המגיד ממזריטש: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 26: שורה 26:
בשונה ממורו הבעש"ט שהרבה בנסיעות, המגיד התיישב במזריטש ושלח מתלמידיו להפיץ את החסידות בכל מדינת פולין ומחוץ לה.  
בשונה ממורו הבעש"ט שהרבה בנסיעות, המגיד התיישב במזריטש ושלח מתלמידיו להפיץ את החסידות בכל מדינת פולין ומחוץ לה.  


בשנת [[תקכ"ה]] ייסד שלושה מרכזי חסידות גדולים ב[[ליובאוויטש]] (בראשות רבי [[יששכר בער מליובאוויטש]]), בקארלין (בראשות רבי שלמה מקארלין) ובהורודוק (בראשות רבי [[מנחם מענדל מויטבסק]]). מבית מדרשו יצאה "העליה החסידית הגדולה", גדולים וחשובים מתלמידיו שעלו להתיישב בארץ הקודש. הרב המגיד חפץ לעלות לישראל אך מן השמים עיכבו בעדו.  
בשנת [[תקכ"ה]] ייסד שלושה מרכזי חסידות גדולים ב[[ליובאוויטש]] (בראשות רבי [[יששכר בער מליובאוויטש]]), בקארלין (בראשות רבי [[אהרן מקארלין]] ורבי [[שלמה מקארלין]]) ובהורודוק (בראשות רבי [[מנחם מענדל מויטבסק]]). מבית מדרשו יצאה "העליה החסידית הגדולה", גדולים וחשובים מתלמידיו שעלו להתיישב בארץ הקודש. הרב המגיד חפץ לעלות לישראל אך מן השמים עיכבו בעדו.  


המגיד חיבב מאוד את תלמידו רבי שניאור זלמן, מי שהיה לימים [[אדמו"ר הזקן]], והושיבו ללמוד עם בנו ר' [[אברהם המלאך]], היו לו זמנים קבועים שהיה מלמד ב[[יחידות]] את אדמו"ר הזקן ובחר בו לחבר את ה[[שולחן ערוך הרב|שולחן ערוך]].  
המגיד חיבב מאוד את תלמידו רבי שניאור זלמן, מי שהיה לימים [[אדמו"ר הזקן]], והושיבו ללמוד עם בנו ר' [[אברהם המלאך]], היו לו זמנים קבועים שהיה מלמד ב[[יחידות]] את אדמו"ר הזקן ובחר בו לחבר את ה[[שולחן ערוך הרב|שולחן ערוך]].  


רק שניים מתלמידיו, ר' שניאור זלמן והרב מוולפע קבלו את תורתו בשלמות. חסידיו נהגו לנגן בנוכחותו את ניגון "[[ג' תנועות (ניגון)|ג' תנועות]]".
רק שניים מתלמידיו, ר' שניאור זלמן [[חיים וואלפער|והרב מוולפע]] קבלו את תורתו בשלמות. חסידיו נהגו לנגן בנוכחותו את ניגון "[[ג' תנועות (ניגון)|ג' תנועות]]".


בשנת [[תק"ל]] דיברו לשון הרע בפני הגר"א מוילנה על המגיד ותלמידיו והגר"א לתומו קיבל את עדותם וציווה להתרחק מהחסידים.
בשנת [[תק"ל]] דיברו לשון הרע בפני הגר"א מוילנה על המגיד ותלמידיו והגר"א לתומו קיבל את עדותם וציווה להתרחק מהחסידים.


בשנת [[תקל"ב]] פרצה במעזריטש מגפה. ר' זוסיא תלמידו, הביא את המגיד ובני ביתו להאניפאלי. שם התגורר המגיד כשבעה חודשים עד ליום הסתלקותו.
בשנת [[תקל"ב]] פרצה במעזריטש מגפה. [[זושא מאניפולי|ר' זוסיא]] תלמידו, הביא את המגיד ובני ביתו להאניפאלי. שם התגורר המגיד כשבעה חודשים עד ליום הסתלקותו.


==הסתלקותו==
==הסתלקותו==
שורה 59: שורה 59:
*בנו: רבי [[אברהם המלאך]].
*בנו: רבי [[אברהם המלאך]].
*חותנו: ר' שלום שכנא מטורטשין.
*חותנו: ר' שלום שכנא מטורטשין.
*מתלמידיו: [[אדמו"ר הזקן]], ר' [[לוי יצחק מברדיטשוב]], ר' [[מנחם מענדל מויטבסק]], ר' נחום מצ'רנוביל, האחים - ר' [[זוסיא מאניפולי]] ור' [[אלימלך מליז'נסק]], האחים – ר' שמואל שמלקה ור' פנחס הורביץ ועוד.
*מתלמידיו: [[אדמו"ר הזקן]], ר' [[לוי יצחק מברדיטשוב]], ר' [[מנחם מענדל מויטבסק]], ר' נחום מצ'רנוביל, האחים - ר' [[זוסיא מאניפולי]] ור' [[אלימלך מליז'נסק]], ר' [[אהרן מקרלין]], האחים – ר' שמואל שמלקה ור' פנחס הורביץ ועוד.


==ראו גם==
==ראו גם==

גרסה מ־22:14, 21 בדצמבר 2009

מצבת המגיד ממעזריטש ותלמידיו באניפולי

רבי דובער - המגיד ממזריטש נולד לאביו ר' אברהם, שהיה מלמד ויחוסו מגיע עד ר' יוחנן הסנדלר.

אביו שהיה עני, שלח את בנו כעצת רב העיר (חתנו של ר' יעקב יהושע), ללמוד בישיבה של הגאון ר' יעקב יהושע בעל "פני יהושע" בלבוב.

לאחר נישואיו עם הרבנית קיילא, שימש מלמד במזריטש, בה חיו בבית קטן ורעוע והחל בלימוד הקבלה.

שימש מגיד בטורטשין ולאחר מכן בקוריץ ובדובנא.

היה חולה ברגליו, ושנים לאחר נישואיו היה חשוך בנים.

בהיותו בן 36 הציעה הרבנית שיגרשה על מנת שישא אשה שתזכהו בבנים, אך המגיד דחה את הצעתה.

המגיד הסתלק בי"ט כסלו תקל"ג ומנוחתו כבוד בעיירה אניפאלי.

אצל הבעל שם טוב

הבעל שם טוב הגיע אל ה"פני יהושע" וביקשו להודיע למגיד שלא יוכל להבריא ברגליו עד שיבוא אצלו. בעצת מורו החליט להגיע למז'יבוז', עיירתו של הבעש"ט ונעשה תלמידו המובהק. בבקשו מהבעש"ט להתברך בזרעא חי' וקיימא, הבטיח לו הבעש"ט כי ייוולד לו בן גדול ומהולל. בשנת תק"א נולד בנם ר' אברהם המלאך.

נשיא החסידות

לאחר פטירת הבעש"ט, נבחר לממלא מקומו. במהלך סעודת יום טוב שני של חג השבועות, ז' סיון תקכ"א עמד רבי צבי, בנו של הבעש"ט שנבחר לנשיא ומנהיג תנועת החסידות לאחר הסתלקות אביו ואמר כי אביו הודיעו למסור לר' דובער את הנשיאות. תוך כדי דיבור ברך ר' צבי את המגיד במזל-טוב, מסר לו את בגדו העליון השייך לבעש"ט.

המגיד עבר לראש השולחן והדרוש הראשון שמסר היה "מראיהם ומעשיהם" (נדפס ב"תורה אור" פרשת יתרו).

בשונה ממורו הבעש"ט שהרבה בנסיעות, המגיד התיישב במזריטש ושלח מתלמידיו להפיץ את החסידות בכל מדינת פולין ומחוץ לה.

בשנת תקכ"ה ייסד שלושה מרכזי חסידות גדולים בליובאוויטש (בראשות רבי יששכר בער מליובאוויטש), בקארלין (בראשות רבי אהרן מקארלין ורבי שלמה מקארלין) ובהורודוק (בראשות רבי מנחם מענדל מויטבסק). מבית מדרשו יצאה "העליה החסידית הגדולה", גדולים וחשובים מתלמידיו שעלו להתיישב בארץ הקודש. הרב המגיד חפץ לעלות לישראל אך מן השמים עיכבו בעדו.

המגיד חיבב מאוד את תלמידו רבי שניאור זלמן, מי שהיה לימים אדמו"ר הזקן, והושיבו ללמוד עם בנו ר' אברהם המלאך, היו לו זמנים קבועים שהיה מלמד ביחידות את אדמו"ר הזקן ובחר בו לחבר את השולחן ערוך.

רק שניים מתלמידיו, ר' שניאור זלמן והרב מוולפע קבלו את תורתו בשלמות. חסידיו נהגו לנגן בנוכחותו את ניגון "ג' תנועות".

בשנת תק"ל דיברו לשון הרע בפני הגר"א מוילנה על המגיד ותלמידיו והגר"א לתומו קיבל את עדותם וציווה להתרחק מהחסידים.

בשנת תקל"ב פרצה במעזריטש מגפה. ר' זוסיא תלמידו, הביא את המגיד ובני ביתו להאניפאלי. שם התגורר המגיד כשבעה חודשים עד ליום הסתלקותו.

הסתלקותו

ציון המגיד ממזריטש

ביום ראשון י"ז בכסלו אמר המגיד לתלמידו האדמו"ר הזקן כי בשלושת ימי חייו האחרונים, רואה האדם רק את דבר ה' הנמצא בכל דבר גשמי.

לפני הסתלקותו ביום שלישי בשנת תקל"ג תפס בידיו של ר' שניאור זלמן ואמר: י"ט כסלו הוא ההילולה של שנינו.

החברה קדישא ותלמידי המגיד חלקו ביניהם מי יתעסק בטהרתו. בדין תורה הוחלט כי החברה קדישא והתלמידים שנרשמו בפנקס החברה קדישא בעירם יתעסקו בטהרתו. אחד מהם היה האדמו"ר הזקן שנרשם בפנקס הנ"ל בעירו-ליאזני. בגורל שהפילו התלמידים ביניהם באיזה אבר יזכה כל אחד מהם להתעסק בטהרתו, זכה אדמו"ר הזקן לטהר את ראשו של המגיד. הובילו את המגיד למקוה טהרה ואז אמר אדמו"ר הזקן שיניחו את רבו לטבול בעצמו, ואכן הניחוהו והמגיד טבל 3 פעמים.

בבית החיים שבעיירה אניפאלי הוקם אוהל באזור המשותף למגיד ולכמה מתלמידיו, אך במלחמת העולם השניה בית החיים והאוהל נחרבו. לאחר שיקומו של בית החיים, יצקו שכבת בטון על אותו שטח בו עמד האוהל והקימו מצבה חדשה משותפת למגיד ולתלמידיו.

ספריו

המגיד לא כתב ספרים, דבריו נרשמו והודפסו בספרים:

משפחתו

ראו גם

הקודם:
הבעל שם טוב
{{{רשימה}}} הבא:
אדמו"ר הזקן