ידבר שלום (ספר): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 11: שורה 11:
טרם ההוצאה לאור של חלק א' כתב הרבי למחבר שאם ישמיט מהספר את כל החלק דרגשי הנפש שלו והביטויים הקשים יתייעץ ברבני חב"ד וימסור את ההחלטה אודות ההוצאה לאור אליהם ועל אחריותם. הרבי הסביר שלולי זאת הספר יכריח את תלמידי ישיבתו (בהווה או בעבר) של מחבר ה'אבי עזרי' (ואת המתפרנסים על ידה) - ואפילו מ'הפוסחים על שני הסעיפים' - לעמוד לימין הנ"ל ולתקוף את הפוגעים בכבודו ו(על פי הנהגתם בעבר) יכללו במלחמה זו גם מלחמה ב[[הפצת המעיינות]] ולימודם. חסרון נוסף אם לא יושמטו רגשי הנפש והביטויים הקשים מהספר שייצא שהספר עצמו יספק תשובה למי שיווכח לבדו בקושיה ב'אבי עזרי' (שמופיעה בספר) - שזו קושיה הבאה מקינתור ומרצון להלחם אישית במחבר{{הערה|ראה המענה במילואו ובלשונו בקובץ 'נלכה באורחותיו' (תשנ"ו) ע' 220. אלא ששם נכתב בטעות שהמענה בקשר לח"ב ולא היא אלא כבפנים}}.
טרם ההוצאה לאור של חלק א' כתב הרבי למחבר שאם ישמיט מהספר את כל החלק דרגשי הנפש שלו והביטויים הקשים יתייעץ ברבני חב"ד וימסור את ההחלטה אודות ההוצאה לאור אליהם ועל אחריותם. הרבי הסביר שלולי זאת הספר יכריח את תלמידי ישיבתו (בהווה או בעבר) של מחבר ה'אבי עזרי' (ואת המתפרנסים על ידה) - ואפילו מ'הפוסחים על שני הסעיפים' - לעמוד לימין הנ"ל ולתקוף את הפוגעים בכבודו ו(על פי הנהגתם בעבר) יכללו במלחמה זו גם מלחמה ב[[הפצת המעיינות]] ולימודם. חסרון נוסף אם לא יושמטו רגשי הנפש והביטויים הקשים מהספר שייצא שהספר עצמו יספק תשובה למי שיווכח לבדו בקושיה ב'אבי עזרי' (שמופיעה בספר) - שזו קושיה הבאה מקינתור ומרצון להלחם אישית במחבר{{הערה|ראה המענה במילואו ובלשונו בקובץ 'נלכה באורחותיו' (תשנ"ו) ע' 220. אלא ששם נכתב בטעות שהמענה בקשר לח"ב ולא היא אלא כבפנים}}.


בהתוועדות [[ט"ו שבט]] [[תשמ"ח]] דיבר הרבי אודות אלו שאינם מדפיסים חידושי תורה של עצמם ותמורת זאת פועלים כדי שיהודי אחר לא ידפיס את חידושיו ומשתמשים ב'ידיים ידי עשיו' ובשימוש בתארי זלזול לשם מניעת הדפסת ומכירת החידושי תורה, ומכך שבזה הם מתעסקים מוכח שאין להם מה לענות ולהשיב לגופם של דברים. מהקשר הדברים ועיתויים היה מובן שכוונת הדברים לחיבורו של הרב וולפא שהקשה על בעל ה'אבי עזרי' שעל מעלליו הנוספים דיבר הרבי בשיחה קודם לכן.
בהתוועדות [[ט"ו שבט]] [[תשמ"ח]] דיבר הרבי אודות אלו שאינם מדפיסים חידושי תורה של עצמם ותמורת זאת פועלים כדי שיהודי אחר לא ידפיס את חידושיו ומשתמשים ב'ידיים ידי עשיו' ובשימוש בתארי זלזול לשם מניעת הדפסת ומכירת החידושי תורה, ומכך שבזה הם מתעסקים מוכח שאין להם מה לענות ולהשיב לגופם של דברים. מהקשר הדברים ועיתויים היה מובן שכוונת הרבי היא לספר זה של הרב וולפא שהקשה על ה'אבי עזרי' שעל מעלליו הנוספים דיבר הרבי בשיחה קודם לכן.
   
   
בחודש [[שבט]] [[תש"נ]] כתב הרב וולפא לרבי שיש לו כתבים מוכנים לחלק ב' של הספר אבל אין לו מנוחת הנפש להכינם לדפוס ועל כך נענה: "כבר ניתן לו מזמן רב וכמו שנאמר מאויבי ד(חב"ד) תחכמני - שאין להם מנוחה וק"ל"{{הערה|ליקוט מענות קודש תש"נ מענה קמג}}.
בחודש [[שבט]] [[תש"נ]] כתב הרב וולפא לרבי שיש לו כתבים מוכנים לחלק ב' של הספר אבל אין לו מנוחת הנפש להכינם לדפוס ועל כך נענה: "כבר ניתן לו מזמן רב וכמו שנאמר מאויבי ד(חב"ד) תחכמני - שאין להם מנוחה וק"ל"{{הערה|ליקוט מענות קודש תש"נ מענה קמג}}.

גרסה מ־18:37, 1 ביולי 2021

הספר ידבר שלום חלק א'

הספר ידבר שלום המכיל ב' כרכים נכתב על ידי הרב שלום דובער הלוי וולפא ויצא לאור בחודש ניסן תשמ"ז (ח"א) ובשנת תנש"א (ח"ב). שתי חוברות תדפיס מחלק ב' נדפסו במהלך שנת תשמ"ח: קונטרס בסוגית 'רודף ובא במחתרת' (טבת) וקונטרס בסוגית 'ובערת הרע מקרבך'.

הספר נכתב בהמשך לתקנת הרבי בלימוד ספר היד החזקה להרמב"ם.

תוכנו

הספר עוסק בחידושים פילפולים וביאורים בכל חלקי הרמב"ם, הן בספר הי"ד החזקה והן בסוגיות הש"ס.

במקומות רבים בספר זה משיג הרב וולפא על החידושים ברמב"ם שבספר 'אבי עזרי'.

טרם ההוצאה לאור של חלק א' כתב הרבי למחבר שאם ישמיט מהספר את כל החלק דרגשי הנפש שלו והביטויים הקשים יתייעץ ברבני חב"ד וימסור את ההחלטה אודות ההוצאה לאור אליהם ועל אחריותם. הרבי הסביר שלולי זאת הספר יכריח את תלמידי ישיבתו (בהווה או בעבר) של מחבר ה'אבי עזרי' (ואת המתפרנסים על ידה) - ואפילו מ'הפוסחים על שני הסעיפים' - לעמוד לימין הנ"ל ולתקוף את הפוגעים בכבודו ו(על פי הנהגתם בעבר) יכללו במלחמה זו גם מלחמה בהפצת המעיינות ולימודם. חסרון נוסף אם לא יושמטו רגשי הנפש והביטויים הקשים מהספר שייצא שהספר עצמו יספק תשובה למי שיווכח לבדו בקושיה ב'אבי עזרי' (שמופיעה בספר) - שזו קושיה הבאה מקינתור ומרצון להלחם אישית במחבר[1].

בהתוועדות ט"ו שבט תשמ"ח דיבר הרבי אודות אלו שאינם מדפיסים חידושי תורה של עצמם ותמורת זאת פועלים כדי שיהודי אחר לא ידפיס את חידושיו ומשתמשים ב'ידיים ידי עשיו' ובשימוש בתארי זלזול לשם מניעת הדפסת ומכירת החידושי תורה, ומכך שבזה הם מתעסקים מוכח שאין להם מה לענות ולהשיב לגופם של דברים. מהקשר הדברים ועיתויים היה מובן שכוונת הרבי היא לספר זה של הרב וולפא שהקשה על ה'אבי עזרי' שעל מעלליו הנוספים דיבר הרבי בשיחה קודם לכן.

בחודש שבט תש"נ כתב הרב וולפא לרבי שיש לו כתבים מוכנים לחלק ב' של הספר אבל אין לו מנוחת הנפש להכינם לדפוס ועל כך נענה: "כבר ניתן לו מזמן רב וכמו שנאמר מאויבי ד(חב"ד) תחכמני - שאין להם מנוחה וק"ל"[2].

הוצאת הספר פעלה רעש גדול בקרב הציבור החרדי בארץ.

שמו

שם הספר ידבר שלום ניתן מכמה סיבות[3]:

  • על הפסוק כי ידבר שלום אל עמו ואל חסידיו מפרק פ"ה בתהלים, הפרק תהלים שאמר הרבי בשנת תשמ"ז.
  • על שם המחבר הרב שלום דובער וולפא.
  • כי כל ענינו של הספר להרבות שלום בעולם (שהרי זה מחלוקת לשם שמים).

הערות שוליים

  1. ראה המענה במילואו ובלשונו בקובץ 'נלכה באורחותיו' (תשנ"ו) ע' 220. אלא ששם נכתב בטעות שהמענה בקשר לח"ב ולא היא אלא כבפנים
  2. ליקוט מענות קודש תש"נ מענה קמג
  3. המבוא לספר כרך א'