שיחה:נצחיות התורה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "יש"כ על הערך החשוב, תכננתי לכתוב אותו בעצמי וב"ה הקדמתני. יש מה להאריך יותר בנצחיות התורה...")
 
(←‏בראשונים: פסקה חדשה)
 
שורה 1: שורה 1:
יש"כ על הערך החשוב, תכננתי לכתוב אותו בעצמי וב"ה הקדמתני. יש מה להאריך יותר בנצחיות התורה ברוחניות ע"פ לקו"ש חכ"ג שיחה לשבועות והשיחות הלתי מוגהות (שבועות ונשא מ"ג) עליהם מבוסס הליקוט. וכן בנוגע לעוד איסורים לע"ל כנדה, נחלת שבט לוי בארץ (נראה לי בפנחס חל"ח), גיד הנשה, בשר וחלב (תצא י"ט כמדומני). כן על מצוות שכביכול חלו בהם שינוי בזמנינו והרבי מסביר איך אי"ז שינוי ככתיבת ס"ת ע"י קניית ספרים - לקו"ש חכ"ג שבועות. ואולי אתפנה לזה. --[[משתמש:מה עם ההתגלות?|מה עם ההתגלות?]] - [[שיחת משתמש:מה עם ההתגלות?|שיחה]], 15:05, ו' באב, ה'תש"ף 15:05, 27 ביולי 2020 (UTC)
יש"כ על הערך החשוב, תכננתי לכתוב אותו בעצמי וב"ה הקדמתני. יש מה להאריך יותר בנצחיות התורה ברוחניות ע"פ לקו"ש חכ"ג שיחה לשבועות והשיחות הלתי מוגהות (שבועות ונשא מ"ג) עליהם מבוסס הליקוט. וכן בנוגע לעוד איסורים לע"ל כנדה, נחלת שבט לוי בארץ (נראה לי בפנחס חל"ח), גיד הנשה, בשר וחלב (תצא י"ט כמדומני). כן על מצוות שכביכול חלו בהם שינוי בזמנינו והרבי מסביר איך אי"ז שינוי ככתיבת ס"ת ע"י קניית ספרים - לקו"ש חכ"ג שבועות. ואולי אתפנה לזה. --[[משתמש:מה עם ההתגלות?|מה עם ההתגלות?]] - [[שיחת משתמש:מה עם ההתגלות?|שיחה]], 15:05, ו' באב, ה'תש"ף 15:05, 27 ביולי 2020 (UTC)
== בראשונים ==
כבקשתך {{א|קרייזי אבאוט משיח}} עיינתי...
ומצאתי ערך נהדר!
ולדעתי צריך יותר לסדר הדברים. כתבתי הנראה לי:
הבהרה, אני כותב את השורות הבאות מעיון שטחי (!):
ראשית יש להתייחס ל'''הגדרות''' - מה המשמעות שלא תשתנה?
# שאין רשות לעובדי ה' ומקיימי המצוות לשנות (מצד עצמם) - לא יוסיפו ולא יגרעו.
# הבטחה מאת ה' כי '''הוא''' לעולם לא ישנה את דעתו ורצונו - וממילא מוכח שכל מי שיבוא ויאמר '''שה'''' ציווה להוסיף משקר (כך משמע בהקדמה לפירוש המשניות)
# מצוות ה' '''מעצם הגדרתן''' אינם בעלי שינוי תוספת או גרעון
בכל אחת מהן יש מקום לדון מה הגדר של "שינוי" (הוספת מצווה, שינוי אופן קיום המצווה וכו' וכו')
באופן כללי, ביסוס הצדדים בדיון (בהתאם להגדרה במשמעות של נצחיות, כנ"ל) מתחלק לשניים, כשכל חלק דורש העמקה עיון ופירוט לעצמו. והן:
א. '''מקורות''' - כולל מקורות בפסוקי התורה ובמאמרי חז"ל
# בל תוסיף ובל תגרע
# אין הנביא רשאי לחדש
# לא בשמים היא - מנתינת התורה ואילך אין שינוי בתורה רק על פי י"ג מידות (באריכות רמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות)
ב. שורת השכל - (דורש עיון מיוחד - אנסה לסדר קצת)
# התורה היא שלימות - ודבר השלם לא יצוייר בו שינויים (העקרים בשם הרמב"ם במורה - יל"ע שם)
# המצוות הן רצון ה' ולא יצויר שינויים ברצונו שאם כן יוצא שהוא משתנה
# ראה בהעקרים בתחילת פרק יג (מאמר ג) שיש לדון מצד הנותן (זה לכאורה ענין ה2 שכתבתי) מצד המקבלים (עיי"ש שבזה עיקר מחלוקותו על הרמב"ם) ומצד הדת עצמה
(ציונים לרמב"ם במשניות בכלל לא ראיתי)--<span style="white-space:nowrap; font-weight:bold;">&nbsp;•&nbsp;</span>[[משתמש:הנחה|הנחה]]<span style="white-space:nowrap; font-weight:bold;">&nbsp;•&nbsp;</span> [[שיחת משתמש:הנחה|לשיחה עימי]] <span style="white-space:nowrap; font-weight:bold;">&nbsp;•&nbsp;</span> 17:29, כ"ב באב, ה'תש"ף ''<font size="1">(12 באוג' למניינם)</font>'', [[בשורת הגאולה|ימות המשיח]]

גרסה אחרונה מ־19:29, 12 באוגוסט 2020

יש"כ על הערך החשוב, תכננתי לכתוב אותו בעצמי וב"ה הקדמתני. יש מה להאריך יותר בנצחיות התורה ברוחניות ע"פ לקו"ש חכ"ג שיחה לשבועות והשיחות הלתי מוגהות (שבועות ונשא מ"ג) עליהם מבוסס הליקוט. וכן בנוגע לעוד איסורים לע"ל כנדה, נחלת שבט לוי בארץ (נראה לי בפנחס חל"ח), גיד הנשה, בשר וחלב (תצא י"ט כמדומני). כן על מצוות שכביכול חלו בהם שינוי בזמנינו והרבי מסביר איך אי"ז שינוי ככתיבת ס"ת ע"י קניית ספרים - לקו"ש חכ"ג שבועות. ואולי אתפנה לזה. --מה עם ההתגלות? - שיחה, 15:05, ו' באב, ה'תש"ף 15:05, 27 ביולי 2020 (UTC)

בראשונים[עריכת קוד מקור]

כבקשתך קרייזי אבאוט משיח עיינתי... ומצאתי ערך נהדר! ולדעתי צריך יותר לסדר הדברים. כתבתי הנראה לי: הבהרה, אני כותב את השורות הבאות מעיון שטחי (!):

ראשית יש להתייחס להגדרות - מה המשמעות שלא תשתנה?

  1. שאין רשות לעובדי ה' ומקיימי המצוות לשנות (מצד עצמם) - לא יוסיפו ולא יגרעו.
  2. הבטחה מאת ה' כי הוא לעולם לא ישנה את דעתו ורצונו - וממילא מוכח שכל מי שיבוא ויאמר שה' ציווה להוסיף משקר (כך משמע בהקדמה לפירוש המשניות)
  3. מצוות ה' מעצם הגדרתן אינם בעלי שינוי תוספת או גרעון

בכל אחת מהן יש מקום לדון מה הגדר של "שינוי" (הוספת מצווה, שינוי אופן קיום המצווה וכו' וכו')

באופן כללי, ביסוס הצדדים בדיון (בהתאם להגדרה במשמעות של נצחיות, כנ"ל) מתחלק לשניים, כשכל חלק דורש העמקה עיון ופירוט לעצמו. והן: א. מקורות - כולל מקורות בפסוקי התורה ובמאמרי חז"ל

  1. בל תוסיף ובל תגרע
  2. אין הנביא רשאי לחדש
  3. לא בשמים היא - מנתינת התורה ואילך אין שינוי בתורה רק על פי י"ג מידות (באריכות רמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות)

ב. שורת השכל - (דורש עיון מיוחד - אנסה לסדר קצת)

  1. התורה היא שלימות - ודבר השלם לא יצוייר בו שינויים (העקרים בשם הרמב"ם במורה - יל"ע שם)
  2. המצוות הן רצון ה' ולא יצויר שינויים ברצונו שאם כן יוצא שהוא משתנה
  3. ראה בהעקרים בתחילת פרק יג (מאמר ג) שיש לדון מצד הנותן (זה לכאורה ענין ה2 שכתבתי) מצד המקבלים (עיי"ש שבזה עיקר מחלוקותו על הרמב"ם) ומצד הדת עצמה

(ציונים לרמב"ם במשניות בכלל לא ראיתי)-- • הנחה •  לשיחה עימי  •  17:29, כ"ב באב, ה'תש"ף (12 באוג' למניינם), ימות המשיח