שיחה:שניאור (שם): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(הערך חזר)
שורה 102: שורה 102:


כפי שגם נכתב ב[[שיחה:דובער (שם)]] שם שיש לו התייחסות מרבותינו נשיאנו ויש מה לכתוב עליו ראוי לערך ● </font>&nbsp;[[User:חלוקת קונטרסים|<span style=><font face="Guttman yad-brush" size="2.5">חלוקת קונטרסים</font>]] • [[שיחת משתמש:חלוקת קונטרסים|שיחה]] • [[יחי|יחי המלך המשיח]] • 07:28 • ד' בתשרי ה'תשפ"א
כפי שגם נכתב ב[[שיחה:דובער (שם)]] שם שיש לו התייחסות מרבותינו נשיאנו ויש מה לכתוב עליו ראוי לערך ● </font>&nbsp;[[User:חלוקת קונטרסים|<span style=><font face="Guttman yad-brush" size="2.5">חלוקת קונטרסים</font>]] • [[שיחת משתמש:חלוקת קונטרסים|שיחה]] • [[יחי|יחי המלך המשיח]] • 07:28 • ד' בתשרי ה'תשפ"א
=העברה מהערך=
'''שְׁנֵיאוֹר''' הוא שם פרטי ושם משפחה. הוא שמו של מייסד [[חסידות חב"ד]] אדמו"ר הזקן. כיום, נפוץ בעיקר ב[[חב"ד]].
==משמעות ומקור השם==
האדם הקדום ביותר שנמצא הנושא את השם שניאור נהרג בימי גזירה בצרפת בשנת ד'תשס"ג{{הערה|1=[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36648&st=&pgnum=29&hilite= גזירות אשכנז וצרפת עמוד כ.]}}. לאחר מכן הובא השם לערך בשנת ד'תתק"צ{{הערה|יותר ממאה שנה קודם לידתו של ר' מנחם הציוני, שמקובל לייחס את מקור השם לבנו.}} גם ב"[[תוספות איוורא]]" שנכתב בעיקרו על ידי שלושה תלמידי חכמים{{הערה|רבי משה, רבי שמואל ורבי יצחק, המכונים גדולי איוורא.}} בניו של רבי שניאור.
מובא ב[[מהרש"ל]]{{הערה|שו"ת המהרש"ל בשאלת אב ואם החלוקים בקריאת שם לילד.}} שזקנו{{הערה|היינו לא סבו ממש, אלא מסבותיו, כי מנחם הציוני נפטר כ170 שנה קודם שה[[מהרש"ל]] נולד.}} רבי מנחם הציוני{{הערה|נולד בערך בשנת ה'ת"ק.}} "היה לו בן, ושם אביו מהר"ר מאיר, ושם חמיו מהר"ר אורי, והיו מחולקים בקריאת הבן, וקראוהו שניאור, כלומר שני אור. מאיר הוא אור. ואורי אור"{{הערה|ים של שלמה גיטין פ"ד סכ"ו. חיד"א מע' גדולים סוף אות ש'.}}{{הערה|ה[[חתם סופר]] מביא סיפור זה בגירסא מעט שונה, בשו"ת חת"ס חלק אבן העזר, כרך ד' סימן י"ח. "וכן משמע בים של שלמה (מהרש"ל) שכתב מעשה שהאב רוצה לקרות הבן בשם אביו '''מאיר''' והאם רצתה לקרותו בשם אביה '''יאיר''' ומזה נולד שם חדש שניאור רצונו לומר שני מיני אור מאיר ויאיר"}}.
אך כתב החיד"א{{הערה|שם הגדולים בקונטרס אחרון על השם שניאור. וראה שם במנחם ציון על החיד"א שהביא הדיעה שאומרת שהשם שניאור הוא מהשם סניור.}}: "ומכל מקום נראה דשם שניאור קדמון ... (ו)קראו לילד הנזכר שניאור דיש שם זה בעולם ורמוז בו שני המאורות. מאיר אורי". היינו שהשם היה בעולם קודם לכן{{הערה|ראה תוס' תמורה דף י"ח ע"א ד"ה אפילו.}} ובהסיפור על "מאיר" "ואורי" השתמשו בשם קדום{{הערה|1=וכן כתב ב[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=42258&st=&pgnum=216 ספר נחלת שבעה סימן מו]}}.
אצל [[אדמו"רי חב"ד]] מוזכר הביאור מהמהרש"ל שנקרא על שם שני שמות אור{{הערה|1=[[ספר המאמרים - פרשיות|סה"מ]] י"ט כסלו 'פדה בשלום' תשמ"ח. דברי משיח תשמ"ח ח"ב ש"פ וישב. וראה [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31679&st=&pgnum=212 לקוטי לוי יצחק אגרות עמ' רי"ח.] ועוד.}}.
==שם משפחה==
השם שניאור משולב בשמות משפחה שונים
* שניאורי - שם משפחת [[אדמו"ר האמצעי]]
* שניאורסון - משפחת [[אדמו"ר הצמח צדק]], וצאצאיו
* ברב"ש - (בן רבי שניאור) מצאצאי האדמו"ר הרב [[שמריה נח שניאורסון]]
*שניאורוב - במשפחת אדמו"ר הזקן
*שניאורבה - במשפחת אדמו"ר הזקן
* שניאור - משפחה שאינה חב"דית במקור, אך יש מצאצאי המשפחה חסידי חב"ד
==שמות בני אדם==
{{ערך מורחב|שם}}
שמו של אדם מורה על מהותו, ואפי' שהוריו לא התכוונו לכך{{הערה|לקו"ש ח"ו עמ' 35 והלאה.}}, שהרי בקריאת שם לילד מקבלים ההורים כוחות מעין נבואה זוטא לקרוא לילד בשם המבטא את שורש נשמתו{{הערה|לקו"ש ח"ל ש"פ ויצא שיחה ב' עמ' 134.}}.
השם הוא צירוף אותיות הנותנות חיות לאדם{{הערה|שעהיוה"א בתחלתו.}}. אדמו"ר הזקן מבאר{{הערה|תניא, שער היחוד והאמונה פ"א.}} ששמו של דבר שיקראו לו בלשון הקודש באופן מסויים הוא מהווה, מחיה ומקיים את אותו הדבר, והרבי מוסיף{{הערה|לקו"ש חכ"א עמ' 273.}} שכך הוא גם בשמו של אדמו"ר הזקן.
===אדמו"ר הזקן===
====שניאור====
כשהגיעו כתבי ה[[תניא]] לרבי [[מנחם נחום מצ'רנוביל]]{{הערה|1=תלמיד [[הבעש"ט]] ו[[המגיד ממזריץ']]. לקריאה על תולדותיו בספר [http://download.hebrewbooks.org/downloadhandler.ashx?req=29141 שם ושארית].}} אמר{{הערה|בית רבי ח"א פכ"ה הערה י'.}}: "המחבר ספר הקדוש הזה שמו שניאור רומז לשני בחי' [[אור]]. [[אור ישר]] ו[[אור חוזר]]. [[תורה שבכתב]] ו[[תורה שבעל פה]]. גליא וסתים כו'".
[[אדמו"ר הצ"צ]] כותב{{הערה|הוספות לתו"א עמ' 284. הקדמת המו"ל לדרמ"צ.}} שהשם 'שניאור' הוא כמו 'ואהבת' שהוא בגימטריה שני פעמים אור{{הערה|כמו שניאור שפירושו שני אור.}}.
[[אדמו"ר הריי"צ]] כותב{{הערה|לקו"ד ח"א פג, א. סה"ש תש"ה עמ' 129. לקו"ש חט"ז עמ' 38.}} ש[[הבעש"ט]] עשה [[עליית נשמה]]{{הערה|בר"ה תק"ז}} ולאחר מכן אמר על [[אדמו"ר הזקן]] בזמן שהוא היה בגיל 3 בפני חסידיו שהעולם יואר בשני אור - אור הנגלה ואור החסידות.
[[הרבי]] כותב{{הערה|לקו"ש ח"ו עמ' 37.}} שהשם המקובל בעולם ל[[אדמו"ר הזקן]] הוא [[בעל התניא והשו"ע]] וזה כי הוא מחבר את פנימיות התורה עם נגלה שבתורה{{הערה|הובא גם בלקו"ש חי"ד עמ' 393. דברי משיח תנש"א ח"ד עמ' 107.}} ושמו שניאור מייחד אותו בכך ששני אורות אלו - אור ה[[תורה#נגלה|נגלה]] ואור ה[[תורה#נסתר|נסתר]], הם מתאחדים לשם אחד כאשר לומדים את שניהם יחד.
הכח לחבר את שניהם יחד נבע מכך שהוא גילה את עצם מהות התורה - [[יחידה]] שבתורה, הנעלית ממגבלות של העלם וגילוי ולכן בכוחה לחבר את שני האורות, הנגלה והנסתר שבתורה{{הערה|לקו"ש חט"ז עמ' 38.}}.
את הסבר זה אמר הרבי{{הערה|לקו"ש חכ"א עמ' 273.}} להוציא למעשה בפועל, להוסיף בלימוד התורה (שניאור) ובקיום המצוות בהידור (לזמן).
באחד מביאורי [[הרבי]]{{הערה|1=[http://shturem.net/index.php?section=news&id=56601 רשימות חוברת א]}} על השם הוא חילק בין אורי - אור עצמי, למאיר - אור להאיר.
באחד הפעמים התבטא הרבי{{הערה|לקוטי שיחות חי"ב עמ' 232.}}, שיש את הפירוש בנוסח הרגיל ויש פירוש של ה[[חסידים]]. הפירוש הרגיל הוא שני אור - אור הנגלה ואור החסידות אבל חסידים מפרשים שני אור - ברוחניות וגשמיות.
אביו של הרבי [[ר' לוי יצחק]]{{הערה|שם=לקוטי לוי יצחק|1=[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31679&st=&pgnum=212 לקוטי לוי יצחק אגרות עמ' רי"ח.]}} מזכיר את מקור השם כפי שהביא המהרש"ל ומסביר שמאיר הוא המפעיל אור ואורי הוא האור המתפעל ומהרכבתם יחד נעשה השם שניאור.
====זלמן====
השם זלמן אינו בלשון הקודש, אלא "כינוי{{הערה|1=ראה ב[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=42258&st=&pgnum=216 ספר נחלת שבעה סימן מו]}} ובלשון תרגום"{{הערה|שם=לקוטי לוי יצחק}} של השם שניאור, דהיינו לועזי{{הערה|מקובל לכנות אנשים ששמם שניאור בשם זה.}}. יש מי שכתב שמקורו הוא מהשם שלמה - סלמון - זלמן.
[[הרבי]] מפרש{{הערה|לקו"ש ח"ו עמ' 41. לקו"ש חכ"א עמ' 273. הובא גם בלקו"ש חי"ד עמ' 393.}} ש'זלמן' אותיות 'לזמן'{{הערה|מקור פירוש זה הוא מר' לוי יצחק מברדיטשוב והובא בלקו"ש חי"ב עמ' 232.}} שהוא קשור ל[[עולם (בחסידות)|עולם]] מלשון העלם כי גדר של עולם נופל על בחינת [[זמן]] דווקא{{הערה|תניא, שער היחוד והאמונה פ"ז - פב, א.}} ובמילא גם על מקום כי ענין של זמן ומקום קשורים זה לזה{{הערה|התוועדויות [[תשמ"ה]] כרך ה' ש"פ כי תצא סי"ב.}}. ואדמו"ר הזקן נקרא כך כי ענינו הוא להמשיך דווקא בעולם הזה התחתון את הדרגה של למעלה מהעולם - שניאור{{הערה|לקו"ש חכ"א עמ' 273.}}.
החידוש אצל אדמו"ר הזקן שהוא חיבר את השם שניאור המורה על חיבור עליונים ותחתונים (אבל עדין אור) עם השם זלמן שהוא ההעלם דהעולם, וזה בכדי שיהיה ניכר גם בתוך העולם [[אור אין סוף]].
==קישורים חיצוניים==
*[http://shturem.net/index.php?section=news&id=56601 מקור השם] {{שטורעם}}
*[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=137&article=769 משמעות השם] {{חב"ד בישראל}}
{{הערות שוליים}}
[[:קטגוריה:אדמו"ר הזקן]]
[[:קטגוריה:שמות]]


== מתי יחזור? ==
== מתי יחזור? ==
{{חשיבות|כ"א אדר א'}}
מה עוד חסר לערך נחמד זה לחזור? [[משתמש:א&#39; מחב&#34;ד|א&#39; מחב&#34;ד]] - [[שיחת משתמש:א&#39; מחב&#34;ד|שיחה]], 00:21, כ"א באדר א', ה'תשפ"ב 00:21, 22 בפברואר 2022 (UTC)
מה עוד חסר לערך נחמד זה לחזור? [[משתמש:א&#39; מחב&#34;ד|א&#39; מחב&#34;ד]] - [[שיחת משתמש:א&#39; מחב&#34;ד|שיחה]], 00:21, כ"א באדר א', ה'תשפ"ב 00:21, 22 בפברואר 2022 (UTC)
:{{א|א' מחב"ד}}, חסרה הבעת נימוק חשיבות של אחד המשתמשים מלבד יוצר הערך. ● [[User:חלוקת קונטרסים|<font face="Guttman yad-brush" size="2.5">חלוקת קונטרסים</font>]] • [[שיחת משתמש:חלוקת קונטרסים|שיחה]] • [[יחי|יחי המלך המשיח]] • 02:22 • כ"א באדר א' ה'תשפ"ב
:{{א|א' מחב"ד}}, חסרה הבעת נימוק חשיבות של אחד המשתמשים מלבד יוצר הערך. ● [[User:חלוקת קונטרסים|<font face="Guttman yad-brush" size="2.5">חלוקת קונטרסים</font>]] • [[שיחת משתמש:חלוקת קונטרסים|שיחה]] • [[יחי|יחי המלך המשיח]] • 02:22 • כ"א באדר א' ה'תשפ"ב
שורה 172: שורה 109:


גם אני--[[מיוחד:תרומות/88.30.44.177|88.30.44.177]] 16:09, 8 במרץ 2022 (UTC)חסוי בטעם חסה
גם אני--[[מיוחד:תרומות/88.30.44.177|88.30.44.177]] 16:09, 8 במרץ 2022 (UTC)חסוי בטעם חסה
:::חזר ● [[User:חלוקת קונטרסים|<font face="Guttman yad-brush" size="2.5">חלוקת קונטרסים</font>]] • [[שיחת משתמש:חלוקת קונטרסים|שיחה]] • [[יחי|יחי המלך המשיח]] • 22:30 • ה' באדר ב' ה'תשפ"ב

גרסה מ־00:30, 9 במרץ 2022

חשיבות

חלוקת קונטרסים זה ערך בסיסי בחבדפדיה! איש חסיד אחד - שיחה, 11:37, ב' בטבת, ה'תש"ף 11:37, 30 בדצמבר 2019 (UTC)

נכון, אבל לא במצבו העכשווי ● חלוקת קונטרסים - שיחה - יחי המלך המשיח שליט"א 17:30, 30 בדצמבר 2019 (UTC)
אני חוזר,אם זה חסר אז תשלים, זו לא סיבה למחיקה. איש חסיד אחד - שיחה, 19:46, ב' בטבת, ה'תש"ף 19:46, 30 בדצמבר 2019 (UTC)
הוספתי עוד והסרתי את התבנית ● חלוקת קונטרסים - שיחה - יחי המלך המשיח שליט"א 05:36, 1 בינואר 2020 (UTC)
לדעתי תמחוק את כל ה"דף שיחה" איש חסיד אחד, זה זוועה. א' מחב"ד - שיחה, 20:02, כ"א בתמוז, ה'תש"ף 20:02, 13 ביולי 2020 (UTC)

שניאור הראשון

מה עם ר' שניאור מאיוורא מגדולי חכמי איוורא. זכור לי בתקופתו של הרמב"ן? מה עם ההתגלות? - שיחה, 02:08, ו' באייר, ה'תש"ף 02:08, 30 באפריל 2020 (IST)

כמו שמובא בערך יש שניאור גם לפניו כפי שניתן לראות בתוספות. הרבי מתייחס לדוד המהרש"ל כהראשון. כמובן שניתן לומר שדוד המהרש"ל הוא הראשון שהסיבה שקראו לו שניאור היא על שם שני אורות כפי שהים של שלמה אכן מביא (והרבי מצטט אותו) ואלו שהיו לפניו קראו להם כך מסיבה אחרת, אם אתה רואה צורך ביותר פירוט אתה מוזמן להכניס בערך כשיקול דעתך ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • ז' באייר ה'תש"ף • 11:52, 1 במאי 2020 (IST)
שאלתי לא בשביל עריכה אלא בשביל השאלה.--מה עם ההתגלות? - שיחה, 01:44, כ"ז באייר, ה'תש"ף 01:44, 21 במאי 2020 (IST)
וקיבלת תשובה או שלא הבנתי מה שאלת? ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 05:06 • כ"ז באייר ה'תש"ף
אני רואה שמה שנידון בשולי הדף גם נידון כאן, היכן הרבי או ר' לויק, או בכלל בחב"ד, כתוב שהשם שניאור מחודש בסיפור עם דוד המהרש"ל? אי אפשר לכתוב דברים בשם הרבי בלי מקור ברור, מספיק עושים זאת לצערנו, לא צריך להוסיף. הרבי ור' לויק, ולפניהם, מביאים את סיפור עם ב' השמות לבאר השם. אך עדיין לא אומרים שזה מחודש. אדרבה יש לך מ"מ שהרבי כותב/אומר שזה מחודש? א' מחב"ד - שיחה, 20:05, כ"א בתמוז, ה'תש"ף 20:05, 13 ביולי 2020 (UTC)
כרגע התבוננתי במה שכתבת, וגרמת לי למלאות צחוק בעולם הזה, התוספות חיו מאות שנים לפני מהרש"ל, איך דוד המהרש"ל יחדש שם, כאשר הוא בתוס'? א' מחב"ד - שיחה, 20:07, כ"א בתמוז, ה'תש"ף 20:07, 13 ביולי 2020 (UTC)
כנראה שלא הבנת מה כתוב (או שלא קראת), בנוגע לשאלתך הראשונה במקור שהבאתי ע"ז הרבי כותב שזה שם מהתחדש אז וכתבתי מקור די ברור (ספר, כרך, עמוד). בנוגע לשאלתך השניה על התוס' זה בדיוק המחלוקת - לא דוד המהרש"ל חידש שם אלא שם מובא השם שניאור אף שהוא היה קדום בהרבה שנים לזמן דוד המהרש"ל ומכך משמע שדוד המהרש"ל לא הראשון. באמת צריך להביא מקורות לכל דבר והערך הזה הוא הדוגמה שלי אז אם תוכל לציין מקור לכל מה שתוסיף זה יהיה טוב. התבלבלת בערך בין יאיר לאורי. התשובה בפשטות היא שדוד המהרש"ל נקרא כך לא ע"ש מישהו קודם אלא בתור המצאה חדשה (מסיבה אחרת) אף שהשם כבר היה אך לא מצאתי לכך מקור ולכן שאלתי אם יש לך. ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 21:08 • כ"א בתמוז ה'תש"ף
בא נחתוך את הבעיות אחת לאחת.
ראשית, אצל ר' לויק מובא שזה שילוב של ומאיר ו"אורי", ובחת"ס בין מאיר ל"יאיר".
אם אני מבין נכון, לכל הדעות כאשר אומרים "שם מחודש", לא הכוונה שפעם ראשונה שהמציאו את השם "שניאור", כי זה נגד המציאות, אלא כמו שכתב החת"ס, שלא היו קוראים לאדם ב"שני שמות" אלא "שם מחודש" היינו מחודש במשפחה וכיוצ"ב.
עד כאן אנחנו שווים?א' מחב"ד - שיחה, 02:20, כ"ב בתמוז, ה'תש"ף 02:20, 14 ביולי 2020 (UTC)
שוב, אין לידי את החת"ס המקורי אך ניתן לראות בקישור שהבאתי ושנמצא בערך שגם החת"ס כותב אורי ולא יאיר. לפי מה שכתוב שם הוא גם לא אומר שם מחודש אלא "שם חדש" ולכן בישקתי שתבדוק שוב את החת"ס מבפנים כי יש בציטוט שהבאת גם כפילות ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 12:19 • כ"ב בתמוז ה'תש"ף
בקשר ליאיר תסתכל בפנים, hebrewbooks.org/14665 עמ' 217, (דף ט' לפי דפי הספר) עמוד השמאלי קצת אחרי האמצע. ואני הגעתי למסקנא שהכוונה של חדש, היינו שם חדש במשפחה, כיון שמופרך להגיד שבזמן המהרש"ל נתחדש שם שמובא בתוס', ואולי עוד קודם לכן. (דרך אגב, אאל"ט שמעתי בשם הגרמ"ש אשכנזי שהסיפור מובא אצל דוד המהרש"ל והוא הרבה לפני, אני ינסה לברר). א' מחב"ד - שיחה, 13:50, כ"ב בתמוז, ה'תש"ף 13:50, 14 ביולי 2020 (UTC)
ישר כח על המקור, הוא מצטט שם את הים של שלמה ומענין לראות מה הוא כותב, כי הוא היחיד שמזכיר את השם יאיר במקום אורי וגם הרבי כותב אורי ולמטה מצויין לחת"ס. לא הבנתי למה מופרך לומר את מה שאמרתי אם כולם כותבים כך במפורש (גם החת"ס כותב 'שם חדש'). לגבי מה שאמרת בשם הרב אשכנזי, אתה מתכוון שדוד המהרש"ל כתב את זה או שאומרים בשמו? כי באחד המקורות הראשונים זה מסופר על דוד המהרש"ל ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 18:02 • כ"ב בתמוז ה'תש"ף
וז"ל הים של שלמה: "וגם אני הקטן ידעתי לזקיני הר"ר מנחם ציון היה לו בן, ושם אביו מהר"ר מאיר, ושם חמיו מהר"ר אור"י, והיו מחולקים בקריאת הבן, וקראוהו שניאור, כלומר שני אור. מאיר הוא אור. ואורי אור." ונ"ל מה שכתב החת"ס בשם היש"ש "יאיר" הוא ט"ס כי זה לא מה שאומר ואין עוד מי שמספר את הסיפור כך. ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 18:17 • כ"ב בתמוז ה'תש"ף
בו נתקדם מה כבר אנחנו ברור לנו, "ר' מנחם הציוני", לא הי' דוד מהרש"ל אלא זקנו של מהרש"ל, ואל הכוונה סבא כפשוטו, כי ר' מנחם הציוני נפטר בשנת תק"א, ומהרש"ל נולד ב תר"ע אלא אם כן תגיד שאבא של מהרש"ל ילד את המהרש"ל כשהי'ה בן 170 לפחות...א' מחב"ד - שיחה, 20:26, כ"ב בתמוז, ה'תש"ף 20:26, 14 ביולי 2020 (UTC)
עוד דבר ברור, שהחתם סופר לא מוסיף משהו מהותי בסיפור, חוץ מגירסא נוספת (ואולי זה טה"ד צריך לבדוק בדפוסים מדוייקים), וע"כ מספיק שיהי' מופיע בהערה.א' מחב"ד - שיחה, 20:33, כ"ב בתמוז, ה'תש"ף 20:33, 14 ביולי 2020 (UTC)
נדמה לי שראיתי מקום שכתוב שזה היה דוד המהרש"ל וזקני מתאים לומר גם על דוד, אני יחפש שוב. בנוגע לדבר השני, לא נראה לי שצריך להזכיר את כל הציטוטים בערך, מספיק להסביר שיהיה מובן התוכן ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 21:49 • כ"ב בתמוז ה'תש"ף

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────מצאתי עוד מקור בספר נחלת שבעה סימן מו אבל אני לא יודע אם להכניס אותו כי כבר יש מספיק.. מה אתה מציע? אפשר גם רק לציין בהערה ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 22:50 • כ"ב בתמוז ה'תש"ף

מה שכן ראיתי שכתבו שזה מופיע גם בכתבי ר' זליגמן מבינגא שהוא באמת נכדו של מנחם ציוני וזה מקור יותר קדום מהיש"ש אך לא כתבו מקור מדוייק.. ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 22:54 • כ"ב בתמוז ה'תש"ף
אני לא רוצה להתווכח, חבל לי על הזמן והכח, אבל אתה ממשיך לכתוב מה שאתה רוצה, בלי לנסות לבדוק מה קורה, אני לא יתקן כי אתה תשנה שוב, זלמן אינו תרגום של שניאור, בשום שפה בעולם.
ואם אתה עדיין לא מבין, אתן לך דוגמא: שאחד מהאחים שמשמש כאדמו"ר מסאטמאר שמו "יקותיאל יהודה" והכינוי שלו הוא זלמן לייב, היינו שהם משתמשים בזלמן כקינוי ליקותיאל, ואף אחד לא יכתוב שזלמן זה תרגום של יקותיאל.
ורק אתמול התפרסם בווצאפ סיפור שהרב העכט מאילת כתב לרבי על איזה פרופסור שמעוות את הדברים של הרבי, ואומר שככה הוא מפרש את הרבי, והרבי כתב על זה: העוגמת נפש שאנ"ש ככה עושים". אזי בבקשה לא תמציא דברים על ר' לויק וכו', א' מחב"ד - שיחה, 09:29, כ"ג בתמוז, ה'תש"ף 09:29, 15 ביולי 2020 (UTC)
בקשר לר' זליגמן מבינגא, כיון שלא מופיע שמו אצל אדמו"רי חב"ד, אלא מהרש"ל, מהראוי לציין למהרש"ל. אפשר לציין גם אותו כי הוא קדום יותר.
בקשר להחליט שאדמו"רי חב"ד לוקחים חלק במחלוקת וגם מכרעים, אני כבר כתבתי לך שזה שטויות, כל עוד לא מזכירים שיש מחלוקת ומכרעים זה שום דבר. מה מביא אותך לכתוב שהרביים מכרעים מה יהי' טוב בכזה דבר, כאשר על פי שכל אין שום סברא בעולם א' מחב"ד - שיחה, 09:52, כ"ג בתמוז, ה'תש"ף 09:52, 15 ביולי 2020 (UTC)
הסיבה ששיניתי כי לא ראיתי שהבאת מקור מספר כלשהו אלא מדעתך הפרטית אז ציטטתי את המילים של ר' לוי'ק וכמו שכתבת בסיפור של הרב העכט "שככה הוא מפרש את הרבי" - אנו אין לנו בפירושים אלא מה כתוב במקור והבאתי את המילים של המקור. בקשר לר' זליגמן מבינגא אני מקבל. מאותו סיבה גם לא נכניס את נחלת שבעה? בקשר להכרעת המחלוקת, לא כתבתי שם לקחו צד או הכריעו מי צודק אלא: "אצל אדמו"רי חב"ד מוזכרת רק הדעה הראשונה[6]." - זה מה שכתבתי וזה מה שאני חושב שאמור להיות כתוב. צריך לזכור שמכניסים רק עובדות בלי דעות ופירושים, אם יש לך מקור שמה שכתבתי לא נכון אשמח שתביא ונתקן יחד, אני הבאתי מקור למה שכתבתי.. ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 17:06 • כ"ג בתמוז ה'תש"ף

עריכה

א' מחב"ד, למה מחקת מהערך שהרבי ציין לדעה אחת? ידוע לך על עוד מקום שמוזכרת הדעה השניה? גם אין קשר עכשיו בין הערה 5 למה שכתוב. ספר זה לא מקור, תציין חוברת ועמוד. ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 18:13 • כ"א בתמוז ה'תש"ף

שאלה אחרונה, האם הרבי מביא את הביאור בקשר לשניאור בכלל או בקשר לאדמו"ר הזקן? אם בקשר לאדמו"ר הזקן זה אמור להיות בקטע שלו ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 18:16 • כ"א בתמוז ה'תש"ף
כי היה כתוב שמה שטויות, כאילו שמי שסובר שזה שם ישן, אזי הסיפור עם דוד המהרש"ל לא הי', וכאילו הרבי אומר בעד דיעה שהשם מחודש, בו בזמן שהרבי רק מזכיר את סיפור עם ב' השמות ומבאר אותם, ולא נכנס כלל למחלוקת, ובפשטות הדיעה הרווחת ויש לה מקורות שזה לא שם מחודש (אאל"ט החיד"א עוסק בזה). הרבי בדרך כלל מבאר את זה בקשר לאדמה"ז ואתה יכול לשנות כפי הבנתך.
ענין נוסף בהערך הנ"ל לא הי' לי סבלנות לעסוק בו, אבל אני לא מבין מה המקור שזלמן זה התרגום של שניאור, פשוט שטות, אלא שזה בלע"ז היינו בלשון תרגום, ודרך אגב השם זלמן הוא שם מחודש, שיש אומרים שמגיע מהשם המקורי שלמה/סלמון/זלמן, עכ"פ בשום מקום לא כתוב שזה תרגום, ומי שציטט את ר' לויק, לא הבין מה כתוב, ומיילא הי' כותב בשם עצמו, אבל כותב את זה בשם ר' לויק?. ואני ישנה כעת. א' מחב"ד - שיחה, 19:56, כ"א בתמוז, ה'תש"ף 19:56, 13 ביולי 2020 (UTC)
הצלחתי להרוס שמה את ההערה שלא הבנתי איך היא בנוי' בכלל, צריך לכתוב ראה לקוטי לוי יצחק שם, ולכתוב איפה, כמו שהי' כתוב לפני. עכ"פ מוכרח לבטל את השטות כאילו שזה תרגום של שניאור.א' מחב"ד - שיחה, 20:00, כ"א בתמוז, ה'תש"ף 20:00, 13 ביולי 2020 (UTC)
בין לבין, גרמתה לי להקדיש זמן, ולפתוח גם ר' לויק, וגם חת"ס, ויש שמה פשוט מחלוקת האם השם הוא מאיר ואורי או מאיר ויאיר. את היש"ש עדיין לא פתחתי, ויתכן שגם החת"ס לא התכוון לומר שזה מחודש, אלא שם חדש במשפחה הנ"ל. א' מחב"ד - שיחה, 20:26, כ"א בתמוז, ה'תש"ף 20:26, 13 ביולי 2020 (UTC)
אני לא היחיד שהבנתי שזה מחלוקת ממתי נוצר השם שניאור, ראיתי את זה גם כאן ובעוד מקומות. לא יודע למה אתה חושב שזה הדעה הרווחת, אני יודע שהחיד"א אומר אחרת (ומביא כהוכחה את התוס' שהכנסתי) והכנסתי גם אותו בהערה 2 אך יש כאלה שסוברים שזה שם חדש וראה במקורות שבהערות מספר 1 ו5. נדמה לי שראיתי באחת השיחות של הרבי שזלמן זה תרגום (לא הייתי מכניס את זה סתם כך). השם הוא לא סתם שם חדש במשפחה כי זה לא מסתדר מה שהוא כותב (וראה כתבה שהבאתי) ויש אפשרות לתרץ מה שכתבתי בשירשור הקודם אך לא מצאתי לזה מקור ולכן זה לא הוכנס לערך ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 21:32 • כ"א בתמוז ה'תש"ף
אני לא יודע מאיפה הבאת את הציטוט אבל הוא נראה קצת מוזר - יש שם כפילות ואני לא ראיתי שכתוב יאיר, תבדוק שוב שהעתקת מילה במילה מהמקור (ותבדוק שאתה באמת מעתיק מהחת"ם סופר) ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 21:40 • כ"א בתמוז ה'תש"ף
גם בלקוטי לוי"צ כתוב ש"שמו הראשון מהם הוא עיקרי ובלה"ק, שניאור. והב' הוא כינוי בלשון תרגום." ואני לא יודע איפה ראית את המחלוקת בין אורי ליאיר כי גם בלקוטי לוי"צ מובא אורי. וגם שם הוא מביא את המהרש"ל בלי ציון לדעה החולקת עליו כך שמוזר לי לומר שיש את הדעה הרווחת (החיד"א, יש"ש) ויש את הדעה הפחות רווחת שמוזכרת אצל הרבי ובללוי"צ ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 22:28 • כ"א בתמוז ה'תש"ף
בקשר ליאיר, כבר עניתי לך שתביט בחת"ס (בהיברו בוקס), בקשר לדיעה הרווחת כנ"ל, הם לא הביאו דעה חולקת ולא נכנסו לגוף המחלוקת, וכו', ובמילא להגיד בשמם שהם נכנסו למחלוקת, שיתכן שלדעתם בכלל לא קיימת אלא שאין מי שסובר שזה חדש ממש. עכ"פ אי אפשר להגיד שדעתם במחלוקת כך או כך, כיון שלא עסקו בזה. א' מחב"ד - שיחה, 13:53, כ"ב בתמוז, ה'תש"ף 13:53, 14 ביולי 2020 (UTC)
בקשר ליאיר ישר כח על המקור וראה שם. הקישור כרגע לא נפתח לי אבל זכור לי שכתוב שם שני דעות חולקות, וודאי שהם עסקו בזה לפני שהם כתבו את הכתבה כך שאפשר לומר שהם סוברים שיש מחלוקת ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 18:45 • כ"ב בתמוז ה'תש"ף

הביאור ברשימות

אם לא תמחוק אני יכתוב כדלהלן:

כאשר התפרסמו הרשימות התגלה בחוברת הראשונה ביאור חדש מהרבי בשמות שמרכבים את השם שניאור, והקשר לזה לענינו של אדמו"ר הזקן, ביאור שלא נזכר בכל השנים של השיחות של הרבי, דבר שגרם להתפלאות רבה, שאף שהרבי ביאר ודיבר על השם שניאור פעמים רבות, עדיין לא התגלה כל באוריו בזה. א' מחב"ד - שיחה, 10:46, כ"ג בתמוז, ה'תש"ף 10:46, 15 ביולי 2020 (UTC)

אני לא חושב שאמור להיות אריכות בפרסום כי זה לא דבר חיובי (עכ"פ לא לכל הדעות), ומה שכתוב שם כבר מוזכר. אגב, יש כ"כ הרבה ביאורים שהם "פעם ראשונה" בערך הזה ואין צורך להאריך בכל אחד ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 17:09 • כ"ג בתמוז ה'תש"ף

זלמן שם תרגום

במחילת כבודו בתוך כל הדו"ד אולי נאבד השאלה הפשוטה. היכן מצאת שזלמן הוא תרגום של שניאור, וכנ"ל זה כינוי בלשון תרגום גם של יקותיאל (אצל ההונגרים), ובלשון ר' לויק: "והב' הוא כינוי ובלשון תרגום". א' מחב"ד - שיחה, 17:31, כ"ג בתמוז, ה'תש"ף 17:31, 15 ביולי 2020 (UTC)

הבאתי את הלשון של ר' לוי'ק שהזכרת. במילים פשוטות, אם יהיה ערך יקותיאל (שם) ותביא מקור שזה 'כינוי ובלשון תרגום' של זלמן נוכל להוסיף את זה גם שם. ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 20:04 • כ"ג בתמוז ה'תש"ף

נראה לי שחסר לך הבנה בתרבות השמות האשכנזים. ולא נורא רק על תכתוב על ר' לויק ככה.

ואתה לא העתקת את ר' לויק אלא פרשת אותו. א' מחב"ד - שיחה, 23:44, כ"ג בתמוז, ה'תש"ף 23:44, 15 ביולי 2020 (UTC)

לדוגמא מענדל זה לא תרגום של מנחם אלא של שקד. וזה כינוי בלשון תרגום של מנחם.

וככה רבות א' מחב"ד - שיחה, 23:45, כ"ג בתמוז, ה'תש"ף 23:45, 15 ביולי 2020 (UTC)

בלשוו תרגום. בסגנון של היום כותבים שם לועזי. אתן לך עוד דוגמא: זוסיא וכיוצ"ב בדרך כלל כינוי למשולם. אך זה תרגום של מתוק. ועוד ככה מלא בשמות האשכנזים. א' מחב"ד - שיחה, 23:48, כ"ג בתמוז, ה'תש"ף 23:48, 15 ביולי 2020 (UTC)

כמובן שעדיף פחות לצטט במקום שאפשר לכתוב בשפה אנציקלופדית יותר, אבל במקום שיכולים להיות שני הבנות כמו שראיתי כאן העתקתי מילה במילה. הציטוט משם: "והוא כי שמו הראשון מהם הוא עיקרי ובלה"ק, שניאור. והב' הוא כינוי ובלשון תרגום." ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 02:59 • כ"ד בתמוז ה'תש"ף

תוספות איוורא

ההרחבה על התוספות מיותרת ולא קשורה לערך, צריך לציין רק שלפי החיד"א השם מובא כבר בזמן התוספות ולכן זה לא שם שהתחדש אח"כ ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 20:13 • כ"ג בתמוז ה'תש"ף

כאשר דנים בשם שניאור. לא חשוב להביא המקור שיש לנו עליו. לא חשוב לציין שיש מי שאומר שזה עיווט של סניור. וכו'

אבל חשוב להביא הפירושים שקשורים רק לאדמה"ז. אזי צריך לשנות שם הערך ל שניאור (שם אדמה"ז). א' מחב"ד - שיחה, 23:51, כ"ג בתמוז, ה'תש"ף 23:51, 15 ביולי 2020 (UTC)

דרך אגב. זה לא רק לפי החיד"א. זה לפי המציאות שכיום הספר מודפס. ונמצא בארון ספרים. א' מחב"ד - שיחה, 23:52, כ"ג בתמוז, ה'תש"ף 23:52, 15 ביולי 2020 (UTC)

לדעתי יש חשיבות נפרדת למקור השם שניאור בכך שזה נזכר בריבוי מקומות בחסידות, כך שלדעתי כדאי להשאיר את הערך באותו שם (אולי יש מקורות שפחות כדאי להביא אבל זה ענין אחר שהוסכם). לא הבנתי את התגובה האחרונה שלך. ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 03:03 • כ"ד בתמוז ה'תש"ף
מוכרח לומר שהבאת את הערך לדרך המיצוע, עד דרך הרמב"ם של הערב,
עכ"פ לדעתי מהראוי להזכיר המקור המקודם ביותר שיש לנו לע"ע על השם שניאור, בערך על השם שניאור, להעיר שלכאו' זה רבי שניאר שהחיד"א מביא אותו כראי'ה דלבריו מתקופת הרמב"ן, ומכך מביא ראיה (בקונטרס אחרון) שהסיפור עם ר' מנחם הציוני, אינו חידוש השם אלא רק שימוש בשם שקיים קודם לכן.
ומה שאמרתי, שהספר תוספות איורא, שנערך על ידי בניו של רבי שניאור, פעם הי' ספר שכתוב שהוא קיים, כיום נדפס ונמצא באוצר הספרים של הישבות, ובמיילא ראוי לציין שהנ"ל הוא קדום, לסיפור של רבי מנחם הציוני. א' מחב"ד - שיחה, 02:56, כ"ה בתמוז, ה'תש"ף 02:56, 17 ביולי 2020 (UTC)
אדרבה, אפשר להביא גם את התוספות עצמו עם המקור שלו. אבל ההרחבה על הרקע של התוספות פחות קשורה לערך ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 03:15 • כ"ה בתמוז ה'תש"ף
ישר כח! אגב, אתה בטוח שתוספות איוורא זה המקור הראשון? התוספות הזה היה לפני התוספות הרגיל שנמצא בגמרות? כי זכור לי שראיתי גם אחד שם ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 03:46 • כ"ה בתמוז ה'תש"ף
התוספות נדפס על הגמרא, ערוך מתוספות שונים, אחד מהם הוא קובץ "תוספות איוורא", ברור שר"ת ור"י ועוד רבים (ואולי רוב) מבעלי התוספות קדמו ל"תוספות איוורא", אך עדיין "תוספות איוורא" קודם לתוס' הנדפס שלפננו, אא"כ נוכח שזה מופיע באחד מקבצי התוס' הקודמים לתוס' איוורא, בתור קובץ.
לפי וויקי תוס' תמורה (שבו נזכר שם שניאור), ערוך מתוך "תוס' איוורא", אף שבעניני יהדות אין לסמוך כלל על חכמי הוויקי, אך מ"מ יתכן שיש להם איזה מקור. עכ"פ כנ"ל ברור שקבצי' התוס' קודמים לתוס' הנדפס. א' מחב"ד - שיחה, 05:21, כ"ה בתמוז, ה'תש"ף 05:21, 17 ביולי 2020 (UTC)

הפעם הראשונה

יש אחד בשם שניאור יותר ממאתיים שנה לפני זה שמוזכר כאן, בצרפת בשנת ד'תשס"ז (גזירות אשכנז וצרפת עמוד כ. נמצא בהיברובוקס ואוצר החכמה.) -- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.

תודה רבה! א' מחב"ד. קישור להיברו בוקסחלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 02:44 • י' באב תש"פ
ראה איך הכנסתי ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח שליט"א • 02:59 • י' באב תש"פ

יותר מתאים

לשנות לשניאור זלמן (שם)--שמואל חיים~יחי המלך - שיחה, 19:08, י"ד באב, ה'תש"ף 19:08, 4 באוגוסט 2020 (UTC)

הזלמן הוא יותר נספח לערך ורוב הערך לא מדבר עליו אבל אשמח לשמוע דעת עוד משתמשים ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 07:17 • כ"ט באלול תש"פ

חשיבות

כפי שגם נכתב בשיחה:דובער (שם) שם שיש לו התייחסות מרבותינו נשיאנו ויש מה לכתוב עליו ראוי לערך ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 07:28 • ד' בתשרי ה'תשפ"א

מתי יחזור?

מה עוד חסר לערך נחמד זה לחזור? א' מחב"ד - שיחה, 00:21, כ"א באדר א', ה'תשפ"ב 00:21, 22 בפברואר 2022 (UTC)

א' מחב"ד, חסרה הבעת נימוק חשיבות של אחד המשתמשים מלבד יוצר הערך. ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 02:22 • כ"א באדר א' ה'תשפ"ב
אז אני מביע דעתי. שזה ערך חשוב מאוד. א' מחב"ד - שיחה, 05:39, כ"א באדר א', ה'תשפ"ב

גם אני--88.30.44.177 16:09, 8 במרץ 2022 (UTC)חסוי בטעם חסה

חזר ● חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 22:30 • ה' באדר ב' ה'תשפ"ב