מְלֶאכֶת חָרָשׁ וְחֹשֵׁב וְרֹקֵם בַּתְּכֵלֶת וּבָאַרְגָּמָן בְּתוֹלַעַת הַשָּׁנִי וּבַשֵּׁשׁ וְאֹרֵג עֹשֵׂי כָּל מְלָאכָה וְחֹשְׁבֵי מַחֲשָׁבֹת|מקור=שמות לה, ל-לה.}}
{{ציטוט|וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רְאוּ קָרָא ה' בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה. וַיְמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹקִים בְּחָכְמָה בִּתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה. וְלַחְשֹׁב מַחַשָׁבֹת לַעֲשֹׂת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת. וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלֶאכֶת מַחֲשָׁבֶת. וּלְהוֹרֹת נָתַן בְּלִבּוֹ הוּא וְאָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן. מִלֵּא אֹתָם חָכְמַת לֵב לַעֲשׂוֹת כָּל מְלֶאכֶת חָרָשׁ וְחֹשֵׁב וְרֹקֵם בַּתְּכֵלֶת וּבָאַרְגָּמָן בְּתוֹלַעַת הַשָּׁנִי וּבַשֵּׁשׁ וְאֹרֵג עֹשֵׂי כָּל מְלָאכָה וְחֹשְׁבֵי מַחֲשָׁבֹת|מקור=שמות לה, ל-לה.}}


בהמשך מסופר בתורה כיצד הביאו בני ישראל את נשותיהם אל בצלאל ואהליאב וכיצד עשו בפועל את המשכן וכליו.
בהמשך מסופר בתורה כיצד הביאו בני ישראל את נדבותיהם אל בצלאל ואהליאב וכיצד עשו בפועל את המשכן וכליו.
 
בחירת ה' בבצלאל ובאהליאב יחד לעשות את מלאכת הקודש ולעמוד בראש האומנים והאומניות מכל ישראל שעשו את המלאכה, הייתה בכוונת מכוון. בצלאל היה מיוחס, נכד של חור שבין מעלותיו מסר נפשו ב[[חטא העגל]], חור היה בנה של [[מרים]] ובצלאל היה משבט יהודה המובחר שבשבטים. במלאכת המשכן הושווה בצלאל לאהליאב שהיה משבט דן הירוד שבטים, מבני השפחות, לומר ולהדגיש שבעבודת המשכן אין חילוק בין יהודים, "לא ניכר שוע בפני דל"{{הערה|רש"י ויקהל שמות ל, לה.}}.
 
==מעלתו של בצלאל==
===ייחוסו===
התורה מייחסת פעמיים את "בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה". זכה חור שבצלאל נכדו היה האומן הראשי ולעמוד בראש עבודת הכנת המשכן משום משום שמסר את נפשו בהוכיחו את בני ישראל בעת [[חטא העגל]].
 
חור היה בנה של [[מרים]] ואף היא זכתה שמצאצאיה יעמוד בצלאל משום מסירות נפשה להציל את בני ובנות ישראל בעת גזירת [[פרעה]] ב[[מצרים]].
 
לפי דברי הגמרא{{הערה|סנהדרין סט, ב.}} בצלאל בעת הכנת המשכן היה נער צעיר בן שלוש-עשרה שנים בלבד, ולמרות זאת נבחר לעבודתו. הגמרא{{הערה|שם=ברכות|ברכות נה, א.}} מתארת שהקב"ה שאל את משה האם הגון עליו בצלאל, ענה לו: רבונו של עולם אם לפניך הגון לפני לא כל שכן. אמר לו ה' אף על פי כן לך אמור להם לישראל. הלך משה וישראל את העם האם הגון עליהם בצלאל, ענו לו: אם לפני הקדוש ברוך הוא ולפניך הוא הגון לפנינו לא כל שכן.
 
לפי דברי חז"ל{{הערה|שם=ברכות}} בצלאל נקרא על שם חכמתו. ומספרים שבשעה שציווה הקב"ה למשה לומר לבצלאל עשה לי משכן ארון וכלים, הלך משה והפך ואמר לו עשה ארון וכלים ומשכן, אמר לו בצלאל למשה מנהגו של עולם אדם בונה בית ואחר כך מכניס לתוכו כלים ואתה אומר עשה לי ארון וכלים ומשכן, כלים שאני עושה להיכן אכניסם, שמא כך אמר לך הקב"ה עשה משכן ארון וכלים אמר לו שמא בצל א-ל היית וידעת.
 
עוד מפליאים חז"ל במעלת בצלאל, לפי לימוד מפסוקים, שידע לצרף אותיות שנבראו בהן שמים וארץ{{הערה|שם=ברכות}}.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־03:13, 14 במרץ 2023

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

בְּצַלְאֵל וְאָהֳלִיאָב היו האומנים שהכינו את המשכן וכליו על פי ציווי ה' ושניהם עמדו בראש כל האומנים והאומניות שהתנדבו לעשות את מלאכת המשכן.

רקע

בפרשת כי תשא מסופר על הציווי של ה' למשה רבינו לקחת את בצלאל ואהליאב לעשות את מלאכת המשכן:

רְאֵה קָרָאתִי בְשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה. וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹקִים בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה. לַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת לַעֲשׂוֹת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת. וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלָאכָה. וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי אִתּוֹ אֵת אָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן וּבְלֵב כָּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חָכְמָה וְעָשׂוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוִּיתִךָ

שמות, לא.

בפרשת ויקהל מסופר כיצד משה מורה לבני ישראל את מלאכת המשכן שעשייתו תהיה על ידי בצלאל ואהליאב:

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רְאוּ קָרָא ה' בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה. וַיְמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹקִים בְּחָכְמָה בִּתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה. וְלַחְשֹׁב מַחַשָׁבֹת לַעֲשֹׂת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת. וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלֶאכֶת מַחֲשָׁבֶת. וּלְהוֹרֹת נָתַן בְּלִבּוֹ הוּא וְאָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן. מִלֵּא אֹתָם חָכְמַת לֵב לַעֲשׂוֹת כָּל מְלֶאכֶת חָרָשׁ וְחֹשֵׁב וְרֹקֵם בַּתְּכֵלֶת וּבָאַרְגָּמָן בְּתוֹלַעַת הַשָּׁנִי וּבַשֵּׁשׁ וְאֹרֵג עֹשֵׂי כָּל מְלָאכָה וְחֹשְׁבֵי מַחֲשָׁבֹת

שמות לה, ל-לה.

בהמשך מסופר בתורה כיצד הביאו בני ישראל את נדבותיהם אל בצלאל ואהליאב וכיצד עשו בפועל את המשכן וכליו.

בחירת ה' בבצלאל ובאהליאב יחד לעשות את מלאכת הקודש ולעמוד בראש האומנים והאומניות מכל ישראל שעשו את המלאכה, הייתה בכוונת מכוון. בצלאל היה מיוחס, נכד של חור שבין מעלותיו מסר נפשו בחטא העגל, חור היה בנה של מרים ובצלאל היה משבט יהודה המובחר שבשבטים. במלאכת המשכן הושווה בצלאל לאהליאב שהיה משבט דן הירוד שבטים, מבני השפחות, לומר ולהדגיש שבעבודת המשכן אין חילוק בין יהודים, "לא ניכר שוע בפני דל"[1].

מעלתו של בצלאל

ייחוסו

התורה מייחסת פעמיים את "בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה". זכה חור שבצלאל נכדו היה האומן הראשי ולעמוד בראש עבודת הכנת המשכן משום משום שמסר את נפשו בהוכיחו את בני ישראל בעת חטא העגל.

חור היה בנה של מרים ואף היא זכתה שמצאצאיה יעמוד בצלאל משום מסירות נפשה להציל את בני ובנות ישראל בעת גזירת פרעה במצרים.

לפי דברי הגמרא[2] בצלאל בעת הכנת המשכן היה נער צעיר בן שלוש-עשרה שנים בלבד, ולמרות זאת נבחר לעבודתו. הגמרא[3] מתארת שהקב"ה שאל את משה האם הגון עליו בצלאל, ענה לו: רבונו של עולם אם לפניך הגון לפני לא כל שכן. אמר לו ה' אף על פי כן לך אמור להם לישראל. הלך משה וישראל את העם האם הגון עליהם בצלאל, ענו לו: אם לפני הקדוש ברוך הוא ולפניך הוא הגון לפנינו לא כל שכן.

לפי דברי חז"ל[3] בצלאל נקרא על שם חכמתו. ומספרים שבשעה שציווה הקב"ה למשה לומר לבצלאל עשה לי משכן ארון וכלים, הלך משה והפך ואמר לו עשה ארון וכלים ומשכן, אמר לו בצלאל למשה מנהגו של עולם אדם בונה בית ואחר כך מכניס לתוכו כלים ואתה אומר עשה לי ארון וכלים ומשכן, כלים שאני עושה להיכן אכניסם, שמא כך אמר לך הקב"ה עשה משכן ארון וכלים אמר לו שמא בצל א-ל היית וידעת.

עוד מפליאים חז"ל במעלת בצלאל, לפי לימוד מפסוקים, שידע לצרף אותיות שנבראו בהן שמים וארץ[3].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. רש"י ויקהל שמות ל, לה.
  2. סנהדרין סט, ב.
  3. 3.0 3.1 3.2 ברכות נה, א.