איטר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
לאיטר יש דינים מיוחדים ב[[הלכה]] עם השלכה מעשית הנוגעת לכמה [[מצוות]] ומהם:
לאיטר יש דינים מיוחדים ב[[הלכה]] עם השלכה מעשית הנוגעת לכמה [[מצוות]] ומהם:


#[[הנחת תפילין]] - האיטר מניח תפילין ביד ימין בשונה מהימני שמניח בשמאל.
#[[הנחת תפילין]] - האיטר מניח תפילין על יד ימין בשונה מהימני שמניח על יד שמאל.
#מצוות הנוגעות לכתיבה (כגון כתיבת סת"ם, כתיבת גט ואיסור כתיבה בשבת) - כתיבת האיטר היא רק בשמאל. אם כתב סת"ם וגט או שכתב בשבת בימינו אין הדבר נחשב ככתיבה.
#מצוות הנוגעות לכתיבה (כגון כתיבת סת"ם, כתיבת גט ואיסור כתיבה בשבת) - כתיבת האיטר היא רק בשמאל. אם כתב סת"ם וגט או שכתב בשבת בימינו אין הדבר נחשב ככתיבה.
#עבודה ב[[בית המקדש]] - כהן איטר יד הדבר נחשב כמום ואסור בעבודה.
#עבודה ב[[בית המקדש]] - כהן איטר יד הדבר נחשב כמום ואסור בעבודה.
שורה 11: שורה 11:
#נטילת כוס של ברכה - האיטר מחזיק את הכוס ביד שמאל ב[[קידוש]], [[הבדלה]] ב[[ברכת המזון]] וכדומה.
#נטילת כוס של ברכה - האיטר מחזיק את הכוס ביד שמאל ב[[קידוש]], [[הבדלה]] ב[[ברכת המזון]] וכדומה.


בשאר המצוות המעשיות כגון: קביעת [[מזוזה]], הסיבה בליל הסדר, אין משמעות לעובדת הגדרת האדם איטר; אף שלחלק מהדעות הגדרות אלו משפיעות.
בשאר המצוות המעשיות כקביעת [[מזוזה]], הסיבה בליל הסדר, אין משמעות לעובדת הגדרת האדם איטר; אף שלחלק מהדעות הגדרות אלו משפיעות.
 
בנוסף, השוני ההלכתי בין ימני לאיטר בא לידי ביטוי מעשי בעשרות דוגמאות בחיי היום יום. השמאלי [[נטילת ידיים|נוטל ידיים]] ומתלבש באופן שונה מכפי שעושה זאת הימני וכן הלאה.  


ההגדרות לקביעת האיטר:  
ההגדרות לקביעת האיטר:  
[[רש"י]] סובר שהדבר מוגדר על ידי היד שכוחה רב יותר; כאשר ה[[רא"ש]] ואחרים פירשו שיד חזקה אין הכוונה שכוחה רב יותר, אלא שהאדם מבצע ביד זו את רוב הפעולות היום-יומיות. ב[[שולחן ערוך]] נפסק שפעולת הכתיבה היא המגדירה את היד השלטת, כך שאדם הכותב בידו הימנית, אף אם ידו השמאלית חזקה יותר לא מוגדר על ידי ההלכה כאיטר.
[[רש"י]] סובר שהדבר מוגדר על ידי היד שכוחה רב יותר; כאשר ה[[רא"ש]] ואחרים פירשו שיד חזקה אין הכוונה שכוחה רב יותר, אלא שהאדם מבצע ביד זו את רוב הפעולות היום-יומיות. ב[[שולחן ערוך]] נפסק שפעולת הכתיבה היא המגדירה את היד השלטת, כך שאדם הכותב בידו הימנית, אף אם ידו השמאלית חזקה יותר לא מוגדר על ידי ההלכה כאיטר.
בנוסף, השוני ההלכתי בין ימני לאיטר בא לידי ביטוי מעשי בעשרות דוגמאות בחיי היום יום. השמאלי [[נטילת ידיים|נוטל ידיים]] ומתלבש באופן שונה מכפי שעושה זאת הימני וכדומה.


==איטר רגל==
==איטר רגל==

גרסה מ־01:17, 5 ביולי 2020

בנימין נתניהו כותב אות בספר התורה לאחדות ישראל בידו השמאלית

איטר יד ימינו או שמאלי הוא אדם שכוחו רב יותר בידו השמאלית ואת רוב השימושים הדורשים דיוק ככתיבה וכדומה הוא מבצע ביד שמאל. זאת בשונה מרוב בני האדם ה'ימניים'.

איטר יד בהלכה

לאיטר יש דינים מיוחדים בהלכה עם השלכה מעשית הנוגעת לכמה מצוות ומהם:

  1. הנחת תפילין - האיטר מניח תפילין על יד ימין בשונה מהימני שמניח על יד שמאל.
  2. מצוות הנוגעות לכתיבה (כגון כתיבת סת"ם, כתיבת גט ואיסור כתיבה בשבת) - כתיבת האיטר היא רק בשמאל. אם כתב סת"ם וגט או שכתב בשבת בימינו אין הדבר נחשב ככתיבה.
  3. עבודה בבית המקדש - כהן איטר יד הדבר נחשב כמום ואסור בעבודה.
  4. נטילת לולב - האיטר נוטל הלולב ביד שמאל ואת האתרוג בימין.
  5. נטילת כוס של ברכה - האיטר מחזיק את הכוס ביד שמאל בקידוש, הבדלה בברכת המזון וכדומה.

בשאר המצוות המעשיות כקביעת מזוזה, הסיבה בליל הסדר, אין משמעות לעובדת הגדרת האדם איטר; אף שלחלק מהדעות הגדרות אלו משפיעות.

בנוסף, השוני ההלכתי בין ימני לאיטר בא לידי ביטוי מעשי בעשרות דוגמאות בחיי היום יום. השמאלי נוטל ידיים ומתלבש באופן שונה מכפי שעושה זאת הימני וכן הלאה.

ההגדרות לקביעת האיטר: רש"י סובר שהדבר מוגדר על ידי היד שכוחה רב יותר; כאשר הרא"ש ואחרים פירשו שיד חזקה אין הכוונה שכוחה רב יותר, אלא שהאדם מבצע ביד זו את רוב הפעולות היום-יומיות. בשולחן ערוך נפסק שפעולת הכתיבה היא המגדירה את היד השלטת, כך שאדם הכותב בידו הימנית, אף אם ידו השמאלית חזקה יותר לא מוגדר על ידי ההלכה כאיטר.

איטר רגל

בנוסף ל'איטר יד' יש גם יחס בהלכה ל'איטר רגל' כפי שרש"י מגדירו:

"כשמהלך עוקר רגל השמאל תחילה, מה שאין דרך בני אדם כך".

לדבר יש השלכה מעשית לכמה מצוות ומהם:

  1. מצוות חליצה - כשהבעל איטר רגל יש סוברים שהאשה צריכה לחלוץ הנעל מרגלו השמאלית.
  2. עבודה בבית המקדש - כהן איטר רגל הדבר נחשב כמום ואסור בעבודה.

שולט בשתי ידיו

ישנם אנשים ששולטים בשני ידיהם באופן שווה, הן בכוח שבידיהם והן בפעולות העדינות ככתיבה וכדומה שאותם הם מבצעים בשתי ידיהם בשווה. הפוסקים כתבו שאדם כזה לא יהיה סופר סת"ם.

ראו גם

הערות שוליים