שרפים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(בעריכה)
(בעריכה)
שורה 7: שורה 7:


==מקומם==
==מקומם==
השרפים הם הגבוהים מבין ה[[מלאכים]], שמעמדם הוא ב[[עולם הבריאה]]. שהשרפים עומדים ב[[עולם הבריאה]], [[חיות הקודש]] ב[[עולם היצירה]], וה[[אופנים]] ב[[עולם העשיה]], וכך האופנים
השרפים הם הגבוהים מבין ה[[מלאכים]], שמעמדם הוא ב[[עולם הבריאה]]. שהשרפים עומדים ב[[עולם הבריאה]], [[חיות הקודש]] ב[[עולם היצירה]], וה[[אופנים]] ב[[עולם העשיה]]. ולכן דווקא ב[[מרכבה]] שראה [[ישעיה]] ראה את השרפים, שהשגת ישעיה היתה במרכבה של עולם הבריאה. וזהו שאמר ישעיה "ואראה את אדנ"י יושב על כסא רם ונשא", שראה את התלבשות של [[מלכות דאצילות]], הנקראת בשם [[אדנ"י]], ב[[כסא]], שהוא כורסיא, [[עולם הבריאה]]. ולכן לאחר מכן ראה את "שרפים עומדים ממעל לו".


מקום השרפים הוא בעולם הבריאה, שם מאיר [[אור אין סוף]] בגילוי, והם משיגים אותו. ועל כן אומרים הם "קדוש קדוש קדוש". זאת, לעומת ה[[חיות]] וה[[אופנים]] - שמקומם הוא בעולם היצירה, ואינם משיגים את האור, ולכן מתנשאים ברעש גדול, ואומרים: "ברוך כבוד השם ממקומו".
מקום השרפים הוא בעולם הבריאה, שם מאיר [[אור אין סוף]] בגילוי, והם משיגים אותו. ועל כן אומרים הם "קדוש קדוש קדוש". זאת, לעומת ה[[חיות]] וה[[אופנים]] - שמקומם הוא בעולם היצירה, ואינם משיגים את האור, ולכן מתנשאים ברעש גדול, ואומרים: "ברוך כבוד השם ממקומו".


==השגתם==
==השגתם==
השרפים משיגים את בחינת החיות שלהם - איך שהוא הארה בלבד, ואיך ש[[אור אין סוף]] קדוש ומובדל מהעולמות.
השגתם של השרפים היא לפי מדרגתם ומעלתם בעולם הבריאה, שבעולם הבריאה שוכנת [[אמא עילאה]], שענינה הוא השגה. והשגת השרפים בעולם הבריאה היא לא רק בחיותם אלא גם בעילת ומקור חיותם. שאין השגתם רק בחיותם כמו שהיא ב[[עולם הבריאה]], אלא גם מקורו ב[[עולם האצילות]] שהוא בהבדלה מהם, שבאצילות [[איהו וחיוהי וגרמוהי חד]]. ואף שחיותם בבריאה היא בהבדלה מהם, ובפרט מקור חיותם שבאצילות הוא בהבדלה מהם, מכיוון היותם בעלי השגה, והשגה היא בפנימיות, גם האור והחיות שבהבדלה מאיר בהם.


==עבודת השרפים==
==עבודת השרפים==

גרסה מ־02:25, 22 בנובמבר 2009

מלאכים
סוגי מלאכים
אופנים · חיות הקודש · שרפים
מושגים שונים
מטי ולא מטי · רצוא ושוב · קדוש קדוש קדוש · ברוך כבוד ה' ממקומו · קדוש וברוך

שרפים הוא שמם של המלאכים אשר מעמדם הוא בעולם הבריאה. ומשום כך הם הגבוהים מבין המלאכים, שהשרפים מעמדם בעולם הבריאה, חיות הקודש מעמדם בעולם היצירה, והאופנים בעולם העשיה.

השגתם של השרפים היא לפי מעמדם בעולם הבריאה, ששם מאירות ספירות חב"ד, ומשיגים איך שהוא יתברך קדוש ומובדל בבחינת אין ערוך, ומקור המשכת החיות ממנו יתברך להיות ממלא כל עלמין הוא רק על ידי צמצום עצום בבחינת שערה.

עבודתם של השרפים היא שמתלהבים ומתלהטים בתשוקה ורשפי אש לאסתכלא ביקרא דמלכא. ועליהם נאמר בפסוק "שרפים עומדים ממעל לו" - שעומדים מעל לכיסא.

מקומם

השרפים הם הגבוהים מבין המלאכים, שמעמדם הוא בעולם הבריאה. שהשרפים עומדים בעולם הבריאה, חיות הקודש בעולם היצירה, והאופנים בעולם העשיה. ולכן דווקא במרכבה שראה ישעיה ראה את השרפים, שהשגת ישעיה היתה במרכבה של עולם הבריאה. וזהו שאמר ישעיה "ואראה את אדנ"י יושב על כסא רם ונשא", שראה את התלבשות של מלכות דאצילות, הנקראת בשם אדנ"י, בכסא, שהוא כורסיא, עולם הבריאה. ולכן לאחר מכן ראה את "שרפים עומדים ממעל לו".

מקום השרפים הוא בעולם הבריאה, שם מאיר אור אין סוף בגילוי, והם משיגים אותו. ועל כן אומרים הם "קדוש קדוש קדוש". זאת, לעומת החיות והאופנים - שמקומם הוא בעולם היצירה, ואינם משיגים את האור, ולכן מתנשאים ברעש גדול, ואומרים: "ברוך כבוד השם ממקומו".

השגתם

השגתם של השרפים היא לפי מדרגתם ומעלתם בעולם הבריאה, שבעולם הבריאה שוכנת אמא עילאה, שענינה הוא השגה. והשגת השרפים בעולם הבריאה היא לא רק בחיותם אלא גם בעילת ומקור חיותם. שאין השגתם רק בחיותם כמו שהיא בעולם הבריאה, אלא גם מקורו בעולם האצילות שהוא בהבדלה מהם, שבאצילות איהו וחיוהי וגרמוהי חד. ואף שחיותם בבריאה היא בהבדלה מהם, ובפרט מקור חיותם שבאצילות הוא בהבדלה מהם, מכיוון היותם בעלי השגה, והשגה היא בפנימיות, גם האור והחיות שבהבדלה מאיר בהם.

עבודת השרפים

עבודת השרפים היא באהבה ותשוקה גדולה לאלוקות, עד שנשרפים מגודל האהבה והתשוקה. ולכן נאמר עליהם "שרפים עומדים ממעל לו" (ממעל לשם אדנות), כיון שאהבתם ותשוקתם היא להיכלל בעצמות אור אין סוף שלמעלה משם אדנות.

בניגוד לעבודת האופנים וחיות הקודש שמתנשאים ברעש גדול, עבודתם של השרפים היא בלי רעש. שסיבת הרעש של האופנים היא מחמת הסתר אלוקות. שמעמד השרפים הוא בעולם הבריאה, ששם נאמר אמא עילאה מקננא בכורסיא, ושם בחינת גילוי אור אין סוף להיות מושג. ומושג שם איך הוא יתברך קדוש ומובדל, ואין שום שינוי בעצמותו, לא קודם שנברא העולם ולא לאחר שנברא העולם, שמקור חיות כל העולמות הוא רק בהארה ממנו. ומשום כך עבודתם היא בבחינת ביטול ובלי רעש. מה שאין כן בחיות הקודש ובאופנים, שאין מעמדם בעולם הבריאה שהוא בבחינת כורסיא, ואין שם גילוי אלוקות בהשגה, ועבודת היא בבחינת צעקה בחילא יתיר.

עומדים ממעל לו

על השרפים נאמר כי "עומדים ממעל לו", שהשרפים עומדים למעלה משם אדנ"י, שהוא מלכות דאצילות היורדת להתלבש במרכבה בעולם הבריאה. וטעם הדבר לפי שתשוקתם היא להתבטל בבחינת סובב כל עלמין שגבוה יותר מן השכינה היורדת להתלבש בבי"ע.