קיטל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
{{לעריכה|טעויות כתיב, חוסר קשר בין דברים, וציטוטים לא ברורים. אולי יחזור למרחב הפרטי}}
{{לעריכה|טעויות כתיב, חוסר קשר בין דברים, וציטוטים לא ברורים. אולי יחזור למרחב הפרטי}}
[[קובץ:הרבי מוצאי יום כיפור.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי במוצאי יום כיפור לבוש ב[[קיטל]]]]
[[קובץ:הרבי מוצאי יום כיפור.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי במוצאי יום כיפור לבוש ב[[קיטל]]]]
'''קיטל''' ("גלימה" ב[[יידיש]]) היא כמין [[סירטוק]] בצבע לבן שלובשים ב[[יום כיפור]]. ישנם הנוהגים גם בליל הסדר ובראש השנה, אבל אין זה מנהג חב"ד.  
'''קיטל''' ("גלימה" ב[[יידיש]]) הוא כמין [[סירטוק]] בצבע לבן שהמנהג ללובשו ב[[יום הכיפורים]]. יש הנוהגים ללובשו גם ב[[ליל הסדר]] וב[[ראש השנה]], אבל אין זה מנהג [[חב"ד]].  


==טעם הדבר==
==טעם המנהג==
טעם המנהג בלבישת קיטל לבן ביום הכיפורים הוא כדי להידמות למלאכי השרת שנקיים מן החטא, כמו שמסמל הצבע הלבן. מאותה סיבה גם נהוג להתעטף ב[[טלית]] אף בליל יום הכיפורים. טעם נוסף בלבישת הקיטל, הוא כדי להכניע את לב האדם לעשות [[תשובה]] שלימה, משום שהקיטל מזכיר את יום המיתה בהיותו דומה לתכריכי המת{{הערה|שולחן ערוך אדה"ז או"ח תרי, ד. ושם, שגם אבל מותר ללבוש הקיטל וכן הנשים יכולות ללובשו כדי להכניע לבן.}}.


לפי דעה אחת הקיטל מסמל ניקיון מן החטא כמו המלאכים לפי צבעו הלבן. לפי הסברה שנייה הקיטל נועד בכדי לעורר את האדם אל התשובה, משום שהקיטל מזכיר לו את יום המיתה בהיותו דומה לתכריכי המת{{הערה|כפי שכתוב [[בשולחן ערוך]], [[אורח חיים]], סימן [[תר"י]], סעיף ד'.}}.  
טעם נוסף הוא שהקיטל נועד למשוך [[חסד]] ו[[רחמים]] על האדם{{הערה|[[מקורי המנהגים]]}}.


טעם נוסף הוא שהקיטל נועד למשוך חסד ורחמים על האדם{{הערה|כפי שכתוב בספר [[מקורי המנהגים]]}}.
בהיות הקיטל בגד שמיועד לתפילה, כמו טלית, אין להיכנס איתו לבית הכסא{{הערה|שולחן ערוך אדה"ז או"ח כא, ג.}}.


==הקיטל אצל רבותינו נשיאינו==
==הקיטל אצל רבותינו נשיאינו==
 
[[אדמו"ר הצמח צדק]] היה ידוע כלובש קיטל לבן שקיבלו סביו, [[אדמו"ר הזקן]]. [[אדמו"ר הצמח צדק]] היה לובש אותו בשבת ויום טוב.
הרבי ה[[צמח צדק]] היה ידוע כלובש קיטל לבן שקיבלו סביו, [[אדמו"ר הזקן]]. [[אדמו"ר]] [[הצמח צדק]] היה לובש אותו בשבת ויום טוב.


==מנהגים==
==מנהגים==

גרסה מ־16:09, 8 בינואר 2021

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.
ערך זה זקוק לעריכה: הסיבה לכך היא: טעויות כתיב, חוסר קשר בין דברים, וציטוטים לא ברורים. אולי יחזור למרחב הפרטי.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
הרבי במוצאי יום כיפור לבוש בקיטל

קיטל ("גלימה" ביידיש) הוא כמין סירטוק בצבע לבן שהמנהג ללובשו ביום הכיפורים. יש הנוהגים ללובשו גם בליל הסדר ובראש השנה, אבל אין זה מנהג חב"ד.

טעם המנהג

טעם המנהג בלבישת קיטל לבן ביום הכיפורים הוא כדי להידמות למלאכי השרת שנקיים מן החטא, כמו שמסמל הצבע הלבן. מאותה סיבה גם נהוג להתעטף בטלית אף בליל יום הכיפורים. טעם נוסף בלבישת הקיטל, הוא כדי להכניע את לב האדם לעשות תשובה שלימה, משום שהקיטל מזכיר את יום המיתה בהיותו דומה לתכריכי המת[1].

טעם נוסף הוא שהקיטל נועד למשוך חסד ורחמים על האדם[2].

בהיות הקיטל בגד שמיועד לתפילה, כמו טלית, אין להיכנס איתו לבית הכסא[3].

הקיטל אצל רבותינו נשיאינו

אדמו"ר הצמח צדק היה ידוע כלובש קיטל לבן שקיבלו סביו, אדמו"ר הזקן. אדמו"ר הצמח צדק היה לובש אותו בשבת ויום טוב.

מנהגים

לבישת הקיטל בחתונה

במוסף 'אספקלריא' התפרסמה תמונה נדירה של הרבי בעת חופתו, לצד הסבר ומקורות על לבישת הקיטל:

כמה ימים לפני החתונה ר' לוי יצחק שניאורסון כתב לרבי[4]: "תחת החופה תלבוש... סירטוק של משי (שמסתמא תפרת לך, כאשר בקשתיך)... ואחר הנשואין תתפלל כל התפילות (וכן ברכות השחר) באבנט".

החסיד ר' אליהו חיים אלטהויז שהה אז עם החתן, בתור שומר – כל היום שלפני החתונה, ותיאר את מאורעות היום במכתבו לאנ"ש ברוסיה, ובין השאר כותב: "הוא הכין את עצמו במלבושי כבוד והדר, ומה מאד שמחתי בראותי עליו קאפאטע של משי, ואבנט חגור עליו... בדרך הילוכם עם החתן, נכנס רבינו הק' שליט"א ביחידות עם החתן להחדר הקטן אשר סמוך הוא למקום מושבה של הכלה, להלבישו בכבודו בעצמו את הקיטל הקדוש הנעשה מחלוקו של רבנו הגדול נבג"מ זי"ע זצלה"ה, ולחגור אותו באבנט של משי אשר הכין עבורו, והעיקר לברכו ברכת אבות לבנים שקודם החופה".

הרא"ח אלטהויז לא היה אתם עמם בתוך החדר, בעת לבישת הקיטל והאבנט של משי, ולא ידע לספר על תוכן ברכת אבות לבנים שבירכו אדמו"ר הריי"צ.

אמנם אחרי החתונה סיפר על כך הרבי, במכתב אל אביו רבי לוי יצחק; אלא שמרוב ענוותנותו לא פירט די צרכו, רק זאת: שיכול הוא לאמר את בתי נתתי לאיש וכו' וכו'.

אביו רבי לוי יצחק חפץ מאד לדעת את פרטי הדברים, וכתב לו[5]: "קצרת במקום שאמרו להאריך, חפצי לידע מה היו הדברים בפרט כשאמר שיכול הוא לאמר את בתי נתתי לאיש, וסיימת וכו' וכו', הכל לטוב, הפירוש של וכו' וכו' איני יודע, ותודיעני הדברים כמות שהן, ואין בזה כלל משום גאוה לפניך, הלא לא אתה אמרתם, חפצי לידע מזה בפרטיות".

מענה הרבי לשאלה לא הגיע לידינו. אמנם מסופר בספר 'ימי מלך'[6]: בעיצומו של המעמד הכריז כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע ברבים: "את בתי נתתי לאיש"[7], "את בתי נתתי לאיש, הוא בקי בבבלי ובירושלמי, יודע ראשונים ואחרונים ועוד ועוד, בשעה ארבע לפנות בוקר אינו יושן לעולם, או שעדיין לא הלך לישון או שכבר עמד משינתו".

לבישת הקיטל בליל הסדר

אין נוהגין ללבוש קיטל בליל הסדר[8].

אך אם אדם אבל, מותר לו ללבוש קיטל משום שהקיטל הוא בגד מתים, ולובשים אותו בכדי של תזוח דעתו ויהיה שמח בשמחת החג[9].

לבישת הקיט בראש השנה

אין לובשין קיטל בראש השנה[10].

ראו גם

הערות שוליים

  1. שולחן ערוך אדה"ז או"ח תרי, ד. ושם, שגם אבל מותר ללבוש הקיטל וכן הנשים יכולות ללובשו כדי להכניע לבן.
  2. מקורי המנהגים
  3. שולחן ערוך אדה"ז או"ח כא, ג.
  4. לקוטי לוי יצחק, אגרות ע' רז
  5. מכתבי החתונה ע' טו
  6. ח"א ע' 292
  7. ושם ע' 273 הערה 33:
  8. ספר המנהגים, מהגדה של פסח עם לקוטי טעמים ומנהגים
  9. הלכות פסח עם ביאור דברי שלום (נראה דטעם לבישת הקיט"ל הוא שלא תזוח דעתו עליו מפני השמחה, על כן ילבש בגד מתים. ולפי זה גם האבל ילבשנו). והיינו לדעתו, שגם האבל אינו מיסב אפילו אם בטלה ממנו אבלות שבעה.
  10. ספר המנהגים