בחירה חופשית: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 29: שורה 29:
*[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=28&CategoryID=200&SubjectID=5 שאלת ידיעה ובחירה] באתר צעירי חב"ד
*[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=28&CategoryID=200&SubjectID=5 שאלת ידיעה ובחירה] באתר צעירי חב"ד
*{{קישור חבד און ליין|87597|החופש לבחור: מי באמת שולט בחיים שלנו?||כ"ב טבת תשע"ה}}
*{{קישור חבד און ליין|87597|החופש לבחור: מי באמת שולט בחיים שלנו?||כ"ב טבת תשע"ה}}
*הרב [[משה חפר]], '''[https://col.org.il/files/uploads/original/2020/11/5fb670f51d4b4_1605791989.pdf סוגיית הידיעה והבחירה גישות שונות]''', בתוך קובץ 'בא"ר' בהוצאת [[בית רבקה (כפר חב"ד)|בית רבקה]] עמוד 46
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:אמונה וביטחון]]
[[קטגוריה:אמונה וביטחון]]
[[קטגוריה:בני ישראל]]
[[קטגוריה:בני ישראל]]

גרסה מ־10:29, 23 בנובמבר 2020

בחירה חופשית הוא ביטוי המציין שמעשיו של האדם ובחירת דרכו הם בבחירתו החופשית והם לא נקבעו מראש. המושג יסודי מאוד ביהדות כיון שעליו נשענים נושאים רבים באמונה, כגון: שכר ועונש, תשובה וכל קיום המצוות. המושג נידון רבות בכתבי הפילוסופיה היהודית בספרי גדולי ישראל וכן בספרי החסידות.

משמעות המושג

הבחירה החופשית היא ההבדל הגדול לבין המין האנושי לשאר הבריאה. בעלי החיים פועלים על פי אינסטינקטים והאופן שבו נבראו ואין להם שליטה על מעשיהם והתנהגותם. לעומתם האדם פועל על פי שכלו ורצונותיו ויש לו שליטה על התנהגותו.

בחירה חופשית פירושה שהקב"ה אינו קובע עבור האדם האם יקיים את המצוות, אלא השאיר את הדבר בבחירתו של האדם. הבחירה החופשית מוזכרת לראשונה בתורה בפסוק "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע... ובחרת בחיים"[1] משמעות הפסוק ההיא שהקב"ה נתן לפני האדם את שתי הדרכים ורק האדם אחראי לתוצאות מעשיו.

כמו כן, הכח והאפשרות של האדם לחזור בתשובה ולשנות את אופן התנהגותו נובעת מהבחירה חופשית הניתנת לו מלמעלה.

גם לאומות העולם שאינם יהודים יש בחירה חופשית בעניינים מסויימים כגון קיום שבע מצוות בני נח וכדומה, ויש תחומים בחייהם שנקבעו מראש מלמעלה.

"ובחרת בחיים"

למרות שבידינו הבחירה, הקב"ה נותן לנו המלצה ועצה באיזה דרך לבחור, בדרך החיים היינו דרך התורה ומצוות, כמו שכתוב "ובחרת בחיים" ורש"י על הפסוק כותב: "משל מאב האומר לבנו בחר לך חלק יפה בנחלתי, ומעמידו על החלק היפה ואמר לו את ברור לך".

כאשר הקב"ה אומר לישראל "ובחרת בחיים" הוא נותן לכל יהודי את הכח לבחור בצד הנכון, אף שכלפי חוץ לפעמים נראה שיש יותר שפע וטוב בצד של הקליפה והסיטרא אחרא בכל זאת יהודי מצד עצמיותו והניצוץ האלוקי שבנשמתו הוא נמשך לאלוקות ובוחר בחיים.[2].

בבחירה בחיים שני שלבים: א. בחירה שכלית בין שני דברים, לבחור באלוקות מפני שמבין שהיא טובה לו יותר מהקליפות. ב. בחירה פרטית יותר, האם להתעורר באהבה ויראה על ההשגה האלוקית.

הבחירה הראשונה (בחירה שכלית) נצרכת בגלל הנפש הבהמית שמסתירה על הנפש האלוקית, ואז תיתכן מציאות של בחירה בהיפך התורה. והבחירה השניה נצרכת בגלל הנפש האלוקית בעצמה, שגם אצלה צריך שיהיה השכל בשביל להוליד מהשגתו השכלית מדות בפועל[3].

לקריאה נוספת

אגרות קודש הרבי מלך המשיח חלק ג' עמוד מא'.

ליקוט לפרשת מקץ תשמ"ח.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. דברים ל, ט"ו-כ.
  2. ראה לקוטי שיחות חלק י"ט עמ' 271.
  3. "וידעת היום" - ספר המאמרים תש"ג עמוד 83.