יסוד המזבח: הבדלים בין גרסאות בדף

אין שינוי בגודל ,  23 ביוני 2021
מ
הגהה
אין תקציר עריכה
מ (הגהה)
שורה 2: שורה 2:
==בנין היסוד==
==בנין היסוד==
{{ערך מורחב|אמת המים שבמקדש}}
{{ערך מורחב|אמת המים שבמקדש}}
בתוך היסוד היה כעין שביל קטן שהוביל אל שביל מים שעבר בעזרה ונקרא [[אמה (בית המקדש)|אמה]] שהוביל ל[[נחל קדרון]], וכלשון המשנה{{הערה|מדות|ג ב}}: {{ציטוטון|וּבְקֶרֶן מַעֲרָבִית דְּרוֹמִית הָיוּ שְׁנֵי נְקָבִים, כְּמִין שְׁנֵי חֳטָמִין דַּקִּין, שֶׁהַדָּמִים הַנִּתָּנִין עַל יְסוֹד מַעֲרָבִי וְעַל יְסוֹד דְּרוֹמִי, יוֹרְדִין בָּהֶן וּמִתְעָרְבִין בָּאַמָּה, וְיוֹצְאִין לְנַחַל קִדְרוֹן}}. המפרשים מסבירים כי שני נקבים אלו שהיו במבנה המזבח במקום היסוד, היו מעוצבים כעין תבנית [[חוטם]] כדי למנוע מקרה של סתימות{{הערה|[[מלאכת שלמה]] על מסכת סוכה ד ט: בליטת חוטם היה עשוי על הנקב שלא יפול עליו דבר לסותמו.}}. הנקבים היו כעין צינורות ארוכים שנמשכו מתחת למזבח עד ל"אמה"{{הערה|[[תפארת ישראל (פירוש למשנה)|תפארת ישראל]] (יכין) על מסכת מדות פרק ג משנה ב: ומתערבין באמה - שדרך הנקבים הנ"ל יורדים הדמים לחלל קטן שתחת המזבח שם, שנקרא שית כלקמן, ומשם שותתין תחת הרצפה במזחילה, אל הנחל הרחב אמה שעובר בעזרה}}.
בתוך היסוד היה כעין שביל קטן שהוביל אל שביל מים שעבר בעזרה ונקרא [[אמה (בית המקדש)|אמה]] שהוביל ל[[נחל קדרון]], וכלשון המשנה{{הערה|מדות ג ב}}: {{ציטוטון|וּבְקֶרֶן מַעֲרָבִית דְּרוֹמִית הָיוּ שְׁנֵי נְקָבִים, כְּמִין שְׁנֵי חֳטָמִין דַּקִּין, שֶׁהַדָּמִים הַנִּתָּנִין עַל יְסוֹד מַעֲרָבִי וְעַל יְסוֹד דְּרוֹמִי, יוֹרְדִין בָּהֶן וּמִתְעָרְבִין בָּאַמָּה, וְיוֹצְאִין לְנַחַל קִדְרוֹן}}. המפרשים מסבירים כי שני נקבים אלו שהיו במבנה המזבח במקום היסוד, היו מעוצבים כעין תבנית [[חוטם]] כדי למנוע מקרה של סתימות{{הערה|[[מלאכת שלמה]] על מסכת סוכה ד ט: בליטת חוטם היה עשוי על הנקב שלא יפול עליו דבר לסותמו.}}. הנקבים היו כעין צינורות ארוכים שנמשכו מתחת למזבח עד ל"אמה"{{הערה|[[תפארת ישראל (פירוש למשנה)|תפארת ישראל]] (יכין) על מסכת מדות פרק ג משנה ב: ומתערבין באמה - שדרך הנקבים הנ"ל יורדים הדמים לחלל קטן שתחת המזבח שם, שנקרא שית כלקמן, ומשם שותתין תחת הרצפה במזחילה, אל הנחל הרחב אמה שעובר בעזרה}}.
===קרן מזרחית דרומית===
===קרן מזרחית דרומית===
מקובל כי "קרן מזרחית דרומית לא היה לה יסוד"{{הערה|{{בבלי|זבחים נג|ב}}. לפי [[רב (אמורא)|רב]] הכוונה היא שבצד הדרומי ובצד המזרחי אין יסוד, למעט אמה אחת (בקצה המערבי והצפוני, בהתאמה). ולפי [[לוי בר סיסי]] הכוונה היא שלא היה זורקים או שופכים לשם דם{{הערה|זבחים נד א}}. הסיבה לכך היא מכיון שצד מזרח היה בחלקו של [[שבט יהודה]], וקבלה היה ביד חז"ל שמתן הדמים של המזבח הוא רק בחלקו של [[שבט בנימין]]. בטעם הדבר אמרו שהדבר נגזר משמים מכיון שבנימין הצדיק הצטער על כך שלא יזכה ש[[קודש הקדשים]] יהיה בחלקו, אלא בחלק יהודה שרצועה משטחו נכנסה לבית המקדש ועליה נבנה ה[[היכל]], ולכן זכה שה[[מזבח]] וכל מתנותיו יהיו בחלקם: {{ציטוטון|אמר רבי לוי בר חמא אמר רבי חמא ברבי חנינא רצועה היתה יוצאה מחלקו של יהודה ונכנסה בחלקו של בנימין והיה בנימין הצדיק מצטער עליה בכל יום לנוטלה שנאמר חופף עליו כל היום, לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן להקב"ה שנאמר ובין כתפיו שכן}}.
מקובל כי "קרן מזרחית דרומית לא היה לה יסוד"{{הערה|{{בבלי|זבחים נג|ב}}. לפי [[רב (אמורא)|רב]] הכוונה היא שבצד הדרומי ובצד המזרחי אין יסוד, למעט אמה אחת (בקצה המערבי והצפוני, בהתאמה). ולפי [[לוי בר סיסי]] הכוונה היא שלא היה זורקים או שופכים לשם דם{{הערה|זבחים נד א}}. הסיבה לכך היא מכיון שצד מזרח היה בחלקו של [[שבט יהודה]], וקבלה היה ביד חז"ל שמתן הדמים של המזבח הוא רק בחלקו של [[שבט בנימין]]. בטעם הדבר אמרו שהדבר נגזר משמים מכיון שבנימין הצדיק הצטער על כך שלא יזכה ש[[קודש הקדשים]] יהיה בחלקו, אלא בחלק יהודה שרצועה משטחו נכנסה לבית המקדש ועליה נבנה ה[[היכל]], ולכן זכה שה[[מזבח]] וכל מתנותיו יהיו בחלקם: {{ציטוטון|אמר רבי לוי בר חמא אמר רבי חמא ברבי חנינא רצועה היתה יוצאה מחלקו של יהודה ונכנסה בחלקו של בנימין והיה בנימין הצדיק מצטער עליה בכל יום לנוטלה שנאמר חופף עליו כל היום, לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן להקב"ה שנאמר ובין כתפיו שכן}}.