גשם: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
(הוספת ביאור על זמן שאילת הגשמים) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{בעבודה}} | |||
'''גשם''' הוא הכינוי ל[[מים]] היורדים מן העננים כטיפות. לגשם תפקיד מכריע בגידולי הארץ. | '''גשם''' הוא הכינוי ל[[מים]] היורדים מן העננים כטיפות. לגשם תפקיד מכריע בגידולי הארץ. | ||
שורה 13: | שורה 14: | ||
שרש הדבר ב[[רוחניות]] הוא ההבדל בין המשכת אלקות - מבחינת [[ז"א]] ד[[אצילות]] - ו' של שם הוי' - הבא מצד עצמו, לבין ההמשכה האלקית הבאה על ידי עבודת האדם. | שרש הדבר ב[[רוחניות]] הוא ההבדל בין המשכת אלקות - מבחינת [[ז"א]] ד[[אצילות]] - ו' של שם הוי' - הבא מצד עצמו, לבין ההמשכה האלקית הבאה על ידי עבודת האדם. | ||
==זמן שאילת גשמים== | |||
===בארץ=== | |||
ידוע ומפורסם, שזמן שאלת טל ומטר בארץ ישראל הוא בז' מרחשון. דין זה נאמר במשנה ע"י רבן גמליאל, ונפסק להלכה בגמרא ע"י רבי אלעזר{{הערה|תענית, י,א}} . אך ה[[גמרא]] מקשה שיש סתירה לדברים{{הערה|תענית, ד,ב}}: ר' יוחנן פסק שזמן השאלה מתחיל יחד עם זמן ההזכרה – מתחילים הרי להזכיר "גבורות גשמים" בשמיני עצרת, וא"כ מיד במוצאי שמיני עצרת{{הערה|ואילו בשמיני עצרת עצמו לא ניתן לשאול על הגשמים, מאחר וביו"ט לא אומרים ברכת "ברך עלינו", ולכן ההזדמנות הראשונה לשאול על הגשמים היא במוצאי יום טוב}}(שאז אומרים בתפילה "ברך עלינו", וניתן לבקש על הגשם) יש להתחיל לבקש גשם בתפילה. כיצד מיישבים סתירה זו בין המקורות, מתחילים לבקש במוצאי יום טוב, או שרק שבועיים אחר כך, בז' מרחשון. | |||
הגמ' מיישבת בשלושה אופנים: | |||
*'''א:''' אין להקשות מדברי רבי אלעזר על דברי רבי יוחנן. רבי אלעזר פסק שמתחילים בז' מרחשון, ורבי יוחנן פסק שמתחילים במוצאי יום טוב. כל אחד פסק כפי שהוא הבין, ואין להקשות מאחד על חבירו ("גברא אגברא קרמית?!"). | |||
*'''ב:''' אפשרות נוספת מביאה הגמ', שניתן לומר שב' המקורות מדברים על מקומות שונים: ארץ ישראל ובבל. בארץ ישראל אוספים את התבואה לבית כבר במהלך חודש תשרי, ולכן ניתן להתחיל ולהתפלל על הגשמים מיד במוצאי יום טוב, וע"ז דיבר ר' יוחנן. אך רבי אלעזר דיבר על בבל, בה התבואה עדיין נמצאת מחוץ לבית לאחר החגים, ולכן מתחילים להתפלל על הגשמים אך ורק בז' מרחשון. | |||
*'''ג:''' ואפשרות שלישית: אין צורך לחלק בין ארץ ישראל לבבל, אלא, ב' המקורות מדברים על זמנים שונים{{הערה|והגמ' מביאה הכרח לביאור זה, כי הביאור השני לא מספיק; אמנם אין בארץ ישראל פירות בשדה, אך יש שם עולי רגלים שעשויים להינזק מהגשם. ולכן הגמ', או מיישבת (לפי פשטות ההבנה) ששתי הסיבות שבגללם יש לדחות את שאלת הגשמים לז' מרחשון לא קיימות בארץ ישראל – גם אין פירות בשדה, וגם אין עולי רגלים, מאחר ומדובר אחר החורבן. ולכן יש להתחיל לבקש על הגשמים מיד במוצאי יום טוב}} – בזמן הבית לאחר החורבן. בכל תקופה, יש לנהוג אחרת. | |||
בזמן הבית שהיו עולי הרגלים מהלכים בדרכי ארץ ישראל לאחר החגים, היו צריכים להמתין מבקשת הגשמים{{הערה|כ"ה לדעת רוב הראשונים. אך לדעת רש"י שם ד"ה "הא לן והא להו" יש להמתין גם מהזכרת גשמים עד ז' מרחשון. ודעה יחידאה היא (ועיין ב"שם הגדולים" בערך רש"י, דיון בנוגע לייחוס הפירוש על מסכת תענית אליו)}} עד שיגיע האחרון שבישראל לנהר פרת. אך לאחר החורבן, יש להתחיל לשאול גשמים בארץ ישראל יחד עם ההזכרה, מיד במוצאי שמיני עצרת. ראשונים רבים פסקו לפי פשט הגמ'{{הערה|בתירוצה האחרון}} שכיום, לאחר חורבן הבית, יש לשאול גשמים בארץ ישראל מיד במוצאי יום טוב של שמיני עצרת. כמה שפסיקה זו נשמעת חריגה, הרי שותפים לה כמה וכמה ראשונים בולטים: | |||
דעה זו מובאת ב"ארחות חיים"{{הערה|הלכות תפילה סימן קט. חובר ע"י הרא"ה מלוניל, מרבותינו הראשונים, מחכמי פרובנס גם הוא, כמו בעל ה"כפתור ופרח" חי בתקופת גירוש פרובנס, וגורש משם.}} בשם הגאונים ו[[הרמב"ן]], וכתובה בפירוש במאירי, בר"ן{{הערה|המאירי והר"ן כתבו דבריהם על סוגיית הגמ' שהובאה לעיל. ולהעיר, שאמנם הר"ן מצדד בסברא זו, אך מביא ומבאר גם את הדעה האחרת}}, בריטב"א{{הערה|בדף י,א}}, בספר ההשלמה{{הערה|ס"ג}} ובעוד מרבותינו הראשונים{{הערה|ראה שו"ת "יביע אומר" ח"ה סט"ו בגוף התשובה | |||
ובגליון, שמציין לראשונים נוספים הסבורים כך}}. | |||
ובכל זאת אנו נוהגים לשאול את הגשמים בארץ ישראל רק בז' מרחשון. | |||
===בחוץ לארץ=== | |||
{{להשלים|פסקה}} | |||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*הרב שי שמעון כהן, '''[https://chabad.info/video/beis-medrash-video/classes/629777/ דיני אמירת 'ותן טל ומטר']''' {{וידפו}} | *הרב שי שמעון כהן, '''[https://chabad.info/video/beis-medrash-video/classes/629777/ דיני אמירת 'ותן טל ומטר']''' {{וידפו}} | ||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:טבע הבריאה]] | [[קטגוריה:טבע הבריאה]] |
גרסה מ־18:58, 29 באוקטובר 2020
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית. | |||
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים. |
גשם הוא הכינוי למים היורדים מן העננים כטיפות. לגשם תפקיד מכריע בגידולי הארץ.
התפילה לגשם מוזכרת בימות הגשמים בכל אחת מתפילות שמונה עשרה פעמיים: בברכת גבורות "משיב הרוח ומוריד הגשם", ובתפילת ברכת השנים "ותן טל ומטר לברכה". אחת ממעלות ארץ ישראל (לעומת ארץ מצרים) היא שיורד בה גשם ואין צורך להשקות באופן ידני מן הנהר.
התורה כחלק מן הברכות הניתנות בעקבות שמירת התורה והמצוות, מבטיחה לעם ישראל "ונתתי גשמכם בעיתם", לעומת זאת כשאין מקיימים את רצון ה' חס וחלילה, אזי "ועצר את השמים ולא יהיה מטר". הגמרא (ריש מסכת תענית) אומרת שמפתח של גשמים לא ניתן לשליח.
בעת עצירת גשמים, היה נהוג לקבוע תענית ולהתפלל תפילות מיוחדות. ניסים רבים כרוכים עם ירידת הגשם והפסקתו.
דיבור ה' והבטחתו נמשל בנביא לגשם, וכלשון הפסוק "כי כאשר ירד הגשם והשלג מן השמים ושמה לא ישוב כי אם הרוה את הארץ והולידה והצמיחה ונתן זרע לזרע ולחם לאוכל. כן יהיה דברי אשר יצא מפי לא ישוב אלי ריקם כי אם עשה את אשר חפצתי והצליח אשר שלחתיו".
שני בחינות בגשם
בגשם קיימים שתי בחינות; יורה ומלקוש. מתחילה יורדין מים כדי ללחלח את העפר והוא הנקרא יורה, והיינו כדי שיהיה בה בחינת כח הצומח ותהיה ראויה לזריעה , ואחר-כך יורדים גשמים עד המלקוש, שעל ידי זה תהיה הצמיחה בפועל.
שרש הדבר ברוחניות הוא ההבדל בין המשכת אלקות - מבחינת ז"א דאצילות - ו' של שם הוי' - הבא מצד עצמו, לבין ההמשכה האלקית הבאה על ידי עבודת האדם.
זמן שאילת גשמים
בארץ
ידוע ומפורסם, שזמן שאלת טל ומטר בארץ ישראל הוא בז' מרחשון. דין זה נאמר במשנה ע"י רבן גמליאל, ונפסק להלכה בגמרא ע"י רבי אלעזר[1] . אך הגמרא מקשה שיש סתירה לדברים[2]: ר' יוחנן פסק שזמן השאלה מתחיל יחד עם זמן ההזכרה – מתחילים הרי להזכיר "גבורות גשמים" בשמיני עצרת, וא"כ מיד במוצאי שמיני עצרת[3](שאז אומרים בתפילה "ברך עלינו", וניתן לבקש על הגשם) יש להתחיל לבקש גשם בתפילה. כיצד מיישבים סתירה זו בין המקורות, מתחילים לבקש במוצאי יום טוב, או שרק שבועיים אחר כך, בז' מרחשון.
הגמ' מיישבת בשלושה אופנים:
- א: אין להקשות מדברי רבי אלעזר על דברי רבי יוחנן. רבי אלעזר פסק שמתחילים בז' מרחשון, ורבי יוחנן פסק שמתחילים במוצאי יום טוב. כל אחד פסק כפי שהוא הבין, ואין להקשות מאחד על חבירו ("גברא אגברא קרמית?!").
- ב: אפשרות נוספת מביאה הגמ', שניתן לומר שב' המקורות מדברים על מקומות שונים: ארץ ישראל ובבל. בארץ ישראל אוספים את התבואה לבית כבר במהלך חודש תשרי, ולכן ניתן להתחיל ולהתפלל על הגשמים מיד במוצאי יום טוב, וע"ז דיבר ר' יוחנן. אך רבי אלעזר דיבר על בבל, בה התבואה עדיין נמצאת מחוץ לבית לאחר החגים, ולכן מתחילים להתפלל על הגשמים אך ורק בז' מרחשון.
- ג: ואפשרות שלישית: אין צורך לחלק בין ארץ ישראל לבבל, אלא, ב' המקורות מדברים על זמנים שונים[4] – בזמן הבית לאחר החורבן. בכל תקופה, יש לנהוג אחרת.
בזמן הבית שהיו עולי הרגלים מהלכים בדרכי ארץ ישראל לאחר החגים, היו צריכים להמתין מבקשת הגשמים[5] עד שיגיע האחרון שבישראל לנהר פרת. אך לאחר החורבן, יש להתחיל לשאול גשמים בארץ ישראל יחד עם ההזכרה, מיד במוצאי שמיני עצרת. ראשונים רבים פסקו לפי פשט הגמ'[6] שכיום, לאחר חורבן הבית, יש לשאול גשמים בארץ ישראל מיד במוצאי יום טוב של שמיני עצרת. כמה שפסיקה זו נשמעת חריגה, הרי שותפים לה כמה וכמה ראשונים בולטים:
דעה זו מובאת ב"ארחות חיים"[7] בשם הגאונים והרמב"ן, וכתובה בפירוש במאירי, בר"ן[8], בריטב"א[9], בספר ההשלמה[10] ובעוד מרבותינו הראשונים[11]. ובכל זאת אנו נוהגים לשאול את הגשמים בארץ ישראל רק בז' מרחשון.
בחוץ לארץ
קישורים חיצוניים
- הרב שי שמעון כהן, דיני אמירת 'ותן טל ומטר'
הערות שוליים
- ↑ תענית, י,א
- ↑ תענית, ד,ב
- ↑ ואילו בשמיני עצרת עצמו לא ניתן לשאול על הגשמים, מאחר וביו"ט לא אומרים ברכת "ברך עלינו", ולכן ההזדמנות הראשונה לשאול על הגשמים היא במוצאי יום טוב
- ↑ והגמ' מביאה הכרח לביאור זה, כי הביאור השני לא מספיק; אמנם אין בארץ ישראל פירות בשדה, אך יש שם עולי רגלים שעשויים להינזק מהגשם. ולכן הגמ', או מיישבת (לפי פשטות ההבנה) ששתי הסיבות שבגללם יש לדחות את שאלת הגשמים לז' מרחשון לא קיימות בארץ ישראל – גם אין פירות בשדה, וגם אין עולי רגלים, מאחר ומדובר אחר החורבן. ולכן יש להתחיל לבקש על הגשמים מיד במוצאי יום טוב
- ↑ כ"ה לדעת רוב הראשונים. אך לדעת רש"י שם ד"ה "הא לן והא להו" יש להמתין גם מהזכרת גשמים עד ז' מרחשון. ודעה יחידאה היא (ועיין ב"שם הגדולים" בערך רש"י, דיון בנוגע לייחוס הפירוש על מסכת תענית אליו)
- ↑ בתירוצה האחרון
- ↑ הלכות תפילה סימן קט. חובר ע"י הרא"ה מלוניל, מרבותינו הראשונים, מחכמי פרובנס גם הוא, כמו בעל ה"כפתור ופרח" חי בתקופת גירוש פרובנס, וגורש משם.
- ↑ המאירי והר"ן כתבו דבריהם על סוגיית הגמ' שהובאה לעיל. ולהעיר, שאמנם הר"ן מצדד בסברא זו, אך מביא ומבאר גם את הדעה האחרת
- ↑ בדף י,א
- ↑ ס"ג
- ↑ ראה שו"ת "יביע אומר" ח"ה סט"ו בגוף התשובה ובגליון, שמציין לראשונים נוספים הסבורים כך