משתמש:שמואל חיים/יעקב קלצקין: הבדלים בין גרסאות בדף
שמואל חיים (שיחה | תרומות) |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) |
||
שורה 15: | שורה 15: | ||
יעקב קלצקין משפחתו הייתה מגזע [[חב"ד]], מחסידי [[אדמו"ר הצמח צדק]]. | יעקב קלצקין משפחתו הייתה מגזע [[חב"ד]], מחסידי [[אדמו"ר הצמח צדק]]. | ||
הוא שמר על קשרים עם [[אדמו"ר הריי"צ]], עם בואו של [[אדמו"ר הריי"צ]] ל[[ניו יורק]], הגיע יעקב קלצקין לבקרו בביתו. | הוא שמר על קשרים עם [[אדמו"ר הריי"צ]], עם בואו של [[אדמו"ר הריי"צ]] ל[[ניו יורק]], הגיע יעקב קלצקין לבקרו בביתו.{{הערה|ע"פ האגרת מ[[א' סיוון]] [[תש"ב]]}} | ||
בין השניים היה התכתבות עניפה, באחד הפעמים הוא ביקש מ[[אדמו"ר הריי"צ]], את ספריו, לאחר זמן ענה לו [[אדמו"ר הריי"צ]]:{{ציטוטון|בהמשך לבקורו, הנני בזה למלאות חפצו לשלוח לו את רוב הנדפס במשך היותנו במדינה זו}}. | בין השניים היה התכתבות עניפה, באחד הפעמים הוא ביקש מ[[אדמו"ר הריי"צ]], את ספריו, לאחר זמן ענה לו [[אדמו"ר הריי"צ]]:{{ציטוטון|בהמשך לבקורו, הנני בזה למלאות חפצו לשלוח לו את רוב הנדפס במשך היותנו במדינה זו}}.{{הערה|אגרת מ[[א' סיוון]] [[תש"ב]]}} | ||
במכתב נוסף הוא | במכתב נוסף הוא תמה עך כך שהחרדים לא יוצאים בהפגנות נגד גזרות הנאצים, על כך ענה לו [[אדמו"ר הריי"צ]]: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=עד שהוא אומר אלי כי נצא אנחנו החרדים עטופי טליתות וספרי תורה בזרועותינו בתהלוכה בחוצות קרי', יאמר להפוקרים האמריקנים והכופרים הפלשתינאים, אשר יניחו טלית ותפילין בבתיהם וישמרו את השבת והכשרות ואל יוסיפו למרוד בה' בתורתו ובמצותיו ולהרוג ולאבד את ילדי ישראל בבתי ספריהם, בתי הכפירה והשמד. | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=עד שהוא אומר אלי כי נצא אנחנו החרדים עטופי טליתות וספרי תורה בזרועותינו בתהלוכה בחוצות קרי', יאמר להפוקרים האמריקנים והכופרים הפלשתינאים, אשר יניחו טלית ותפילין בבתיהם וישמרו את השבת והכשרות ואל יוסיפו למרוד בה' בתורתו ובמצותיו ולהרוג ולאבד את ילדי ישראל בבתי ספריהם, בתי הכפירה והשמד. | ||
... באשר לבבו כואב על מצבו של ישראל ורואה הוא העצה הנכונה להלוך בקרית חוצות עטופי טליתות וספרי תורה בזרועותיהם, שזהו מדרכי ההתעוררות לתשובה, הנה אות הוא אשר לא פג טעמו - טעם יחס אבותיו גדולי התורה נ"ע - בו, הנה עליו החובה לעמוד בראש הסתדרות חבורת אנשים רציניים מבני גילו מחבבי תורת ישראל ושומרי מצוה מפלגות המתקדמים לבחור ועד סופרים - באידיש ובאנגלית - אשר יבאו לעזרתינו להציל את הילדים והילדות ילידי פולין אשר ברובם הם ממשפחות יראים וחרדים מלהטמע בחנוך של כפירה.|מקור=כד אד"ש תש"ג}} | ... באשר לבבו כואב על מצבו של ישראל ורואה הוא העצה הנכונה להלוך בקרית חוצות עטופי טליתות וספרי תורה בזרועותיהם, שזהו מדרכי ההתעוררות לתשובה, הנה אות הוא אשר לא פג טעמו - טעם יחס אבותיו גדולי התורה נ"ע - בו, הנה עליו החובה לעמוד בראש הסתדרות חבורת אנשים רציניים מבני גילו מחבבי תורת ישראל ושומרי מצוה מפלגות המתקדמים לבחור ועד סופרים - באידיש ובאנגלית - אשר יבאו לעזרתינו להציל את הילדים והילדות ילידי פולין אשר ברובם הם ממשפחות יראים וחרדים מלהטמע בחנוך של כפירה.|מקור=כד אד"ש תש"ג}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |
גרסה מ־09:38, 12 בנובמבר 2020
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית. | |||
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים. |
יעקב קלצקין (תרמ"ח - תש"ח) הינו פילוסוף יהודי שירד מן הדת.
תולדות חיים
נולד בשנת תרמ"ח לאביו הרב אליהו קלצקין, סבו רבי נפתלי הירץ קלצקין היה חסיד של אדמו"ר הצמח צדק.
בהיותו בן 15 הוא נע לגרמניה ורכש השכלה אצל הפילוסוף היהודי הרמן כהן, מאוחר יותר התוודע לרעיון הציוני ונהיה לפעיל ציוני נלהב, ובין השנים תרס"ט - תרע"א הוא היה העורך של הביטאון הציוני בגרמניה. בשנת תרע"ה הוא גמר ללמוד, עבר לשוויץ והחל לפרסם את שיטתו הפילוסופית.
אחרי מלחמת עולם הראשונה שב לגרמניה והקים בית דפוס "אשכול", כמו כן הדפיס את "אנציקלופדיה יודיאקה" הסוקרת את תולדות עם ישראל.
במלחמת עולם השנייה ברח לארצות הברית. מת בשנת תש"ח.
על אף שירד מן הדת ואף התחתן עם אישה גויה[1], שמר קשרים עם גדולי ישראל ואף הי עורך מידי לילה תיקון חצות[2].
קשריו עם חב"ד
יעקב קלצקין משפחתו הייתה מגזע חב"ד, מחסידי אדמו"ר הצמח צדק.
הוא שמר על קשרים עם אדמו"ר הריי"צ, עם בואו של אדמו"ר הריי"צ לניו יורק, הגיע יעקב קלצקין לבקרו בביתו.[3]
בין השניים היה התכתבות עניפה, באחד הפעמים הוא ביקש מאדמו"ר הריי"צ, את ספריו, לאחר זמן ענה לו אדמו"ר הריי"צ:"בהמשך לבקורו, הנני בזה למלאות חפצו לשלוח לו את רוב הנדפס במשך היותנו במדינה זו".[4]
במכתב נוסף הוא תמה עך כך שהחרדים לא יוצאים בהפגנות נגד גזרות הנאצים, על כך ענה לו אדמו"ר הריי"צ:
עד שהוא אומר אלי כי נצא אנחנו החרדים עטופי טליתות וספרי תורה בזרועותינו בתהלוכה בחוצות קרי', יאמר להפוקרים האמריקנים והכופרים הפלשתינאים, אשר יניחו טלית ותפילין בבתיהם וישמרו את השבת והכשרות ואל יוסיפו למרוד בה' בתורתו ובמצותיו ולהרוג ולאבד את ילדי ישראל בבתי ספריהם, בתי הכפירה והשמד. ... באשר לבבו כואב על מצבו של ישראל ורואה הוא העצה הנכונה להלוך בקרית חוצות עטופי טליתות וספרי תורה בזרועותיהם, שזהו מדרכי ההתעוררות לתשובה, הנה אות הוא אשר לא פג טעמו - טעם יחס אבותיו גדולי התורה נ"ע - בו, הנה עליו החובה לעמוד בראש הסתדרות חבורת אנשים רציניים מבני גילו מחבבי תורת ישראל ושומרי מצוה מפלגות המתקדמים לבחור ועד סופרים - באידיש ובאנגלית - אשר יבאו לעזרתינו להציל את הילדים והילדות ילידי פולין אשר ברובם הם ממשפחות יראים וחרדים מלהטמע בחנוך של כפירה.
— כד אד"ש תש"ג