שיחה:טלית: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 18: שורה 18:
::::::::::::::::בעקבות דבריך הנוקבים, ערכתי שוב חשבון נפש על דבריי. קראתי שוב את ההודעה שהשארתי לעיל, כדי לתקן את הדברים הקשים שהשמעתי - אך לפליאתי גיליתי שלא אמרתי שום דבר קשה, שאינו מתאים לדיון חסידי ולא מצאתי ביטויים שלא השקעתי בהם בדיקה (מלבד הקישור, שבמקרה זה זה הי' טעות פשוט).  מובן שאם פספסתי אתה מוזמן להאיר את עיני ואתנצל. בהצלחה. נכתב על ידי '''[[משתמש:פולע|פולע]]''' ([[שיחת משתמש:פולע|שיחה]]) בשעה 12:31, ה' באדר, ה'תשפ"א, 17 בפבר' למניינם.
::::::::::::::::בעקבות דבריך הנוקבים, ערכתי שוב חשבון נפש על דבריי. קראתי שוב את ההודעה שהשארתי לעיל, כדי לתקן את הדברים הקשים שהשמעתי - אך לפליאתי גיליתי שלא אמרתי שום דבר קשה, שאינו מתאים לדיון חסידי ולא מצאתי ביטויים שלא השקעתי בהם בדיקה (מלבד הקישור, שבמקרה זה זה הי' טעות פשוט).  מובן שאם פספסתי אתה מוזמן להאיר את עיני ואתנצל. בהצלחה. נכתב על ידי '''[[משתמש:פולע|פולע]]''' ([[שיחת משתמש:פולע|שיחה]]) בשעה 12:31, ה' באדר, ה'תשפ"א, 17 בפבר' למניינם.
:::::::::::::::::כד דייקת בדברי, כתבתי שדבריך 'נחרצים', ולדוגמא במקרה דידן "לא מאמין שעד עתה..." זו אמירה נחרצת ומיותרת, בטח כשלא בא לפניה בירור והיא לא באה מתוך ידע ועל בסיס מוצק. אין לי כח ואני לא חושב שיש תועלת בציטוטים נוספים מהדיונים שהיו לנו לאחרונה, וההתנצלות מיותרת. המשפיע שלי בישיבה גדולה היה נוהג לומר שלהתנצל זה כמו להתנצר... [[משתמש:להתראות|להתראות]] - [[שיחת משתמש:להתראות|שיחה]], 16:51, ה' באדר, ה'תשפ"א 16:51, 17 בפברואר 2021 (UTC)
:::::::::::::::::כד דייקת בדברי, כתבתי שדבריך 'נחרצים', ולדוגמא במקרה דידן "לא מאמין שעד עתה..." זו אמירה נחרצת ומיותרת, בטח כשלא בא לפניה בירור והיא לא באה מתוך ידע ועל בסיס מוצק. אין לי כח ואני לא חושב שיש תועלת בציטוטים נוספים מהדיונים שהיו לנו לאחרונה, וההתנצלות מיותרת. המשפיע שלי בישיבה גדולה היה נוהג לומר שלהתנצל זה כמו להתנצר... [[משתמש:להתראות|להתראות]] - [[שיחת משתמש:להתראות|שיחה]], 16:51, ה' באדר, ה'תשפ"א 16:51, 17 בפברואר 2021 (UTC)
::::::::::::::::::ומניין לך שלא הסתמכתי על מקור? אתה בעצמך הבאת מקור לדברי. ובקיצור, אם אתה מאשים מישהו במשהו, ממ"נ, אם אתה רוצה בשביל זה שהוא ילמד להבא, קודם תביא את הדוגמאות, ואם אתה פשוט רוצה את ההתנצלות, גם תביא את הדוגמאות. וע"ז שמעתי מהמשפיע שלי, בשם כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ, {{ציטוטון|על חסידים להיות שנונים וחדים, אבל לא עם הלהב כלפי הזולת אלא כלפי עצמם}}, ואיני באתי אלא להאיר.. נכתב על ידי '''[[משתמש:פולע|פולע]]''' ([[שיחת משתמש:פולע|שיחה]]) בשעה 17:12, ה' באדר, ה'תשפ"א, 17 בפבר' למניינם.

גרסה מ־20:12, 17 בפברואר 2021

שינוי שם

יש לשנות ל'טלית גדולה'. לא מאמין שעד עתה היה ערך באנציקלופדיה עם שם בלתי תקני. נכתב על ידי פולע (שיחה) בשעה 12:42, ג' באדר, ה'תשפ"א, 15 בפבר' למניינם.

או בכלל ל'טלית', כמו שאין ערך בשם 'טלית קטן/קטנה' אלא ציצית. נכתב על ידי פולע (שיחה) בשעה 12:43, ג' באדר, ה'תשפ"א, 15 בפבר' למניינם.
בדקת, או שפשוט ככה נראה לך ועל יסוד זה אתה כבר "לא מאמין"? להתראות - שיחה, 13:26, ג' באדר, ה'תשפ"א 13:26, 15 בפברואר 2021 (UTC)
כפי שאני נוהג תמיד, אני משתדל לבדוק לפני שאני כותב. נכתב על ידי פולע (שיחה) בשעה 13:32, ג' באדר, ה'תשפ"א, 15 בפבר' למניינם.
ממליץ על 'טלית' ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 19:19 • ג' באדר ה'תשפ"א
הייתי שמח לדעת איפה בדקת. אני התחלתי בשולחן ערוך ובספריית ליובאוויטש, ראה כאן. אם בכל זאת אתה מתעקש, היות ולא מצאתי שום התייחסות רשימית או לא רישמית לכתיב התיקני, שלחתי פנייה לאקדמיה ללשון לעברית, כשיענו, אעדכן. להתראות - שיחה, 20:38, ג' באדר, ה'תשפ"א 20:38, 15 בפברואר 2021 (UTC)
מצאתי התייחסות בשמם שטלית זה נקבה אלא שבמקורות הוא מופיע כזכר, מעניין לשמוע ממקור ראשון ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 23:20 • ג' באדר ה'תשפ"א
זוהי תשובתם: "בלשון חז"ל טלית היא בנקבה בלבד. ואולם בימי הביניים יש שהתייחסו למילים רבות המסתיימות ב־ית או ב־וּת כמילים בזכר (רק מילים שהסתיימו בה"א נחשבו נקבה); מכאן גם "זכותו יגן עלינו" (זי"ע), "גלות המר הזה" ועוד. המונח 'טלית קטן' נלד בימי הביניים, ולכן הוא בא בזכר". ובמילים פשוטות, שתי הצורות תקניות, והצורה של לשון זכר (כשהטלית לא מופיעה בפני עצמו, אלא עם הסמיכות גדול/קטן) היא גם המקורית, וגם זו שמופיעה בספרי הקודש (שולחן ערוך, ספרי החסידות, ובכלל, אוצר הספרים היהודי), ובשל כך להבנתי - זו הצורה העדיפה עלינו. אשמח לשמוע מהרב פולע היכן בדק ומה היו תוצאות הבדיקה שלו. להתראות - שיחה, 06:33, ד' באדר, ה'תשפ"א 06:33, 16 בפברואר 2021 (UTC)
תן למציאות לדבר. נכתב על ידי פולע (שיחה) בשעה 06:43, ד' באדר, ה'תשפ"א, 16 בפבר' למניינם.
בכל אופן לדעתי כדאי להשתמש במושגים הנפוצים טלית וציצית (במקום מצות ציצית) ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 15:18 • ד' באדר ה'תשפ"א
פולע, לא הבנתי מה רצית לומר. שלחת קישור לחיפוש של 'טלית קטן', ואכן יש מופעים רבים שכך כתוב. הדיון בכלל היה על טלית גדול/גדולה. ומה המציאות אומרת לך כשאתה מקשיב לה? היכן בדקת ומצאת ראיות התומכות בטענתך שיש לשנות ל'טלית גדולה'? להתראות - שיחה, 17:23, ד' באדר, ה'תשפ"א 17:23, 16 בפברואר 2021 (UTC)
צודק, התבלבלתי כנראה. עכ"פ, בעד לשנוץ כפי שאמרתי ל'טלית' כפי שיש ציצית. נכתב על ידי פולע (שיחה) בשעה 17:42, ד' באדר, ה'תשפ"א, 16 בפבר' למניינם.
אין עדין ציצית, יש מצות ציצית וצריך לשנות את שניהם ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 18:23 • ד' באדר ה'תשפ"א
כרצונכם, רק כיהודה ועוד לקרא, מאת הרב יהונתן מאזוז: "מורגל בפי העולם מימי הראשונים לומר טלית קטן וטלית גדול, אע"פ שהיא לשון נקבה. ומרן ראש הישיבה שליט"א בהערותיו שבראש ספר "בני חי" יישב, שמכיון שטלית היא גלימא בלשון חז"ל, ושיעור (המינימום) טלית לכסות בה ראשו ורובו של קטן, א"כ שמה נאה לה "טלית קטן" טלית של קטן". יש בידי ציטוט של תשובה נוספת, רק שמפאת שמזכיר מקורות חיצוניים אמנע מזה. הרעיון מובן ומוסכם. להתראות - שיחה, 12:18, ה' באדר, ה'תשפ"א 12:18, 17 בפברואר 2021 (UTC)
ואסיים דיון זה בבקשה שכבר הפניתי אליך כמה פעמים: אנא ובמטותא השתדל למתן את התבטאויותיך בענינים שאינם עקרוניים ולא השקעת בהם בדיקה ומחשבה. האמירות שלך נחרצות מידי, וחוץ מזה שלא נעים לנהל כך דיון חסידי וענייני, בגלל התפקיד שלך החשיבות בכך עולה שבעתיים. חכמים, היזהרו בדבריכם. להתראות - שיחה, 12:21, ה' באדר, ה'תשפ"א 12:21, 17 בפברואר 2021 (UTC)
בעקבות דבריך הנוקבים, ערכתי שוב חשבון נפש על דבריי. קראתי שוב את ההודעה שהשארתי לעיל, כדי לתקן את הדברים הקשים שהשמעתי - אך לפליאתי גיליתי שלא אמרתי שום דבר קשה, שאינו מתאים לדיון חסידי ולא מצאתי ביטויים שלא השקעתי בהם בדיקה (מלבד הקישור, שבמקרה זה זה הי' טעות פשוט). מובן שאם פספסתי אתה מוזמן להאיר את עיני ואתנצל. בהצלחה. נכתב על ידי פולע (שיחה) בשעה 12:31, ה' באדר, ה'תשפ"א, 17 בפבר' למניינם.
כד דייקת בדברי, כתבתי שדבריך 'נחרצים', ולדוגמא במקרה דידן "לא מאמין שעד עתה..." זו אמירה נחרצת ומיותרת, בטח כשלא בא לפניה בירור והיא לא באה מתוך ידע ועל בסיס מוצק. אין לי כח ואני לא חושב שיש תועלת בציטוטים נוספים מהדיונים שהיו לנו לאחרונה, וההתנצלות מיותרת. המשפיע שלי בישיבה גדולה היה נוהג לומר שלהתנצל זה כמו להתנצר... להתראות - שיחה, 16:51, ה' באדר, ה'תשפ"א 16:51, 17 בפברואר 2021 (UTC)
ומניין לך שלא הסתמכתי על מקור? אתה בעצמך הבאת מקור לדברי. ובקיצור, אם אתה מאשים מישהו במשהו, ממ"נ, אם אתה רוצה בשביל זה שהוא ילמד להבא, קודם תביא את הדוגמאות, ואם אתה פשוט רוצה את ההתנצלות, גם תביא את הדוגמאות. וע"ז שמעתי מהמשפיע שלי, בשם כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ, "על חסידים להיות שנונים וחדים, אבל לא עם הלהב כלפי הזולת אלא כלפי עצמם", ואיני באתי אלא להאיר.. נכתב על ידי פולע (שיחה) בשעה 17:12, ה' באדר, ה'תשפ"א, 17 בפבר' למניינם.